Maja Pliseckaja, jedna od najvećih prima-balerina 20. stoljeća, živjela je život dostojan romana. Njen put obilježile su izuzetna posvećenost baletu, intrigantni ljubavni odnosi i neumorna borba za umjetničku slobodu u sjeni strogog sovjetskog režima. Sudbina ove umjetnice utkana je u drami, usponu i nepokolebljivoj odlučnosti koja je postala njen zaštitni znak.
Pliseckaja je rođena u umjetničkoj obitelji. Njena majka Rahil, zvijezda nijemog filma, ostavila je glumačku karijeru nakon udaje za Mihaela Pliseckog, konzula SSSR-a na Spitsbergenu. U Moskvi ih je 1937. godine zadesila tragedija: Mihael je uhićen pod lažnim optužbama, a godinu dana kasnije i Rahil, koja je s najmlađim sinom završila u zatvoru Butirka.
Starija djeca, uključujući Maju, izbjegla su internat zahvaljujući tetki Sulamif Messerers, prima-balerini Boljšoj teatra. Upravo je Sulamif usmjerila Maju ka baletu, upisavši je u baletnu školu prije propisanog uzrasta.
Plesala je tako da se i đavoli posrame
Pliseckaja je 1943. godine postala dio ansambla Boljšoj teatra, gdje je, zahvaljujući talentu i radu, dobila status prima-balerine. Uspješno je nastupala širom svijeta, ali i osjećala pritisak sovjetskog režima, koji je ograničavao njene međunarodne turneje.
Njena interpretacija 'Labuđeg jezera', koju je izvela više od 800 puta, ostala je antologijska. Velika Agrippina Vaganova svojevremeno joj je predložila da ovu ulogu odigra 'tako da se i đavoli posrame'.
Buran ljubavni život
Njeni odnosi bili su podjednako burni kao i njena karijera. Prvi ljubavnik, plesač Slava Golubin, tragično je okončao život. Prvi brak s latvijskim baletanom Marisom Liepom bio je kratkotrajan, trajao je svega nekoliko tjedana.
Sudbinski susret s kompozitorom Rodionom Ščedrinom promijenio je njen život. Upoznali su se na večeri kod Lilye Brik, legendarne muze futurizma, i nakon nekoliko godina ponovnih susreta, vjenčali su se.
Njihova ljubav nije bila na prvi pogled, bar ne s Majine strane. Bila je starija sedam godina od njega, a on je čim ju je ugledao bio oboren s nogu. Često ju je posjećivao u pauzama u kazalištu i isticao da je 'gorio u strasti' svaki put kad bi je vidio u uskom crnom trikou koji je otkrivao njenu figuru.
Maja je pristala na brak s njim nakon nekoliko godina poznanstva. Osim što je Rodion bio mlad i uspješan kompozitor, koji joj je s vremenom postao drag, na brak se odlučila i zbog dobrobiti svoje karijere.
Brak iz koristi i ljubavi
Naime, tadašnje vlasti nisu imale dovoljno povjerenja u nju da je šalju na inozemne turneje iz krajnje bizarnih razloga. Maja je imala reputaciju 'nestabilne' jer je već imala više od 30 godina, a i dalje bila neudata, a po Moskvi su se vukle priče o njenim mnogobrojnim ljubavnicima, kako onima koji to zaista jesu bili, ali i onima koji su voljeli pričati 'lovačke priče'. Svakako je svemu pridodao i njen neozbiljan brak od svega par tjedana.
Po savjetima kolega i svoje tetke vjerovala je da će joj brak donijeti neophodno povjerenje i status 'ozbiljne' žene te će je tako povesti na internacionalne turneje Boljšoj teatra. Dobroćudan, razuman i zaljubljen preko ušiju, Rodion je bio savršen kandidat za to. I bila je u pravu, u vezi obje stvari. Karijera joj uznapredovala, a na kraju dana i brak sa Rodionom je bio uspješan.
Ščedrin je kreirao remek-dela poput baleta 'Carmen Suite', koji je postao jedan od simbola njene karijere. Ipak, njihov odnos nije bio lišen izazova. Maja je odlučila da se ne želi ostvariti kao majka, vjerujući da bi majčinstvo ugrozilo njenu umjetnost.
Ljubavni trokut s njemačkom glumicom
Pliseckajina veza sa američkim diplomatom Robertom Kennedyjem, kao i glasine o romansama s drugim umjetnicima, stalno su poticale javnu radoznalost. Njen muž je sve to prihvaćao s osmjehom: 'Kad je vidite, shvatite zašto ljudi polude za njom. I ja sam bio jedan od njih.'
Sama Maja nikada nije komentirala priče, zadržavajući misterij koji je okruživao njen život.
S druge strane, i sam Rodion je imao poneku svoju aferu. Jedna od značajnijih bila je s Marijom Schell, njemačkom glumicom. Maria je bila vrlo popularna i bogata glumica pa je tako svom ljubavniku dala glazbeni studio u Münchenu kako bi mogao na miru stvarati, a onda i stan. Kada je Maja došla u München posjetiti muža, shvatila je da on ima ljubavnicu, no to je nije previše uzbudilo. Čak je voljela boraviti u stanu koji je ljubavnica dala njenom mužu, a poslije nekog vremena su se Maja i Maria sprijateljile. Tako su neko vrijeme živjeli u ljubavnom trokutu.
Međutim, Rodion se Mariji kleo na ljubav, a bio je spreman i razvesti od Maje kako bi živio s njom. Obećao joj je da će se vratiti kao slobodan čovjek čim odvede Maju u Rusiju i tamo obavi neke poslove.
Maria ga je čekala, ali Rodion se nikada nije vratio po nju. Ostao je u Rusiji sa svojom Majom.
Glumica umorna od čekanja, popila je 60 tableta za spavanje. Posluga je pronašla poslije dva dana još živu, a liječnici su joj uspjeli spasiti život. Ipak, njeno mentalno zdravlje više nikada nije bilo isto.
Oproštaj i vječna ljubav
Maja Pliseckaja preminula je 2015. u Münchenu u 89. godini. Njena posljednja želja bila je da njen prah bude rasut zajedno s prahom njenog supruga Rodiona Ščedrina u Rusiji, čime je okrunjena njihova gotovo šezdesetogodišnja zajednička priča.
Njeno nasljeđe nastavlja živjeti, kako kroz njene kultne interpretacije, tako i kroz glazbu Ščedrina, koja je ostala nerazdvojna od legende o Maji Pliseckoj, piše Žena Blic.