Najpoznatija modna agentica u Hrvatskoj Tihana Harapin Zalepugin slavi tri desetljeća rada tijekom kojih je otkrila mnogo djevojaka koje su i danas pojam ljepote. No one nisu bile samo lica na naslovnicama, nego ikone stila i predstavnice vrijednosti te ere, a njihova sofisticiranost, skromnost i radna etika činile su ih uzorima. Tihana je u svojoj agenciji Talia Model u posljednjih 25 godina, kao i tijekom pet godina koje je provela u Direkciji Miss Hrvatske u 90-ima, toliko visoko podignula standarde da ih drugi još pokušavaju dosegnuti.
'Volim kada su žene dame i na pisti i na snimanjima. Odgojena sam u stilu glumice Audrey Hepburn i njezinih manira, a ne u skladu s onim što predstavlja, primjerice, Kim Kardashian. Ne sviđa mi se ovo što se danas događa u svijetu ljepote. Otvaranje agencije Talia bilo je logičan slijed nakon svih mojih životnih spoznaja i iskustava. Diplomirala sam ekonomiju, radila kao menadžerica mnogim glazbenim zvijezdama, bila sam i manekenka 80-ih godina, a zatim nakon rata provela pet godina u Direkciji Miss Hrvatske. Uvijek dajem sve od sebe i nadam se da ću još davati', puna dojmova kaže nam Tihana nakon slavljeničkog fotografiranja na kojem je zasjala sa svojim modelima i manekenkama, među kojima su i naši supermodeli iz devedesetih.
Tijekom tri desetljeća oblikovala je karijeru brojnih modela i misica. Lejla Filipović, Iris Livaja, Anđa Marić, Jelena Orešković Atabeyki, Anita Dujić Broadfoot, Vedrana Linardić i Lana Pavić samo su neke od njih, a Branka Krstulović, Anica Kovač i Vanja Rupena, koje nažalost nisu mogle doći, i dalje slove kao najbolje, žene blistave ljepote i uspješnih karijera. Na slavljeničko snimanje, povjerenom vrsnom modnom fotografu Goranu Čižmešiji, imao je priliku zaviriti i Story te porazgovarati s njegovim aktericama.
Ova iznimna skupina žena nije samo osvajala laskave titule ljepote, nego je svojim radom postala simbol elegancije i stila svoga vremena.
'Ne mogu vjerovati da je prošlo toliko godina, imam osjećaj da je sve bilo nedavno. Sjetim se i lijepih i ružnih trenutaka vezanih uz Izbor Miss Hrvatske 1998. jer sam tada svašta proživjela. S druge strane, izborila sam se za nešto što sam zaslužila i stekla simpatije javnosti te podršku medija, a to mi je puno značilo', otkrila nam je Lejla Filipović.
Anita Dujić Broadfoot kaže kako je to bilo ludo vrijeme, ali divno, uzbudljivo, zanimljivo i ni za što ga ne bi mijenjala.
'Bilo je šlampavo i blesavo. Bila sam jako sramežljiva, ali već s 15 godina išla u Milano. Te 2001. održan je izbor za Miss turizma svijeta u kojem nisam ni htjela ni planirala sudjelovati, ali Tihana me poslala da se malo opustim i prestanem biti toliko sramežljiva. Bila sam jako prgava, svoja i baš smo se svađale. Ona i sada kaže da je sa mnom jedva izlazila na kraj. A onda se pitam na koga je moja kći Lili', prisjeća se Anita.
Radna etika bila je glavna odlika modela tog vremena. Djevojke su bile prepoznatljive po predanosti poslu, profesionalizmu i disciplini. A kada su počele pričati o druženjima, putovanjima, situacijama iz backstagea, sjećanja su samo navirala.
'Sjećam se da smo nosile reviju na Stradunu. Počela je kiša, ali svejedno smo je odradili. Imala sam žvakaću gumu, a onda me Tihana lagano tutnula po glavi prije izlaska na pistu s pogledom ‘pa jesi li normalna’. Žvaka je samo izletjela iz usta i od tada više nisam pomišljala na takvo nešto', kaže nam s osmijehom Iris Livaja, jedna od najljepših Hrvatica koja je uživala prisjećajući se uspomena s vrhunca manekenske karijere.
Tihana je bila ključna figura u otkrivanju i usmjeravanju karijera ovih dama. Njezino stručno oko za prepoznavanje potencijala djevojaka, u kombinaciji s iskustvom iz svijeta mode, dovelo je do toga da su one postale nezaobilazna imena u hrvatskom i regionalnom svijetu mode i ljepote, a taj su status sačuvale do danas. Priznaju da je Tihana bila njihova modna mama i prisjećaju se kako ih je otkrila.
'Imala sam 16 godina kada sam došla pogledati reviju u Banovini. Tihana je bila tamo, prišla mi je i pitala me bih li se prijavila na Izbor Miss Hrvatske. Rekla sam da me to ne zanima. Imala sam sportski, skroz drugi đir i nije mi padalo na pamet da bih to mogla. Ona, naravno, nije odustajala. Nazvala je moju ujnu i rekla: 'Molim te lijepo, popričaj s Iris i njezinom mamom, a onda ću ja doći u Split.' I tako sam se, ni sama ne znam kako, našla na Izboru Miss Hrvatske 1997. godine. Bila sam prava pratilja Martini Novosel, ali u džepu sam već imala potpisan ugovor za rad u Parizu i znala sam da ću otići', ispričala nam je Iris Livaja, koja je ostavila zapažen uspjeh u svijetu modelinga.
Jedinstven, prepoznatljiv izgled, šarm kojim su blistale i opipljivo samopouzdanje bili su ključni elementi kojima su se izdvojile ove žene. Sudjelovanje u natjecanjima ljepote i uspješne karijere na domaćim i međunarodnim modnim pistama bile su dio njihova profesionalnog puta.
'Talijanska modna agencija raspisala je natječaj na koji me prijavila susjeda. Došla sam na casting u svojoj punk fazi - ljubičasti pramen u kosi, majica i marte. Dvije gospođe u žiriju rekle su da ne dolazim u obzir, ali Tihana je rekla da ona tu nešto vidi. Poslije sam oprala kosu i nestao je ljubičasti pramene. Kupila sam i prve cipele s visokim potpeticama. No bila sam jako mada, imala sam 14 godina. Kada danas gledam svoju kćer koja ima 12, čini mi se to jako rano', opisala je početak svoje karijere Jelena Orešković Atabeyki.
Zanimljiv prvi susret s Tihanom imala je i Vedrana Linardić: 'Imala sam 13 ili 14 godina kada sam sa školom malih manekena nastupila na Izboru Miss Hrvatske u Novom Vinodolskom. Tihana je tada bila u Direkciji izbora. Prišla mi je dok sam stajala na nekom zidiću, pogledala me i rekla: 'Bože, koje lijepo dijete!' Rekla je da sam mlada, ali da me definitivno želim imati u agenciji te da me vidim kao modela. Dala sam joj telefonski broj i sastale smo se ponovno za godinu, dvije. Tako je počela naša priča koja traje već 20 godina.
Kao njihova mentorica i menadžerica, Tihana ih nije samo otkrila, nego je aktivno sudjelovala u oblikovanju njihovih karijera. A koliko im je to značilo, najbolje pokazuje njihov dolazak u Zagreb iz svih dijelova Hrvatske na ovo slavljeničko snimanje koje je zahtijevalo puno truda. Najviše je posla ima dizajner i stilist Damir Begović, kojemu ovo nije bila prva slavljenička suradnja s Tihanom.
'Već smo surađivali 2018. kada je Tihana slavila 20 godina agencije. Istraživao sam naslovnice slavljeničkih izdanja časopisa Vogue, rad fotografa Petera Lindbergha, razne editorijale o povijesti mode i došao do slavne fotografije kultnog Cecila Beatona za Vogue iz 1948., kada je fotografirao devet modela u haljinama s potpisom dizajnera Charlesa Jamesa. Jako mi je draga i inspirativna ta fotografija jer volim estetiku 50-ih godina i rad dizajnera visoke mode te ere, poput Diora. Fotografija me potaknula da kreiram 16 suknji nadahnutih glamurom i elegancijom 50-ih godina, ali na suvremen način, svojevrsni moderni couture u bojama, s volumenom i naborima. Šivanje je trajalo devet dana u smjenama od 10 do 12 sati', pun dojmova priča nam Damir.
Tihana priznaje da bez njega i ekipe zadužene za stvaranje ovog editorijala ništa ne bi bilo na tako visokoj razini.
'Volim se prepustiti osluškivanju signala. Damir mi je stalno govorio da trebam odjenuti crvenu haljinu. Nisam to tako zamišljala. Jedno jutro otišla sam u trgovinu Högl po nove cipele s potpeticom i vidjela crvene. Javila sam Damiru da imamo crvene štikle i da više ne traži da nosim crvenu haljinu. No poslijepodne sam vidjela da Zorica Kondža nosi crvenu haljinu na svome koncertu u Lisinskom. Doznala sam da haljinu potpisuje Arileo, panično nazvala Juricu Pirića, dizajnera Arilea, i rekla da hoću tu haljinu. Nakon Kondžina koncerta, haljina je završila kod mene. Nevjerojatno je da se na njezinu pjesmu ‘Molitva’ lijes moga Saše spuštao na posljednji počinak. Dogodio se nevjerojatan splet okolnosti, da sam ga planirala ne bi tako ispalo', kaže Tihana, vidljivo emotivna jer je upravo tih dana bila godišnjica smrti njezina životnog suputnika.
'Fotografiranje mi je bilo predivno. Oduševljena sam ljepotom svih djevojaka. Čast mi je biti ovdje i na ovakvim fotografijama. Teško mi je bilo stajati u štiklama, ali fotograf je bio brz i precizan, a to je zato što sve one znaju pozirati', rekla je Tihana.
Kada se ove prekrasne žene prisjete prijašnjih vremena, sve bez zadrške kažu da se mnogo toga promijenilo u svijetu modelinga.
'Kriteriji su bili viši, znalo se točno što djevojke rade s obzirom na visinu i građu. Nose li samo revije ili rade i snimanja, kako treba izgledati i slično. Danas se to zbog utjecaja društvenih mreža dosta razvodnilo pa svi rade sve. Svi snimaju, kuhaju, šminkaju se... U početku je nama iz ove branše bilo teško prihvatiti da nas je sada toliko na sceni. S druge strane, naš se posao preselio na društvene mreže. Nema više kampanja kakve su se nekada radile', kaže Lejla o modelingu nekada i danas.
Anita se prisjeća da je karijeru počela u vrijeme prvih mobitela, a danas se sve preselilo na Instagram. Danas su influenceri zvijezde, scena se promijenila i sve kao da je zamrlo.
'Danas djevojke sve žele na brzinu, ali ne ide to tako. Uvijek se vidjela razlika kada bi se pojavile djevojke iz Talie. Tihani su bili važni pristojnost, tišina i skromnost, kao i kućni odgoj djevojaka te uspjeh u školi, to joj je bila na prvome mjestu', dodala je Iris.
'Akcent je danas stavljen na kreacije, nema koreografija, seksepila, modeli hodaju kao vješalice. Supermodeli iz 90-ih godina bili su tada veće zvijezde od holivudskih. Pozornost se posvećivala koreografijama, hodu, bokovima. Rekao mi je naš poznati fotograf da je snimao samo s manekenkama, ali i s nekim influencericama i da jednostavno od njih nije mogao dobiti ništa više od te jedne poze. One nisu modeli i nemaju iskustva u poziranju, osim za svoj profil na društvenoj mreži, a to nije isto. Kad radiš kao manekenka, moraš biti svestrana jer jednom te klijent vidi kao damu, a drugi put posve drukčije. Na Instagramu si uvijek to samo ti i ne možeš steći potrebnu raznovrsnost', usporedila je rad nekada i danas Jelena Orešković Atabeyki.
'Ova generacija će biti kao kultni model Carmen Dell’Orefice zato što je to taj pedigre. Vidim kako cure ulaze u zrele godine i predivne su. Tada su bile baš supermodeli. Mi nismo bile premršave, nosile smo broj 38, 40. Morale smo izgledati zdravo, imati mišiće i lijepu kožu, baš smo bile zdrave žene', završila je priču o razlikama Anđa Marić.
Danas su sve ove dame sretne, zadovoljne, ispunjene i ondje gdje žele biti. Nakon modnih karijera većina ih se posvetila obitelji pa ne čudi što su im članovi obitelji najveća podrška kada se povremeno vrate na modne piste ili sudjeluju u snimanja poput ovog, za koje se nadaju da će se ponoviti.
'Znaju me pitati kad ću u mirovinu, ali kažem im da ne idem dok god znam i mogu nešto naučiti i otkriti. Ne težim za brojem, težim za tim da dobro izgledam, hodam na svojim nogama, radim svojim rukama, mislim svojom glavom, da mogu raditi i još mnogo toga dati. Uzor mi je Eileen Cecile Ford, kultna modna agentica koja me puno naučila kada smo se nekoliko puta srele u New Yorku. Sretna sam, ispunjena i radosna što imam tako divnu dječicu oko sebe koja me cijeni, voli i poštuju. Već traže da iduće godine na Hvaru radimo reviju vjenčanica. Rekla sam im dobro, ali polako. Okupila sam vas sad, a dalje, što bude', zaključila je vidno ganuta Tihana.