Arija Rizvić diplomirana je kazališna redateljica koja je jednako aktivna i na glumačkom terenu, a nedavno je i pobijedila s mentorom i partnerom Markom Kutlićem u HRT-ovom showu 'Zvijezde pjevaju'. Trenutno u ZKM-u igra predstava 'Tri X i ja'; čiju režiju potpisuje ta talentirana 27-godišnjakinja zajedno s Filipom Nolom i sada, više od godinu dana od premijere, tematika predstave aktualnija je no ikad. Uz to, Arija priprema i predstavu 'Čudesno vodstvo Julija Klovića' čija je premijera bila prije dvije godine, a sada će je gledatelji ponovno imati priliku gledati, i to online.
Trenutno u ZKM-u igra predstava 'Tri X i ja'. Predstava je nastala prije više od godinu dana, a sada je, možda više no ikad, njezina tematika izrazito aktualna. Zašto?
U predstavi se kao jednom od tema dotičemo upravo seksizma, seksualnog mobinga na poslu, kao i situacijom kada dvije žene dolaze na razgovor za posao i dogodi se vrlo često seksualno uznemiravanje i prelaženje granica prihvatljivog. Predstava je izvedena prije više od godinu dana i nažalost ta tema je aktualna upravo s ovim trenutkom, odnosno događajem koji smatram da je jedan od važnijih koji nam se kao ženama dogodio u ovom vremenu.
Mislim da nam je Milena svima na neki način dala 'šamar osviještenja'
Jeste li se osobno ikad susreli s takvim situacijama?
Milena Radulović je napravila tako hrabar i veliki korak za sve žene koje su doživjele takvo ponašanje, a sve smo se susrele s nekom vrstom seksizma na ovaj ili onaj način, bilo samo verbalno ili fizički. Mislim da nam je Milena svima na neki način dala 'šamar osvještenja' jer smo takvo ponašanje (ne)svjesno učinili 'društveno prihvatljivim' u smislu da nam je to postalo 'normalno' i 'podrazumijeva se jer si žena', 'istrpit ćemo', što apsolutno ne smije biti i ne smije se dozvoliti.
Apsolutno sam za svaki djelić predstave odgovorna
Koliko je biti redatelj teže ili jednostavnije od glumačke pozicije?
Režija i gluma su za mene prirodno isprepletene stvari i svaka je više ili manje zahtjevna, ovisno naravno o vrsti projekta, i svaka od pozicija ima svoju odgovornost i težinu. Osobno kada režiram veća mi je odgovornost u smislu da vučem sve konce predstave, između glumaca, scenografije, kostima, svjetla... Apsolutno sam za svaki djelić predstave odgovorna, ali kada imam odlične suradnike s kojima se poetski, umjetnički, estetski razumijem i kada vlada međusobno povjerenje onda je sve lakše i velik je užitak.
Više nitko izlazak na scenu ne uzima zdravo za gotovo
Predstava igra pred gotovo praznim gledalištem zbog strogih epidemioloških mjera. Je li demotivirajuć rad u takvim uvjetima?
Tužno je vidjeti, evo, samo 10 dozvoljenih mjesta u ZKM-u na sceni Janje, baš sam pogledala prošli tjedan našu predstavu 'Tri X i ja', skupa s još devet ljudi. Sve je to jedna umjetna situacija da se kazališni rad donekle održi u ovakvim uvjetima, ali opet, sretni smo da za razliku od većine zemalja uopće možemo održavati predstave i vidim koliko glumci maksimalno uživaju u svakoj minuti predstave, više nitko izlazak na scenu ne uzima zdravo za gotovo, jer ne znamo što nam dan ili tjedan donosi i hoćemo li sutra morati zatvoriti kazališta ili ne. Publika koja unatoč korona situaciji dolazi je predivna i vidim koliko ljudi još više cijene svoj dolazak u teatar, dišu s glumcima, i iako ih je malo, sad mi se čini da je još jača međusobna izmjena energije od strane glumci – publika, i to me čini sretnom.
Život slobodnjaka ima svoje prednosti i mane
Vaša predstava za djecu 'Čudesno vodstvo Julija Klovića' imala je premijeru prije dvije godine, a sad se ponovno vraća u Galeriju Klovićevi dvori. Na koji način?
Predstava je imala svoju premijeru prije dvije godine i nastala je u suradnji s Galerijom Klovićevi dvori gdje smo došli na ideju da djeci treba ponuditi drugačiji i to izvedbeni format u galeriji i gdje ćemo ih na zabavan i interaktivan način upoznati sa svijetom likovne umjetnosti i sam prostor muzeja, koji naizgled strog i ozbiljan, ovdje postaje pristupačan. Središnji lik izvedbe predstavlja se kroz duh renesansnog slikara Julija Klovića koji se ne može složiti s (glumcima) kustosima oko pravila ponašanja koja vrijede u njegovom ‘domu-galeriji’. U predstavi glume Ivan Čuić, Petra Svrtan, Iva Šimić i Denis Bosak. Tekst je napisala Nikolina Rafaj, a vizualni identitet predstave potpisuje Zdenko Bašić. S obzirom na to da zbog epidemioloških mjera predstavu ne možemo izvesti na Noć muzeja uživo, a što je bila ideja, gledatelji će je moći pogledati online 29. siječnja u 18 sati na web stranicama Klovićevih dvora, a izvedbe uživo će se održati ponovno, nadamo se, na proljeće.
Ponekad ima dana kada doslovce nemam minutu za sebe
Općenito, kako kombinirate privatni i poslovni život? Imate li, uz glumu i režiju, dovoljno vremena za sebe?
Sve ovisi koliko projekata radim, ponekad ima dana kada doslovce nemam minutu za sebe, a onda se dogodi period u kojem po mjesec dana odmaram što je kod mene u zadnje dvije godine bila rijetkost, osim kad je bio period karantene. Nadam se da će ta gužva i rad biti i dalje jer volim biti pod tempom i akcijom. Život slobodnjaka ima svoje prednosti i mane, ali ne bih ga mijenjala. U svakom slučaju pokušavam uvijek naći vrijeme za mirno popit kavu, otići na vježbanje, tenis ili izlazak s društvom, to me napuni novom, svježom energijom.