TIKTOK I PREPORUKE KNJIGA: Fenomen koji je teško bilo predvidjeti

Ahilejeva pjesma Madeline Miller jedan je od romana koji se nakon preporuka na TikToku krenuo prodavati nevjerojatnom brzinom na veliko iznenađenje izdavača i knjižara.

Nina Subin

U travnju ove godine TikTok je dosegao više od milijardu aktivnih korisnika mjesečno što predstavlja rast od nevjerojatnih 45 % u odnosu na broj korisnika godinu dana ranije.

Što korisnici vide u ovoj brzo rastućoj mreži na kojoj se dijele kratki videozapisi s raznovrsnim sadržajima od plesnih točaka do duhovitih komentara na dnevne događaje? Očito ovakav sadržaj zabavlja i postaje viralan u vrlo kratkom vremenu. Ponekad su u pitanju i sekunde.

Upravo su te sekunde bile ključne i za pokretanje prodaje knjiga koje se preporučuju na toj mreži s hashtagovima #booktok ili #booktokmademereadit i sličnima.

Ahilejeva pjesma Madeline Miller jedan je od romana koji se nakon preporuka na TikToku krenuo prodavati nevjerojatnom brzinom na veliko iznenađenje izdavača i knjižara. Kad se otkrilo koji je razlog naglog porasta prodaje, svima se to činilo nevjerojatnim, no danas se fenomen preporuka knjiga na ovoj mreži jako ozbiljno prati.

Kada je izdana, 2012. godine, Ahilejeva pjesma zauzela je visoko mjesto na ljestvici bestselera The New York Timesa, prevedena je na brojne svjetske jezike, a Miller je za knjigu osvojila i nagradu Orange Prize for Fiction. No, roman, koji je prodan u vrtoglavih milijun i pol primjeraka, nije se ni približno tako dobro prodavao dok nekoliko preporuka na TikToku nisu postale viralne i te su preporuke ovaj roman ponovno, nakon više od 10 godina od objavljivanja, gurnule ponovno na sam vrh liste najprodavanijih knjiga The New York Timesa.

promo 

Prema podacima tvrtke Nielsen BookScan, koja prati prodaju u izdavačkoj industriji, roman Ahilejeva pjesma danas se prodaje u oko 10.000 primjeraka tjedno, što je otprilike devet puta više nego u trenutku kada je Miller za njega osvojila prestižnu nagradu Orange.

Miriam Parker, iz izdavačke kuće Ecco, koja je objavila knjigu, izjavila je da je tvrtka registrirala nagli porast prodaje romana, ali nisu ispočetka znali što je tome razlog. Istraživanje ih je dovelo do TikTok videa koji je pod nazivom „knjige koje će vas rasplakati“ objavljen na profilu @moongirlreads_.

Djevojka koja stoji iza tog profila napravila je video u kojem preporučuje knjigu Madeline Miller, a snimila ga je nakon što ju je jedan pratitelj zamolio da snimi preporuku za knjige koje su je potresle i rasplakale. Nije bila sigurna koliko će takva preporuka ikoga zanimati, no nakon tek nekoliko sati taj je video imao više od 100.000 pregleda. Danas njezina preporuka ima više od šest milijuna pregleda. I nije jedina čije se preporuke knjiga prate.

Zatečena popularnošću koju njezin roman uživa među mladim čitateljima ostala je i sama autorica romana Madeline Miller koja je sebe opisala kao osobu koja „jedva funkcionira na Twitteru“. U izjavi za The New York Times rekla je da nije znala za TikTok preporuke sve dok je na njih nije upozorila njezina izdavačka kuća. „Bez teksta sam. Može li piscu išta biti draže od takve reakcije čitatelja“, tom je prilikom izjavila.

Ahilejeva pjesma veličanstveno je ispripovijedana priča o dvojici naoko nespojivih junaka, o njihovu nježnom prijateljstvu i odrastanju, o odanostima i slabostima, ljubavi i okrutnoj igri sudbine. Antičkoj priči iz Homerove Ilijade u ovome je romanu bešavno udahnut život 21. stoljeća što je autorici priskrbilo hvalospjeve kritike i čitatelja. U Hrvatskoj je ovaj roman objavila izdavačka kuća Profil u prijevodu Maje Šoljan.

Drugi roman Madeline Miller Kirka, u prijevodu Patricije Horvat i izdanju Profila, također je dostupan u hrvatskim knjižarama. Provjerite zašto ove romane TikTok toliko gura.