Zašto mala djeca stalno nešto stavljaju u usta: Kada to može biti znak poremećaja pika?

Najčešće se radi o normalnom dijelu razvoja djeteta, no razlozi mogu biti različiti, od istraživanja svijeta, olakšanja boli kod nicanja zubića, ali najopasniji je poremećaj pika. Doznajte kako ga prepoznati, koji su rizici za dijete i kako ga zaštititi.
Foto: Shutterstock

Kad vidite mališana kako stavlja sve po redu u usta - igračku, prst, komadić papira - možda se zabrinete. No, u većini slučajeva, to je sasvim očekivano i važno ponašanje u razvoju.

Ovo su razlozi, rizici i savjeti kako se nositi s tim razvojnim razdobljem.

Što kaže znanost - normalni razvojni proces

1. Istraživanje svijeta usnama (“oral exploration”)

Jedan od glavnih razloga zašto bebe i mala djeca stavljaju stvari u usta je činjenica da su usta jedan od primarnih načina za istraživanje svijeta. Kao što ruke dodiruju i osjećaju, usta “probaju”.

Kroz dodir jezika i usana dijete uči o svojstvima objekata: teksturi, tvrdoći, temperaturi, obliku. To je dio senzornog razvoja - usne, jezik i zubi pomažu u prenošenju senzorne informacije u mozak.

Stručnjaci upozoravaju da je intenzivno “oralno traženje” najčešće kod djece između 18 i 24 mjeseca starosti, do kada se ovo ponašanje postupno smanjuje.

2. Olakšanje kod nicanja zubi

Kada ključevi, igračke ili drugi predmeti često završe u ustima, djeca često traže olakšanje za bolne, nadražene desni. Žvakanje krutih predmeta pomaže pritisku na desni koji ih smiruje.

Foto: Shutterstock

3. Samoregulacija i smirivanje kroz oralni poticaj

Djeca nekad stavljaju stvari u usta da bi se smirila, regulirala uzbuđenje, anksioznost ili dosadu. To može biti oblik “oralnog senzornog traženja” (oral sensory seeking).

Neki stručnjaci uspoređuju ovo ponašanje s djetetovim pokušajem da se samoregulira - slično kao što odrasli stisnu ruku ili duboko udahnu kad su napeti.

4. Jačanje imuniteta (ponašanje “kontroliranog izlaganja”)

Iako može zvučati neobično, postoji teorija prema kojoj stavljanje “nekoliko neštetnih” predmeta u usta može pomoći imunološkom sustavu da upozna razne mikroorganizme i reagira na njih. Ovaj koncept se ponekad naziva “higijenskom hipotezom” u širem smislu, iako nije preporuka da dijete neprestano stavlja nečistoće u usta.

Kad je potrebno povećano paziti - što je pika?

Iako je stavljanje objekata u usta često normalno, ponekad može signalizirati potencijalne probleme koje valja pratiti.

Pika je poremećaj jedenja kod kojega osoba neprestano jede supstance koje nisu hrana i nemaju nutritivnu vrijednost - kamenje, glina, papir, metalne predmete, boju, itd.

Prema smjernicama DSM-5, za dijagnozu pike:

  • ponašanje traje najmanje mjesec dana
  • nije u skladu s fazom razvoja (npr. kad dijete već dugo prelazi u druge načine istraživanja)
  • nije društveno prihvatljivo u kulturi djeteta

U kojim slučajevima posumnjati na poremećaj pika?

  • Kad dijete starije od 2–3 godine i dalje često stavljati neprehrambene predmete u usta
  • Kad je izbor objekata opasan (npr. metal, boja, kamenje)
  • Kad se pojave zdravstveni problemi poput simptoma intestinalnih komplikacija, opstipacije, trovanja

Studije pokazuju da djeca s poremećajima iz spektra autizma (ASD) i intelektualnim teškoćama imaju veću učestalost pike.

Također, pika je povezana s nutritivnim deficitima - primjerice nedostatak željeza ili cinka može biti okidač za ovu potrebu za jedenjem neprehrambenih supstanci.

Foto: Shutterstock

Rizici stavljanja predmeta u usta kod djece

Kad dijete proguta nepredviđene objekte, rizici uključuju:

  • gušenje
  • opstrukcija crijeva
  • trovanje (npr. olovo iz starijeg sloja bojice)
  • perforacije probavnog trakta
  • karijes i oštećenje zuba

Kako roditelji mogu zaštititi dijete - praktični savjeti

1. Sigurnost na prvom mjestu - “childproofing”

  • Držite male predmete (npr. novčiće, igračke s malim dijelovima, baterije, dugmiće, magnete) izvan dosega
  • Osigurajte fioke i kutije koje sadrže opasne tvari
  • U igri koristite sigurne žvakalice, glodalice i igračke namijenjene za djetetovu dob
  • Redovito pregledajte igračke na dijelove koji se mogu odlomiti i progutati

2. Pružite sigurne alternative

  • Ponudite sigurne predmete koje dijete može stavljati u usta - kvalitetne žvakalice, silikonske grickalice i slično
  • Igraj se s djetetom uz poticanje ručne igre i istraživanja tekstura rukama i prstima
  • Uključite aktivnosti koje stimuliraju senzorno opažanje, ali ne zahtijevaju žvakanje (npr. igra pijeskom, modeliranje glinom, senzorne kutije)

3. Preusmjeravanje i praćenje

  • Kada uočite da dijete stavlja nešto nepoželjno u usta, nježno preusmjeri ga - recite “Ne, ovo nije za usta” i daj mu sigurnu alternativu
  • Potičite verbalno izražavanje: “Pokazuj mi, nemoj stavljati u usta”
  • Pratite obrasce - koje predmete često bira? u koje situacije? To može pomoći u otkrivanju okidača

4. Razmotri savjetovanje i pregled

Ako primijetite da dijete dugo uporno radi ovo ponašanje, ili su u izboru predmeta opasni materijali, obrati se pedijatru ili dječjem psihologu. Možda je potrebno:

  • Procijeniti nutritivne nedostatke (željezo, cink)
  • Provjeriti razvojne aspekte (osjetljivost na senzorne podražaje, moguće poremećaje iz spektra)
  • Razviti strategije vođenog ponašanja i terapije

5. Postavite realna očekivanja

  • Većina djece prestane intenzivno stavljati predmete u usta nakon 2–3 godine starosti
  • Ne zahtijevajte savršenu “nulte stope” - tolerancija je nužna dok dijete uči novim načinima istraživanja
  • Strpljenje, dosljednost i pažnja su ključni