U povodu ovogodišnjeg izdanja festivala ZagrebDox, Elle je razgovarao s Ivanom Marinić Kragić, autoricom jednog od najintrigantnijih filmova na ovogodišnjem repertoaru koji pripovijeda o ljubavi dviju mladih žena odvojenih samostanskim zidinama. Nakon što su se upoznale na katoličkom okupljanju časnih sestara u formaciji, Fani i Marita rijetko su se viđale, ali jedna drugu nisu ni na trenutak zaboravile. Nakon godina provedenih u zatvorenoj instituciji, u kojoj posvećeni ljudi nisu ništa manje od krvi i mesa negoli igdje drugdje, našle su put jedna k drugoj i izgradile novi život…
Čestitamo na sjajnom filmu! Kako si došla do te fantastične price?
Hvala na komplimentima! Bila je to ljetna večer prije osam-devet godina, u doba kad ljude upoznajete pukim slučajem, nesvjesni koli- ko toga oni mogu donijeti u vaš život. Marita i ja bile smo u društvu u kojemu je ona vrlo delikatno, pa i duhovito prepričavala neka životna iskustva i ta mi je priča zvučala poprilično nevjerojatnom. U tren oka sinula mi je ideja kako bi njezina priča bila idealna za film, na što je Marita poslije spontano odgovorila kako ne bi imala ništa protiv. No ljeto je varljivo godišnje doba i dobre ideje znaju ostati visjeti u zraku. Srećom, ostale smo u kontaktu i godinu dana kasnije upoznala sam i Fani. Meni je tada kao redateljici sve sjelo na svoje mjesto i preostalo je samo dočekati trenutak u kojem će Marita i Fani biti potpuno spremne ispričati svoju priču – svima nama. Od početka je postojalo obostrano povjerenje. Osobno mi je bilo stalo do toga da njihovu priču prenesem vrlo iskreno i otvoreno. Od njihova izlaska iz samostana i razgovora s obiteljima prošlo je malo vremena pa su se trebale prilagoditi svjetovnom životu i novoizgrađenom odnosu s okolinom. Kako je taj proces u njima sazrijevao, tako je ojačala i odluka da priču podijele s drugima. U trenutku kad sam upalila kameru, slijedom stečenog povjerenja i njihova probu- đenog samopouzdanja nestale su sumnje u ispravnost odluke.
Velik dio filma odnosi se na rekonstrukciju događanja snimljenih vizualnim stilom time-lapse sekvenci fotografija. Čime je bila motivirana odluka da se priča tako prikaže?
Za potrebe istraživanja i već od prvih razgovora trebale smo koristi- ti fotografije, albume i dnevnike radi autentičnost prikaza i rekon- strukcije kronološkog slijeda njihove prošlosti. Htjela sam gledateljima ponuditi iskustvo koje sam i sama imala – osjećaj koji imate dok listate fotoalbume. Fotografija je zabilježeni trenutak sjećanja, ali i medij koji promatraču otvara ulaz u perspektivu s one druge strane. Budući da se ta tehnika ne koristi često u dokumentarnom filmu, pokazala se naposljetku kao zanimljiv odabir u stvaranju filma.
Tema filma zanimljivo rezonira u današnjem kontekstu, kako ga smještaš u politički kontekst između ideoloških paketa kojima se Marita i Fani sustavno opiru?
Film je snimljen u vrijeme dok su u našoj zemlji jačale populističke ideje i dobro poznate ideološke borbe – pravo žena na pobačaj, rodni identitet, Istanbulska konvencija, Dugine obitelji i umjetna oplodnja samo su neke od tema koje su dovele do podjela na tabore iz kojih još ne možemo izići. Kao žena izložena sam svakodnevno društvenom pritisku prihvaćanja kanona pa sam odlučila ovim filmom zagrebati u vlastiti aktivizam. Ishodišna je točka bila podcrtati pravo svakog pojedinca na slobodu izbora. Zbog toga sam film i nazvala “Nun of Your Business” – isključivo je stvar svakog čovjeka kako će živjeti svoj život, bez uplitanja politike u privatnost, name- tanja po vertikali ili lažnog moraliziranja.
Imaš bogato iskustvo stečeno u dosadašnjem radu kao foto- grafkinja, redateljica, producentica i snimateljica. Osim dokumentarnog filma, radila si na igranim i eksperimental- nim filmovima te videospotovima. Postoji li među tim zani- manjima neko s kojim se snažnije identificiraš?
U današnjem svijetu nije lako odrediti i imenovati sva zanimanja kojima se bavimo. Često su radna iskustva međusobno povezana jer se odvijaju u istom okruženju ili istoj industriji. U mom je slučaju to filmsko okruženje kojemu gravitiram još od mladosti. No kad bih nužno trebala izdvojiti područje ili rolu u kojoj se najbolje osjećam, sebe bih ponajprije nazvala producenticom i redateljicom.
Kao osoba koja je sudjelovala u filmskoj produkciji iz gotovo svakog rakursa, čak si radila na seriji za Netflix, što ti se čini simptomatičnim za domaću produkciju u odnosu na stranu?
Rad u stranim produkcijama poput Netflixa uvijek mi je izazov. Tu ste karika u servisnom smislu jer strane produkcije kod nas mahom tragaju za logističkom potporom i, budimo iskreni, financijski isplativijim rješenjima. Rad u domaćoj proizvodnji je timski i kreativno orijentiran, uz to među nama postoji veći entuzijazam.
Bavila si se i modnom fotografijom za dvojac Klisab. Jesi li snimala još nešto u modnom svijetu i bi li ga voljela dalje istraživati?
Izlet u modne vode s Klisabom bio je lijep i kreativan. Moda mi je zanimljivo područje i privlači me prije svega mogućnost koju ona nudi u kombinaciji s fotografijom i videom – na potpuno inovativan i suvremen način dočarati poruku ili priču, baš kao na filmu.
Istražila si već podosta mogućnosti u filmskom i fotografskom mediju, što još imaš na bucket listi?
Kao tipičnoj Dalmatinki bliske su mi sportske i adrenalinske aktivnosti. Nisam istražila sve do kraja, ali voljela bih nadograditi dosadašnja iskustva i povezati svoju strast za ekstremnim sportovima s filmom. Takvo neproživljeno iskustvo doživljavam kao mamac i mogla bih ga mirne duše zakačiti na vrh bucket liste.
Što sljedeće možemo očekivati od tebe?
Trenutačno sam maksimalno posvećena pro- mociji filma “Nun of Your Business”. Iako mi to nije prirodno stanje, stalo mi je da priča dopre do što više gledatelja. Između projekcija i promocija piskaram ideje za sljedeći film.
I za kraj nam daj koju preporuku, što bismo trebali staviti na watchlist?
Izdvojila bih “Parazit” koji je najveća filmska poslastica u prethodnoj godini. Intrigirao me i dokumentarni film “Uljez” iz 2012. o mladiću koji se predstavlja kao izgubljeni sin jednoj američkoj obitelji. Na listu bih dodala domaće kratke i duge filmove, posebno dokumentar- ne, koji se bave aktualnim pitanjima. Naša je dokumentaristika posljednjih godina izni- mno vibrantna i svakako nećete pogriješiti ako odvojite vrijeme za gledanje tih filmova.
Intervju je originalno objavljen u ožujačkom tiskanom izdanju ELLE magazina, netom prije nego što je pandemija odgodila održavanje ovogodišnjeg izdanja festivala koji je sada u punom jeku. Film Nun of Your Business pogledajte na repertoaru festivala večeras!