Zdrav planet značio bi bolji život za sve nas i sljedeće naraštaje. Mars Incorporated, uključujući tvrtku Mars Hrvatska, najavio je kako planira ubrzati akciju u borbi protiv klimatskih promjena osnivanjem globalne inicijative #ObećanjePlaneti (#PledgeForPlanet). Recite nam nešto više o inicijativi i njezinu cilju. Kako tvrtka Mars nastoji pokrenuti klimatske promjene?
Prošle godine pokrenuli smo globalnu klimatsku inicijativu #ObećanjePlaneti kojoj je cilj ubrzanje i povećanje napora u borbi protiv klimatskih promjena. Inicijativa prati ulaganje tvrtke Mars u iznosu od milijardu dolara prema dugoročnom programu “Plan održivosti kroz generacije” i obvezu daljnjeg smanjenja emisije plinova iz neposrednog poslovanja u skladu s najambicioznijim ciljem Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama - ograničenje globalnog zatopljenja na manje od 1,5 ºC. Važno je istaknuti kako je cilj na koji smo se obvezali dio kontinuiranog nastojanja tvrtke Mars da poslovanje prebaci na 100% obnovljive izvore energije do 2040. godine.
Danas za više od polovine poslovanja koristimo električnu energiju iz obnovljivih izvora, a čak 100% takve energije upotrebljava se u radnim procesima u SAD-u, Velikoj Britaniji, Meksiku i uskoro Australiji. Marsov plan također uključuje nastojanje da se ukupna emisija stakleničkih plinova putem našeg lanca poslovanja smanji za 27% do 2025., odnosno 67% do 2050. godine.
Dugoročni program “Plan održivosti kroz generacije” tvrtka Mars pokrenula je još 2017. kao odgovor na globalne probleme poput klimatskih promjena, siromaštva, pretilosti i nestašice prirodnih resursa s kojima se kompanije, ali i društvo u cjelini danas suočavaju. Što je poduzeto na tom planu, kakvi su rezultati, jeste li zadovoljni?
Program “Plan održivosti kroz generacije” vodič je kako rasti prateći način koji je dobar za ljude, planet i naše poslovanje. Cilj je pomoći u rješavanju najvećih globalnih prijetnji definiranih u ciljevima Ujedinjenih naroda o održivom razvoju. Klimatske promjene, siromaštvo i nestašica prirodnih resursa najveći su svjetski problemi s kojima se suočavamo u poslovanju te kao društvo u cjelini. Sam plan usredotočen je na tri povezana područja koje smatramo važnim pokretačima održivog razvoja i gdje Mars može najviše pridonijeti njihovu rješavanju - zdrav planet, prosperitet ljudi i briga o dobrobiti. Provodi se brojnim inovativnim rješenjima, uključujući Farmer Income Lab, The Lion’s Share, Cocoa for Generations, Project Maua, Global Alliance for Responsible Media…
Projektom Maua, primjerice, osposobljavaju se poduzetnici u Keniji za prodaju naših proizvoda u područjima koja su teško dostupna tradicionalnim kanalima radi poboljšanja dohotka i dobrobiti u tim zajednicama. Danas program uključuje oko 750 mikropoduzetnika od kojih su 30% žene. S druge strane, imamo projekte poput Globalnog saveza za odgovorne medije (Global Alliance for Responsible Media), koji je pokrenut 2019. godine. Prva suradnja industrije ove vrste objedinila je 17 vodećih svjetskih oglašivača, agencija, medijskih kompanija i platformi te industrijskih udruga kako bi se unaprijedila digitalna sigurnost.
Nastavljamo poboljšavati postavljene ciljeve pa će u našem radu fokus biti na plastičnoj ambalaži, obnovljivoj toplinskoj energiji i programu dobavljača nove generacije.
Eko i održivost možemo definirati kao trend koji vrijedi slijediti i mnogi žele pridonijeti spašavanju planeta Zemlje. Gdje počinje promjena?
Promjena počinje od svih nas - pojedinaca, tvrtki, brendova. Sada trebamo razmišljati o jednostavnim, svakodnevnim aktivnostima koje mogu pomoći boljem sutra. Ta promjena može uključivati jednostavne postupke svakog pojedinca, poput upotrebe višekratnih vrećica, recikliranja otpada, korištenja obnovljivih izvora energije, vožnje biciklom ili hodanja, ali i mnogo veće aktivnosti koje provode tvrtke poput Marsa.
Svojim korporativnim sloganom “Svijet koji želimo sutra počinje s načinom na koji poslujemo danas” objašnjavamo ono što već sada radimo kao tvrtka.
Neke ciljeve koje smo si postavili već sam spomenula. Mislim da je dobro napomenuti kako kao dio naših napora na tom području želimo smanjiti upotrebu plastike u svojim postrojenjima diljem svijeta za 25% kako bi se do 2025. godine 100% plastične ambalaže koju tvrtka koristi za svoje proizvode moglo ponovno upotrijebiti, reciklirati ili kompostirati te u prosjeku koristiti 30% takvog recikliranog sadržaja za plastičnu ambalažu u poslovanju. Već se sada 90% ambalaže tvrtke Mars može reciklirati.
Pročitala sam i da vam je u fokusu prosperitet ljudi u vlastitom lancu. Želite im poboljšati životne uvjete povećanjem prihoda, uz poštovanje ljudskih prava i podršku ženama da se ostvare i unaprijede vlastito poslovanje. Znači li to da tvrtka nastoji osigurati ravnopravnost muškaraca i žena i na vodećim pozicijama? Što biste istaknuli kao najveće ženske prednosti u poslovnom svijetu? Koje kvalitete žena mora imati da bi opstala u surovom poslovnom svijetu?
Segment prosperitet ljudi uključuje povećanje dohotka, poštovanje ljudskih prava i pružanje prilika ženama s ciljem poboljšanja života milijuna ljudi diljem našeg vrijednosnog lanca. Taj je segment kamen temeljac “Plana održivosti kroz generacije”.
Žene imaju snažnu ulogu u našoj povijesti kao i u trenutačnom liderstvu, a njihovo napredovanje i osnaživanje ključni su za stvaranje poslovanja i društva koje želimo sutra. Kao dio našeg “Plana održivosti kroz generacije” cilj nam je otključati mogućnosti u sklopu vrijednosnog lanca Marsa - na radnim mjestima, tržištima i u opskrbnom lancu.
U Marsu 42% vodstva čine žene, ali u menadžerskom timu ih je samo 25%. Postavili smo cilj da tu zastupljenost povećamo za najmanje dva postotna boda godišnje radeći na razumijevanju zašto jaz postoji i kako ga smanjiti. Važno je naglasiti da tvrtke s većim brojem žena u upravi i na višim liderskim pozicijama postižu bolje rezultate. Lokalno smo na dobrom putu. Naime, vodeći tim Mars BBA regije, u sklopu kojeg posluje i Mars Hrvatska, ima deset članova od kojih je čak šest žena.
Moje je mišljenje kako je iznimno važno da žena zna što želi te da se drži svojih ciljeva i uvjerenja. Ne volim sustave kvota. Razumijem da u nekim slučajevima to ženama može pomoći, ali i dalje mislim: ako znaš što želiš te naporno i strastveno radiš na tome, možeš uspjeti bez obzira na spol. Mnoge žene u svijetu to su dokazale. Kao što sam spomenula, smatram da je vrlo važno biti vjeran sebi, znati točno što želiš i naporno raditi kako bi to ostvario. Ne postoje prečice, samo naporan rad te vjerovanje u sebe i svoje ciljeve.
Danas imamo mnogo više izbora, konkurencija je snažna. Kako opstati u vrhu, među najboljima?
To je točno, potrošači imaju zaista velik izbor.
Potrošači, ali i svi članovi našeg vrijednosnog lanca vrlo su nam važni i s tim na umu gradimo budućnost i neumorno nastojimo razumjeti njihove potrebe. S više od 115 brendova - uključujući M&M, Snickers, Twix, Pedigree, Whiskas - stvaramo cjeloživotne odnose koji donose radost i mogu se prilagoditi promjeni kulture i stila života u budućnosti. Ugled i položaj brendova zasnivaju se na izgradnji odnosa - komunikaciji s potrošačima, zaposlenicima i partnerima u lancu opskrbe, lokalnim i globalnim zajednicama u kojima djeluju, kao i medijima i široj javnosti.
Kvalitetni proizvodi i usluge koji dosljedno ispunjavaju standarde izvrsnosti te su izrađeni i isporučeni uz minimalan utjecaj na okoliš uvijek su bili temelj našeg uspjeha. Posvećeni smo, dajemo sve od sebe i podižemo standarde uz stalne inovacije.
Kao regionalnoj direktorici tvrtke Mars za Hrvatsku, Sloveniju i BIH koji vam je najvažniji poslovni cilj, a što najveći izazov?
Uživam radeći za tvrtku poput Marsa koja godinama poslovne odluke temelji na pet načela - kvaliteti, učinkovitosti, odgovornosti, uzajamnosti i slobodi. Ponosna sam što sam dio takve tvrtke. Najvažniji mi je poslovni cilj rast, i to ne samo poslovnih rezultata nego i brendova te kategorija, a još je važniji rast naših partnera, posebice rast i razvoj naših ljudi koji su ključni za dugoročan uspjeh tvrtke. Izazovi uvijek postoje, COVID-19 jedan je od trenutačno najvidljivijih. Međutim, ako znate što je važno i radite u skladu s načelima, sve izazove možete pretvoriti u prilike za osobni rast i razvoj, koji će pomoći i u napretku poslovanja.
Uspijevate li uskladiti privatno i poslovno? Što volite raditi u slobodno vrijeme?
Ni meni ni mojim kolegama u Marsu uskladiti privatno i poslovno nije veliki izazov jer kompanija već godinama njeguje kulturu fleksibilnog radnog vremena i mjesta, što mi uvelike olakšava organizaciju privatnih i poslovnih obveza. Odnedavno sam se i sportski aktivirala. Interno smo pokrenuli projekt “Mars be well”, koji se fokusira na dobrobit, fizičku aktivnost, zdravu prehranu i pozitivan način razmišljanja zaposlenika. Došao mi je kao naručen, probudio je moj natjecateljski duh te me potaknuo da počnem trčati i općenito se više kretati. Posljednjih nekoliko mjeseci imali smo individualne i timske izazove koji su nas aktivirali na zabavan način. S timom sam prošlog rujna sudjelovala u utrci “Istrian wine run”, što je spojilo nekoliko mojih malih strasti - sport, predivnu prirodu, druženje i vino.