Ovo će biti najtraženija zanimanja i vještine! Jeste li spremni za budućnost?

pexels

Čak 30% poslova koji danas postoje izumljeni su u proteklih pet godina, a do 2030. godine 60% novih poslova zahtijevat će vještine koje trenutno posjeduje samo oko 20% populacije. Digitalna transformacija zahvatila je sve sfere društva, a kako bismo bili konkurentni na tržištu rada i unaprijedili poslovanje, više nije pitanje trebamo li znati poslovati u digitalnom okruženju, već je pitanje kako nadograditi sebe i znati uzeti najbolji dio tog digitalnog 'kolača'.

privatni arhiv  prof. dr. sc. Nebojša Stojčić

Na jesen će biti dvije godine otkad je pokrenut doktorski studij Poslovne ekonomije u digitalnom okruženju. Izvode ga Odjel za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku i Ekonomski fakultet iz Zagreba, pa studenti završetkom studija stječu zajedničku diplomu obje institucije. Iako se otvaranje ovog studija, koji je akreditiran za izvođenje na hrvatskom i engleskom jeziku, poklopilo s dolaskom pandemije, do sada su, kaže prof. dr. sc. Nebojša Stojčić, upisali dvije generacije studenata i, unatoč izazovnim uvjetima, ugostili niz stručnjaka iz inozemstva te u cijelosti izveli nastavni proces. U tijeku su pripreme za upis treće generacije studenata, za koju se raspisivanje natječaja očekuje krajem rujna ili početkom listopada. Petnaest 'vrućih' stolaca čeka buduće studente, a s obzirom na to da su fakulteti već zaprimili velik broj upita potencijalnih polaznika iz Hrvatske i inozemstva, to ih stavlja pred slatki izazov odabira kandidata.

Možete li ukratko predstaviti ovaj poslijediplomski studij. Koja su znanja i vještine u fokusu, koliko je kolegija po semestru, cijene…?
Studij Poslovna ekonomija u digitalnom okruženju svojevrsna je novina u ponudi poslijediplomskih doktorskih studija u Hrvatskoj. Prilikom razvoja studija definirali smo digitalnu transformaciju kao središnju nit vodilju u području poslovne ekonomije budućnosti. Konceptualno, studij je podijeljen u pet tematski srodnih modula (Digitalno poslovanje, Menadžment, Marketing, Turizam i Međunarodno poslovanje). Namijenjen je podjednako polaznicima iz poslovnog sektora, koji u uvjetima digitalne transformacije vide priliku za poslovni probitak i unaprjeđenje konkurentnosti; znanstvenicima, koji svoj znanstveni put vide u izučavanju poslovanja u digitalnom okruženju te svima onima koji čiji interes leži u mogućnostima upravljanja ekonomskim tijekovima u digitalnom gospodarstvu. Studij se izvodi kroz šest semestara, redovna cijena je 110.000 kn za svih šest semestara, odnosno 90.000 kn za alumnije Sveučilišta u Dubrovniku i Sveučilišta u Zagrebu. Pravilnikom o izvođenju studija predviđena je i mogućnost i oslobađanja od dijela studijskih obveza za polaznike koji su u dosadašnjem obrazovanju završili neki poslijediplomski studij, kao i proporcionalno usklađivanje visine školarine.

pexeles 

Kako ste i zašto uopće došli na ideju pokrenuti ovaj doktorski studij?
Ideja o studiju rodila se iz znanstvenih i stručnih spoznaja o promjenama koje digitalna transformacija nosi te iz potrebe razvoja specifičnih profila znanstvenika i stručnjaka koji će biti sposobni razvijati se u uvjetima digitalne transformacije. Brojna istraživanja ukazuju kako ćemo u idućih par desetljeća pod utjecajem digitalnih tehnologija raditi poslove za koje danas ne postoje obrazovni programi, što zahtijeva proaktivan pristup problemu. Naš studij tako priprema doktorande za stjecanja znanja i vještina koje će im u budućnosti omogućiti preuzimanje najodgovornijih zadaća u znanstvenim institucijama, ali i u gospodarstvu.

Nastava se odvija u Zagrebu i Dubrovniku. Koje su obveze studenata, je li studiranje uživo ili online?
Nastava se do sada odvijala uglavnom u online okruženju, a iduće godine studij planiramo izvoditi u hibridnom modu, pri čemu će dio nastave biti online, a dio uživo u Dubrovniku, odnosno u Zagrebu. U nastavnom dijelu studija nastojimo se što je više moguće prilagoditi obvezama studenata, jer smo svjesni da većina polaznika dolazi iz poslovnog sektora, pa se nastava u pravilu izvodi u petak poslijepodne i u subotu ujutro. Tijekom studija od studenata se, osim polaganja ispita i sudjelovanja na radionicama, očekuje i izlaganje na znanstvenoj konferenciji te predaja jednog znanstvenog rada na objavu u neki od znanstvenih časopisa.

pexels 

Kakve su reakcije javnosti i dosadašnjih studenata te kakav je generalno interes za ovim doktorskim studijem?
Dosadašnja iskustva uglavnom su pozitivna. Periodične evaluacije studentskog zadovoljstva redovito nam daju prosječne ocjene iznad 4.8, na što smo izuzetno ponosni. Od početka smo se odlučili za upis manjeg broja studenata, jer nam je cilj razvijati kvalitetan studij u kojem ćemo se svakom studentu posvetiti na način i u mjeri koju zaslužuje. Zadovoljstvo mi je istaknuti da je većina profesora sa studentima u kontaktu i izvan nastavnog procesa te da su se među njima već razvile mnoge znanstvene suradnje, što možda najbolje govori o pažnji koju posvećujemo studentima i pristupu kakav njegujemo.

Prednosti u odnosu na neke druge, slične studije

privatni arhiv 

Postojeći studiji poslovne ekonomije zasnovani su na tradicionalnim ekonomskim teorijama i modelima, dok mi ne shvaćamo digitalne vještine samo kao jednu od odrednica poslovanja u budućnosti, nego kao osnovu koja će oblikovati sve buduće poslovne procese te znanstvene i istraživačke aktivnosti. Na našim kolegijima studenti imamu priliku kritički sagledati određenu problematiku, naši profesori su među vodećim stručnjacima na međunarodnim ljestvicama izvrsnosti, a posebnost studija je i mentorski pristup. Naime, studentima se dodjeljuju dva mentora, koja su odabrana iz redova međunarodno priznatih znanstvenika. Cilj nam je da studenti dobiju znanja i kompetencije koji će im omogućiti dostizanje standarda međunarodne znanstvene izvrsnosti. Lani je na Odjelu za ekonomiju i poslovnu ekonomiju u rad pušten laboratorij za neuromarketing. Tako smo među prvima uveli tehnologije u nastavni proces, pa ovdje naši studenti mogu provoditi istraživanja za svoje disertacije. Jedini takav laboratorij postoji još na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, što nas izdvaja od drugih doktorskih studija u Hrvatskoj, ali i susjednim zemljama.

Radionice iz područja znanstvene etike od ove godine provodimo u suradnji s međunarodnom organizacijom Responsible Research in Business Management, što je jedini takav slučaj u Hrvatskoj. U nastavnom procesu do sada smo ugostili stručnjake vodećih europskih institucija kao što su University College London, La Sapienza, University of Birmingham, Bocconi, ali i brojne stručnjake iz prakse. Sve to našim studentima omogućuje iskustvo studiranja na razini koja se može uspoređivati sa studijskim programima u inozemstvu.

privatni arhiv 

*Sadržaj nastao u suradnji sa Sveučilištem u Dubrovniku i Ekonomskim fakultetom u Zagrebu.