Dekada je to u kojoj više ništa nije sveto, žestoka dezintegracija postojećih vrijednosti, obrazaca i vjerovanja. Revolucionarni naboj u rukama mlade generacije bučno je rastrojio postojeći sistem, a establišmentu priuštio psihotične epizode i paranoje raznih vrsta. To je bilo vrijeme je brojnih društvenih pokreta, na agendi su bili ekološki, mirovni, ženski, rasni i klasni bojevi ogrnuti u šareno ruho hippie generacije, koja napon crpi na beatničkim temeljima.

Šezdesete su desetljeće pomicanja svih granica, pa tako i onih svijeta ljubavi i seksualnosti, podržane širokom primjenom kontracepcijskih pilula. Ženska otkačenost i histerija prestaju imati ikakve negativne konotacije i postaju moda, vrišti se grupno na prepunim stadionima. Objekt žudnje su rock’n roll zvijezde poput Roling Stonesa i Beatlesa koji su se i sami kroz  šezdesete mijenjali baš kao i društvena klima. Duga kosa postala je zastava koja je govorila sve o stavovima onih koji je nose, a androgini britanski top-model Twiggy preokrenula je sve elemente ženstvenosti koji su dotada dominirali.

Ova dekada je donijela proljeće konzumerizma i u naše krajeve, a kako je izgledalo u svom cvatu najbolje se moglo doživjeti u Muzeju za umjetnost i obrt u sklopu izložbe “Šezdesete u Hrvatskoj – Mit i stvarnost”. Koliko živahna, rasplesana te puna nade i optimizma je tih godina bila naša država, opterećeni ratom i različitim ekonomskim krizama do danas smo uspjeli zaboraviti ili potisnuti. Zasuti artefaktima šezdesetih ova izložba u najboljem slučaju dočarala je kvalitetu lifestylea tog perioda. Od nevjerojatne arhitekture, preko dizajna namještaja, modnih kolekcija i revija, glazbenih festivala do plodnog umjetničkog stvaralaštva Hrvatska se šezdesetih nije previše razlikovala niti kaskala za dominantnim zapadnim trendovima… Swinging Londonom, Woodstockom te hipijima kojima je Nixon zapečatio sudbinu.

V.S.

Foto: Profimedia