Kako vodite svoj tim u ovoj krizi s kojom se bori cijeli svijet i u kojem smjeru pokrećete Coca-Colinu budućnost poslovanja?

Kao osoba koja je po prirodi optimistična i na ovu krizu pokušavam gledati kao na priliku. Da, okolnosti zaista jesu izvanredne, a životi su nam se preko noći promijenili iz temelja. Pa ipak, pokazali smo da se možemo prilagoditi i onome što nam je do jučer bilo nezamislivo. I mi kao kompanija i naši ljudi. Od samog početka pandemije vrlo smo jasno istaknuli dva ključna prioriteta: sigurnost naših zaposlenika i pomoć zajednici. Coca-Cola će tijekom krize donirati 120 milijuna dolara za pomoć zajednicama diljem svijeta, a dio tih sredstava namijenjen je i Hrvatskoj. Trenutne okolnosti svima donose puno više stresa od normalnih i drago mi je što i u njima vidim puno pozitive i empatije među svojim kolegama. U ovoj se pandemiji pokazalo da su zaposlenici Coca-Cole, iako fizički udaljeni, zapravo bliži no ikad. Spremni smo pomagati jedni drugima, ali i zajednici i onima koje vidimo kao istinske heroje ove pandemije. Kao kompanija osiguravamo pomoć našim ljudima ne smo u obavljanju posla, već i u brizi za zdravlje, i fizičko i mentalno, i njih i njihovih obitelji. Potičemo na učenje novih stvari, ne nužno vezanih samo uz naš posao, a povremeno se i zajedno zabavljamo. Uz potpuno promijenjenu dinamiku obiteljskog života, uz rad i školovanje djece kod kuće, i dalje nam treba balans između privatnog i poslovnog. Dobar dio promjena u ponašanju ljudi, a posljedično i potrošačkih navika neće biti samo kratkoročne prirode. Kao i uvijek kroz gotovo 130 godina povijesti Coca-Cole, tražimo načine kako bismo se prilagodili novim navikama i potrebama i kako bismo i iz ove krize izišli još snažniji.

Prije godinu dana preuzeli ste funkciju predsjednice Grupe za srednju i istočnu Europu, što znači da nadzirete poslovanje Coca-Cole u 26 država, od Rusije do Italije. Koji vam je najvažniji poslovni cilj, a što najveći izazov?

Moje imenovanje još je jedan dokaz da je Coca-Cola poslodavac koji pruža jednake mogućnosti za napredovanje u karijeri bez obzira na spol i nacionalnu pripadnost, a pritom sam iznimno ponosna jer je riječ i o potvrdi kvalitete i potencijala hrvatskih menadžera. Nadređena sam ljudima u 26 različitih država koje se protežu kroz 12 vremenskih zona te je ta uloga zbog multikulturalnosti vrlo izazovna. Coca-Cola i ubuduće želi ostati u vrhu među omiljenim brendovima, u ponudi imamo gotovo 4000 proizvoda globalno i nudimo sve više različitih proizvoda s manjim udjelima šećera kao i funkcionalnim dodacima. Istodobno, poslujemo prema načelima održivosti pa smo vrlo angažirani oko smanjenja našeg ekološkog otiska.

Kako se nosite s tolikom odgovornošću?

Motivirana sam učenjem i u svemu što radim želim napraviti razliku. Ne bojim se ići naprijed i isprobati nešto novo, pogotovo kad je riječ o nekoj vizionarskoj ideji koja donosi novu vrijednost bilo za naše potrošače, bilo za kompaniju. Moram istaknuti da Coca-Cola potiče preuzimanje rizika, a na pogreške, koje se svakome ponekad dogode, gleda kao na priliku za učenje. I to je doista tako.

Koliko je teško sačuvati pozitivan imidž u današnje vrijeme kada je podjednako jak i trend zdrave prehrane koja pak provodi snažnu antipropagandu prema zaslađenim i gaziranim pićima?

Coca-Cola je već više od 130 godina u vrhu, a tajna je u stalnoj prilagodbi promjenama. Danas je Coca-Cola tvrtka s pićima za svaku prigodu u svakom trenutku u danu (total beverage company), s raznovrsnom ponudom koja odgovara svakom stilu i prehrambenim navikama. Samo u Hrvatskoj imamo 74 proizvoda. Svjesni smo da prekomjerna konzumacija šećera nije pozitivna i zato potrošačima nastojimo ponuditi veću mogućnost izbora. Aktivno radimo na smanjenju udjela šećera u našim proizvodima, a u posljednje tri godine povećali smo udio pića s niskim udjelom ili bez šećera s 15% na 23% te smo predstavili čak 11 novih takvih proizvoda. Usto, i ovdje želim naglasiti da već niz godina vodimo računa o tome da svoje proizvode ne oglašavamo djeci mlađoj od 12 godina.

Danas imamo puno više izbora, konkurencija je snažna. Kako igrati u moru vrhunskih igrača, postići i zadržati autentičnost među najboljima?
Našim brendovima nastojimo dati svrhu koja proizlazi iz naše brige za okoliš i zajednicu. Oduvijek nam je to bilo važno, a novim generacijama potrošača odgovorno poslovanje postaje osobito važno. Coca-Cola je među vodećim kompanijama u svijetu kada je riječ o održivom poslovanju, a na to su ponosni i svi koji rade u našem sustavu. U tom kontekstu dala bih jedan globalni primjer. The Coca-Cola Foundation ove je godine obilježila prvu milijardu dolara doniranih za različite aktivnosti u zajednicama diljem svijeta od njezina osnutka 1984. godine. U Hrvatskoj trenutačno završavamo projekt “Ženska perspektiva” koji je financirala The Coca-Cola Foundation u iznosu od 1,6 milijuna kuna. Cilj je tog projekta pomoći ženama poduzetnicama iz slabije razvijenih dijelova Hrvatske u unaprjeđenju njihovih poslovnih aktivnosti. Projekt je namijenjen ženama koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom, raznim oblicima ruralnog turizma, rukotvorinama i izradom tradicionalnih suvenira i kućanskih proizvoda, a projektom se želi očuvati hrvatska kulinarska tradicija i kulturna baština. U području okoliša provodimo višegodišnji projekt “Od izvora do mora” koji promiče akcije čišćenja područja uz hrvatske vode – rijeke, jezera i obalu Jadranskoga mora. Samo u 2019. godini gotovo 600 sudionika pomoglo je prikupiti više od 26 tona otpada.

LANA POPOVIĆ: “Na ovu krizu pokušavam gledati kao na priliku”
Press 

Od lipnja ove godine na čelu ste i Coca-Colina vijeća Global Women’s Leadership Council (GWLC). Jedan od ključnih ciljeva vijeća, koji osmišljava i provodi strategije za unapređenje karijere talentiranih žena u tvrtki te osigurava uravnoteženu radnu sredinu u kojoj muškarci i žene imaju jednake mogućnosti za napredak, jest osigurati ravnopravnost u vodstvu tvrtke zastupljenošću žena na važnim pozicijama od najmanje 50 posto. Što biste istaknuli kao najveće ženske prednosti u poslovnom svijetu, po čemu se razlikuje ženski pristup od muškog?

Umjesto na razlike među pojedincima, uvijek se radije fokusiram na bolje rezultate i uspjehe koje tvrtka postigne kada prigrli različitost. Tako postajemo uspješnija organizacija, ne samo u smislu rodne, generacijske, rasne ili neke druge ravnopravnosti nego u smislu različitosti i izvrsnosti ideja. Zalaganje za bolji položaj žena u poslovnom svijetu nikako se ne smije interpretirati kao konfrontacija muškaraca i žena. Riječ je isključivo o potrebi stvaranja jednakih prilika i uvjeta za svakog zaposlenika. Smatram se vrlo neformalnim i inkluzivnim liderom i onoliko uspješnom koliko je to i moj tim. Iznimno mi je važna pozicija u Global Women’s Leadership Councilu jer sam u prilici, sa svojim kolegicama i kolegama koji su njegovi članovi, nastaviti raditi na tome da u Coca-Coli dođemo do pune ravnopravnosti i ravnoteže kad je riječ o broju žena i muškaraca i na top pozicijama. Želim postići da zaposlenici u kompaniji razumiju u kojoj mjeri uključiva organizacija može napraviti pozitivnu razliku za sve nas. Zato želim rad vijeća “spustiti na zemlju” i među kolegama u cijeloj kompaniji dodatno podići svijest o važnosti naših ciljeva i sve ih uključiti u njihovo ostvarivanje. Imamo zaista puno žena na visokim pozicijama, ali želimo ih imati još više i na onim najvišim. U Grupi za srednju i istočnu Europu 60% zaposlenika su žene. U poslovnoj jedinici Adria, koja pokriva Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu, imamo više od 80% ženskih zaposlenika. Uz Hrvatsku, neke države na području srednje i istočne Europe imaju još veći udio žena na upravljačkim pozicijama, primjerice Grčka 60%, Italija 77%, Poljska 83% i Rusija 67%. Vjerujem da je iznimno važno isticati priče o uspješnim ženama u poslovnom svijetu jer one mogu na najbolji način inspirirati mlade žene da se ohrabre i ne potiskuju svoje ambicije. Također je vrlo važno da u napore za poboljšanje položaja žena budu uključeni i muškarci, osobito oni koji su sada na vrhu. Kod nas u Coca-Coli to je na sreću tako, ali u mnogim drugim organizacijama muškarci još ne prepoznaju važnost tog pitanja, nego se njime uglavnom bave žene same. Zato bi promjene globalno gledajući mogle biti brže.

Što zapravo znači da je Coca-Cola tvrtka koja iznimno vodi računa o politikama koje omogućuju zaposlenicima ravnotežu profesionalnog i privatnog života?

Kao kompanija svjesni smo da su zaposlenici zaista naša najveća vrijednost i zato ulažemo puno napora da im osiguramo kvalitetno radno okruženje i uvjete koji će omogućiti ravnotežu poslovnog i privatnog života. Nije lako postići taj balans, ali nije ni nemoguće. Coca-Cola je od početka svog rada u Hrvatskoj prije 50 godina do danas jedan od najpoželjnijih poslodavaca. Zaista puno ulažemo u svoje zaposlenike, imamo konkurentne uvjete nagrađivanja, vodimo računa o njihovu zdravlju i zadovoljstvu. Otvoreni smo prema novim načinima rada i rješavanja problema. Primjerice, rad od kuće nije novost za nas. Štoviše, uvijek ističem “bilo gdje, bilo kada”. Nije važno gdje ste kada radite svoj posao sve dok ispunjavate postavljene ciljeve. Kao jedan od vodećih globalnih brendova, Coca-Cola također posjeduje velik i međunarodno najnapredniji knowhow. Zaposlenici često odlaze na angažmane koji traju tri ili šest mjeseci, i to ne samo u druge zemlje nego i na druge kontinente. Tako uče i upijaju znanja s drugih tržišta koja imaju drukčije zakonitosti ili potrošačke navike, a koja ih mogu inspirirati za neka nova rješenja ili poboljšanja i na matičnim tržištima.

Najvažnija lekcija koju ste naučili tijekom karijere?

Jedna izreka kaže: “Kamen mudraca možete pronaći i u džepu služavke”. I upravo je iz toga vidljivo zašto je ključno da svatko dobije jednaku priliku. I zašto svi mi u poslovnom svijetu moramo aktivno raditi na osiguravanju jednakosti prilika. Tako se otključavaju talent, kreativnost i sposobnost svakog pojedinca.

Uspijevate li uskladiti privatno i poslovno?
Ravnotežu privatnog i poslovnog ponajprije gledam kroz prizmu kvalitete, a ne kvantitete vremena provedenoga u jednoj i drugoj sferi života. Ako je radno mjesto poticajno i okruženje pozitivno, vrijeme koje posvećujemo poslu nije izvor frustracije nego zadovoljstva. Istodobno, kada sam izvan posla, nastojim biti posvećena svome sinu, obitelji i prijateljima i svemu onome što me opušta i zabavlja. Važno mi je imati oba ta aspekta u životu – posao me čini zadovoljnom i boljom osobom i u privatnoj sferi, a privatno vrijeme omogućuje mi da se napunim energijom i otvorim neke druge vidike koji mi pak donose inspiraciju i u poslu.