OSCARI GA OČIGLEDNO ZAOBILAZE Perfekcionist koji ne mari za tuđa mišljenja

Otkad se pojavio na sceni, na glasu je kao jedan od najboljih redatelja, što je potvrdio i novim filmom ‘Mank’, ali usprkos hvali publike i kritike, ovom Amerikancu koji krije privatni život nikako da se osmjehne Oscar za najbolju režiju

Profimedia

Imao je deset nominacija za ovogodišnjeg Oscara, ali ‘Mank’ je osvojio samo dva zlatna kipića - za najbolju fotografiju i najbolji produkcijski dizajn. Film redatelja Davida Andrewa Lea Finchera, snimljen je prema scenariju koji je originalno napisao njegov otac Jack Fincher 1990. godine. Fincher je o ekranizaciji očeva scenarija razmišljao nakon što je 1997. snimio ‘Igru’, film s Michaelom Douglasom i Seanom Pennom u glavnim ulogama, ali otac je 2003. umro, a scenarij je spremljen na dno ladice zbog produkcijskih izazova.
- Sjećam se trenutka kad je posljednji put izdahnuo. Bilo je nevjerojatno bolno. Izgubite nekoga tko vas je oblikovao na mnogo načina, izgubite barometar svog života. Na mnogo načina dugo se osjećate potpuno sami - ispričao je Fincher o najtežem trenutku u životu, onom kada mu je umro otac. Napisani scenarij tada je ostavljen postrani.

Profimedia 


‘Mank’ je konačno svjetlo dana ugledao 30 godina kasnije. Crno‑bijeli film donosi priču o Hermanu Mankiewiczu, legendarnom holivudskom scenaristu koji je s Orsonom Wellesom napisao scenarij za ‘Građanina Kanea’, jedno od najvećih ostvarenja u povijesti filma. No Welles je u ‘Manku’ stavljen postrani, a Mankiewicz je stavljen u glavnu ulogu dok se utrkuje s vremenom kako bi dovršio scenarij. Gary Oldman utjelovio je Mankiewicza kojem pisanje dodatno otežava enormna ljubav prema alkoholu i cigaretama, a pomaže mu asistentica Rita Alexander koju glumi Lily Collins. Svojevrsni hommage tzv. zlatnom dobu Hollywooda i četrdesetima, uz ‘flashbackove’ u tridesete kada su pisci dolazili u Los Angeles u potrazi za brzom zaradom, a ne umjetničkom slobodom, film oponaša staru tehniku snimanja, što je i jedan od glavnih razloga zašto su snimanje i produkcija odgađani toliko dugo.
- Ne snimam filmove zato da ih ljudi plaćaju, nego ih radim za njih. Nadam se da je bilo koji film koji snimim vredniji 10, 15 godina poslije nego što je bio kada je prvi put prikazan - objasnio je Fincher.
No otkud mu tolika ljubav i želja za stvaranjem filma koji u 131 minuti nadrealno prikazuje holivudski život u tridesetim i četrdesetim godinama prošlog stoljeća? Tko je zapravo David Fincher, redatelj u Hollywoodu poznat kao ‘control freak’, osoba toliko opsjednuta perfekcijom da neke scene glumci ponavljaju i stotinu puta dok ne naprave točno ono što je on zamislio? Rođen u Denveru 1962. godine, David se s obitelji, majkom Claire Mae, koja je radila kao medicinska sestra u psihijatrijskoj ustanovi, i ocem Howardom Kellyjem Jackom Fincherom, novinarom časopisa Life i scenaristom, kao dvogodišnjak preselio u San Anselmo u Kaliforniji. Susjed im je bio slavni redatelj George Lucas koji ga je 1983. godine angažirao na snimanju specijalnih efekata za film ‘Ratovi zvijezda; Epizoda VI: Povratak Jedija’. Fincher je bio fasciniran snimanjem filmova još od osme godine. Nakon što je pogledao dva dokumentarca, u osmoj godini počeo je snimati prve filmove 8-milimetarskom kamerom. 

Profimedia 


- Imao sam osam godina kad sam pogledao dokumentarac o nastanku ‘Butcha Cassidyja i Sundance Kida’. Nikad mi nije palo na pamet da se filmovi ne odvijaju u stvarnom vremenu. Znao sam da su lažni, znao sam da ljudi glume, ali nikada nisam pomislio, Bože dragi, da trebaju četiri mjeseca da se snimi jedan film - ispričao je u intervjuu za People Pill.
U tinejdžerskim godinama preselio se u Oregon gdje je pohađao srednju školu. Trčao bi nakon predavanja sudjelovati u režiranju predstava, postavljao je scenografiju i rasvjetu, a bio je i pomoćnik producenta na lokalnoj televizijskoj postaji. Za život je zarađivao perući posuđe u restoranima i kuhajući.
- Moja je majka bila luteranka i uvijek mi je govorila: “Što god radio, radi to kako treba.” To mi je usađeno od ranog djetinjstva i jedan je od razloga zašto radim tako detaljno - objasnio je poslije Fincher razlog zašto ga mnogi smatraju iznimno zahtjevnim. I nakon više od 30 godina karijere još je u potrazi za najboljim načinom pripovijedanja priče u filmu.
- Filmovi su stari 100 godina, a mi smo jedva zagrebali površinu snage tog medija. Duboko sam u to uvjeren - rekao je 58-godišnji redatelj za The Atlantic.
Nakon snimanja debitantskog filma ‘Osmi putnik 3’, s kojim je imao produkcijskih problema i dobio raznolike ocjene kritike, Fincher je odlučio da više nikada neće snimiti nijedan film a da prije toga do sitnih detalja ne razradi što zapravo želi dobiti. Naime, dok se neki redatelji oslanjaju na spontanost, Fincher je prikovan za preciznost i detaljnost.
- Znali smo ga nazivati idealistom jer je sve moralo biti savršeno uklopljeno - izjavio je o Patrick Fugit, glumac poznat po ulogama u filmovima ‘Korak do slave’ Camerona Crowea i Fincherovu trileru ‘Nestala’. Radeći na filmu, redatelj općenito mora donositi stotine odluka svakog dana. Neke redatelje to može paralizirati, ali ne i Finchera koji točno zna što želi.
- David nije ništa drugo nego odlučan. S njim točno znaš na čemu si. Ili radi na poboljšanju ili na uljepšavanju ili traži da daš još više sebe ili će te jednostavno izbaciti sa seta - rekao je Arthur Max, dizajner produkcije koji je s Fincherom surađivao na filmovima ‘Sedam’ i ‘Soba panike’.

Profimedia 


- On postavlja pravila igre, a vi ih se morate pridržavati ili ćete dobiti žuti ili crveni karton. I to pravilo vrijedi za cijelu ekipu, utkano je u snagu filma i atmosferu na setu - dodao je Max. Gotovo da ne postoji osoba koja je radila s Fincherom a da ga nije opisala u najmanju ruku zahtjevnim, ali neki su na to gledali kao na priliku za napredak.
- Fincher i producenti dali bi vam dovoljno dugačku povodac da radite ono što želite, ali i da se objesite. Daju vam sve što tražite pa nemate opravdanja ako niste precizni. Uvijek sam osjećao taj pritisak, ali ne kao teret, nego kao priliku i nadahnuće da budem još bolji - otkrio je o svom radu sa slavnim redateljem kostimograf Casey Storm.
Sam za sebe vjeruje da je najbolji. Štoviše, kolege koji su surađivali s njim na setu tvrde da ako Fincher smatra da može nešto odraditi bolje od osobe koja je za to zadužena, onda ona nema što raditi na setu.
- Ne mogu reći da toliko vjeruje u sebe da misli da može sve, ali ako on uspijeva zamisliti da nešto može obaviti jednako dobro kao vi, postavlja se pitanje: “Što, dovraga, radiš tu?”- dodao je Storm.
Glazbeni producent George Drakoulias prisjetio se posjeta Fincherovu uredu kada je povijesni triler ‘Zodijak’, o stvarnoj potrazi za serijskim ubojicom, bio u pretprodukciji.
- Cijeli donji kat bio je samo za istraživanje. Knjige, prijepisi, dokumenti, fotografije… Bilo je pomalo zastrašujuće, s obzirom na temu, koliko je duboko ušao u istraživanje - rekao je Drakoulias za The Ringer. Zanimljivo, Fincher sebe ne opisuje kao karakterno tešku osobu.

Profimedia 


- Ne mislim da sam težak. Od svih nas očekuje se da radimo genijalne stvari, a to znači da moramo tjerati jedni druge da budemo najbolji što možemo - poručio je redatelj.
Poznat je i po tome da je posebno naporan prema odjelima za kameru i rasvjetu, čak toliko da upadne tijekom snimanja i razgovara s tom osobom dok ne odradi scenu besprijekorno. I još jedna crta koja ga ne smješta u skupinu redatelja s kojima je ugodno surađivati - redatelji u prosjeku traže 10 do 15 ponavljanja određene scene, a Fincher se ‘kreće’ između 25 i 65 ponavljanja. Postoje i slučajevi kada prijeđe 100 ponavljanja.
- Jednu scenu u ‘Manku’ snimala sam 200 puta - izjavila je u intervjuu za Collider glumica Amanda Seyfried koja u njegovu najnovijem uratku utjelovljuje glumicu Marion Davies, ljubavnicu Williama Randolpha Hearsta, medijskog mogula koji je Mankiewiczu poslužio kao inspiracija za protagonista ‘Građanina Kanea’.
- Ljudi će reći da postoji milijun načina na koji se može snimiti neka scena, ali ja ne mislim tako. Postoje možda dva načina. Ostali su pogrešni - izjavio je jednom Fincher. Ipak, postoje i oni kojem je njegov pristup inspirativan.
- Glavna osobina koju sam preuzeo od njega bio je opsesivno-kompulzivni poremećaj. Snimajući film ‘Zodijak’ to sam prvi put primijetio. Kontroliranje zna ponekad biti iscrpljujuće, ali u mom je poslovnom životu OKP značio velik pomak. Postao sam bolji u poslu, od opsesije da pazim na detalje do prepoznavanja detalja kod drugih i samog sebe. Unaprijedilo me - izjavio je Storm.

Profimedia 


Informacije o tome kakav je zapravo Fincher šarolike su i oprečne. Stekao je reputaciju tvrdog, teškog i nikad zadovoljnog redatelja, ‘redatelja koji ne podnosi svakoga’ i ‘kojeg nije briga je li nekome simpatičan ili nije’. S druge strane, mnogi koji su surađivali s njim opisuju ga kao zabavnog, duhovitog, velikodušnog redatelja i jednog od najpametnijih ljudi koje su imali priliku upoznati. Nitko nije rekao da je rad s Fincherom lagan, ali većina njih kažu da se isplati.
David Leo Fincher u svojoj redateljskoj karijeri dugoj 20 godina nije dobio nagradu Oscar. Štoviše, redatelju koji je na glasu kao osoba koja ne snima filmove nego od njih stvara posebnu umjetnost do ove godine za Oscara su bila nominirana četiri filma, ali nijedan nije imao sreće. Dobitnik je, među ostalim, Zlatnoga globusa za film ‘Društvena mreža’, dviju nagrada Emmy, uključujući i onu za Netflixovu hit-seriju ‘Kuća od karata’, jedne BAFTA-e i dvaju Grammyja.
Osim što se iskazao kao filmski redatelj, Fincher je sa 22 godine postao redatelj reklama. Nije odbijao takve poslove i pretvorio je reklame u pravu umjetnost. Jednu od najdojmljivijih reklama snimio je za Američko onkološko društvo, a u njoj prikazuje fetus u utrobi kako puši cigaretu. Do sredine osamdesetih specijalne efekte doveo je do ruba fantazije, a surađivao je s nekim od najpoznatijih svjetskih brendova uključujući Nike, Converse, Coca-Colu, Chanel, Pepsi, Heineken i druge.
- Nisam pobornik potrošačkog društva. Nikad ne bih pristao režirati reklame u kojima ljudi drže neki proizvod u ruci i uvjeravaju vas da je baš izvrstan, da vam je baš potreban. To je suludo. Reklame koje sam snimao za Levi’s nisu o traperu, reklame za Nike nisu bile o tenisicama. Nikada reklame koje sam radio nisu vrištale: “Kupi ove tenisice, s njima će sve biti bolje!” Osobno to smatram glupošću. Svatko tko misli da će materijalno oblikovati njegovo ‘ja’ vjerojatno je lud ili bolestan - komentirao je Fincher jednom prilikom.

Profimedia 


Filmovi i reklame nisu njegova jedina specijalnost. Osebujni Amerikanac bavi se i režijom glazbenih spotova, doduše manje nego prije. Surađivao je s Madonnom, Aerosmithom, Michaelom Jacksonom, Billyjem Idolom, Georgeom Michaelom, Rolling Stonesima, Justinom Timberlakeom, čak i Royem Orbisonom. Prvog Grammyja osvojio je 1995. godine za pjesmu Rolling Stonesa ‘Love is Strong’, a na sljedeću najveću glazbenu nagradu čekao je gotovo 20 godina. Naime, za spot Justina Timberlakea ‘Suit & Tie’ osvojio je Grammy 2014., što ga svrstava među dobitnike koji su najdulje čekali novu nagradu. Nakon Stevea Barrona, Fincher je postao drugi redatelj u povijesti koji je dvije godine zaredom nominiran za režiju triju različitih glazbenih videospota u sklopu nagrada MTV Video Music. Godine 1989. nominiran je za spotove Jody Watley ‘Real Love’, Stevea Winwooda ‘Roll With It’ i Madonne za pjesmu ‘Express Yourself’, a sljedeće godine nominirani su spotovi za Madonnin ‘Vogue’, ‘The End of the Innocence’ Dona Henleyja i Aerosmithov ‘Janie’s Got a Gun’.
O privatnom životu David Fincher govori vrlo malo ili nimalo. U vrijeme velikog uspjeha u glazbenoj industriji potkraj osamdesetih godina surađivao je s Madonnom na nekoliko spotova, a navodno se među njima tijekom godina suradnje stvorila posebna kemija. Kada su kraljicu popa upitali traži li svog Josefa von Sternberga, legendarnog redatelja koji se zaljubio u njemačku glumicu Marlene Dietrich, Madonna je izjavila da ga je već pronašla.
- Njegovo ime je David Fincher. Sve radimo zajedno, vjerojatno ćemo jednog dana surađivati i na filmu. Moja povezanost s Fincherom je ista kao ona koju je Marlene imala s Von Sternbergom. Dok radimo nema puno razgovora. Sve je u očima, znate već kako to ide kad neku osobu dobro poznajete. Ima nečega i u ljubavi. Redatelj mora na neki način voljeti glumicu ako želi najbolje za nju - izjavila je.

Profimedia 


S druge strane, on nikada nije javno govorio o romansi s Madonnom koja je, navodno, prekinuta njezinim odlaskom na svjetsku turneju 1991. godine. Ako je i bilo nešto više među njima, svakako je to moralo prije biti gotovo jer je Fincher 1990. godine stao pred oltar s manekenkom i fotografkinjom Donyom Fiorentino. Nakon četiri godine braka dobili su kćer Phelix Imogen, a godinu poslije su se razveli. Ni o Phelix, kao ni o slavnom ocu, ne zna se puno. Poznato je samo da je ta 26-godišnjakinja uspješna odbojkašica koju ne zanima filmska karijera. Privatni život vješto skriva, a nema ni profile na društvenim mrežama. Roditelji su joj se razveli dok je bila beba, a Fincheru je dodijeljeno puno skrbništvo nad kćeri, navodno jer joj je majka imala problema s alkoholom. Godinu dana nakon razvoda Donya Fiorentino udala se za glumca Garyja Oldmana. Da, da, dobro ste pročitali. Istog onog Oldmana koji je utjelovio Hermana Mankiewicza u filmu ‘Mank’.
Naime, Fincher i Oldman upoznali su se puno prije nego što se David oženio Donyom, a čini se da ih zajednička bivša supruga nije omela u prijateljstvu. Oldman je s Fiorentino dobio dvojicu sinova, Gullivera i Charlieja, vjenčali su se 1997., ali Fiorentino je nedugo nakon porođaja oboljela od reumatoidnog artritisa, počela piti tablete protiv bolova, uzimati kokain i vratila se svom starom poroku - alkoholu. Razveli su se 2001. godine, a ona je na sudu izjavila da ju je Oldman udario telefonskom slušalicom. Čak je i na dodjeli Oscara prije tri godine izjavila da je Akademija dodijelila nagradu zlostavljaču. Stariji sin Gulliver stao je uz oca.
- Bio sam tamo kad se dogodio ‘incident’, tako da raščistimo jednom zauvijek taj slučaj: nije se dogodio - poručio je Gulliver.

Profimedia 


Fincher i Oldman su se izvukli iz problematičnih odnosa s istom ženom i nastavili uspješno surađivati, a dokaz tome upravo je ‘Mank’.
- Dobro funkcioniraju zajedno jer su jako slični - izjavio je jedan njihov suradnik.
Fincher je otkrio da dijele jednaku pedantnost poslu. Uspijevaju zajedno jer se Oldman odlično nosi s Fincherovim metodama rada.
- Možete li zamisliti da ste na setu i ponavljate istu scenu 30. put. Naglas izgovarate: “Bože, snimio sam ovo stoti put…”, a s druge strane čujete Davida koji odgovara: “Da. I snimit ćeš je i 101. put ako treba”- ispričao je uz smijeh Oldman za AP News.
Fincher se godinu dana nakon razvoda od Fiorentino vjenčao s producenticom Ceán Chaffin koju je upoznao devedesetih godina na snimanju reklame za Coca-Colu. Poznanstvo dugo više od desetljeća preraslo je u ljubav, ali i poslovni odnos. Naime, Chaffin je s Fincherom surađivala na gotovo svim njegovim filmovima - ‘Igra’, ‘Klub boraca’, ‘Soba panike’, ‘Zodijak’, ‘Neobična priča o Benjaminu Buttonu’, ‘Društvena mreža’, ‘Muškarci koji mrze žene’, ‘Nestala’ i ‘Mank’. Neovisno o tome je li riječ o privatnom ili poslovnom planu, David Andrew Leo Fincher već je nekoliko puta pokazao da nimalo ne mari za tuđe mišljenje i da, tko god namjerava surađivati s njim, mora igrati po njegovim pravilima ili će biti izbačen iz igre.