KOLUMNA VLATKE POKOS O NAVIJAČICI: 'Žele li Hrvatice biti prezentirane na ovakav jeftin i vulgaran način u svijetu?'

Njihovi alati za ‘pet minuta slave’ svode se na izrazito vulgaran i provokativan, gotovo pornografski izgled I ponašanje, a pritom, očekivano ne znaju nabrojiti ni nekolicinu naših reprezentativaca.

Goran Čižmešija

Srce mi je puno ljubavi, ponosa i zahvalnosti.

Ne samo zbog čudesnih sportskih uspjeha Vatrenih na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Katru 2022., nego zbog ukupnog dojma koji ostavljaju o Hrvatskoj pred svijetom. Za razliku od mnogih ‘velikih’ nacija i umišljenih, arogantnih zvijezda, poput onih iz Argentine i Portugala. Našu ekipu krase dostojanstvo, skromnost i poštovanje svakog protivnika. Demonstrirali su pravi sportski duh, zajedništvo i ponos, a svoju vrijednost dokazuju na terenu izgarajući za svoju domovinu.

Vjerujem da smo po tome jedinstveni u svijetu, kao i po činjenici da je jedna malena zemlja dala toliko vrhunskih sportaša. Doista čudesno! Poput ovih intenzivnih osjećaja koje dijele svi koji iskreno vole Hrvatsku i dive se vrhunskom nogometu. Treba naglasiti da je Kolinda Grabar-Kitarović u Katru izgledala vrlo lijepo, decentno i dostojanstveno, u odjeći kojom je svijetu poslala dvije lijepe poruke.

Narodnom nošnjom demonstrirala je bogatstvo našega kulturnog naslijeđa (koje nam neki uporno i redovito negiraju), a košuljom Louis Vuitton izrazila je homage velikom dizajneru Virgilu Ablohu koji je obožavao naše čuvene crveno-bijele kockice. Bravo, tako se to radi!

Velike sportske događaje redovito prati glamur u obliku lijepih i atraktivnih djevojaka na tribinama koje zdušno i strastveno navijaju za svoju zemlju. Dok je većina ondje zbog sportskih uzbuđenja i nacionalnog ponosa, nekolicina traži svojih pet minuta slave ne birajući pritom sredstva. Ona se uglavnom svode na izrazito vulgaran i provokativan, gotovo pornografski izgled i ponašanje ostavljajući skandalozan dojam u konzervativnom i kontroverznom Katru. Pritom, očekivano, ne znaju nabrojiti ni nekolicinu naših reprezentativaca, a sumnjam da im je i približno jasan koncept zaleđa. No koga briga za nogomet!

Razne ponude pljušte sa svih strana, a broj obožavatelja na društvenim mrežama rapidno raste, jer to je jedino važno u svijetu nakaradnih vrijednosti i mjerila. Svijetu u kojem ljudi i same akterice vjeruju u svoju plastičnu, fotošopiranu sliku iako ona nema veza s realnošću i ljepotom. I to je igra - ona koja pleše po rubu meke pornografije i niskih strasti. Očito je da takvih strasti ima u krugovima bliskim HNS-u koji svojoj pulenki daje punu logističku i moralnu podršku da, eto, predstavlja Hrvatice u svijetu. Nemamo relevantnih podataka, ali pitam se žele li Hrvatice biti prezentirane na ovakav jeftin i vulgaran način u svjetskoj javnosti? Vrhunac neukusa i nedostatka inteligencije jest gostovanje dotične gospođice u emisiji poznatog i provokativnog britanskog novinara Piersa Morgana - u grudnjaku?!

Sugovornici su joj na benevolentan način pokušavali objasniti koliko su neprimjereni njezin izgled i ponašanje u Katru te da je razlog zbog kojeg se ljudi žele s njom fotografirati vrlo prozaičan: naime, redovito je prijavljuju određenim ćudorednim službama. O tome možemo misliti što god želimo, čak i da je licemjerno jer ljudi iz arapskih zemalja ne poštuju zapadnu kulturu niti joj se prilagođavaju. No budimo realni: izgled Navijačice je vulgaran i neprimjeren u bilo kojoj zemlji i na bilo kojem stadionu, osobito posljednje porno-lateks izdanje koje, naravno, uključuje crveno-bijele kockice.

Vidim to kao totalnu zloporabu i sramoćenje naših nacionalnih simbola. Uz etička, ovdje je riječ i o pitanju autorskih prava. Naime, Hrvatska se uspjela fantastično brendirati u svijetu u relativno kratkom vremenu zahvaljujući našim prepoznatljivim crveno‑bijelim kockicama. Voljela bih da mi netko odgovori na sljedeće pitanje: otkud pravo Navijačici ili bilo kome drugom da eksploatira naše zaštićene nacionalne simbole u komercijalne svrhe, konkretno, za prodaju vlastitih proizvoda?

STAVOVI IZNESENI U KOLUMNI NE MORAJU ODGOVARATI STAVOVIMA REDAKCIJE NI IZDAVAČKE KUĆE