ŠTO ODABIR BOJE GOVORI O VAMA: Ako ste crveni tip, na jedno morate paziti, a znamo i koja boja smanjuje apetit

pexeles

Boje imaju značajan utjecaj na naš život i raspoloženje, ponašanje, pa čak i na naše fizičko zdravlje. Studija iz 2020. koja je ispitivala emocionalne asocijacije gotovo 5.000 ljudi iz 30 zemalja otkrila je da ljudi na sličan način povezuju određene boje s određenim emocijama. Prema rezultatima istraživanja 51% ispitanika povezuje crnu s tugom, 68% crvenu s ljubavlju, a za svakog drugog ispitanika i ružičasta je bila boja ljubavi. Zelenu su u istraživanju uglavnom povezivali sa stabilnošću, žutu s radošću, a ljubičastu sa zadovoljstvom. Iako postoje ove 'generalne istine', naši osjećaji o bojama često su, kažu psiholozi, duboko osobni i ukorijenjeni u vlastitom iskustvu ili kulturi. Primjerice, dok bijela boja u zapadnim zemljama predstavlja čistoću i nevinosti, u mnogim istočnim zemljama ona se smatra simbolom žalosti. Većina psihologa stoga na utjecaj boja gledaju sa skepsom, no, opet, činjenica je da na sportskim natjecanjima igrači u crnim dresovima u pravilu dobivaju više prekršaja, da crveni dresovi na atletskim stazama djeluju stimulativno ili da nas zelene šume i livade smiruju. Pa mora to nešto značiti! Uostalom, postoje i tipovi osobnosti povezani s bojama – plavi, zeleni, crveni i žuti.

Koji ste vi tip?

pexels 

Crveni tipovi su ekstrovertirani, oni koji uvijek žele biti u prvom planu i dominirati. Oni su odlučni, pa donose brze i hrabre odluke. No, drugi ih mogu doživljavati sebičnima ili osobama s manjkom empatije. S druge strane, žuti su isto ekstrovertirani, ali – ipak – ponekad znaju stati na loptu kad je u pitanju njihova dominacija. Vedri su, vole se šaliti, uglavnom su optimisti, ali ne znaju baš dobro upravljati vremenom. Zeleni su pomalo introvertirani, ali su vrlo emocionalno inteligentni, pa razumiju druge ljude i njihove osjećaje. Oni su uvijek rame za plakanje, netko tko će vas saslušati i to mu neće biti teško, no zato se često ne znaju izboriti za sebe. Među umjetnicima, glazbenicima i piscima upravo je najviše zelenih, kažu stručnjaci za boje. I na kraju, plavi, savršeno posloženi introverti, vrlo organizirani, kod kojih baš sve mora biti posloženo i strukturirano. Ne morate se bojati da će oni možda igrati dvostruku igru, jer je kod njih sve transparentno i oni nikako nisu prodavači magle. No taj njihov 'savršeni red' ponekad može biti naporan.

Svi mi u sebi imamo sva četiri tipa osobnosti, samo je pitanje koji dominira. Idealno bi bilo da su sva četiri tipa jednako zastupljena, jer bi to značilo da smo baš uvijek savršeni i odmjereni, a to rijetko postoji u stvarnom životu. Naime, teško je biti istovremeno strukturiran i živjeti kao da nema sutra, zar ne?

Od reklama do dizajna prostora

pexels 

Psihologija boja, koja proučava utjecaj boja na ljudsku percepciju, emocije i ponašanje, primjenjuje se i u marketingu, dizajnu interijera, modi… Primjerice, mnoge marketinške kampanje baziraju se na suptilnoj moći boja koje privlače pažnju potrošača ili stvaraju određeni dojam o proizvodu. Dizajneri interijera također koriste boje kako bi stvorili željenu atmosferu u prostoru.

Kromoterapija

I dok psihologija boja proučava kako različite boje mogu utjecati na ljudsko ponašanje i percepciju, terapija bojama temelji se na pretpostavci da određene boje mogu utjecati na ljudsku energiju i zdravstvene ishode. Terapija bojama, poznata kao kromoterapija, oblik je terapije koja koristi boju i svjetlo za liječenje određenih mentalnih i fizičkih zdravstvenih stanja. Ovaj oblik terapije možemo pratiti sve od starih Egipćana, koji su sobe ispunjene suncem, sa staklima u boji, koristili u terapijske svrhe. Iako je terapija bojama stekla popularnost tijekom godina, još uvijek nije široko prihvaćen oblik terapije u zapadnoj medicini. Pretpostavlja se da pomaže kod raznih stanja popu stresa, depresije, visokog krvnog tlaka, poremećaja spavanja, anksioznosti… Tako se vjeruje da crvena stimulira, plava može umanjiti bol, narančasta povećati razinu energije…
Svi smo i sami u nekom trenutku iskusili načine na koje boja može utjecati na nas. Zelenilo lišća i trave koje u prirodi dobivamo u izobilju može nas opustiti. To nam niti ne mora dokazivati znanost; jer smo već puno puta to i sami iskusili. Riješite se plavog svjetla i bolje ćete spavati! I to smo već puno puta čuli. Plavo svjetlo u našim računalima, telefonima i televizorima može utjecati na cirkadijalni ritam, što utječe na kvalitetu sna.

Boje proljeća/ljeta 2023.

Profimedia 

I priča o bojama kojom Pantone svake godine intrigira javnost nikako nije splet slučajnosti; hit-boje određuju se na temelju trendova i događanja u svijetu pop kulture, mode i politike i uvijek imaju neku višu poruku. Za ovu je godinu Pantone odabrao Viva Magentu kao boju godine. I, uistinu, primjećujemo je svugdje: na modnim pistama, u detaljima, u interijerima… Nekonvencionalne boje za nekonvencionalno vrijeme – tako bismo ukratko mogli opisati boje koje će nas intrigirati u ovoj godini. Uz boju godine, Viva Magentu, tu su još i Cherry Tomato, Iced Mango, Lavander, Electric Blue, Titanic Green i Crystal Rose. U ovoj igri boja iz toplog i hladnog spektra i dm je inspirirao svoje kupce. Naime, u dm katalogu, koji je dostupan na dm on-line shopu i u aplikaciji 'Moj dm', kupci će pronaći novitete u ovim hit bojama proljeća. Za kupnju odabrane dekorativne kozmetike u dm-u kupci do 30. travnja dobivaju 15 x više bodova na svojoj dm active beauty kartici, a ako u istom razdoblju kupe te proizvode u dm prodavaonicama u vrijednosti većoj od 15 eura (113,02 kn), na dar će dobiti spužvicu za nanošenje make-upa.
Osim što su atraktivne i nezaobilazne u beauty rutini za proljeće/ljeto 2023., ove boje otkrivaju ponešto i o karakteru osobe koja ih nosi.

dm Hrvatska 

Digital lavander – već je hit boja prvog dijela godine, a njezina dominacija neće prestati ni u toplijem dijelu godine. Riječ je o boji koja predstavlja optimizam i nadu. Vrlo je kreativna za kombiniranje, no opet je s druge strane vrlo izbalansirana i smirujuća, pa ne čudi da će obilježiti nadolazeće tople dane. Smatra se da se žene koje preferiraju ljubičastu, u koju spada i boja lavande, stalno duhovno razvijaju. Traže mir, harmoniju, podršku... To to nije samo ženska boja, kako bi se 'na prvu' moglo činiti. Rimski carevi, uključujući Julija Cezara i Augusta, nosili su ljubičastu boju kao znak moći i bogatstva. Ljubičasta je također bila odabrana boja za ženski pokret za pravo glasa početkom 1900-ih, predstavljajući slobodu i dostojanstvo. U make up beauty trendovima za proljeće i ljeto stoga ćemo ju prigrliti kako bi nam dala mističan look.

Praktična dvobojna s.he stylezone kajal olovka za oči boje šumskog voća i pastelno ljubičaste boje prikladna je za svaku prigodu. Podatno meka drvena olovka očima će dati izražajan pogled, dm, 2,38 eura (17,93 kn); Bourjois Rouge Velvet Ink je tekući ruž za usne koji nudi intenzivan nanos boje zbog pigmenata koji su poput tinte (ink), dugotrajno nošenje i udobnost, dm, 15,91 euro (119,87 kn)

U toplom spektru boja koje su u trendu, svakako treba naglasiti ružičastu (Crystal Rose), koja označava suosjećanje, pozitivnost, ljubaznost, brigu i ljubav; crvenu (Cherry Tomato), koja je boja dinamičnosti, snage, strasti i topline, dok narančasta (Iced Mango) označava optimizam, radost, živahnost, aktivnost i energiju. Studija iz 2018., objavljena u časopisu Frontiers in Psychology, pokazala je da narančasta može povećati razinu energije, osobito kad je u pitanju mentalna energija, pa svi koji se pripremaju za ispite ili bilo koje druge zahtjevne zadatke, neka iskoriste njezinu moć. Već lak za nokte u toj nijansi ili ruž za usne, 'dodat' će nam samopouzdanje i entuzijazam. Make up trendovi stalno se mijenjaju, a vruća tema o kojoj se već neko vrijeme priča svakako je make up trend - dopamine glam. On počiva na činjenici da ćemo, naglašavajući jedan segment make up rutine, najčešće oči ili obraze, neposredno postići i efekt povećanja razine dopamina u mozgu. To, naravno, podrazumijeva korištenje efektnih boja, poput ljubičaste, narančaste, boje trešnje… koje daju glamurozan izgled, ali i pridonose osjećaju glamura. Predimenzionirano naglašavajući dio lica, ustvari, dodajemo glamur cjelokupnoj pojavi.

dm Hrvatska 

Jeste li topli ili hladni tip? Narančasta će dodati energiju, a plava produktivnost. Lak za nokte ultra stay, s-he, dm, 2,50 eura (18,84 kn); lak za nokte Like a pro!,  Aura, dm, 2,91 euro (21,93 kn)

A koja je globalno najomiljenija boja? Istraživanja kažu – plava. Ona izaziva smirenost, spokoj, opuštenost… Plava se smatra znakom stabilnosti i pouzdanosti. Stoga ne čudi što je mnoge tvrtke uzimaju kao korporativnu boju. Plava se često koristi za uređenje ureda jer su istraživanja pokazala da su ljudi produktivniji i kreativniji kada rade u plavim sobama. I, ne manje važno, posebno uoči ljeta, kad svi razmišljamo kako dovesti liniju u red prije 'razotkrivanja istine' na plaži, jedna je od onih boja koje najmanje izazivaju apetit. Kad je o beauty trendovima riječ, plava je itekako poželjna. Tuš za oči u boji (dakako, plavi!), plavi nokti, plava sjenila na kapcima… Nama se sviđa ovaj 'total blue' look, posebno na očima i posebno kad je ovako apliciran – na sredini oka.

Instagram 

*Sadržaj nastao u suradnji s dm-om Hrvatska.