Gotovo da nema zaljubljenice u modu koja nije zakoračila u Zarino modno carstvo. Pristupačni odjevni predmeti postali su omiljeni u svakodnevnim odjevnim kombinacijama, a njihova je popularnost s godinama dostigla vrhunac.
Stoga je neizbježno čuti pitanje 'Kako to rade?' kad god se pokrene tema Zare, međunarodne maloprodajne tvrtke vrijedne više milijardi dolara i njezinog uspjeha.
Marta Ortega Perez, nasljednica Inditexa, koji posjeduje modne brendove Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home i Uterqüe, po prvi put otkriva poslovanje ovog modnog carstva koje je odjeću učinilo pristupačnom svakome.
U posljednjih nekoliko desetljeća Zara je prodrla na tržište 96 zemalja, a od ukupno 1854 maloprodajna mjesta, neke trgovine su smještene i u prestižnim ulicama u blizini luksuznih brendova poput Diora, Louis Vuittona, Cartiera i Chanela.
Amancio Ortega imao je viziju da se gotovo svatko može dotjerati. I na poslu i kod kuće ga zovu 'šef', a s obzirom na to da ima 85 godina i da je u mirovini, Amancio više nije na čelu tvrtke. Unatoč tome, osnivač Zare i dalje dolazi na posao, svaki dan.
Danas spada u krug najbogatijih ljudi, a uvijek se držao po strani. Ne voli eksponiranje u javnosti, nikada nije dao intervju i izbjegava društvene i medijske događaje.
Njegova kći i nasljednica modnog carstva Marta Ortega Perez prije 14 godina započela je prve radne dane u Zari. Nakon što je završila fakultet, Marta se zaposlila kao prodajna suradnica u londonskom King's Roadu.
'Prvi tjedan sam mislila da neću moći preživjeti. Međutim, na određeni način postajete ovisni o toj prodaji. Tako, na primjer, neki ljudi nikada ne žele napustiti posao u Zari. Upravo je to pravo srce ove tvrtke', kaže 37-godišnja Španjolka, koja sad Zarine trgovine posjećuje na tjednoj bazi, ali u drugoj ulozi.
Naime, njezina nova pozicija nema naziv. Martina je zadaća pomoći u kontroli dizajna ženske odjeće i prodaje te upravljati imidžom tvrtke.
'Uvijek ću biti tamo sam kompaniji najpotrebnija, kaže Marta za WSJ Magazine.
'Marta je vrlo skromna, ali istovremeno ima čvrste stavove o raznim stvarima', kaže predsjednik Inditexa Pablo Isla, koji je na tu funkciju došao 2011. godine, kad je Amancio otišao u mirovinu.
Isla ističe kako očekuje da će Martinina uloga postati sve važnija kako tvrtka postaje održivija. I sama otvoreno kaže da ne namjerava preuzeti formalnu glavnu ulogu.
'Nikad ne znaš što te čeka u budućnosti i otvorena sam za različite opcije, ali, iskreno, željela bih ostati blizu samog proizvoda. Mislim da je i moj otac to uvijek radio', kaže ona.
'Mislim da je jako važno graditi mostove između luksuza i ulične mode, između prošlosti i sadašnjosti, između tehnologije i mode, između umjetnosti i funkcionalnosti', otkriva Marta i dodaje da sve to pomaže Zari da prevlada tradicionalno podijeljenu podjelu između luksuzne mode i odjeće za masovnu prodaju.
'Kvalitetna odjeća ne bi trebala biti rezervirana samo za nekolicinu. Želimo da bude dostupan svim kupcima', kaže Ortega, koja je 2018. imala značajnu ulogu u Zarinoj ograničenoj seriji odjeće visokog stila SRPLS.
'Ne radi se o tome da jedna osoba dobro radi svoj posao. Mi smo tim. Mislim da moj otac nikad nije bio najbolji ni u čemu, ali je bio najbolji u pronalaženju najbolje osobe za svaku stvar', kaže ona.
Fabien Baron, kreativni direktor čiji su klijenti bili Dior, Calvin Klein, Burberry i Louis Vuitton, surađivao je s Martom Ortegom Perez na razvoju Zarine nove kozmetičke linije, kao i na kampanjama s vrhunskim modnim fotografima poput Stevena Meisela.
'Marta je kao prigušeni glas marke. Ona u Zaru unosi dozu sofisticiranosti koju brend prije nije imao. Njezin je otac izgradio posao, a Marta gradi zajednicu koja će pomoći tvrtki da prijeđe na drugu razinu', kaže Baron.
Odrastajući, Martha nije bila svjesna što je njezin otac osnovao. Znala je da njezini roditelji rade 'nešto vezano uz modu' i da stalno putuju. Tamara Sanchez, koja sada vodi Zarin odjel trikotaže, prisjetila se da ju je jednom prilikom pitala zašto Zaru nosi svaki dan, na što je odgovorila:
'Oh, stvarno? Je li to marka? Mama mi kupuje svu odjeću'.
Danas Marta važi za jednu od žena s najboljim stilom, vodeći se sloganom 'manje je više'. Živi u dupleks kući u La Coruni u Španjolskoj sa suprugom Carlosom Torrettom, bivšim izvršnim direktorom Madridske agencije za modeliranje, kao i njihovom jednogodišnjom kćeri Matildom i osmogodišnjim sinom Amansijem, kojeg je dobila je u prvom braku s profesionalnim jahačem Sergiom Alvarezom Moyom.
Danas Inditex u La Coruni zapošljava 5500 ljudi, od kojih su mnogi domaći, dok su ostali doselili iz drugih zemalja, zaposlili se i preselili u jednu od nekoliko stambenih zgrada koje tvrtka posjeduje u centru grada.
Zara, koja predstavlja poznatu i dobro uigranu liniju proizvodnje odjeće, uključuje devet tvornica i devet distribucijskih centara u Španjolskoj, kao i oko 2000 prodajnih predstavnika i dobavljača na lokacijama poput Maroka, Turske, Indije i Kine.
Gotovo sav Zarin inventar dolazi iz distribucijskih centara u i oko La Corune, što je u skladu s Orteginim uvjerenjem u objedinjavanje upravljanja zalihama.
'Mislim da je ostanak u La Coruni dio uspjeha tvrtke jer nam vjerojatno daje malo drugačiju perspektivu', kaže Marta.
Svako jutro, nakon što ostavi sina u školi, Ortega se sastaje s financijskim direktorom Miguelom Diazom i drugim zaposlenicima. Onda sjedi za stolom u 'open space' prostoriji, kako bi pregledala popis najprodavanijih komada na globalnoj razini.
U sjedištu u La Coruni radi oko 140 dizajnera i 100 krojačica, kako bi se omogućila realizacija ideja raznih dizajnerskih timova. Svaki komad također prolazi doradu na modelu, što je prilično neobična praksa kada je u pitanju masovna moda. Zarina učinkovitost i fleksibilnost u proizvodnom procesu znači da može planirati svoje kolekcije "jesen/zima" sredinom lipnja, reagirajući na trendove tri mjeseca brže od tvrtki koje zahtijevaju tradicionalno vrijeme isporuke od šest mjeseci.
Zara tako godišnje proda više od 450 milijuna komada ženske odjeće, a novi proizvodi stižu dva puta tjedno i u fizičku i online prodaju.
Zarin veliki asortiman robe i dugogodišnji odnos s dobavljačima omogućuju joj kupovinu skupljih tkanina po nižoj cijeni. Brendovi sa sličnom cijenom, poput Banana Republic ili Club Monaco, skloniji su riziku, dok masovni trgovci poput Targeta i Walmarta, čija veličina znači da moraju dobro planirati, vjerojatno neće ponuditi tako trendi komade.
Naravno, kada ste uspješni, troškovi kopiranja su neizbježan dio. Tako je 2011. Christian Louboutin tvrdio da je prodaja cipela s crvenim potplatom, koje smatra svojim zaštitnim znakom, kršenje intelektualnog vlasništva. Međutim, izgubio je parnicu i kasnije se žalio francuskom sudu.
'Trudimo se pronaći najbolju kvalitetu i najbolji dizajn. Poštujemo ljudski rad', kaže Marta Ortega Perez i ističe da je više od 50 posto tvrtke posvećeno dizajnu.
'Mislim da imamo izgrađen identitet, a već dugo razvijamo nove proizvode od nule', ističe Zarina nasljednica.
Zara je otvorena i za kreativne talente koje u velikom broju zapošljava. To potvrđuje i Mario Sorrenti, poznati fotograf koji je sa Zarom počeo raditi 2016. godine.
-
'Obično imate sjajne ideje i želite napraviti nešto stvarno spektakularno, ali nemate proračun. No u Zari nisu bili otvoreni samo za velike ideje, već i za realizaciju tih ideja', otkriva Mario koji se sprijateljio s Martom.
'Osjećaj je kao da radim s obitelji. Oni su uistinu obiteljski brend', dodao je. .
'Očito jesmo velika tvrtka, ali osjećam da i nije tako velika. Točnije, ne znam ništa o velikim brojevima. O njima ne želimo ni govoriti. To nije nešto o čemu brinemo u svakodnevnom radu. Velika je, ali je i mala', kaže ona.
Marta ističe da je to podsjeća na lekciju koju je naučila od svog pokojnog prijatelja, velikog dizajnera Alberta Elbaza, a koju je on naučio od svoje majke.
'Nadam se da si veliki u svijetu, a mali u životu. To je jedna od najboljih stvari koje sam čula', kaže Marta.
Još fotografija nasljednice Zare pogledajte u galeriji.