Najpoželjnija holivudska zvijezda 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća, Raquel Welch, uskoro će navršiti 80 godina. Zahvaljujući zavidnom poprsju, oblinama, natapiranoj kosi i bikiniju, bila je simbol ženstvenosti svoga vremena. Njezinoj uspješnoj karijeri manje su pridonijeli filmovi, koji nikada nisu postigli zapažen uspjeh na kinoblagajnama, a više je uživala u status seks-bombe o kojoj fantaziraju muškarci svih uzrasta. Premda je svoju ljepotu itekako iskorištavala, Raquel je godinama pokušavala srušiti mit o sebi kao o božici seksa. Dok je na ekranu ostavljala dojam šupljoglave ljepotice, privatno je bila potpuna suprotnost, što potvrđuju brojni intervjui. Elokventna, pametna, britkog jezika i humora nije se uklapala u imidž kakav joj je namijenio Hollywood. Iako umorna od dokazivanja, Raquel kaže da je zahvalna što joj je izgled otvorio mnoga vrata. Premda je kročila u deveto desetljeće života, Raquel i danas može ponosno odjenuti krzneni bikini s početka karijere.
Raquel Tejada rodila se 5. rujna 1940. godine u Chicagu, ali njezina se obitelj brzo preselila u Kaliforniju, i to najprije u San Diego, a poslije u La Jolli. Otac Armando Carlos Tejada Urquizo bio je avioinženjer iz La Paza u Boliviji. Raquel, njezin mlađi brat i sestra bojali su se strogog oca koji je prigovarao zbog svake sitnice i nikada nisu znali što će ga razbjesniti.
- Uvijek sam htjela udovoljiti ocu. Bojala sam ga se, ali sam ga poštovala. Bilo je naporno paziti na svaki korak i svaku odluku imajući njegovo odobrenje na umu. Sjećam se kako sam sa 13 godina kući došla iz frizerskog salona s minivalom. Toliko je bio ljut da me zgrabio za kosu i stavio mi glavu pod slavinu. Nakon što je smočio moje predivne lokne, naredio mi je da ošišam kosu na kratko. Mislim da je već tada shvaćao da bih mogla biti atraktivna žena i trudio se potisnuti moje ženstvene karakteristike - prisjetila se Raquel.
Majku Josephine Sarah Hall Raquel opisuje kao ženu koja je radila izvan kuće, a obavljala je i sve kućanske poslove, od kuhanja, pranja, vrtlarenja do pranja automobila. Iako prezaposlena, uvijek je pronalazila vrijeme za svoju djecu. Šivala im je odjeću, razvozila ih u školu i čitala im Andersonove bajke prije spavanja. Pritom je uvijek bila dotjerana, lijepo odjevena i uredne frizure. Međutim, nije trpjela supruga koji joj ni u najboljim trenucima nije iskazivao ni trunku nježnosti, a u ispadima bijesa znao je biti i vrlo agresivan. Raquel se sjeća trenutka kada je stala u obranu majke nakon što je njezin otac na majku izlio čašu vode. Zaprijetila mu je žaračem.
- Učinila sam to u žaru trenutka. Bilo je instinktivno i on je bio vidno šokiran jer nije očekivao da ću mu se suprotstaviti. Na moje iznenađenje, promijenio je ponašanje. Majka je bila u očevoj vlasti. U tome nikako nisam htjela biti poput nje, ali mislim da sam joj nalik po mnogo čemu drugome. U svakom slučaju, ženstvenost sam naslijedila od nje. Ali pokorno slušati zahtjevnog muškarca? Ni slučajno! Osim toga, nakon četiri muža, mislim da nisam dobra kandidatkinja za suprugu jer previše cijenim svoju neovisnost - rekla je o incidentu.
Priznaje da je tek nakon očeve smrti shvatila koliko ga je voljela unatoč svim lošim iskustvima. Od oca je naslijedila maslinastu put, a on je i odabrao njezino ime iako je ono bilo vrlo neobično njezinim vršnjacima pa su joj dali nadimak Rocky. Ispočetka joj je to smetalo, ali poslije, kad su joj šefovi studija htjeli promijeniti ime u Debbie, glatko ih je odbila.
- Jedno su školska djeca i njihovo zadirkivanje, a drugo karijera odrasle žene. Nisam htjela promijeniti ime iako su svi tvrdili da se teško izgovora. Prihvatila sam to kao izazov i sama sebi rekla: “Vidjet ćemo što će se dogoditi.” Ili prihvatite svoj identitet ili vas natjeraju u homogenizaciju - rekla je.
Kad je ušla u pubertet, isprva je bila kritična prema svojem izgledu jer je u njezinoj okolini definicija ljepote uključivala plavu kosu i plave oči. Međutim, ubrzo je shvatila da joj je egzotičan izgled velika prednost. Muškarci su bili slabi na boju njezine puti, bujnu figuru širokih ramena i vitka struka te duge noge isklesane zahvaljujući satovima baleta. Zurili su u nju na ulici, dovikivali joj, molili je da uđe u njihov automobil... U početku joj je bilo neugodno što nesvjesno privlači toliku pozornost, ali ubrzo se naviknula i prihvatila svoj seksepil. O seksualnosti je učila gledajući filmove i slušajući glazbu, od zvijezda kao što su bili Marilyn Monroe i Elvis Presley, kojega je gledala uživo kada je imala 14 godina.
- Bio je kao seksualni uragan, prirodna sila i čudesno je stimulirao moj adolescentski libido - prisjetila se.
Nekoliko godina poslije, 1964., srela je Elvisa na setu filma ‘Roustabout’, prvog koji je snimila u Hollywoodu, i zapanjila se kada ga je vidjela u umivenoj i potpuno drukčijoj verziji od one na velikom platnu.
- Kao da su isprali sav seks iz njega - komentirala je.
Poznati zavodnik odmah se zainteresirao za nju, ali ona nije popustila.
- Nisam htjela biti samo još jedna cura s kojom je spavao - rekla je.
Prvi se put zaljubila sa samo 15 godina, u svog vršnjaka Jamesa Welcha, i odmah je znala da s njim želi zasnovati obitelj. Pohađali su istu srednju školu, ali James je u četvrtom razredu odlučio napustiti školovanje i otišao je raditi na ribarski brod. Raquel je učila za maturu te se jednom iz šale prijavila na izbor ljepote. No kada je počela sanjati o glumačkoj karijeri i shvatila da će joj ti izbori dobro doći u ostvarivanju snova, postala je redovita natjecateljica.
Maturirala je odličnim uspjehom i dobila stipendiju za studij glume u San Diegu. No čim se James vratio s broda, ostavila je sve i 1959. godine pobjegla s njim u Las Vegas, gdje su se vjenčali.
Iste godine rodio im se sin Damon, danas kompjutorski inženjer i glumac, a 1961. kći Tahnee, koja je također poslije krenula majčinim stopama. No Raquel je i dalje bila nezadovoljna jer je sanjala o filmskoj karijeri.
- Jesam li se trebala usredotočiti na život s Jamesom ili slijediti svoje ambicije? - pitala se.
Ambicije su ipak bile jače pa je ostavila muža, uzela djecu i preselila se u Dallas, gdje je neko vrijeme radila kao konobarica i model za jednu robnu kuću, a potom se odlučila vratiti u Kaliforniju. U Hollywood je stigla sa 200 dolara u džepu, dvoje male djece i bez ikakvih poznanstava.
- Bilo je prilično gadno. U to su vrijeme djeca bila nepoželjna. Čak je i stan bilo teško unajmiti jer su u 90 posto oglasa javno davali do znanja da djecu ne primaju. Dvoje dječice bilo je krajnje neprikladna prtljaga za mladu glumicu koja se želi probiti - istaknula je.
Unatoč tome, uspjela je u tri dana pronaći menadžera, poduzetnika Patricka Curtisa koji se specijalizirao za mlade glumice u usponu. Osigurao joj je nekoliko manjih televizijskih i filmskih uloga, između ostalog i onu u mjuziklu ‘A Swingin’ Summer’, gdje su njezinu zamamnu figuru u bikiniju zapazili šefovi svih studija 20th Century Foxa. Odmah joj je ponuđen ugovor. Snimila je ZF film ‘Fantastično putovanje’, ali probila se zahvaljujući filmu ‘Milijun godina prije Krista’. Nikomu nije bila važna Raquelina glumačka darovitost nego njezine zavidne obline i seksepil. Glumica se predstavila u krznenom bikiniju i brzinom munje postala seks-simbol. Taj bikini postao je dijelom holivudske legende, plakat je prodan u nekoliko milijuna primjeraka, Raquel se pojavila na više od 100 naslovnica svjetskih časopisa, a sadržaj filma odavno je zaboravljen.
- Kad sam se pojavila na posteru, bila sam majka dvoje djece i zapravo sam se osjećala kao stvar koju treba vidjeti, a ne čuti. No danas mislim da imam što reći i želim podijeliti iskustva s drugim ženama. Amerika je oduvijek imala seks-simbole, ali teško je imati dugu, ispunjenu karijeru kada postaneš stereotipna glumica. I danas me ljudi zaustavljaju i pitaju za krzneni bikini iz filma. Svakodnevno u pošti dobivam postere od obožavatelja koji žele moj autogram. Nemojte me pogrešno shvatiti, zahvalna sam na tom filmu jer nisam mislila da će mi film o dinosaurima donijeti uspjeh. Mislila sam da će ga ljudi odmah zaboraviti. Kao što sam rekla, u to vrijeme imala sam dvoje male djece koja su išla sa mnom na set. Ray Harryhausen, koji je bio zadužen za specijalne efekte, pokazao im je kako radi animacije i figurice dinosaura s kojima je snimao. Njima je to bilo sjajno iskustvo, ali za mene možda nije bio najbolji način da kročim na filmsku scenu. Uistinu nisam htjela snimati film o dinosaurima, ali iz studija su me uvjeravali da će postati klasik. Bili su u pravu - komentirala je poslije.
Budući da se film snimao u britanskom studiju Hammer, a Fox nije bio siguran da će Raquel novim angažmanima ponoviti uspjeh, nisu inzistirali da se vrati u Hollywood. Filmove je nastavila snimati u Engleskoj i Italiji, a 1967. godine vjenčala se s Curtisom u Parizu, u bijeloj kukičanoj mini haljinici ispod koje je izgledalo kao da nema ništa, kako pokazuju provokativne fotografije s vjenčanja.
Kada se vratila u SAD, snimila je nekoliko filmova među kojima su ‘Bandolero’ s Jamesom Stewartom i ‘Lady In Cement’ s Frankom Sinatrom. Prašinu je posebno digao vestern ‘100 pušaka’ zbog ljubavnih prizora s crnim partnerom Jimom Brownom. Bila je to prva međurasna scena seksa u Hollywoodu.
- Nisam se bojala kako će publika reagirati na takve scene niti sam zbog toga dobivala prijeteća pisma. Iskreno, ne znam zašto je nastala tolika pompa. Nikada nisam ljude promatrala po boji njihove kože. Nije me zanimalo što je Jim Brown crnac. Zanimalo me može li glumiti jer je prije svega bio poznat kao nogometaš. Ali bio je sjajan. Znala sam da će film izazvati reakciju. Producenti su zasigurno iskoristili te scene u marketinške svrhe, a ne zato što su poticali međurasne veze. Sve mi je to jasno, ali nisam ušla u taj projekt s takvim namjerama. Jednostavno mi se svidjela uloga - govori.
Međutim, koliko god se trudila postati cijenjena glumica, publika ju je radije gledala na plakatima i naslovnicama časopisa nego u kinu.Shvativši to, odlučila je poraditi na imidžu i odbaciti stereotip šupljoglave ljepotice bez talenta. U namjeri da ju se ozbiljno shvati, prihvatila je zahtjevnu ulogu transseksualne junakinje u filmu ‘Myra Breckinridge’. No film je doživio potpuni debakl i kod publike i kod kritike te nije postigla ono što je željela. Dapače, još su više ismijavali njezine glumačke sposobnosti i nazvali je najgorom glumicom svih vremena. U prilog joj nisu išli ni tračevi da se na setu žestoko sukobljavala s partnericom Mae West, velikom zvijezdom 30-ih godina prošlog stoljeća.
- Borila sam se za kvalitetu filma, a činilo mi se da me kažnjavaju zato što sam seks-simbol koji su upravo oni stvorili. I od toga mi je zakipjela vruća španjolska krv. Film je sniman prema sjajnoj knjizi autora Gorea Vidala o seksualnoj dualnosti. Ona se nije bavila tradicionalnim muško-ženskim temama niti isključivo homoseksualnosti. Cilj joj je bio razbiti stereotipe i otvoreno razgovarati o seksualnosti. Problem je bio što film nije dobro prenio bit knjige. Bio je samo gomila čudnih prizora. Nije bio zabavna pustolovina nego bizarna avantura s uvredljivim elementima. Publika zapravo nije razumjela što se događa - branila se.
Filmovi koji su uslijedili također su doživjeli propast pa je odlučila sreću ponovno potražiti u Europi. Razvela se od Curtisa 1972. godine i otišla u Budimpeštu, gdje je Richard Burton snimao ‘Modrobradog’. Nedugo nakon njezina dolaska na set počela su nagađanja da su ona i Burton u vezi. Oni su te navode demantirali, ali je Raquel u svojoj autobiografiji ‘Dublje od dekoltea’ otkrila da su se uistinu upustili u romansu i opisala ga kao senzualnog romantičara. Nije to bilo šokantno otkriće jer je Burtonovo pravilo bilo da mora osvojiti svaku glumicu s kojom radi. Iako Raquel nije pratila takva reputacija, povezivalo ju se s nizom poznatih muškaraca. Na tom su dugačkom popisu glumci Burt Reynolds, Marcello Mastroianni, Steve McQueen, Warren Beatty, Joe Namath...
Neke je ljubavi otvoreno priznala, ali većina je ostala na medijskim špekulacijama. U autobiografiji odaje kako su je samo neki od tih muškaraca dovoljno privukli da se s njima upusti u nešto više od prijateljstva te da nije živjela ni izdaleka tako burno kako se prikazuje. Iako je bila poznata kao seks-bomba, Raquel se nikad pred kamerama nije skinula gola. Čak ni kada se fotografirala za Playboy, nije bila gola nego oskudno odjevena. Priča se da je Hugh Hefner na setu bio toliko očaran njezinom ljepotom da je samo uspio izreći: “Magična pojava!”
Iako su kritičari dugo osporavali njezin glumački talent, iznenadila ih je 1975. godine kad joj je uloga u ‘Tri mušketira’ priskrbila Zlatni globus.
- Dobivam pohvale za svoj rad, ali još nisam uspjela privući uloge kakve bih željela. Ne znam zašto je tako, ali imam osjećaj kao da se neprestano moram dokazivati - rekla je.
Kao i na prethodnim setovima, Richard Lester tražio je da se skine pred kamerama za film ‘Tri mušketira’. Iako ga je iznimno cijenila, odbila je njegov prijedlog.
- Definitivno sam koristila svoje tijelo i seksepil u poslu, ali uvijek unutar određenih granica. Izgled mi je znatno pomogao u karijeri, ali tajnovitost smatram dijelom ženske privlačnosti te da je mašta moćnija i provokativnija od eksplicitne golotinje. Neke stvari ostavljam za svoj privatni život i one nisu na prodaju - rekla je.
Unatoč uspjehu i Zlatnom globusu, njezin umjetnički ugled nije porastao, a kad je komedija ‘Mother, Jugs and Speed’, u kojoj su joj partneri bili Bill Cosby i Harvey Keitel, doživjela komercijalni i fijasko kod kritike, njezina je holivudska karijera praktički završila. Tada je počela nastupati u klubovima i koncertnim dvoranama te snimati za televiziju, a povremeno bi snimila i pokoji film u Europi.
U Parizu je upoznala sedam godina mlađeg francuskog pisca i redatelja Andréa Weinfelda, za kojeg se 1980. godine udala i s njim se vratila u Hollywood. Nadala se da će to značiti i veliki povratak u američku filmsku industriju, ali nije dočekana toplom dobrodošlicom. Naime, godinu dana nakon vjenčanja angažirali su je da glumi u filmu ‘Cannery Row’ koji se snimao prema romanu Johna Steinbecka, ali nakon mjesec dana rada, otpustili su je i ulogu dali Debri Winger. U studiju Metro-Goldwyn-Mayer tvrdili su da se na setu ponašala neprofesionalno i da joj je svako jutro trebalo nedopustivo puno vremena da se našminka i spremi za snimanje. Raquel je s druge strane tvrdila kako studio samo pokušava uštedjeti i tužila ih, tražeći odštetu od 20 milijuna dolara. Nakon duge sudske bitke, dobila je 11 milijuna, ali se nakon toga nije osjećala kao pobjednica jer je cijela situacija uvelike utjecala na njezin imidž.
Iz Hollywooda je pobjegla u New York, gdje je dobila glavnu ulogu u mjuziklu ‘Woman Of The Year’, u kojem je plesala i pjevala s čuvenom Lauren Bacall. Postigla je golem uspjeh kod kritike i publike, ali on ju je puno koštao. Naime, zbog napornih nastupa na Broadwayu, gdje se predstave igraju svaku večer u tjednu, a katkad i dva puta na dan, spontano je pobacila i izgubila dijete koje je čekala s Weinfeldom. Tijekom osamdesetih nije se pojavljivala na filmu, ali i dalje je bila vrlo aktivna. Objavila je knjigu savjeta o ljepoti i fitnessu u kojoj je čitateljicama otkrila kako će pomoću joge i zdrave prehrane zadržati lijep izgled u srednjim i kasnim godinama. Knjigu je popratila i s tri videa s vježbama koji su postigli nevjerojatan komercijalni uspjeh jer svi su željeli izgledati poput Raquel. Poslije je pokrenula i liniju kozmetike za njegu lica te kvalitetnih perika. Unatoč svim tim tajnama ljepote, naveliko se nagađalo da za njezin izgled nisu zaslužni samo dobri geni nego i niz malih estetskih zahvata koje je navodno obavila još u dobi od 40 godina.
Iskazala se na televiziji, posebno u drami ‘Pravo na smrt’ iz 1987. u kojoj je bez trunke šminke na licu odigrala ženu koja umire od Gehrigove bolesti i za tu je izvedbu dobila nominaciju za Zlatni globus. Na film se ipak vratila, ali nakon duge stranke. Odigrala je samu sebe 1994. u komediji ‘Goli pištolj 3’, a nakon toga dobila je još nekoliko manjih uloga u filmovima kao što je ‘Plavuša s Harvarda’. Najviše je radila na televiziji, gdje se pojavljivala kao gošća u mnogim serijalima, često u ulogama u kojima parodira samu sebe, primjerice u sitcomu ‘Seinfeld’.
U međuvremenu se 1990. razvela od Weinfelda, a 1999. odlučila se udati četvrti put. Taj je put njezin odabranik bio 15 godina mlađi muškarac, vlasnik lanca pizzerija Richard Palmer.
- Moj prvi muž nije znao kuhati, moj drugi muž vjerojatno je trebao kuhati jer bi mu to bio jedini talent, a treći je znao samo kuhati - rekla je nedugo nakon završetka četvrtog braka, koji se raspao nakon samo četiri godine.
Raquel je tada izjavila da je više ne zanimaju mlađi muškarci i da se više ne misli udavati.
- Bila sam u braku četiri puta, a i dalje ne znam što zapravo tražim. Osjećam se kao da sam zbilja podbacila. Čak mi ni seks ne nedostaje jer smatram da je daleko precijenjen. Mislim da nas je današnja kultura sve pretvorila u ovisnike o seksu. Sreću u životu izjednačili smo sa što više orgazama, a manje razmišljamo o ljubavi i osobi s kojom želimo doživjeti te orgazme. To je dehumaniziranje. Iskreno, mislim da je pornografija djelomično odgovorna za to. Gdje su iščekivanja i personalizacija? Bombardirani smo eksplicitnim fotografijama. Sve mi postaje plastično i lažno. Možda muškarci reagiraju na takve stvari, ali zar je to bolje od iskustva s djevojkom iz stvarnog života do koje im je stalo? To je iskorištavanje muškog libida. Zvučim kao stara baba koja govori da u moje vrijeme nismo morali toliko slušati o seksu. Sami smo kreirali vlastite maštarije. Nitko se više ne sjeća kako izgleda oblikovanje vlastite ideje o tome što je erotsko i seksualno. Nije nam dopuštena individualnost. To bi trebale biti naše fantazije, a ne nešto što smo vidjeli na internetu - tvrdi.
Prisjetila se Raquel i svog bolivijskog podrijetla te se više angažirala u američkoj višemilijunskoj hispano zajednici. Koristila je popularnost kako bi skrenula pozornost na važne probleme koji muče pripadnike te zajednice. Objeručki je prihvatila ulogu u seriji ‘Američka obitelj’ redatelja Gregoryja Nave o životu meksičke obitelji u Los Angelesu. Raquel se iskazala u ulozi romantične i zgodne tete Dore.
Iako je kročila u deveto desetljeće života, Raquel se često navodi na popisu najseksepilnijih žena u Hollywoodu. Empire Magazine 1995. ju je uvrstio na popis 100 najseksepilnijih žena u povijesti filma, Playboy joj je dao treće mjesto na listi 100 najseksi zvijezda 20. stoljeća, a Men’s Health proglasio ju je 2011. godine drugom najzgodnijom ženom svih vremena.
- Ne razumijem kako se na tim popisima često nađem ispred Marilyn Monroe. To mi je jako bizarno. Seksualna privlačnost tako je subjektivna. Kada upoznate nekoga putem fotografija ili filmova, to nije isto kao kada ga upoznate uživo. Tijekom karijere upoznala sam brojne muškarce koji su dospijevali na takve popise. Slovi kao najseksepilniji muškarac na svijetu, a ja stojim pored njega i mislim: “Zar stvarno?” A imate i slučaj kada upoznate nekoga tko je jako atraktivan uživo, ali se ta njegova ili njezina atraktivnost ne vidi na ekranu. Lagala bih kada bih rekla da mi takvi popisi ne laskaju. Međutim, na njima nisu svi seksi ljudi svijeta. To su samo ljudi koje svi poznaju i smatraju da su seksi - priznaje Welch.
Posljednje filmske i televizijske uloge odigrala je 2017. godine. Glumila je u filmu ‘Kako postati latino lover’ i seriji ‘Date My Dad’. U oba projekta glumila je latine.
- Drago mi je što češće glumim latino žene jer na počecima karijere nisam toliko isticala svoje podrijetlo. Ne govorim tečno španjolski, ali jezik je važan za vaš identitet. Ipak, sebe itekako vidim kao latinoameričku ženu. U suštini ću uvijek biti latina - tvrdi glumica.
Ljepotica koja je zaludjela svijet u krznenom bikiniju slavi 80. rođendan, a na izgledu joj mogu zavidjeti puno mlađe kolegice. Iako je svoju ljepotu ponekad smatrala kletvom, sretna je što joj je ona priskrbila život kakav danas ima.
- Postojala je percepcija da sam samo ljepotica koja ne može istodobno hodati i žvakati kaugumu. U nekoliko filmova nisam imala ni dijaloge. Bilo je frustrirajuće. Poslije sam shvatila kako Hollywood funkcionira. Uvijek sam se pitala zašto je Marilyn Monroe izgledala tako nesretno. Svi su je obožavali i bila je tako izvanredna te hipnotična na ekranu. Ali nikada nije dobila nominaciju za rad u nekom mjuziklu ili komediji, koliko god bila dobra u tome. Iz nekog se razloga netko s njezinom seksualnom privlačnošću ne shvaća ozbiljno. Hollywood ne poštuje komediju i ni seksepil. Zbog toga se uvijek osjećate nesigurno. Prihvatila sam svoj imidž u Hollywoodu, a istodobno sam se trudila opovrgnuti ga. Danas sam ipak sretna zbog svega što sam postigla, ali nemojte se zavaravati misleći da se nisam tijekom karijere žrtvovala i da mi je sve bilo oprošteno zbog ljepote. Zasluženo sam uvrštena među ikone Hollywooda - zaključuje Raquel Welch.ajpoželjnija holivudska zvijezda 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća, Raquel Welch, uskoro će navršiti 80 godina. Zahvaljujući zavidnom poprsju, oblinama, natapiranoj kosi i bikiniju, bila je simbol ženstvenosti svoga vremena. Njezinoj uspješnoj karijeri manje su pridonijeli filmovi, koji nikada nisu postigli zapažen uspjeh na kinoblagajnama, a više je uživala u status seks-bombe o kojoj fantaziraju muškarci svih uzrasta. Premda je svoju ljepotu itekako iskorištavala, Raquel je godinama pokušavala srušiti mit o sebi kao o božici seksa. Dok je na ekranu ostavljala dojam šupljoglave ljepotice, privatno je bila potpuna suprotnost, što potvrđuju brojni intervjui. Elokventna, pametna, britkog jezika i humora nije se uklapala u imidž kakav joj je namijenio Hollywood. Iako umorna od dokazivanja, Raquel kaže da je zahvalna što joj je izgled otvorio mnoga vrata. Premda je kročila u deveto desetljeće života, Raquel i danas može ponosno odjenuti krzneni bikini s početka karijere.
Raquel Tejada rodila se 5. rujna 1940. godine u Chicagu, ali njezina se obitelj brzo preselila u Kaliforniju, i to najprije u San Diego, a poslije u La Jolli. Otac Armando Carlos Tejada Urquizo bio je avioinženjer iz La Paza u Boliviji. Raquel, njezin mlađi brat i sestra bojali su se strogog oca koji je prigovarao zbog svake sitnice i nikada nisu znali što će ga razbjesniti.
- Uvijek sam htjela udovoljiti ocu. Bojala sam ga se, ali sam ga poštovala. Bilo je naporno paziti na svaki korak i svaku odluku imajući njegovo odobrenje na umu. Sjećam se kako sam sa 13 godina kući došla iz frizerskog salona s minivalom. Toliko je bio ljut da me zgrabio za kosu i stavio mi glavu pod slavinu. Nakon što je smočio moje predivne lokne, naredio mi je da ošišam kosu na kratko. Mislim da je već tada shvaćao da bih mogla biti atraktivna žena i trudio se potisnuti moje ženstvene karakteristike - prisjetila se Raquel.
Majku Josephine Sarah Hall Raquel opisuje kao ženu koja je radila izvan kuće, a obavljala je i sve kućanske poslove, od kuhanja, pranja, vrtlarenja do pranja automobila. Iako prezaposlena, uvijek je pronalazila vrijeme za svoju djecu. Šivala im je odjeću, razvozila ih u školu i čitala im Andersonove bajke prije spavanja. Pritom je uvijek bila dotjerana, lijepo odjevena i uredne frizure. Međutim, nije trpjela supruga koji joj ni u najboljim trenucima nije iskazivao ni trunku nježnosti, a u ispadima bijesa znao je biti i vrlo agresivan. Raquel se sjeća trenutka kada je stala u obranu majke nakon što je njezin otac na majku izlio čašu vode. Zaprijetila mu je žaračem.
- Učinila sam to u žaru trenutka. Bilo je instinktivno i on je bio vidno šokiran jer nije očekivao da ću mu se suprotstaviti. Na moje iznenađenje, promijenio je ponašanje. Majka je bila u očevoj vlasti. U tome nikako nisam htjela biti poput nje, ali mislim da sam joj nalik po mnogo čemu drugome. U svakom slučaju, ženstvenost sam naslijedila od nje. Ali pokorno slušati zahtjevnog muškarca? Ni slučajno! Osim toga, nakon četiri muža, mislim da nisam dobra kandidatkinja za suprugu jer previše cijenim svoju neovisnost - rekla je o incidentu.
Priznaje da je tek nakon očeve smrti shvatila koliko ga je voljela unatoč svim lošim iskustvima. Od oca je naslijedila maslinastu put, a on je i odabrao njezino ime iako je ono bilo vrlo neobično njezinim vršnjacima pa su joj dali nadimak Rocky. Ispočetka joj je to smetalo, ali poslije, kad su joj šefovi studija htjeli promijeniti ime u Debbie, glatko ih je odbila.
- Jedno su školska djeca i njihovo zadirkivanje, a drugo karijera odrasle žene. Nisam htjela promijeniti ime iako su svi tvrdili da se teško izgovora. Prihvatila sam to kao izazov i sama sebi rekla: “Vidjet ćemo što će se dogoditi.” Ili prihvatite svoj identitet ili vas natjeraju u homogenizaciju - rekla je.
Kad je ušla u pubertet, isprva je bila kritična prema svojem izgledu jer je u njezinoj okolini definicija ljepote uključivala plavu kosu i plave oči. Međutim, ubrzo je shvatila da joj je egzotičan izgled velika prednost. Muškarci su bili slabi na boju njezine puti, bujnu figuru širokih ramena i vitka struka te duge noge isklesane zahvaljujući satovima baleta. Zurili su u nju na ulici, dovikivali joj, molili je da uđe u njihov automobil... U početku joj je bilo neugodno što nesvjesno privlači toliku pozornost, ali ubrzo se naviknula i prihvatila svoj seksepil. O seksualnosti je učila gledajući filmove i slušajući glazbu, od zvijezda kao što su bili Marilyn Monroe i Elvis Presley, kojega je gledala uživo kada je imala 14 godina.
- Bio je kao seksualni uragan, prirodna sila i čudesno je stimulirao moj adolescentski libido - prisjetila se.
Nekoliko godina poslije, 1964., srela je Elvisa na setu filma ‘Roustabout’, prvog koji je snimila u Hollywoodu, i zapanjila se kada ga je vidjela u umivenoj i potpuno drukčijoj verziji od one na velikom platnu.
- Kao da su isprali sav seks iz njega - komentirala je.
Poznati zavodnik odmah se zainteresirao za nju, ali ona nije popustila.
- Nisam htjela biti samo još jedna cura s kojom je spavao - rekla je.
Prvi se put zaljubila sa samo 15 godina, u svog vršnjaka Jamesa Welcha, i odmah je znala da s njim želi zasnovati obitelj. Pohađali su istu srednju školu, ali James je u četvrtom razredu odlučio napustiti školovanje i otišao je raditi na ribarski brod. Raquel je učila za maturu te se jednom iz šale prijavila na izbor ljepote. No kada je počela sanjati o glumačkoj karijeri i shvatila da će joj ti izbori dobro doći u ostvarivanju snova, postala je redovita natjecateljica.
Maturirala je odličnim uspjehom i dobila stipendiju za studij glume u San Diegu. No čim se James vratio s broda, ostavila je sve i 1959. godine pobjegla s njim u Las Vegas, gdje su se vjenčali.
Iste godine rodio im se sin Damon, danas kompjutorski inženjer i glumac, a 1961. kći Tahnee, koja je također poslije krenula majčinim stopama. No Raquel je i dalje bila nezadovoljna jer je sanjala o filmskoj karijeri.
- Jesam li se trebala usredotočiti na život s Jamesom ili slijediti svoje ambicije? - pitala se.
Ambicije su ipak bile jače pa je ostavila muža, uzela djecu i preselila se u Dallas, gdje je neko vrijeme radila kao konobarica i model za jednu robnu kuću, a potom se odlučila vratiti u Kaliforniju. U Hollywood je stigla sa 200 dolara u džepu, dvoje male djece i bez ikakvih poznanstava.
- Bilo je prilično gadno. U to su vrijeme djeca bila nepoželjna. Čak je i stan bilo teško unajmiti jer su u 90 posto oglasa javno davali do znanja da djecu ne primaju. Dvoje dječice bilo je krajnje neprikladna prtljaga za mladu glumicu koja se želi probiti - istaknula je.
Unatoč tome, uspjela je u tri dana pronaći menadžera, poduzetnika Patricka Curtisa koji se specijalizirao za mlade glumice u usponu. Osigurao joj je nekoliko manjih televizijskih i filmskih uloga, između ostalog i onu u mjuziklu ‘A Swingin’ Summer’, gdje su njezinu zamamnu figuru u bikiniju zapazili šefovi svih studija 20th Century Foxa. Odmah joj je ponuđen ugovor. Snimila je ZF film ‘Fantastično putovanje’, ali probila se zahvaljujući filmu ‘Milijun godina prije Krista’. Nikomu nije bila važna Raquelina glumačka darovitost nego njezine zavidne obline i seksepil. Glumica se predstavila u krznenom bikiniju i brzinom munje postala seks-simbol. Taj bikini postao je dijelom holivudske legende, plakat je prodan u nekoliko milijuna primjeraka, Raquel se pojavila na više od 100 naslovnica svjetskih časopisa, a sadržaj filma odavno je zaboravljen.
- Kad sam se pojavila na posteru, bila sam majka dvoje djece i zapravo sam se osjećala kao stvar koju treba vidjeti, a ne čuti. No danas mislim da imam što reći i želim podijeliti iskustva s drugim ženama. Amerika je oduvijek imala seks-simbole, ali teško je imati dugu, ispunjenu karijeru kada postaneš stereotipna glumica. I danas me ljudi zaustavljaju i pitaju za krzneni bikini iz filma. Svakodnevno u pošti dobivam postere od obožavatelja koji žele moj autogram. Nemojte me pogrešno shvatiti, zahvalna sam na tom filmu jer nisam mislila da će mi film o dinosaurima donijeti uspjeh. Mislila sam da će ga ljudi odmah zaboraviti. Kao što sam rekla, u to vrijeme imala sam dvoje male djece koja su išla sa mnom na set. Ray Harryhausen, koji je bio zadužen za specijalne efekte, pokazao im je kako radi animacije i figurice dinosaura s kojima je snimao. Njima je to bilo sjajno iskustvo, ali za mene možda nije bio najbolji način da kročim na filmsku scenu. Uistinu nisam htjela snimati film o dinosaurima, ali iz studija su me uvjeravali da će postati klasik. Bili su u pravu - komentirala je poslije.
Budući da se film snimao u britanskom studiju Hammer, a Fox nije bio siguran da će Raquel novim angažmanima ponoviti uspjeh, nisu inzistirali da se vrati u Hollywood. Filmove je nastavila snimati u Engleskoj i Italiji, a 1967. godine vjenčala se s Curtisom u Parizu, u bijeloj kukičanoj mini haljinici ispod koje je izgledalo kao da nema ništa, kako pokazuju provokativne fotografije s vjenčanja.
Kada se vratila u SAD, snimila je nekoliko filmova među kojima su ‘Bandolero’ s Jamesom Stewartom i ‘Lady In Cement’ s Frankom Sinatrom. Prašinu je posebno digao vestern ‘100 pušaka’ zbog ljubavnih prizora s crnim partnerom Jimom Brownom. Bila je to prva međurasna scena seksa u Hollywoodu.
- Nisam se bojala kako će publika reagirati na takve scene niti sam zbog toga dobivala prijeteća pisma. Iskreno, ne znam zašto je nastala tolika pompa. Nikada nisam ljude promatrala po boji njihove kože. Nije me zanimalo što je Jim Brown crnac. Zanimalo me može li glumiti jer je prije svega bio poznat kao nogometaš. Ali bio je sjajan. Znala sam da će film izazvati reakciju. Producenti su zasigurno iskoristili te scene u marketinške svrhe, a ne zato što su poticali međurasne veze. Sve mi je to jasno, ali nisam ušla u taj projekt s takvim namjerama. Jednostavno mi se svidjela uloga - govori.
Međutim, koliko god se trudila postati cijenjena glumica, publika ju je radije gledala na plakatima i naslovnicama časopisa nego u kinu.Shvativši to, odlučila je poraditi na imidžu i odbaciti stereotip šupljoglave ljepotice bez talenta. U namjeri da ju se ozbiljno shvati, prihvatila je zahtjevnu ulogu transseksualne junakinje u filmu ‘Myra Breckinridge’. No film je doživio potpuni debakl i kod publike i kod kritike te nije postigla ono što je željela. Dapače, još su više ismijavali njezine glumačke sposobnosti i nazvali je najgorom glumicom svih vremena. U prilog joj nisu išli ni tračevi da se na setu žestoko sukobljavala s partnericom Mae West, velikom zvijezdom 30-ih godina prošlog stoljeća.
- Borila sam se za kvalitetu filma, a činilo mi se da me kažnjavaju zato što sam seks-simbol koji su upravo oni stvorili. I od toga mi je zakipjela vruća španjolska krv. Film je sniman prema sjajnoj knjizi autora Gorea Vidala o seksualnoj dualnosti. Ona se nije bavila tradicionalnim muško-ženskim temama niti isključivo homoseksualnosti. Cilj joj je bio razbiti stereotipe i otvoreno razgovarati o seksualnosti. Problem je bio što film nije dobro prenio bit knjige. Bio je samo gomila čudnih prizora. Nije bio zabavna pustolovina nego bizarna avantura s uvredljivim elementima. Publika zapravo nije razumjela što se događa - branila se.
Filmovi koji su uslijedili također su doživjeli propast pa je odlučila sreću ponovno potražiti u Europi. Razvela se od Curtisa 1972. godine i otišla u Budimpeštu, gdje je Richard Burton snimao ‘Modrobradog’. Nedugo nakon njezina dolaska na set počela su nagađanja da su ona i Burton u vezi. Oni su te navode demantirali, ali je Raquel u svojoj autobiografiji ‘Dublje od dekoltea’ otkrila da su se uistinu upustili u romansu i opisala ga kao senzualnog romantičara. Nije to bilo šokantno otkriće jer je Burtonovo pravilo bilo da mora osvojiti svaku glumicu s kojom radi. Iako Raquel nije pratila takva reputacija, povezivalo ju se s nizom poznatih muškaraca. Na tom su dugačkom popisu glumci Burt Reynolds, Marcello Mastroianni, Steve McQueen, Warren Beatty, Joe Namath...
Neke je ljubavi otvoreno priznala, ali većina je ostala na medijskim špekulacijama. U autobiografiji odaje kako su je samo neki od tih muškaraca dovoljno privukli da se s njima upusti u nešto više od prijateljstva te da nije živjela ni izdaleka tako burno kako se prikazuje. Iako je bila poznata kao seks-bomba, Raquel se nikad pred kamerama nije skinula gola. Čak ni kada se fotografirala za Playboy, nije bila gola nego oskudno odjevena. Priča se da je Hugh Hefner na setu bio toliko očaran njezinom ljepotom da je samo uspio izreći: “Magična pojava!”
Iako su kritičari dugo osporavali njezin glumački talent, iznenadila ih je 1975. godine kad joj je uloga u ‘Tri mušketira’ priskrbila Zlatni globus.
- Dobivam pohvale za svoj rad, ali još nisam uspjela privući uloge kakve bih željela. Ne znam zašto je tako, ali imam osjećaj kao da se neprestano moram dokazivati - rekla je.
Kao i na prethodnim setovima, Richard Lester tražio je da se skine pred kamerama za film ‘Tri mušketira’. Iako ga je iznimno cijenila, odbila je njegov prijedlog.
- Definitivno sam koristila svoje tijelo i seksepil u poslu, ali uvijek unutar određenih granica. Izgled mi je znatno pomogao u karijeri, ali tajnovitost smatram dijelom ženske privlačnosti te da je mašta moćnija i provokativnija od eksplicitne golotinje. Neke stvari ostavljam za svoj privatni život i one nisu na prodaju - rekla je.
Unatoč uspjehu i Zlatnom globusu, njezin umjetnički ugled nije porastao, a kad je komedija ‘Mother, Jugs and Speed’, u kojoj su joj partneri bili Bill Cosby i Harvey Keitel, doživjela komercijalni i fijasko kod kritike, njezina je holivudska karijera praktički završila. Tada je počela nastupati u klubovima i koncertnim dvoranama te snimati za televiziju, a povremeno bi snimila i pokoji film u Europi.
U Parizu je upoznala sedam godina mlađeg francuskog pisca i redatelja Andréa Weinfelda, za kojeg se 1980. godine udala i s njim se vratila u Hollywood. Nadala se da će to značiti i veliki povratak u američku filmsku industriju, ali nije dočekana toplom dobrodošlicom. Naime, godinu dana nakon vjenčanja angažirali su je da glumi u filmu ‘Cannery Row’ koji se snimao prema romanu Johna Steinbecka, ali nakon mjesec dana rada, otpustili su je i ulogu dali Debri Winger. U studiju Metro-Goldwyn-Mayer tvrdili su da se na setu ponašala neprofesionalno i da joj je svako jutro trebalo nedopustivo puno vremena da se našminka i spremi za snimanje. Raquel je s druge strane tvrdila kako studio samo pokušava uštedjeti i tužila ih, tražeći odštetu od 20 milijuna dolara. Nakon duge sudske bitke, dobila je 11 milijuna, ali se nakon toga nije osjećala kao pobjednica jer je cijela situacija uvelike utjecala na njezin imidž.
Iz Hollywooda je pobjegla u New York, gdje je dobila glavnu ulogu u mjuziklu ‘Woman Of The Year’, u kojem je plesala i pjevala s čuvenom Lauren Bacall. Postigla je golem uspjeh kod kritike i publike, ali on ju je puno koštao. Naime, zbog napornih nastupa na Broadwayu, gdje se predstave igraju svaku večer u tjednu, a katkad i dva puta na dan, spontano je pobacila i izgubila dijete koje je čekala s Weinfeldom. Tijekom osamdesetih nije se pojavljivala na filmu, ali i dalje je bila vrlo aktivna. Objavila je knjigu savjeta o ljepoti i fitnessu u kojoj je čitateljicama otkrila kako će pomoću joge i zdrave prehrane zadržati lijep izgled u srednjim i kasnim godinama. Knjigu je popratila i s tri videa s vježbama koji su postigli nevjerojatan komercijalni uspjeh jer svi su željeli izgledati poput Raquel. Poslije je pokrenula i liniju kozmetike za njegu lica te kvalitetnih perika. Unatoč svim tim tajnama ljepote, naveliko se nagađalo da za njezin izgled nisu zaslužni samo dobri geni nego i niz malih estetskih zahvata koje je navodno obavila još u dobi od 40 godina.
Iskazala se na televiziji, posebno u drami ‘Pravo na smrt’ iz 1987. u kojoj je bez trunke šminke na licu odigrala ženu koja umire od Gehrigove bolesti i za tu je izvedbu dobila nominaciju za Zlatni globus. Na film se ipak vratila, ali nakon duge stranke. Odigrala je samu sebe 1994. u komediji ‘Goli pištolj 3’, a nakon toga dobila je još nekoliko manjih uloga u filmovima kao što je ‘Plavuša s Harvarda’. Najviše je radila na televiziji, gdje se pojavljivala kao gošća u mnogim serijalima, često u ulogama u kojima parodira samu sebe, primjerice u sitcomu ‘Seinfeld’.
U međuvremenu se 1990. razvela od Weinfelda, a 1999. odlučila se udati četvrti put. Taj je put njezin odabranik bio 15 godina mlađi muškarac, vlasnik lanca pizzerija Richard Palmer.
- Moj prvi muž nije znao kuhati, moj drugi muž vjerojatno je trebao kuhati jer bi mu to bio jedini talent, a treći je znao samo kuhati - rekla je nedugo nakon završetka četvrtog braka, koji se raspao nakon samo četiri godine.
Raquel je tada izjavila da je više ne zanimaju mlađi muškarci i da se više ne misli udavati.
- Bila sam u braku četiri puta, a i dalje ne znam što zapravo tražim. Osjećam se kao da sam zbilja podbacila. Čak mi ni seks ne nedostaje jer smatram da je daleko precijenjen. Mislim da nas je današnja kultura sve pretvorila u ovisnike o seksu. Sreću u životu izjednačili smo sa što više orgazama, a manje razmišljamo o ljubavi i osobi s kojom želimo doživjeti te orgazme. To je dehumaniziranje. Iskreno, mislim da je pornografija djelomično odgovorna za to. Gdje su iščekivanja i personalizacija? Bombardirani smo eksplicitnim fotografijama. Sve mi postaje plastično i lažno. Možda muškarci reagiraju na takve stvari, ali zar je to bolje od iskustva s djevojkom iz stvarnog života do koje im je stalo? To je iskorištavanje muškog libida. Zvučim kao stara baba koja govori da u moje vrijeme nismo morali toliko slušati o seksu. Sami smo kreirali vlastite maštarije. Nitko se više ne sjeća kako izgleda oblikovanje vlastite ideje o tome što je erotsko i seksualno. Nije nam dopuštena individualnost. To bi trebale biti naše fantazije, a ne nešto što smo vidjeli na internetu - tvrdi.
Prisjetila se Raquel i svog bolivijskog podrijetla te se više angažirala u američkoj višemilijunskoj hispano zajednici. Koristila je popularnost kako bi skrenula pozornost na važne probleme koji muče pripadnike te zajednice. Objeručki je prihvatila ulogu u seriji ‘Američka obitelj’ redatelja Gregoryja Nave o životu meksičke obitelji u Los Angelesu. Raquel se iskazala u ulozi romantične i zgodne tete Dore.
Iako je kročila u deveto desetljeće života, Raquel se često navodi na popisu najseksepilnijih žena u Hollywoodu. Empire Magazine 1995. ju je uvrstio na popis 100 najseksepilnijih žena u povijesti filma, Playboy joj je dao treće mjesto na listi 100 najseksi zvijezda 20. stoljeća, a Men’s Health proglasio ju je 2011. godine drugom najzgodnijom ženom svih vremena.
- Ne razumijem kako se na tim popisima često nađem ispred Marilyn Monroe. To mi je jako bizarno. Seksualna privlačnost tako je subjektivna. Kada upoznate nekoga putem fotografija ili filmova, to nije isto kao kada ga upoznate uživo. Tijekom karijere upoznala sam brojne muškarce koji su dospijevali na takve popise. Slovi kao najseksepilniji muškarac na svijetu, a ja stojim pored njega i mislim: “Zar stvarno?” A imate i slučaj kada upoznate nekoga tko je jako atraktivan uživo, ali se ta njegova ili njezina atraktivnost ne vidi na ekranu. Lagala bih kada bih rekla da mi takvi popisi ne laskaju. Međutim, na njima nisu svi seksi ljudi svijeta. To su samo ljudi koje svi poznaju i smatraju da su seksi - priznaje Welch.
Posljednje filmske i televizijske uloge odigrala je 2017. godine. Glumila je u filmu ‘Kako postati latino lover’ i seriji ‘Date My Dad’. U oba projekta glumila je latine.
- Drago mi je što češće glumim latino žene jer na počecima karijere nisam toliko isticala svoje podrijetlo. Ne govorim tečno španjolski, ali jezik je važan za vaš identitet. Ipak, sebe itekako vidim kao latinoameričku ženu. U suštini ću uvijek biti latina - tvrdi glumica.
Ljepotica koja je zaludjela svijet u krznenom bikiniju slavi 80. rođendan, a na izgledu joj mogu zavidjeti puno mlađe kolegice. Iako je svoju ljepotu ponekad smatrala kletvom, sretna je što joj je ona priskrbila život kakav danas ima.
- Postojala je percepcija da sam samo ljepotica koja ne može istodobno hodati i žvakati kaugumu. U nekoliko filmova nisam imala ni dijaloge. Bilo je frustrirajuće. Poslije sam shvatila kako Hollywood funkcionira. Uvijek sam se pitala zašto je Marilyn Monroe izgledala tako nesretno. Svi su je obožavali i bila je tako izvanredna te hipnotična na ekranu. Ali nikada nije dobila nominaciju za rad u nekom mjuziklu ili komediji, koliko god bila dobra u tome. Iz nekog se razloga netko s njezinom seksualnom privlačnošću ne shvaća ozbiljno. Hollywood ne poštuje komediju i ni seksepil. Zbog toga se uvijek osjećate nesigurno. Prihvatila sam svoj imidž u Hollywoodu, a istodobno sam se trudila opovrgnuti ga. Danas sam ipak sretna zbog svega što sam postigla, ali nemojte se zavaravati misleći da se nisam tijekom karijere žrtvovala i da mi je sve bilo oprošteno zbog ljepote. Zasluženo sam uvrštena među ikone Hollywooda - zaključuje Raquel Welch.