Zdravo, eko, organsko - danas vrišti s polica s hranom, kozmetikom, odjećom, s namještaja… No vi ste bili prvi na ovim prostorima koji ste svoje poslovanje odlučili zasnovati isključivo na takvim proizvodima. Kako to da ste bili toliko sigurni da će taj trend zaživjeti? Jeste li imali plan B u slučaju neuspjeha?
Organska poljoprivreda i proizvodnja, za razliku od konvencionalne proizvodnje, ne uništavaju planet, tlo i pitku vodu, čuvaju bioraznolikost, a time i opstojnost čovjeka na planetu. Kako ne postoji „planet B“, tako ni u našoj percepciji ne postoji plan B. U tom smislu i na uspjeh gledamo kao na mogućnost da pozitivno utječemo na mijenjanje navika, čuvanje okoliša itd. Kada smo počinjali, bili smo jako mladi, mislili smo da ćemo ustrajnim i fokusiranim radom utjecati na velike promjene te da se za 30-40 godina može napraviti puno. Sada vidimo, naravno, da je to mladenački idealizam i da nismo ni blizu imali utjecaj koji smo tada zamišljali (i dalje je organska proizvodnja u vrlo malom postotku u odnosu na konvencionalnu iako se konstantno povećava). Nije nam toliko važan oblik, forma kako djelujemo, to se mijenjalo (nekada udruga građana, danas grupa poduzeća) i mijenjat će se, ovo je naš životni poziv i tome smo potpuno posvećeni.


Pandemija koronavirusa jako je negativno utjecala na poslovanje mnogih, pa i uspješnih poslodavaca, no ne i na vas. Naime, vi i u tom kriznom razdoblju bilježite rast poslovanja. Otkrijte nam kako vodite tim u ovim izazovnim vremenima i u kojem smjeru pokrećete budućnost poslovanja, u čemu vidite nove prilike koje će vam omogućiti uspješan razvoj i održivost?
Naše je poslovanje stabilno za razliku od mnogih, nažalost. Za zdravo i snažno društvo bilo bi bolje da je što više stabilnih i uspješnih poslovnih subjekata. Ono što nam je svima zajedničko: pred nama su poprilično neizvjesni mjeseci, možda i godine, tek se naslućuju goleme ekonomske posljedice koje pandemija ostavlja iza sebe. Mislim da je u ovoj situaciji najvažnije zadržati mir, jednostavnost i povezanost. Jedni bez drugih ne možemo ništa, stoga stalno podsjećanje da je u timskom radu snaga i da je sada presudno brinuti se o sebi, svojem zdravlju, jedni o drugima. Uvjerena sam da treba usporiti kako bismo bolje sagledavali situaciju, ojačati sustav iznutra i to je ono što upravo radimo kako bismo zadržali visoku kvalitetu i proizvoda i usluga na koje smo navikli svoje kupce.


Danas imamo mnogo više izbora, konkurencija je snažna i lako dostupna. Kako opstati u vrhu, među najboljima? Što vam predstavlja najveći izazov? Koja je vaša poslovna politika?
Naravno da pratimo sve što se na tržištu događa i drago nam je da su organski proizvodi sve dostupniji (to je ono o čemu smo prije više od trideset godina i sanjali te priželjkivali da se dogodi). Često je, nažalost, slučaj da se pod organskim proizvodima predstavljaju i oni koji to nisu i to ugrožava s jedne strane povjerenje kupaca, a s druge strane nanosi štetu istinskim ekološkim proizvođačima. Nama je važno zadržati našu autentičnost i obećanje koje smo dali i sami sebi i drugima: samo certificirana organska hrana može biti u našoj proizvodnji i prodaji. U tom smislu natječemo se prije svega sami sa sobom, stalno si podižemo ljestvicu (npr. ove smo godine tako prvi na našem tržištu počeli pakirati proizvode unutar robne marke bio&bio u kompostabilnu ambalažu) i to je temelj naše politike poslovanja: “pričati“ našu jedinstvenu priču i zadržati pionirski i inovativan duh.


Osobno jako volim izreku da je „lanac (tim) jak koliko je jaka najslabija karika“ i sve češće čitam i čujem kako je za uspjeh neke tvrtke važan kvalitetan i zadovoljan tim. U isto vrijeme čini mi se da kapitalizam surovo igra protiv prava i prosperiteta zaposlenika. Vi ste pak na glasu kao poslodavac koji se itekako brine o dobrobiti i zadovoljstvu svojih ljudi te pozitivnoj i motivirajućoj radnoj atmosferi. Kako to postižete?
Sve najljepše stvari, kao i najveći izazovi dolaze iz međuljudskih odnosa (mislim da je i Adler još davno pisao o tome). Ljudi se puno bolje osjećaju u dobroj atmosferi, povjerenje je ključ, kao i svijest da svaki izazov možemo riješiti na transparentan i obostrano fer način ako komuniciramo iskreno i s uvažavanjem. Volim raditi s ljudima, stalo mi je da se osjećaju dobro i budu zadovoljni. Ulažemo u edukaciju jer je doživljavamo kao cjeloživotni proces. U tom smislu i sama stalno i puno istražujem, čitam i inspiriram se drugim dobrim primjerima liderstva.


Što biste istaknuli kao svoje najveće prednosti u poslovnom svijetu, koje su vam kvalitete pomogle da uspijete u izazovnom poslovnom okruženju?
Upornost, mir, odvažnost. Postavljanje i držanje najviših standarda bez kompromisa, a u isto vrijeme fleksibilnost i prilagođavanje promjenama. I najvažnije: svijest da puno toga ne znam te otvorenost i strast za učenjem…


Kad se osvrnete, što biste poručili sebi s početka karijere?
Ništa, ona osoba prije tridesetak godina nije trebala poruku iz budućnosti. Ta strast i posvećenost bili su sasvim dovoljni.


Što biste rekli, je li predrasuda ili istina da makrobiotički način prehrane uskraćuje hedonističke užitke vezane uz hranu? Naime, današnja gastroscena jača je nego ikad, a hrana i piće neizostavni su elementi svakog slavlja ili važnog druženja.
Kakav bi to bio „veliki život“ (makro bios) bez užitka u hrani? Kad svoje osjetne pupoljke na jeziku dovedemo do toga da otkriju okuse prirode (slatkoću bundeve, batata ili smeđe riže, primjerice) te da užitak tek počinje na nepcu, a širi se na cijeli organizam, probavu i svaku stanicu, onda to postaje najcjelovitiji oblik hedonizma. Vjerujem da ne izgledam kao osoba koja bi uporno trideset i pet godina jela hranu koja ne donosi užitak. Oni koji imaju priliku da im pripremam jelo i obrok uživaju u tom cjelovitom hedonizmu, kao i tisuće njih koje sam inspirirala na seminarima, receptima u kuharicama itd.


Kojih je top 5 namirnica u vašoj kuhinji (i zašto), a što se nikada ne bi moglo naći na vašem stolu?
Povrće (od korjenastog do lisnatog zelenog), hladnjak nam je uvijek krcat povrćem. Cjelovite žitarice (proso, smeđa riža, kvinoja) i mahunarke (razne vrste leće, slanutak) te obvezno suncokretove i sezamove sjemenke. Uvijek mora biti i voća. Ovo su glavne grupe namirnica od kojih se sastoji naša prehrana i to je ono čime održavamo odlično zdravlje cijele obitelji. Nećemo vam nikada ponuditi meso i mesne prerađevine jer ni sami to ne jedemo, kao ni procesiranu, rafiniranu hranu poput bijelog brašna i šećera.


Kako volite provoditi slobodno vrijeme, ono u kojem niste poduzetnica?
Puno čitam, obožavam čitati, ponekad i pišem jer volim pisati. Volim jogu i šetnje u prirodi, glazbu i filmove, pse… Prije tri dana postala sam i baka jednog Vala pa ću s guštom posvećivati slobodne trenutke i njemu.


Nekome luksuz predstavlja vrijeme, nekome novac, nekome zdravlje… A vama?
Biti živ najljepši je luksuz i trebamo se stalno podsjećati na to. Život je jedinstvena i originalna pojava (moj suprug često naglašava da trebamo „živjeti kao umjetničko djelo“), no često ga podcjenjujemo i podrazumijevamo, a time onda i manje uživamo u njemu.