Ilina, Ida, Sonja i Mate imaju zajedničku strast - rabljenu odjeću

Odvjetnica Ilina Cenov, glazbenica i voditeljica Ida Prester, PR stručnjak Mate Rončević i vlasnica second hand dućana Sonja Buljan govore o zajedničkoj strasti - rabljenoj odjeći

Story

Modna i tekstilna industrija smatraju se jednim od najvećih zagađivača na svijetu. Previše se proiz­vodi, kupuje i odbacuje, a otrovne kemikalije korištene u proizvodnji štetne su za ljude koji rade s njima. Sve to pogubno je za okoliš pa ne čudi što posljednjih nekoliko godina sve češće čujemo riječ - održivost. Iako živimo u sredini koja ima predrasude prema second hand dućanima, čini se da polako napredujemo u tom smislu. Riječ je o tržišnom segmentu kojem se u sljedećih deset godina predviđa rast za čak 185 posto, što je definitivno podatak koji ulijeva nadu jer pokazuje da nam je sve manji problem nositi odjeću koju je već netko prije nas nosio. Pojam second hand pojavio se u 17. stoljeću u doba engleskih kraljeva. Tada su vladari svojim podanicima darovali odjeću koja im više nije bila potrebna, što se smatralo manifestacijom poštovanja i velike časti. Najvredniji predmet bio je kraljevski rt, odnosno plašt koji se prenosio na najodanije i uspješnije vazale. Ako je netko primio takav odjevni komad, smatrao se glavnim pomoćnikom kralja. Neki su ga zvali predmetom ‘iz druge ruke’ i tako je nastala poznata fraza.

ILINA CENOV

“Želim biti dio rješenja, a ne problema”

Robert Gašpert 

Da se u second hand dućanima mogu pronaći i odlično kombinirati fantastični odjevni komadi, svojim primjerom pokazuje odvjetnica Ilina Cenov koja je zahvaljujući svome originalnom stilu, koji uvijek obiluje zanimljivim detaljima i posebnim komadima, česta meta modnih uličnih fotografa. Njezin prvi ulov u takvoj trgovini bila je maksi lanena haljina otvorenih leđa iz, danas zatvorene, vintage trgovine Šlic.

Nerijetko kupujem u vintage i second hand dućanima jer se na tim mjestima znaju pronaći pravi biseri

 - To je bilo prije više od deset godina, a rado je nosim i danas. Prije toga nisam kupovala u second handu, ali često sam nosila mamine haljine iz osamdesetih, bakin nakit i slično. Nerijetko kupujem u vintage i second hand dućanima jer se na tim mjestima znaju pronaći pravi biseri. Kad je riječ o vintage modi, tu su često spektakularni krojevi i fantastični materijali koji su nekada bili puno kvalitetniji nego što su danas. Uz to, starinski komadi obično su unikati s pričom, što mi je iznimno važno - ne volim današnju uniformiranost gdje svi izgledamo jednako. S obzirom na to da je modna industrija drugi najveći zagađivač ovog jedinog nam trećeg kamenčića od Sunca, ne želim sudjelovati u zagađenju i biti dio problema nego rješenja, koliko god se činilo da sama ne mogu učiniti mnogo. Možda bismo trebali zapjevati ‘Kad se male ruke slože’ kako bismo uvidjeli svoju snagu - govori nam Ilina koja svoj stil opisuje kao eklektičan, bez strogih pravila i netrendovski.
- Danas trendovi postoje isključivo kao poticaj na potrošnju, odnosno kako bismo se utopili u prekomjernom konzumerizmu. Bombardiranjem must have komadima potiče nas se na kupnju odjeće koja nam ne treba, upitne ili nikakve kvalitete, novcem koji nemamo. Kao svojevrstan otpor tome pojavljuje se upravo second hand i vintage lifestyle. Nažalost, individualnost je kod nas još prilično rijetka, što je vidljivo u šetnji gradom. Žao mi vidjeti da mlade djevojke često nemaju dovoljno hrabrosti za modnu igru. Čast iznimkama - govori nam supruga domaćega glazbenika Sandija Cenova čiji ormar nije golem, ali u njemu se nalaze kvalitetni i njoj lijepi predmeti koje nosi dugi niz godina te kombinira na različite načine. Ako neki komad odluči izbaciti iz garderobe, ili ga donira ili reciklira.

Robert Gašpert 

Rabljena roba više nije stigmatizirana kao nešto što se kupuje jer si ne možeš priuštiti nešto drugo, nego zato što baš tako želiš kupovati

 - Rabljena roba više nije stigmatizirana kao nešto što se kupuje jer si ne možeš priuštiti nešto drugo, nego zato što baš tako želiš kupovati! Potraga za vintage ili second hand komadima uzbudljiva je jer nikad ne znaš što ćeš pronaći. Smatram da je takav način kupnje nadišao puko šopingiranje i postao svojevrstan način života kojim šaljemo poruku ne samo o ekološkoj osviještenosti nego i o tome koliko se volimo poigravati modom, razvijati ili mijenjati svoj (modni) identitet. Vrlo rijetko kupujem u klasičnim trgovima brze mode, štoviše, to mi je prava muka jer dok se probijem kroz svu silu plastičnih materijala, izgubim volju. Pogledamo li, primjerice, Amsterdam, Pariz ili London, moramo primijetiti da su kvartovi u kojima se nalaze brojni second hand i vintage dućani uvijek vibrantna mjesta, prepuna zanimljivih ljudi, i čine važan dio identiteta grada pa ih, kad putujemo, nikad ne zaobilazimo. Dok drugi ljudi kupuju suvenire, ja uvijek pronađem torbu, suknju ili cipele u nekom second handu, što me podsjeća na pojedino putovanje. Zagreb također ima divnih mjesta, primjerice, kultni Hrelić, sajam na kojemu možete pronaći štošta, a na istome mjestu održava se više od 40 godina. Nadam se da će se second hand i vintage kupnja popularizirati i kao životna filozofija. Mislim da smo u tom kontekstu na početku, ali krenuli smo i na dobrom smo putu - priča Ilina koja je pravi primjer da odvjetnici ne moraju nužno nositi skupa odijela.
- Kupnja rabljene odjeće lov je na blago, to je način života i poruka koju odašilješ drugima - budi ekološki osviješten, istražuj svoj modni izričaj, igraj se... Kombiniranjem novijih i starijih predmeta stvara se zanimljiv stil. Iako je odvjetnički dress code iznimno strog, u njega uključujem i second hand i vintage komade. Dakle, malo hrabrosti i krenite u avanturu.

IDA PRESTER

“Rabljena odjeća simbol je dobrog stila”

Robert Gašpert 

Moda je igra s pregršt odjevnih kombinacija koje su uspješne sve dok izražavaju nečiju osobnost, a to dobro zna Ida Prester Peševski, zagrebačka glazbenica i voditeljica s povremenom beogradskom adresom. Upravo je takva kombinacija u kojoj je pozirala našem fotografu, a u kojoj nosi odjevne komade iz second hand dućana.
- Za ovu prigodu odjenula sam fenomenalne crvene kožne hlače, predimenzionirani sako i divne cipele boje leda. Nalazila sam predivne unikatne komade, dizajnerske jakne, balske haljine... Ormari su mi prepuni dragocjenosti, a svaki predmet ima svoju priču - rekla nam je Ida.
Osim što je pokazala kako se u recikliranoj odjeći može izgledati sjajno, pokrenula je priču o važnosti problema globalnih klimatskih promjena.
- Rabljenu odjeću počela sam kupovati čim sam si je mogla samostalno priuštiti. Tada sam išla na Hrelić i još nisam znala za second hand dućane. Sjećam se da sam si, kada sam ih tek otkrila, najprije kupila šljokičastu haljinu. Mnogo je motiva zašto biram takvu odjeću - stil, reciklaža, nepoticanje masovne, brze proizvodnje i ušteda - priča 42-godišnja pjevačica koja svoj stil opisuje kao zabavan, neopterećen i optimističan.

Robert Gašpert 


Kada je riječ o posjeti trgovina rabljene odjeće, Ida ističe da u njih zna zaviriti jednom ili dvaput mjesečno.
- Kim Kardashian znatno je utjecala na mlade generacije. Nevje­rojatno je da danas, kada imamo cijeli svijet i sve stilove na dlanu, većina djevojaka sliči jedna drugoj kao jaje jajetu. Ne traže svoj stil, svoj put, nego ekstenzije svega: noktiju, trepavica, obrva, usta, kose... Šteta - primjećuje svestrana Ida koju veseli stav ljudi prema second hand odjeći posljednjih godina jer smatra da smo postali otvoreniji prema takvoj vrsti kupnje.
- Rabljena odjeća više nije simbol siromaštva i oskudice, nego ekološke osviještenosti i zanimljivog stila. U second hand dućanima pronalazim sve - torbe, jakne i cipele. Vintage dućani pravo su igralište, lunapark prepun iznenađenja. Jako se veselim svakom posjetu. I većina mojih prijatelja kupuje u njima pa se natječemo tko će pronaći luđe komade - priča glazbenica i voditeljica koja je i sama odbacila neke predrasude.
- Mislila sam da nikada ne bih kupila donje rublje u second handu, ali onda sam pronašla jedan fenomenalni badić i morala sam se predomisliti. Sve se to dobro opere i postane kao novo. Kako jedemo iz tuđih tanjura u restoranu koji se operu, tako se sredi i odjeća. Mijenjajte svoje navike i tako mijenjate svijet. Svatko neka počne u svom dvorištu. Osim toga, vrlo je zabavno - poručila je. 

MATE RONČEVIĆ

“Volim kupovati odjeću kakvu nema cijeli grad”

John Pavlish 

Kad sam nazvala jednog od naših najpoznatijih stručnjaka za odnose s javnošću, Matu Rončevića iz agencije PRiredba, i rekla mu kako bih voljela da bude jedna od naših ‘zvijezda’ teme vezane uz nošenje rabljene odjeće, kratko mi je rekao: “Srećo, ja sam kralj second handa.” Nakon što smo se dobro nasmijali, rekao je da već nekoliko godina gotovo svu odjeću kupuje u trgovinama rabljene odjeće.
- Moja ljubav prema kulturi second hand života i odijevanja počela je prije šest godina. Htio bih spomenuti da sam se s time upoznao upravo zahvaljujući Idi Prester koja je uvijek u svojim javnim istupima spominjala odlične modne ulove pa mi je iznimno drago što ove ‘zelene’ stranice dijelim upravo sa svojim second hand guruom - rekao je Mate kojem je prvi komad kupljen u ovakvom tipu trgovine bila kožna jakna koju je platio 40 kuna te mu je i dan-danas omiljena.

Tamo ne idete po trendi komade, nego po one posebne, koje nema cijeli grad

 - U second hand dućane ne idem ciljano, kada mi treba nešto određeno. Upravo suprotno - nekad ih posjećujem pet dana zaredom, a nekad me nema po mjesec dana. Naime, tamo ne idete po trendi komade, nego po one posebne, koje nema cijeli grad. Kupnja na takvim mjestima nije utrka za trendovima, nego postupna izgradnja osobnog stila. Na početku sam u second hand dućane odlazio iz nekih modno-stilističkih motiva, jer sam uvijek u potrazi za originalnim komadima, a poslije je svijest o održivoj modi toliko postala naša svakodnevica da je ovo jedan od načina na koji pridonosim globalnim promjenama. Novcem ne možete kupiti stil, ali u second handu ga možete izgraditi. Nakupovao sam se odjeće u životu, ali za kožnu jaknu i baloner koje sam pronašao u second handu i danas me, nakon toliko godina, ljudi pitaju odakle mi. Mnogi misle da se u vintage i second hand dućanima nalazi ružna, prljava odjeća. Zamislite samo koliko je ljudi prije vas probalo neku majicu u klasičnom dućanu - kaže Mate čiji se stil može opisati kao autentičan i neopterećen. Odjeća koju nosi odraz je njegova karaktera i osobnosti, a kako godine prolaze, mijenja se i njegov stil koji je, unatoč tome, uvijek prepoznatljiv.
- Osobe za koje smatram da imaju dobar stil nikad nisu one koje se svima sviđaju, uvijek su to individualci čiji stil izaziva podijeljena mišljenja. Nečiji vam se stil i ne treba svidjeti. Znate kad u dućanu vidite neki predmet i pomislite: “Bože, tko bi ovo kupio?”, upravo oni koji ih kupuju za mene su osobe sa stilom. Ne razumijem ljude koji kažu da inspiraciju pronalaze na društvenim mrežama poput Instagrama. Zašto bi netko uopće želio izgledati poput nekoga drugog? Nadahnuće mora doći vlastitim istraživanjem i spoznajama, a ne tuđim. Ako se netko nadahnuo putovanjem u New York, kako to može biti i vaša inspiracija? Instagram je na neki način uništio razvijanje osobnog modnog stila i nudi gotova modna rješenja, i to tuđa. No on nikada ne može zamijeniti običnu ulicu - prošetajte se vlastitim kvartom ili centrom grada i vidjet ćete divne individualce pune inspiracije - priča Mate koji odjeći koju više ne nosi nastoji dati novi život, daruje je nekom članu obitelji, osobito nećakinji Luni koja obožava njegove hudice, ili prijateljima, a svake godine dio odnese u socijalnu ustanovu Humana Nova koja odjeću prima kao donaciju.
- Usudite se biti svoji, ne robujte predrasudama, širite vidike i budite dio promjena. Osjećat ćete se bolje, a sretniji ljudi žive dulje - zaključio je.  

SONJA BULJAN

“Šoping iz snova s troškovima iz snova”

Robert Gašpert 

Kao djevojčica koja je u metropolu došla iz ratnog Zadra, Sonja Buljan, vlasnica second hand dućana Bazar, s takvom se trgovinom i odjećom najprije susrela dobivši paket rabljene robe. Odmah na početku razgovora rekla nam je kako pamti osjećaj sreće kada bi u hrpici raznih predmeta pronašla onaj koji ju je u sekundi razveselio. Tako je došla na ideju da otvori i vlastiti dućan rabljene odjeće.
- Dugo sam razmišljala jesu li naši ljudi otvoreni za nešto što postoji u velegradovima diljem svijeta već dugi niz godina, a ima kupce iz svih slojeva društva. Ta je ideja tinjala deset godina do ostvarenja sna. Genijalno je što za 50, 60 kuna zaista možete kupiti vintage haljinu koju nitko neće imati osim vas, a možete pronaći i brendirane predmete koji se inače ne mogu kupiti u Hrvatskoj - govori Sonja i napominje da u njezinoj trgovini svatko može pronaći nešto za sebe te pritom potrošiti manje.
- U našem dućanu mogu se sresti različiti kupci - od umirovljenica i umirovljenika do super modno osviještenih cura. Od političarki i glumica do domaćica koje pronalazak nečeg kvalitetnog, a jeftinog ugodno iznenadi. Česti su kupci i stranci koji slučajno prođu našom ulicom i budu ugodno iznenađeni. Lepeza je to različitih ljudi koje srećemo i koji nas vesele, kao i mi njih svojom ponudom. Kao i u svakom poslu, da biste ga dobro radili, morate uživati u izazovima koje on nosi. Neki dani završe onako kako sam ih i planirala, a ponekad sve ide drugim tijekom od zamišljenoga - priča.
Sonja ističe da je dinamika ove djelatnosti intenzivnija jer ponuda nove odjeće i popusti trebaju biti češći nego u drugim dućanima koji nude jednake proizvode.
- Naša je sreća što odjeću nabavljamo od dobavljača s kojima imamo odličan odnos i zdravu komunikaciju. Zaista nemamo nikakvih problema kad je riječ o kvaliteti i rokovima isporuke. To čini naš posao mnogo lakšim i zahvalni smo na tome. Kao majka dvojice sinova koja se bavi još jednim poslom uz ovaj, naravno da mi je svaki dan prepun radnih zadataka i ponekad je 24 sata premalo da bih sve stigla obaviti. Ipak, s obzirom na to da uživam razgovarati s ljudima, slušati ih i promatrati, volim ovaj posao i smatram ga stilom života. Kada razmislim, istina je da svaki odjevni komad ima svog kupca. Ponekad pomislim za neku odjeću da će se prva rasprodati, a ne proda se ni uz veliki popust. No nepisano je pravilo da se najprije prodaju dobre jakne, haljine, kaputi, veste, košulje i sportska garderoba. I to posebice brendirani komadi koji su česti u našem dućanu (Celine, Kenzo, Max Mara, D&G, Balenciaga) - objašnjava.
U ovo zahtjevno doba u kojem vlada pandemija, veliki broj djelatnosti, pa tako i prodaja rabljene odjeće, našli su se u situaciji u kojoj je nemoguće znati što donosi sutra. Kako kaže Sonja, prodaja je pala, što je razumljivo s obzirom na to da živimo u gospodarski nepovoljnom vremenu. A kako radi s odjećom i kroz njezine ruke prođe mnogo komada, upitali smo je i kako bi ona opisala svoj stil i što najradije nosi.
- Moj stil mijenja se ovisno o danu i raspoloženju pa nosim sve - od tajica i širokih hlača preko traperica do haljina. Ali mogu reći da su mi udobnost i ženstvenost na prvome mjestu. Boje su moj način izražavanja. Tko me poznaje, zna da volim šareno i da svaku nijansu mogu i želim ukomponirati u neku zgodnu cjelinu. Ono čega najviše imam u ormaru su traperice svih vrsta, tajice i jakne kojih zaista imam previše. Mogu poručiti svima da dođu u second hand trgovinu i obave šoping iz snova - s troškovima iz snova. Vidimo se!