UMJETNOST UMJESTO AGRONOMIJE 'Tetovaže su moj porok'

Osječki umjetnik Zoran Šimunović na vrijeme je shvatio da ga agronomija ne zanima dovoljno te da je njegov životni put slikarstvo. Priča nam kako danas žive umjetnici, tko mu je najveća podrška te otkriva svoje strasti prema brzinama i tetovažama

Story Press

Uhodani obiteljski posao u poljoprivredi 37-godišnji Zoran Šimunović čak je i želio nastaviti, ali srećom, na vrijeme je shvatio da to ipak nije za njega. S druge strane, crtkarao je gotovo cijeli život. Supruga mu je skrenula pozornost na to da se treba razvijati u smjeru umjetnosti. Danas su njegovi likovni radovi traženi diljem svijeta, osobito u Americi, no postoji i nešto što Zoran ne može prodati - tetovaže na vlastitom tijelu. Tijelo, naime, koristi kao platno na kojem frag­mentirano stvara posebno umjetničko djelo. U posljednje vrijeme stvara ih sam - crta i tetovira. Tetovaže su, kaže, njegov porok, a motocikli njegova strast.
- Kao klinac sanjate, a kao umjetnik ste sanjar - govori taj osebujni likovni umjetnik. Nakon što je odustao od agronomije tražio je nešto čime će se baviti ostatak života.

- Želja je bila slikarstvo, ali postojao je strah kako uopće početi. Supruga je zapravo napravila rez i savjetovala mi da prihvatim činjenicu da jedino to znam raditi - smije se.

Upisao je akademiju u Širokom Brijegu, i to ne bez razloga. Ona nudi svojevrsnu izoliranost koja studente tjera da se tijekom studija posvete isključivo umjetnosti i radu na sebi te svojim djelima, što je bio pun pogodak.

- Stvaram ono što vidim i ne mogu negirati niti se oglušiti na prostor koji me okružuje. U konačnici, on me na neki način i određuje. Trenutačno mi je najveća inspiracija moj dom koji se ‘preselio’ na moja kvadratna platna. Svakidašnji dekorativni i uporabni predmeti poziraju mi u dekonstruiranju prostora i tako nastaje moj likovni svemir. Svaki kutak mog umjetničkog djela je personaliziran i nosi neku oznaku koja odaje uspomene i pasioniranost domom. Naizgled nevažne figurice i igračke, biljke i voće postaju važni, jer su na platnima zabilježeni kao artefakti mog postojanja. Moj dom prepun je detalja pa se tako počelo samo od sebe nametati pitanje, s obzirom na to da je umjetnost sveprisutna, je li ona potrebna svakom biću. Tako je, propitkujući upravo tu temu, nastao i najnoviji ciklus ‘Je li astronautima potrebna umjetnost?’ - govori.

Izložbu 13 ulja velikih formata iz dviju serija, ‘Hommage prostoru’ i ‘Je li astronautima potrebna umjetnost?’, donedavno je imala priliku pogledati zagrebačka publika u Studiju ‘Josip Račić’. Sada su radovi jednog od naj­istaknutijih umjetnika mlađe generacije preseljeni u Sinj, a potom će se moći pogledati u Sla­vonskom Brodu.

Zoran je po prirodi veliki optimist te svojim radovima nastoji drugima prenijeti pozitivnu energiju i vedrinu. A osim što je slikar, on je i kustos u Gradskom muzeju Vukovar.

- Zahvaljujući stalnom poslu moje stvaralaštvo je neopterećeno. Kada imate materijalnu sigurnost, onda možete stvarati ono što želite, možete si dopustiti da na djelima ogolite sebe i svoju intimu. Niste opterećeni narudžbama, nego slikate isključivo ono što vas kao umjetnika ispunjava - iskren je Zoran koji je na vlastitom primjeru pokazao kako privući mlađu publiku u kulturne ustanove i općenito im približiti svijet umjetnosti. Da­jući im dio onoga što ih veseli - modernu glazbu i neki dobar zalogaj u kombinaciji s umjetnošću, stvorila se izvrsna vibra koja je vukovarskom muzeju priskrbila zavidnu posjećenost.

- Moj pristup umjetnosti je razigran pa ga primjenjujem i u praksi kao kustos. Smatram da imam senzibiliteta za mlađu publiku. Igra je u temelju umjetnosti, a ja vjerujem da se dobro znam igrati - slikovito će.

Njegovi radovi prepoznati su u Hrvatskoj, ali i u većem dijelu Europe te SAD-u. Neprestano stvara nove slike jer se ‘stare’ dobro prodaju, i to po cijeni od nekoliko desetaka tisuća kuna.

- Cijenu određuju tržište i galeristi. Na početku karijere sav sam taj menadžerski dio posla odrađivao sam i postao sam dosta tražen. Naravno, što ste traženiji, raste vam i cijena radova. Vani je to jako lijepo uređeno i zapravo galeristi odrađuju velik posao pri određivanju cijene. Trenutačno je cijena ta koja jest, s tim da postoji velika intencija da će u vrlo kratkom roku cijena radova ići gore - govori Šimunović.

U sedam godina umjetničkog rada imao je 17 samostalnih i više od 25 skupnih izložbi. U pripremi je manja izložba u Omišlju na Krku, a potkraj rujna izlagat će u Beču. U najavi su i izložbe u Budimpešti, New Yorku, Parizu i San Franciscu, no o tome je prerano govoriti s obzirom na to da pandemija još nije prošla. A uz slikarstvo, rođeni Nuštranin veliku strast gaji i prema motociklima i tetovažama.

- Motocikli su moja strast, kao i umjetnost. Slobodan duh veže nas u obje stvari. Osjećaj slobode neopisiv je u tim trenucima. S druge strane, tetovaže su moj porok. Spajanjem frag­menata stvaram jednu koja prekriva dobar dio tijela, neprestano raste i ne nazire joj se kraj. To je zato što elemente svojih umjetničkih djela tetoviranjem prenosim na svoje tijelo i tako stvaram zasebno umjetničko djelo. Sve što je istetovirano ima osobnu priču. S obzirom na to da se u posljednje vrijeme tetoviram sâm, mogućnosti su mi neograničene i zaista ne znam kada će biti kraj - priča nam.

Kada se sam ne može tetovirati, u pomoć mu priskače supruga. Nesigurna u svoju mirnoću ruke, no Zoranu to nimalo ne smeta.

- Upravo se na tome grade nezaboravne, vječno na koži zapisane priče. Ivana je više od moje desne ruke, ali za nas je važno da smo usklađeni i da se uzajamno podupiremo u svemu što radimo. Na tome se temelji naš odnos. Samo nebo nam je granica - emotivno zaključuje.