Hrvatska ima lidere i inspirativne projekte kroz koje se pozicionira u premium segmentu, no važno je nadomjestiti nedostatak dugoročnog planiranja – zaključak je to ovogodišnje premium konferencije i svih sudionika iz raznih segmenata premium poslovanja. Ovogodišnji Adria Luxury Summit inspirirao je prisutne kroz kvalitetne panele u kojima su lideri, predsjednici Uprava i vlasnici vodećih kompanija iznijeli svoja stajališta i preporuke o best practices djelovanjima u svom segmentu, izazovima s kojima se susreću te vlastitom iskustvu koji predanost, snagu i proaktivni pogled stavljaju na prvo mjesto pri rješavanje izazova te pri pokretanju i održavanju kvalitetnih projekata. Partneri Adria Luxury Summita 2022. bili su Porsche Centar Zagreb, Hrvatska turistička zajednica i KAS event & club centar.
Temom kibernetičke sigurnosti, koju je moderirao ekonomski analitičar dr.sc. Andrej Grubišić, a koja je danas jedna od gorućih tema u sigurnosti poslovanja, otvoren je Adria Luxury Summit 2022.. Nikola Dujmović, Predsjednik Uprave Spana apelirao je na oprez, s obzirom na to da meta kibernetičkih napada više nisu samo velike kompanije, to su i male tvrtke s nekoliko zaposlenih, mali knjigovodstveni servisi… „Osnovna iza svega je krađa identiteta i podataka. S druge strane više nisu samo visokoobrazovani profesionalci, kit za cyber napade danas e može kupiti na dark webu, a imaju čak i svoju korisničku podršku. Kompanije najčešće imaju vremena za prevenciju, jer od dana kad napad počne pa do egzekucije u prosjeku prođe čak 205 dana! No, ako ste došli do zero day dana napada, kad više nemate vremena za reakciju, saniranje stoji 2-3 milijuna dolara“.
Iva Rogović Lekić, CEO Marsh Hrvatske složila se da je rizik od cyber napada u ovom trenutku najveći rizik globalno, pa je logično da tvrtke žele prenijeti taj rizik na osiguravajuća društva. „Osobito je taj rizik narastao nakon COVID pandemije, a osiguravajuća polica ima tri osnove: kroz nadoknadu financijske štete, asistencije u slučaju cyber napada te infrastrukturne preventiva. Istraživanja pokazuje da je globalno čak 74% kompanija svih veličina imalo iskustva sa cyber napadima.“
Panelisti na temu INNOVATION MINDSET zaključili su kako je personalizirani pristup krajnjim kupcima nužan i dovodi do otvaranja inovacija u poslovanju, poput virtualne realnosti koja nam pak omogućuje posve izmišljena iskustva pa i simultano s drugim korisnicima. Oglašavanje tako na novim platformama prelazi iz konvencionalnog story tellinga u story living, kako je naglasila Ivanka Magić Babić, Managing Director Httpool Hrvatska. „Personalizacija je ključ zdravlja, kako u poslovnim projektima, tako i u kvalitetnoj i personaliziranijem pristupu zdravlju. Upravo zbog toga odlučila sam se na naše tržište premium WelleCo suplemenata, što nije pošlo za rukom ni etabliranim farmaceutskim tvrtkama. Iz mog iskustva, generacija Z puno je osvještenija o zdravlju od starijih generacija.”, naglasila je Ivana Barišić, CEO Nutrilife Centra.
Kako se istaknuti na polju premium project managementa govorila je Ariana Vela, jedna od vodećih hrvatskih konzultantica za EU fondove, koja je vodila financiranje Pelješkog mosta vrijednog 4.023.978.948,00 kuna, najzahtjevnijeg postupka u državi. „Na stranu to što je za započeti postupak trebalo proučiti 30 opsežnih registratora, trebalo je balansirati sa strogim kontrolingom Europske komisije, a njihova svaka kritika koja se naziva ‘financijskom korekcijom’ mogla je rezultirati s 5 ili 10% smanjenja budžeta. No ja izazove volim i rado im se prepuštam“, naglasila je Vela.
Vedran Blagus, principal fonda rizičnog kapitala South Central Ventures ulaže u tech tvrtke, s naglaskom na one koje transformiraju tradicionalne industrije, i to u ranoj fazi, s grantovima od 500.000 do 1 milijun eura – iznosi su to koje ulažu u dobre ideje, ali i u ljude koji stoje iza njih. A što je sa sljedećim hrvatskim jednorogom? „Priča o jednorozima je napuhana. Svi žele biti jednorozi, ali vrlo često to je vrijednost samo na papiru. Prošle je godine u SAD-u 137 tvrtki dobilo vrijednost jednoroga, a koliko ih je uistinu prodano za milijardu dolara? 0! Ima tvrtki s manjom vrijednosti, čije poslovanje predstavlja veliki uspjeh“, zaključio je Blagus.
Uzvanici Adria Luxury Summita inspirirali su se panelom THE FUTURE LEGACY, pristupom koji heritage brandove formira u future proof brandove. „Mega uspješni i heritage brendovi imaju izazov kad im njihova publika stari i umire, a nastoje pridobiti novu. Primjer uspješnog baratanja time za mene je Gucci. Shvatio sam koliko su uspješni kad je taj brend starih talijanskih gospođa izašao kroz usta mog 15-godišnjeg sina, koji je poželio Gucci tenisice. Sličan je primjer i grada Rovinja, koji je od popularnog odmarališta 80-ih rebrendirao na posve nov, luksuzan način. Ako govorimo o hotelima i destinacijama, danas je luksuz originalno iskustvo, povijesna građevina, koji komad atraktivnog dizajna, iskrena emocija, privatnost i da mogu ugasiti telefon“ istaknuo je Davor Bruketa, kreativni direktor agencije Bruketa&Žinić&Grey.
Klara Šoštarić, direktorica jedinstvenog boutique hotela Lopud 1483 koji je originalno bio samostan, istaknula je kako je veliki izazov iz korporativnog hotelijerstva otići u mali ekstraluksuzni hotel razine. „Usluga je potpuno personalizirana, nema riječi ‘ne’ na zahtjev klijenata, a moj posao uključuje i svakodnevno baratanje aparatima za mjerenje količine svjetla i vlage u zraku budući da objekt posjeduje golem broj umjetnina, koje su uklopljene u svakodnevno iskustvo gosta“, dodala je. Na neizbježno pitanje kako organizirati sve za planetarno popularne goste, kao što je obitelj Beckham, koja je ove godine odsjela na Lopudu naglasila je: „Sačuvati privatnost, a osigurati sve što je potrebno je izuzetno zahtjevan posao, tako da ni zaposlenici Lopuda 1483 nisu znali do dana dolaska da dolaze Beckhamovi. To je rezultiralo opuštenošću gostiju koji su uživali u miru koji im pruža Lopud, čak su svaku večer šetali do mjesta na sladoled, što nisu mogli na drugim dijelovima svijeta.“
Personalizirani pristup samo je središte premium usluga i proizvoda, bez obzira iz kojeg segmenta potječu. Matej Frntić, voditelj prodaje Porsche Centra Zagreb rekao je: „Porsche nije luksuzna marka automobila, kako se misli, nego je to sportski brend automobila s trkaće staze. Prilagođavajući se novom vremenu i novoj generaciji kupaca, Porsche je krenuo i u smjeru SUV vozila te električnih automobila. U budućnosti nam je cilj svako vozilo personalizirati“. Frntić je naglasio kako je među njihovim klijentima sve više žene koje sebi kupuju Porsche vođene vlastitim preferencijama i iskustvom vožnje.
Veliko zanimanje izazvao je panel o Turističkoj strategiji pozicioniranja Hrvatske prema premium gostima, koju je najavio i ravnatelj Uprave za održivi razvoj i konkurentnost turističke destinacije Slavko Štefičar. U kratkom govoru naglasio je važnost donošenja Strategije razvoja održivog turizma do 2030. godine koja je prošli tjedan usvojena na Vladi RH i upućena je u proceduru Hrvatskog sabora te bi trebala biti usvojena do kraja godine. Strategija je kroz četiri cilja definirala smjer razvoja hrvatskog turizma do 2030. godine te je u izradi i Nacionalni plan razvoja održivog turizma koji će definirati točne mjere i mehanizme za njezino provođenje.
Slavija Jačan Obratov, direktorica Sektora za sustav turističkih zajednica i razvoj proizvoda Hrvatske turističke zajednice istaknula je kako je upravo povezivanje s internacionalnim inicijativama poput gastro vodiča Michelin važna za usmjeravanje strategije prema premium pozicioniranju. „Suradnja s Michelinom itekako nam se isplatila. Čak 86 restorana je u tom programu, od zvjezdica do preporuka, i ta je suradnja upisala Hrvatsku na kartu poželjnih destinacija. Ipak, uvijek ponavljam da luksuz nisu samo ekskluzivni restorani, luksuz je u odlična konoba s dobrom vrijednosti za novac, te obična jedrilica u našem idiličnom okruženju Jadranskog mora“ zaključila je Jačan Obratov. Kako su nam potrebne i poduzetničke inicijative u tom smjeru naglasila je Renata Nevidal, suvlasnica Globetour Eventa . „Kreirala sam luksuzna hedonistička vinska krstarenja kako bismo našim gostima na luksuznoj 50-metarskoj jahti pružili iskustvo upoznavanja lokalnog terroira pojedinih otoka, da mogu ostvariti osobno poznanstvo s vinarima, vidjeti cvat vinove loze u proljeće te kako izgleda šetnja Visom ili Hvarom izvan sezone“, naglasila je Nevidal.
„Republiku Hrvatsku u cjelini gledam kao butik hotel – malu destinaciju koja se ne smije prepustiti masovnom turizmu. Kako bismo postigli uspjeh, moramo svi djelovati zajedno, a ne se dijeliti. Fine dining je u budućnosti neodrživ – ljudi žele jednostavan, a pun doživljaj, i hrana će sigurno ići u smjeru jednostavnog, lokalnog, autentičnog doživljaja“ primijetio je na panelu Star Croatia Rudolf Štefan, vlasnik i chef Konobe Pelegrini te savjetnik ministrice turizma RH za gastronomiju.
Kako se privatnim projektima utječe na stvaranje premium destinacije svojim projektima naglasili su i Goran Morović, vlasnik hotela NAI 3.3. , koji tvrdi kako je s tim projektom samo želio istaknuti autohtoni pristup turizmu. „Na Dugom otoku živio je prvi Dalmatinac prije 11.000 godina u pećini. Mi smo ga vratili u pećinu. Kad ljudi kažu da je Dugi otok izvan tokova i daleko, ja tvrdim suprotno: treba nam samo 40 minuta katamaranom od Zadra, a na ulazu smo u Kornate, najljepši nacionalni park na Mediteranu. Mi smo time u centru, ne na rubu“, dodao je. Na to se nadovezao i Marko Fratrić, predstavnik SuperCarOwners Circlea, koji je zaključio: „Naša država ima najljepše ceste na svijetu, a iskustvo čovjeku iz Londona ili Monte Carla da voze sljemenskom cestom ili cestom od Cresa prema Lošinju, ili Liku, da slobodno voze svoje vrijedne automobile predstavlja iskustvo koje nemaju kod kuće. Brendirati cestu kao dio turističke ponude – svakako!“
Uzvanici su na kraju konferencije Adria Luxury Summit, kroz MEET THE LEADER format mali priliku upoznati i inspirirati se dugogodišnjim poduzetnikom i energetskim stručnjakom Davorom Šternom koji je kroz svoje uspješne, ali i neostvarene poslovne projekte pokazao kako je pokretao projekte iz strasti za unaprjeđenjem života i društvene koristi, na koje je sve prepreke putem nailazio te od kojih je projekata i odustajao. „Ukoliko vam 3 od 10 projekata koje pokrenete uspije, znajte da ste i vi uspjeli“, zaključio je Štern ovogodišnji Adria Luxury Summit.
Kako je Adria Luxury Summit „all about special experience” , uzvanici su tijekom cijele konferencije imali priliku sudjelovati u stvaranju kiparskog djela akademskog kipara Pere. On je iz ciklusa kapljica kojim se bavi još od 70-ih godina prošlog stoljeća, a koji je simbol nastajanja i nestajanja, rađanja i stvaranja, kao što je to i svaka ideja, koja nastaje te projekt koji se realizira – dočarao jedinstveno i neponovljivo iskustvo je donio ovogodišnji Adria Luxury Summit.