Posao kustosa 21. stoljeća nije više nužno vezan uz galerije i muzeje. Oni danas pomažu konzumentima da se lakše snađu među prekomjernim ponudama knjiga, mode, filmova ili putovanja. 

Britanska modna e-commerce stranica Collagerie, koju su postavile bivše urednice Voguea, predstavlja tako selekciju 50 probranih vrhunskih komada od mode, preko različitih dodataka, ljepote i lifestylea.

Tank magazin je pak osnovao online streaming servis Tank TV koji za tri funte mjesečno nudi zanimljiv izbor umjetničkih filmova.

Iz galerija u online shopove
Press 

Thatcher Wine kurira kolekciju knjiga za kuće svojih klijenata kao što je Gwyneth Paltrow. Njegov Juniper Books opskrbljuje luksuzna zdanja svojih klijenata knjigama. Selekcije se rade prema određenoj temi, razdoblju ili uklopljivosti u zidne tapete kuće. Ono što ih kvalificira da budu kustosi, budući da je to termin iz svijeta umjetnosti, je mogućnost da obave dobru kupnju i prikupe građu koja će kao kolekcija imati koherentan narativ.

„ Ako imate neograničenu količinu novca i vremena možete online pronalaziti rijetke knjige ili komunicirati s nezavisnim knjižarama, no potrebno je puno truda, a postoji i mogućnost da završite s knjigama koje vam se ne sviđaju ili koje ne izgledaju onako kako želite“, kaže Thatcher.

Iz galerija u online shopove
Press 

„Kuriranje je ključ redukcije buke i sadržaja“, kaže Chiara Marañón, direktorica platforme Mubi.com koja nudi streaming nezavisnih filmova. „Video na zahtjev“ je model koji je baziran na „paradoksu izbora“. Taj termin je 2004. skovao američki psiholog Barry Schwartz, a objašnjava fenomen da su konzumenti preplavljeni prevelikim izborom i opcijama što ih paralizira u odlučivanju. U ovo doba siromašno vremenom, nuđenje idealne doze kulture je postalo jednako važno kao i luksuzni komadi izrađeni po želji. Kuratorstvo je našlo svoj prostor u anksioznosti koja nastaje zbog konzumacije, odnosno vrednovanja sebe kroz ono što kupujemo. Ono nudi ljudski dodir u vrijeme tehnologije. Usprkos algoritmima koje koriste na primjer Amazon i Netflix obećana personalizirana preporuka često nudi prevelik izbor. Spotify i Amazon zato sada zapošljavaju kustose koji kreiraju playliste kojima guraju kupcima novu glazbu. Kako kaže Paul Firth, direktor Amazon Music Europea: “Otkrivanje glazbe je potpomognuto ljudskim dodirom”.

Glavni urednik Tank magazina, Masoud Golsorkhi kaže da mrzi izraz „kustos“, no priznaje da nisu bili u stanju smisliti drugi naziv za osobu koja bira sadržaj Tank TV-a.
Želio je ponuditi alternativu Netflixu, koji kako Golsorkhi objašnjava „ zaključa malo dijete u skladište s knjigama i očekuje da iz njega izađe kao filozof. Nasuprot tome Tank je želio ponuditi nešto više umjetnički izbor koji bi privlačio filmske recenzente i kritičare te razvijao manju, no angažiranu publiku, umjesto da cilja na široke mase.

“Kuriranje je potrebna usluga ”vjeruje Michael Bhaskar, autor knjige Curation: The Power of Selection In a World of Excess. Iako se mnogim profesionalnim kustosima neće svidjeti što se ovaj termin, kao i usluga, koristi u poprilično komercijalne svrhe, on vjeruje da bi upravo oni trebali biti na prvoj liniji promjene kojoj svjedočimo te je prigrliti. „Kuriranje, u najboljem smislu – bez obzira bilo u galeriji ili kod kuće „se sastoji u tome da imate dobro razumijevanje velikog raspona stvari te ste ih u stanju izbrusiti i svesti na priču koja ljude neće preplaviti. To znači biti stručnjak“, zaključuje.

Iz galerija u online shopove
Press