DIZAJNERSKE TORBE KOJE SU OBILJEŽILE DESETLJEĆA: Od miljenice Lady Di do dva modela koji su zaludjeli i Hrvatice

Torbe koje su obilježile desetljeća iza nas, a i dalje se nalaze na listi želja trendsettera.

Profimedia

Od svih modnih dodataka, torbe ostavljaju najupečatljiviji trag u jednom vremenskom razdoblju.

Od skromnih, restriktivnih stilova 50-ih do drskih dizajna 80-ih i zvijezda malih ekrana potaknute logomanijom 90-ih, torba uspijeva obuhvatiti duh ere kao nijedan drugi modni dodatak.

2021. definirana je raznim 'it' torbama. Torbe u različitim bojama brenda Bottega Veneta kreatora Daniela Leeja, uključujući modele Pouch i maxi intrecciato Jodie torbu, bile su iznimno popularne.

Instagram 

Virginie Viard je u međuvremenu predstavila prerađene verzije klasičnih Chanel oblika torbi na veliko zadovoljstvo obožavateljica mode. A u Pradi, Miuccia i Raf Simons kreirali su mnoge 'cachet' torbice, kao što je 'Cleo'.

Trendsetteri su veliki ljubitelji retro torbica. Hermès 'Kelly' je do danas statusni simbol, drugi nakon svoje elegantne sestrice, 'Birkinice'. Diorova 'Lady Dior', miljenica princeze Diane, ostaje bezvremenski klasik, kao i voljeni Fendi 'Baguette'Carrie Bradshaw.

U nastavku vam donosimo trendove torbica od 1950-ih do 2020-ih.

1950-te

Bilo je bitno da se ženska torbica uskladi s šeširom, cipelama i svim ostalim dodacima, što znači da su mnoge dame posjedovale desetke torbica u svojim ormarima.

Guccio Gucci kreirao je ručke za torbice od bambusa. Možda najistaknutiju obožavateljicu Guccijevog ateljea, Jackie Onassis, često se moglo vidjeti s velikm, nestrukturiranu Gucci torbom koja će uskoro biti preimenovana u njezinu čast.

Godine 1956. Grace Kelly je na učvrstila status još jedne torbe kada kao najpoželjnije kada je prošetala svoju veliku Hermès torbu. Kasnije je otkriveno da je princeza od Monaka torbu iskoristila kako bi prikrila svoju trudnoću. Godine 1977. Sac à Courroies je postala Kelly, a njen status ikone u svijetu dizajnerskih torbi bila je zapečaćena.

Gabrielle 'Coco' Chanel kreirala je najrevolucionarniju torbu desetljeća. 1955. godine, tada mlada dizajnerica, kreirala je torbu od prošivene kože s dugim, vitkim lanca. Model 2.55 bila je prva torba koja je nudila naramenicu, uvodeći eru slobodnih ruku generaciji žena koje su prethodno bile ograničene čvrstim gornjim ručkama. S modelom 2.55 došla je nova vrsta stila.

1960-te

Torbica više nije bila nužna, ali je ostala primamljiv način da ostavite snažan dojam. Koristeći ovaj novopronađeni eksperimentalni duh, Paco Rabanne je lansirao kolekciju sada već legendarnih torbica s lančićima, namijenjenih za plesni podij.

Na strani luksuznog tržišta, Bottega Veneta je predstavila svoje transformativno intrecciato tkanje. Tehnika je i danas još uvijek prepoznatljiv dio brenda, a izvorno je stvorena kako bi ojačala gipku nappa kožu za stvaranje mekanih torbi. U međuvremenu, Louis Vuitton je kreirao manju, praktičniju verziju Speedyja, na zahtjev vjerne obožavateljice Audrey Hepburn, a Emilio Pucci je na sjajne svilene 'clutch' torbice nanio šarene otiske.

1970-te

U skladu s odjećom pod utjecajem hipija iz 1970-ih, dizajn torbi bio je u boho stilu. Mnoge su bile izrađene od gipke kože ili antilopa i dizajnirane za prebacivanje preko tijela uz pomoć dugog, vitkog remena.

Godine 1971. Mulberry je otvorio svoja vrata, nudeći torbe od mekanog antilopa ukrašene vezom i resama iz svoje radionice u Somersetu koja i danas postoji.

U međuvremenu, Karl Lagerfeld je njegovao Chloéin sada prepoznatljivi boho izgled s egzotičnim detaljima, a španjolska marka Loewe uokvirila je slobodni duh tog doba s praktičnim modelom 'Amazona' bez podstave u žutoj koži s potpisom.

Na drugom kraju spektra stilova, 1977. donijela je otvaranje 'Studija 54' i protuotrov hipi estetici tog doba. Whiting and Davis 'Mesh' torba ubrzo je postala sveprisutna.

1980-te

Sa svojim maksimalističkim stilom i raširenim konzumerizmom, nedvojbeno su bile dekadentno vrijeme za modu, a torbica je bila najbrži način da komunicirate svoj stil, pogotovo kada je prepuna monograma, svjetlucavog hardvera i nezaobilaznog brendiranja.

Karl Lagerfeld promijenio je legendarnu torbu Gabrielle Chanel Classic Flap, zamijenivši tradicionalni Mademoiselle twist lock s neizostavnim isprepletenim CC logotipom, dok je Diorova kutijasta, prošivena torba s gornjom ručkom dobila viseći logotip i ubrzo je preimenovana u Lady Dior, u čast princeze Diane koja je bila velika obožavateljica tog modela. 

Fendijev FF logo, koji je izvorno kreirao Lagerfeld po dolasku u kuću 1960-ih, ponovno je postao popularan, dok je Hermés stvorio sada legendarnu 'Birkinicu', nazvanu po Jane Birkin, britanskoj glumici.

Instagram 

 Iskoristivši potražnju za praktičnošću, prva torba Miuccie Prade za obiteljsku kuću bila je na 'wish' listama tijekom cijelog desetljeća. Izrađena je od najlona, tkanine koja je prije bila rezervirana za talijansku vojsku.S pojavom ove revolucionarne torbe ljudi su počeli preispitivati svoje ideje o luksuzu, otvarajući novu eru funkcionalne mode. Torba od najlona košta više od mnogih kožnih torba i na sebi sadrži nezaobilazni Prada trokut.

1990-te

Devedesete su donijele mnoge odlučujuće trenutke za torbu kao modni dodatak, ali malo tko je doživio svoj vlastiti monumentalni trenutak pop kulture kao Fendi Baguette.

Instagram 

Lansiran 1997. godine, u vrijeme kada su mnogi još uvijek nosili Pradin praktični ruksak, ova mala torbica ponudila je drugačiju, potpuno novu siluetu. Dizajnirana je da se nosi ispod ruke, baš kao istoimeno francusko pecivo. Fendi 'Baguette' je možda mala, ali je svakako 'statement torba', a velika FF kopča pobrinula se za to.

Tamo gdje je Pradin jednako kultni ruksak bio pun funkcionalnosti, motiv Baguettea bila je fantazija, a Carrie Bradshaw nosila ga je sa suknjama od tila i Jimmy Choo cipelamaBaguette je bio ekskluzivan, maštovit i uglavnom inspiracijski modni dodatak.

Primjećena na rukama Naomi Campbell i Madonne (i redovita na malim ekranima zahvaljujući stalnoj ulozi u 'Seks i gradu'), 'Baguette' je bila možda prva torba na koju je generacija žena bila spremna potrošiti više od svoje stanarine.

Potražnja je brzo nadmašila ponudu, što je dovelo do dugih lista čekanja, a od 1997. godine stvoreno je više od 1000 različitih varijanti modela, što je dokaz izdržljivosti ovog revolucionarnog dizajna.

2000-te

Postala je uobičajena praksa da za najiščekivanija lansiranja torbi postoji dugačka lista čekanja.

Ali za one koji su imali sreće da uhvate takozvanu 'it' torbu,praktičnost nije bila nužna. Chloein 'Paddington' težio je preko 1 kg kada je prazan, uvelike zahvaljujući teškom, ukrasnom lokotu s prednje strane.

Ipak, svih 8000 primjeraka rasprodano je prije nego što su se pojavili u trgovinama 2005. godine. Isto vrijedi i za luksuzni 'Rocco' Alexandera Wanga, koji je bio u rukama mnogih modela, unatoč svojoj nevjerojatno teškoj bazi ukrašenoj čavlima.

Možda jedna od najpoznatijih kreacija koje su se pojavile iz 2000-ih bila je Diorova 'Saddle' torba, koju je nedavno uskrsnula Maria Grazia Chiuri

Ostali značajni dijelovi povijesti torbica iz 2000-ih uključuju cijenjenu suradnju Louisa Vuittona s Takashijem Murukamijem, u kojoj su legendarni monogrami duginih nijansi mogli biti viđeni u rukama Paris Hilton i Beyoncé, te Balenciaginu 'Motorycle' torbu, koja gotovo nije dospjela u proizvodnju. Prvotno je odbačena kao previše mekana i slatka, sve dok nije zapela za oko supermodela Kate Moss, koja joj je odmah dodijelila status jedne od najpoželjnijih torbi.

2010-te

Novo desetljeće obilježilo je uvođenje jednog posebnog kultnog oblika, Céline's 'Luggage' modela, kojeg je stvorila omiljena minimalistica Phoebe Philo. Zatim Givenchyjeva 'Antigona', koju je dizajnirao tadašnji kreativni direktor Riccardo Tisci na početku svog mandata 2011.

Chanelova 'Boy' torba, koju je Karl Lagerfeld nazvao po prvoj ljubavi Gabrielle Chanel, Boy Capelu. Trendi torba Chloé 'Faye' dizajnirana za francuske djevojke i Gucci 'Dionysus' samo su neki bili od popularnih stilova 2010-ih.

2020-te

Jastučaste torbice postale su torbice za emocionalnu potporu tijekom godine pandemije. Bottega 'Pouch' Daniela Leeja bio je vodeći stil, a zagovarale su ga obožavateljice poput Rihanne i Rosie Huntington-Whiteley.

'New York Times' usporedio je gipku spojku s 'mekanom igračkom ili terapijskim psom', priznajući njezin faktor udobnosti. Jastučasti oblici torbica mogu se pronaći i kod brendova kao što su Coach, Maison Margiela, Kassl Editions, The Row i Marc Jacobs koji je predstavio svoju omiljenu torbu 'Pillow' 2019. godine.

Izašavši iz 'lockdowna', torbe u boji pružile su prijeko potrebno podizanje raspoloženjaKlasična crna zauvijek će biti bezvremenska nijansa torbe, ali jarke nijanse, poput žute, narančaste, blistavo plave, svijetlo zelene i žarko ružičaste uljepšale su našu svakodnevicu. 

U našoj galeriji pogledajte neke od spomenutih dizajnerskih torbica koje su obilježile desetljeća iza nas.