Odavno je poznato da su društvene mreže postale dio svih aspekata našeg života. Ako nešto nije na društvenim mrežama, nije se ni dogodilo. Velike tvrtke brzo su shvatile koliko vremena svi provodimo na raznim platformama pa su upravo onamo prebacile većinu svojih aktivnosti. Ljudi su se zasitili klasičnih oblika oglašavanja, a tvrtke su pronašle način kako im proizvode promovirati uz pomoć pojedinaca koji će im dati svoje preporuke iz prve ruke. Tu nastupaju influenceri i blogeri kao glavni alati oglašavanja. Iako su zastupljeniji u inozemstvu, influenceri su počeli vladati i hrvatskim virtualnim svijetom društvenih mreža. Riječ je o osobama koje su jako prisutne u digitalnom svijetu društvenih mreža i blogova, a imaju utjecaj na odluke javnosti kada je riječ o proizvodima koje kupuju, uslugama koje koriste, mjestima koje posjećuju i općenito oblikovanju javnog mišljenja.

Najpoznatija domaća blogerica i influencerica je Sonja Kovač koju na profilu na Instagramu pod nazivom ‘xoxosonjakovac’ trenutačno prati gotovo 275 tisuća ljudi. Osim Instagrama, ima blog na dva jezika koji je prethodno pokrenula te YouTube kanal. Iako se na prvu čini kako je riječ o zaradi stečenoj na osnovi nekoliko fotografija, Sonja nam je objasnila da iza takvog posla stoji puno rada. Ona na spomenutim platformama sa sljedbenicima dijeli svoja iskustva, promovira proizvode i daje savjete, a fokusirana je na putovanja, modu i ljepotu.

- Pokrenula sam blog prije dvije i pol godine, ali uspjeh nije došao preko noći. Uloženo je mnogo truda, rada i odricanja. Isprva sam mislila da će mi blog biti samo hobi i nisam vjerovala da će se sve tako odviti. Uspjeh sam vidjela već nakon pola godine, a međunarodni nakon godinu i pol - govori Sonja koja je javnosti bila poznata kao glumica iz humoristične serije ‘Zauvijek susjedi’. Smatra da je ljude zainteresirao njezin blog upravo zbog prijašnje prisutnosti u javnom životu.

- Izgradila sam ime glumeći i ljudima je bilo zanimljivo vidjeti čime se sada bavim. Govorila sam o ovom poslu i ljudima je bilo zabavno čuti kako taj svijet funkcionira - kaže blogerica. Umjesto da sjedi kod kuće i govori da nema posla, Sonja je odlučila uroniti u druge poslovne vode.

- Mislim da je to bilo vrlo proaktivno od mene. Vjerujem da posla uvijek ima samo ga trebaš znati potražiti. Znam da ljudi nemaju velike financijske mogućnosti da bi pokrenuli neke stvari, ali ja sam primjer da za realizaciju nije potrebno mnogo novca. U blog nisam financijski puno uložila. Prijatelj mi je izradio web stranicu i samo sam počela pisati. Objavljivala sam fotografije odjeće koju sam već imala u ormaru. Izvukla sam staru odjeću i posudila nešto od mame. Nisu to bili skupi komadi jer ih u početku i nisam imala. Nosila sam odjeću kakvu nose sve djevojke i koja je dostupna svima. Korak po korak došla sam do ovog što imam danas. Kad je o putovanjima riječ, nisam ni ja putovala u to vrijeme. Putovala sam zbog pokera kojim sam se prije bavila, ali ne iz ovih razloga - otkriva.

Najveći uspjeh ostvarila je zahvaljujući društ-venim mrežama, točnije Instagramu, a s porastom broja sljedbenika počele su joj stizati ponude modnih brendova za suradnju. S obzirom na to da je naše tržište premalo da bi ostvarila uspjeh kakav želi, Sonja se okrenula suradnji sa stranim tvrtkama. Danas joj primarnu zaradu donose sponzorirane objave.

- Orijentirana sam na svjetsko tržište i radim sa svjetskim brendovima jer se ne mogu ograničiti na Hrvatsku. Strane suradnje daju moć u ovom poslu. Najčešće je riječ o suradnji s tvrtkama iz Ujedinjenog Kraljevstva i Sjedinjenih Američkih Država. Amerika je općenito najveće tržište za influencere i u njoj najbolje razumiju ovaj posao jer se tamo počeo razvijati. Mnogo toga ovisi o onome što ću objaviti. Samostalno objavljujem stvari najčešće kada je riječ o zabavnoj aktivnosti s putovanja. Postoje fotografije koje moram objaviti zbog određenih suradnji, bile one za blog ili Instagram. Takve objave nametnute su stvarima koje se moraju poštovati, ali uvijek o suradnjama odlučujem isključivo ja. S vremenom sam postala sve izbirljivija i puno toga odbijam. Vjerojatno čak 80 posto suradnji odbijem jer ne želim reklamirati nešto u što ne vjerujem. Neću promovirati odjeću u kojoj se ne osjećam svoja. Profiliraš se nakon nekog vremena, znaš svoj stil i shvatiš kako ovaj posao funkcionira: važno je ostati vjeran sebi i svom brendu - smatra Sonja.

Prema istraživanju tvrtke L2 koja se bavi digitalnim strategijama i proučavanjem virtualnog svijeta, ulaganje u influencere u ugovorima će do kraja 2019. premašiti dvije milijarde dolara.
- Brendovi dolaze do mene zahvaljujući istraživanju o influencerima diljem svijeta. Imaju timove ljudi koji po društvenim mrežama traže osobe koje odgovaraju njihovu brendu i uz čiju će pomoć proširiti poslovanje u sve više zemalja. Svi najčešće imamo e-mail adrese na svojim profilima i oni nam se tako javljaju - objasnila je.

Iako nam nije rekla o kakvim je novčanim iznosima riječ, Sonja kaže da od posla može jako lijepo zarađivati čak i u Hrvatskoj. Klijentima će za oko zapeti profili koji već imaju velik broj pratitelja, a kako bi skrenuli pozornost na sebe, pojedinci kupuju sljedbenike.
- Mislim da tvrtke kupuju lažne pratitelje više nego što to rade influenceri jer oni ne mogu dugo opstati ako imaju lažne pratitelje. Brendovi to lako prepoznaju jer se vidi razlika u broju pratitelja u odnosu na broj lajkova ili komentara. I ja mogu prepoznati kad je netko kupio followere. Vani je to dosta učestalo iako postoje slučajevi kupovanja i kod nas - kaže Sonja. S obzirom na to da laži najčešće nisu duga vijeka, postoje alati kojima se koriste tvrtke kako bi raskrinkale profile s lažnim pratiteljima. Social Blade je trenutačno jedan od najboljih alata za praćenje razvoja profila na društvenim mrežama. Ako broj pratitelja iz nekog razloga naglo skoči u vrlo kratkom roku, često je riječ o kupnji pratitelja. Zahvaljujući Social Bladeu, tvrtke mogu vidjeti pada li popularnost influencera ili raste.

Ako je riječ o padu popularnosti, tvrtke odlučuju o tome hoće li nastaviti suradnju s influencerom ili neće. O odjeći koju Sonja nosi većina Hrvatica može samo sanjati. Riječ je o odjeći velikih svjetskih dizajnera koju Sonja uglavnom dobije na dar nakon korištenja u nekoj objavi.
- U većini slučajeva zadržim odjeću koju mi brendovi pošalju. Postoje i slučajevi kad moram vratiti odjeću, obuću ili torbu. Tada nakon objave sve vraćam i brend to nosi na kemijsko čišćenje. Ne znam što dalje rade s tim stvarima. Najčešće se ne moram brinuti o tome hoću li nešto oštetiti upravo zato što mi većinu toga daruju - otkrila nam je Sonja. S obzirom na to da ponekad mora u danu zbog fotografiranja promijeniti nekoliko outfita na nekoliko različitih lokacija, kaže da posao u tom slučaju nije nimalo glamurozan.

- Blogeri česta moraju mijenjati odjeću nekoliko puta na dan. Naravno, to ovisi o zahtjevima brenda i vremenu koje imamo na raspolaganju. Najlakše bi bilo snimiti jedan outfit dnevno, ali često nije tako. U tom slučaju preodijevamo se u trgovinama ili na unaprijed dogovorenim lokacijama. Uobičajeno je da tijekom četiri glavna Fashion Weeka, koji se uglavnom svedu na trčanje s jedne lokacije na drugu, djevojke presvlače odjeću u taksijima ili zahodima. Većina ih uloži mnogo truda u običan selfie, a kada ti o dobroj fotografiji ovisi posao, potrebno je uložiti dodatan napor.

- Riječ je o mnogo fotografija. Za blog mi treba od šest do deset fotografija. Zatim slijede one za društvene mreže. U tom moru fotografija trebam izabrati one najbolje i to često zna biti najteži dio. Zatim ih moram obraditi. Ako se dobro organiziram, fotografiranje zna proći brzo. Ponekad najbolje ispadnu one spontane. U Zagrebu angažiram privatne fotografe, a na putovanjima me fotografiraju prijatelji ili dečko. Neugodna iskustva nije imala s prolaznicima na ulici dok se fotografira.
- Prije je bilo neobično vidjeti me da snimam video za YouTube dok hodam ulicom. Danas svi snimaju Instagram Storyje i nije neobično vidjeti ljude da sami sebe snimaju. U inozemstvu pogotovo. Češći je slučaj da me ljudi pozdrave na ulici i kažu mi nešto lijepo - kaže Sonja.

O svom poslu kaže da je ‘one man job’, ali da razmišlja o zapošljavanju nekoga tko bi joj pomogao s administrativnim dijelom posla jer se boji da će joj kreativnost početi opadati jer se mora sama fokusirati na sve aspekte poslovanja.
- Sama smišljam stylinge i kreativan način na koji ću ih prikazati. Moram smisliti kako najbolje ispričati priču objavama, moram misliti na želje klijenta, sročiti post na blogu na hrvatskom i engleskom jeziku, snimiti video za YouTube i još mnogo toga. Iako je to sve zapravo zanimljivo, poput svakog posla stvara mi stres i predstavlja opterećenje. Moram poštovati rokove i dogovore te o svemu unaprijed razmišljati. Volim što sam sama sebi šef jer najbolje znam što želim. Perfekcionist sam u svemu. Moj profil na Instagramu mora biti savršen. Tema i boje koje ih prate moraju biti usklađene. Imam program u kojem slažem fotografije da unaprijed vidim kako će mi profil izgledati. Ništa ne smije odskakati. Dobar styling uvijek je popraćen dobrom šminkom i frizurom.

- U Zagrebu odlazim u Salon Franić. Kad putujem, uvijek se sama šminkam i pravim frizuru. Šminkam se općenito sama, osim ako je riječ o suradnji u kojoj brend inzistira na svom vizažistu. Inače ne nosim puno šminke. Bilo bi jednostavnije da idem u frizerske salone kad putujem, ali ipak najviše vjerujem sebi - rekla je. Najdraži dio posla su joj putovanja, a brendove najviše voli promovirati upravo na putovanjima jer tako spaja ugodno s korisnim.

- Putovanja su promijenila moje stavove i način razmišljanja. Jako su utjecala na izgradnju mene kao osobe, ali i moga stila. Upravo su putovanja zaslužna za moju želju da se bavim ovim poslom. Logično je da ću putovanja popratiti na blogu ili Instagramu jer mi je to posao. Postoje dvije vrste putovanja - ono na koje me pozove brend i gdje su sve oni organizirali te putovanja koja su unaprijed plaćena, ali sam ja zaslužna za organizaciju. Budući da obrađujem kategorije putovanja, moda i beauty, ostvarujem suradnje u sva tri područja. Brend traži da nosim odjeću ili koristim kozmetički proizvod ili hoteli traže da njih reklamiram - govori Sonja koju je posao odveo na neke od najljepših svjetskih destinacija.

Tako je bila na Bahamima, u Francuskoj, Engleskoj, Meksiku, Americi, Grčkoj, na Mal-divima i brojim drugim predivnim lokacijama. Najveća joj je želja jednog dana otići na Mada-gaskar jer kaže da obožava prirodu i životinje, a može se zamisliti kako tamo živi u starosti.
- Ne mogu zamisliti život bez putovanja. Iako često putujem, bude mi zlo u avionima. Nije me strah, ali osjećam mučninu tijekom leta. No sve uspijem izdržati zbog većeg cilja. Ne biste vjerovali, ali tek sam prije dva ili tri mjeseca počela skupljati milje od aviokompanija. Pomoglo bi mi da sam se prije počela time baviti jer bi postojala mogućnost da tako prvi put u životu letim u poslovnoj klasi. To bi mi puno značilo na dugim letovima. Zato mi plaćanje overweighta nije strano. Najčešće putujem s dva kofera, osim ako idem nekamo na mjesec dana ili na Fashion Week. Tada nosim tri kofera. Puno toga moram nositi sa sobom, a još više toga vraćam u Hrvatsku kada mi brendovi to daruju. Zato mi koferi imaju više kilograma koje moram dodatno platiti.

Iako odlazi u najljepše dijelove svijeta, Sonjino vrijeme organizirano je oko poslovnih obveza.
- Ustajem rano ujutro i tada odgovaram na mailove, upite i pozive. Potom slijedi doručak, meni najdraži i najbitniji obrok u danu. Zatim istražujem mjesto u kojem se nalazim i gdje ću taj dan ići. Moram izabrati atraktivne lokacije, mjesta koja će dobro izgledati na fotografijama, smisliti što će biti zanimljivo mojim sljedbenicima i što će odgovarati brendu koji promoviram. Kada to odlučim, počinju snimanja, a ona budu najčešće rano ujutro ili predvečer zbog dobrog osvjetljenja i činjenice da tada na ulicama ili plažama nema mnogo ljudi. Kad je sunce visoko, teško je snimiti. Moje vrijeme za uživanje je oko podneva jer tada ne mogu ništa raditi. Onda pak obavljam administrativni dio posla ili se jednostavno odmaram - otkrila nam je Sonja.

Prašinu na društvenim mrežama i u medijima nedavno je dignula djevojka koja je rekla da joj je vlasnik hotela odbio ponuditi besplatan smještaj kad mu je rekla da je influencerica. Iako smatra da djevojka nije imala dobar pristup, So-nja kaže da ljudi još ne shvaćaju njihov posao pa ga često pogrešno shvate.
- Često hoteli plate smještaj influenceru. Ovaj posao funkcionira po načelu: ti meni napravi uslugu, ja ću tebi. Mislim da vlasnik hotela nije shvatio što ta cura želi. Influencer bi u tom slučaju dobio besplatan smještaj, a zatim na svom profilu reklamirao hotel ili dao svoju preporuku. Naravno, postoje oni koji se lažno predstavljaju samo kako bi dobili besplatnu uslugu. Meni je važno da moji kolege dobro rade i da se dobro predstavljaju u svijetu jer se onda stvara dobra cjelokupna slika svih nas. Na putovanja ide s prijateljima ili dečkom s kojim je u vezi već šest godina.

- Prije smo živjeli zajedno, ali on sada živi u inozemstvu. Pokušavamo se uloviti na tim putovanjima i iskoristiti svaki trenutak koji nam se pruži. Važno mi je što u životu imam osobu koja razumije moj posao i može pratiti moj tempo. Isprva nije bilo tako i bilo mu je dosadno što me mora stalno fotografirati. Znao mi je prigovoriti da na putovanjima trebam više uživati. Trebalo je vremena da se uskladimo i sada mi je velika potpora - kaže Sonja. Iako je u dugogodišnjoj vezi, 33-godišnjakinja još ne razmišlja o braku i djeci, iako kaže da priželjkuje jednog dana biti supruga i majka.

- Oboje smo jako ambiciozni i trenutačno nam je karijera na prvome mjestu. Vidim se jednog dana kao supruga i majka, ali ne u skoroj budućnosti. Srce me boli kad psa moram ostaviti u Zagrebu jer idem na put. Ne mogu zamisliti kako bi to izgledalo s djetetom. Neka su zanimanja specifična i ne možeš imati baš sve u životu. Samo najuspješnije blogerice, poput Chiare Ferragni, mogu dobro voditi blog i obavljati majčinske dužnosti. Strane blogerice bolje zarađuju pa si mogu to priuštiti. Drugima je teško balansirati između obitelji i posla. Iako se čini da je Sonja na društvenim mrežama prisutna 24 sata sedam dana u tjednu, tvrdi da ciljano dozira što će objaviti.

- Mnogo toga ne objavljujem o svom životu. Zapravo, čuvam intimu. Uspjeh bi mi sigurno bio još veći kada bih dala veći uvid u privatni život, ali ne želim. Mislim da je važno sačuvati neke stvari za sebe. Primijetila sam da to rade i svjetske zvijezde. Često me znaju pitati zašto samo objavljujem lijepe i sretne trenutke. Svi mi imamo probleme i ne vidim razlog zašto bih ja isticala svoje. Ne trebaju se ljudi uz svoje baviti i mojim problemima. Ovo što ja radim treba im pružati zabavu i biti jedna vrsta razbibrige. Kako je sama rekla, njezine inozemne kolegice zarađuju mnogo više, ali Sonja ne razmišlja o preseljenju izvan granica Lijepe Naše.

- Razmišljala sam o životu vani, čak se mogu zamisliti negdje drugdje jednog dana. Isprva sam htjela zbog glume ostati u Los Angelesu, gdje sam išla na dramsku akademiju. Nudili su mi da ostanem, ali odlučila sam se vratiti u Hrvatsku. Dobro mi je tu gdje jesam. Ako ikad i odem van, uvijek ću razmišljati o povratku - rekla je Sonja o preseljenju. Inspiraciju za odjevne kombinacije pronalazi kod inozemnih kolega, a voli pratiti rad velikih imena kao što su Chiara Ferragni, Olivia Culpo, Olivia Palermo i Alexa Chung.

Sonja vjeruje da će se posao influencera s godinama nastaviti razvijati i da još nije došlo do zasićenja. - Ne mogu sa sigurnošću reći koliko ću se dugo baviti ovim poslom jer je on nepredvidiv. Na njega utječe nekoliko faktora, ali društvene mreže najviše određuju naš uspjeh. Ako one počnu stagnirati, i mi ćemo. Svakako mislim da svi trebamo imati planove i investicije za budućnost. Meni je ovo četvrti ili peti projekt u životu pa ne sumnjam da će ih biti još - otvoreno je rekla domaća influencerica.

Kada ne ide na putovanja ili evente, Sonja obožava gledati filmove i serije. - Gluma je i dalje moja najveća ljubav pa mogu reći da je moje slobodno vrijeme usmjereno na usavršavanje glume. Gledam puno filmova i serija, ali iz nekih drugih kutova od prosječnog gledatelja. Promatram glumu, režiju, ton... i u tome uživam. Ljudi misle da sam odustala od glume, ali nisam. Ne mogu trenutačno uskladiti glumu i posao blogerice. Moglo bi se reći da sam u glumi napravila dulju pauzu, ali bih joj se jednog dana voljela vratiti - zaključuje Sonja.