Tijekom života otvore ti se brojna vrata. Ja sam prošla kroz ona koja su mi se činila zanimljiva i uzbudljiva. Ne kajem se ni zbog čega, čak ni zbog loših razdoblja koja sam proživjela. Da nije bilo loših, ne bih znala cijeniti ona dobra - tvrdi legendarna glumica Tippi Hedren koja je prošli tjedan navršila 90 godina.
Mnogi je smatraju jednom od najboljih glumica u Hollywoodu iako su joj karijeru znatnije obilježila samo dva filma. Svoju veliku priliku dobila je zahvaljujući legendarnom redatelju Alfredu Hitchcocku, ali poslije je izjavila da je ta prilika istodobno bila blagoslov i kletva.
Tippi Hedren rođena je 19. siječnja 1930. godine u gradu New Ulmu u državi Minnesoti. Odrasla je u radničkoj obitelji imigranata iz Švedske i Norveške. Njezin je otac u obližnjem gradu Lafayetteu imao trgovinu mješovite robe, a upravo je on zaslužan za njezino umjetničko ime - koje je prvotno bilo nadimak. Naime, Tippi je rođena kao Nathalie Kay, ali njezin otac zvao ju je ‘tippi’, što u prijevodu sa švedskog jezika znači ‘djevojčica’. Od malih nogu plijenila je pozornost nesvakidašnjom ljepotom pa je već kao djevojčica bila model za dječju odjeću, ali da će jednoga dana manekenstvo pretvoriti u karijeru bilo je jasno dok je pohađala srednju školu i dobivala angažmane u lokalnim reklamama te modnim revijama.
- Prišla mi je jedna žena na ulici, ponudila svoju vizitku i rekla: “Zašto ne zamoliš mamu da te dovede u trgovački centar? Bila bi nam čast da nosiš naše revije subotom ujutro”. Majka je pristala i svakog sam vikenda hodala pistom. Bilo je jako zabavno i rado se prisjećam toga razdoblja - rekla je Tippi.
Nedugo zatim, zdravlje njezina oca pogoršalo se i obitelj je odlučila preseliti se u Sjevernu Kaliforniju vjerujući da će klima pomoći njegovu oporavku. Počeli su graditi novi život u San Diegu, gdje je Tippi završila srednju školu, a 1950. odlučila se posvetiti daljnjem obrazovanju i upisala Pasadena City College. No mlada Tippi nije ni slutila da će joj njezina ljepota donijeti mnogo više od nekoliko reklama i modnih revija. Te je godine dobila prvu veliku ulogu u filmu ‘The Petty Girl’, ali unatoč tome što su je kontaktirali brojni producenti, Tippi je bila odlučna u naumu da postane slavna manekenka. S tom idejom preselila se u New York.
- New York je dozivao moje ime i nisam ga mogla ignorirati. Spakirala sam kofere i vlakom otputovala u Veliku Jabuku. Imala sam dovoljno novca za kartu i boravak u hotelu Barbizon, koji je bio poznat po tome što su u njemu odsjedale djevojke sa snovima o uspjehu u svijetu glume, glazbe ili manekenstva. Ostavila sam dovoljno novca za kartu ako ne uspijem pronaći posao - prisjetila se početaka.
Srećom, Tippi je nije morala kupiti jer je postala lice gotovo svakog modnog časopisa. Osim uspjeha u karijeri, ubrzo je pronašla sreću i u ljubavi. Udala se za mladoga glumca Petera Griffitha 1952. godine, a sedam godina poslije par je dobio prvo dijete - Melanie. Njihov brak naišao je na niz problema prije njezina rođenja, a umjesto da ih zbliži, to ih je još više udaljilo. Razveli su se 1960. i Tippi je odlučila s kćerkicom vratiti se u Kaliforniju.
Dolaskom novih tehnologija, pronašla je plodno tlo u TV reklamama, a kao samohrana majka, prihvaćala je ulogu u gotovo svakoj koja joj je bila ponuđena. Jedna od njih iz temelja joj je promijenila život. Riječ je o reklami za napitak za mršavljenje, zahvaljujući kojoj je zapela za oko jednom poznatom redatelju i producentu.
- Jednog dana dobila sam poziv agenta koji me pitao jesam li ja djevojka iz reklame za mršavljenje. Kada sam rekla da jesam, pozvao me na razgovor, ali nije mi htio otkriti koji posao ima za mene. Našli smo se nekoliko dana poslije i morala sam potpisati ugovor o tajnosti. Tek nakon što sam ga potpisala, otkrili su mi da me odabrao Alfred Hitchcock. Bila sam zapanjena. Mislila sam da se šale. Zatim sam otišla do njegova doma, pokucala na vrata i gotovo sam se počela smijati kada ih je otvorio. Izgledao je točno onako kako je izgledao na televiziji i na plakatima - prisjetila se Tippi.
Glumica se prisjetila i bliskog odnosa koji je ubrzo ostvarila s redateljem, ne sluteći da će jednog dana biti čovjek koji će joj zagorčati život. Tijekom prvih susreta razgovarali su o putovanjima, hrani i obitelji te se nisu dotaknuli teme njegovih filmova. Ipak, nakon nekog vremena bilo je potpuno jasno kako Hitchcock želi da ona glumi u njegovu novom projektu ‘Ptice’. Upoznala je njegovu suprugu Almu Reville, koja je s Hitchcockom sudjelovala u njezinoj transformaciji. Unajmili su vokalnog instruktora i obnovili joj garderobu odjećom dizajnerice Edith Head, koja je bila zadužena i za kostimografiju. Osim toga, supružnici su joj držali instrukcije iz glume kao pripremu za njezino prvo probno snimanje za ulogu.
- Tijekom testiranja, utjelovila sam tri lika iz tri Hitchcockova filma - ‘Rebecca’, ‘Ozloglašena’ i ‘Drž’te lopova’. Bile su potpuno različite. Naravno, trebali smo glumca za glavnu mušku ulogu, a Hitchcock je odabrao Martina Balsama koji je prije glumio u ‘Psihu’. Probno snimanje trajalo je tri dana, nakon čega su svi glavni ljudi uključeni u projekt pogledali snimke. Nakon nekoliko dana pozvana sam na večeru. Kada sam sjela na svoje mjesto, Hitch mi je dao prekrasno umotanu kutiju. Kada sam je otvorila, ostala sam bez teksta. U njoj je bio predivan broš s tri ptice u letu i tada mi je rekao: “Želim da glumiš Melanie u filmu”. Počela sam plakati, vidjela sam da su se i njemu oči zasjajile. Nisam mogla vjerovati da se to dogodilo. Tada sam shvatila da to nije san, da mi se to nije slučajno dogodilo i da sam zapravo dobra glumica - kaže.
Osim što ju je slavni redatelj osobno podučavao glumi, vodio ju je sa sobom na sve važne sastanke jer je htio da njegova nova muza bude uključena u svaki aspekt njegova novog projekta.Snimanje je počelo 1962. godine u Bodega Bayu u San Franciscu, a Tippi je vrlo rano shvatila da nešto nije u redu s atmosferom na setu. Iako tada to nije znala, Hitchcock je naredio glavnom glumcu Rodu Tayloru da se kloni Tippi i da je ne smije dotaknuti, a bio je ljubomoran kada bi razgovarala s drugim muškarcima na setu. Kako je bio nemoćan u skrivanju ljubomore, njegovo se ponašanje prema njoj svakim danom pogoršavalo.
- Hitchcock je čovjek kojeg neizmjerno cijenim, kojem sam vrlo zahvalna i na čije mi se ime diže želudac - izjavila je nekoliko godina nakon njihova turbulentnog odnosa.
Nakon nekog vremena Tippi je činila sve što je bilo u njezinoj moći kako bi što manje vremena provodila s redateljem. To ga je samo dodatno razbjesnilo, a mnogi vjeruju da je to izrazio u vrlo opasnoj sceni koja ju je prestrašila do srži.
Tippi je snimala scenu u telefonskoj govornici koju napadnu ptice. Rečeno joj je da je govornica napravljena od neprobojnog stakla, ali nakon naleta ptica, staklo se razbilo, a komadići su završili na njezinu licu. Vizažistica joj je priskočila u pomoć, izvadila komadiće iz lica i rane prekrila šminkom. Budući da je vjerovala da je riječ o nenamjernom incidentu, nastavila je sa snimanjem koje je preseljeno u Los Angeles. U studiju su se pripremali za snimanje jedne od posljednjih velikih scena u kojoj Melanie u jednoj sobi napadne jato ptica. Iako scena u filmu traje otprilike jednu minutu, snimanje je trajalo pet dana, sve dok redatelj nije bio zadovoljan. Kada ga je Tippi pitala zašto Melanie mora sama ući u sobu u kojoj zna da se nalaze ptice, Hitchcock je odgovorio: “Jer sam ja tako rekao”.
Iako joj je obećao da će tijekom snimanja te scene koristiti mehaničke ptice, Tippi je netom prije snimanja doznala da će koristiti prave. Rekli su joj da ne mogu koristiti mehaničke zbog kvara, no ubrzo joj je postalo jasno da ih nikada nisu ni namjeravali koristiti.
- Treneri ptica pet su dana na mene bacali ptice. Osim toga, neke od njih bile su špagom vezane za moju odjeću kako ne bi odletjele. Posljednji dan, kada sam bila potpuno iscrpljena i izranjavana, ptica me ogrebala po licu, jako blizu desnog oka. Tada mi je prekipjelo i rekla sam da ne mogu više, ostala sam ležati na podu i plakala sve dok nisam ostala sama na setu. Otišla sam kući i prespavala cijeli vikend. U ponedjeljak sam se vratila na posao, ne sjećam se kako, legla sam na kauč svoje garderobe i ponovno zaspala. Ušao je vizažist i pokušao me probuditi, ali nije uspio. Bila sam toliko umorna da sam ostala na kućnoj njezi tjedan dana. To se Hitchcocku, naravno, nije svidjelo i svađao se s liječnikom sve dok mu on nije rekao: “Gospodine, zar je pokušavate ubiti?” Tek je tada zaustavio snimanje.
Tjedan dana poslije vratila se na set na opće zadovoljstvo cijelog tima. Idućih mjeseci uz Hitchcocka je promovirala film, zahvalna što joj je pružio tu priliku, ali znajući da je sama zaslužna za svoj uspjeh.
Njegova opsesija glumicom nije jenjavala. Tippi tvrdi da je angažirao ljude koji su je pratili, udaljavao je od ljudi iz industrije i uhodio.
- Bio je strašno posesivan. U nekoliko navrata vidjela sam ga kako sjedi u automobilu ispred moje kuće. Bilo je kao scena iz nekog njegova filma. Svi su znali da sam mu ja opsesija, ali nitko se nije usudio nešto poduzeti. Sjećam se da sam jednom u liftu srela njegovu suprugu Almu. Okrenula se prema meni i rekla: “Žao mi je što to proživljavaš” Rekla sam joj: “Ali, Alma, ti to možeš zaustaviti!” Samo me pogledala suznih očiju i otišla. Znala je da nisam ni prva ni posljednja djevojka koja je imala takav tretman, ali mogla je barem pokušati razgovarati s njim i urazumiti ga - ispričala je Tippi.
Unatoč neprestanom uznemiravanju, Tippi je pristala na ulogu u još jednom njegovu filmu, znajući da će to biti dobro za njezinu karijeru i budžet. Glumila je uz Seana Conneryja u filmu ‘Marnie’, što je oduševilo filmsku kritiku. No s vremenom je shvatila da to možda nije bila najbolja ideja. Uz slavu došle su brojne poslovne ponude raznih redatelja i producenata, ali Tippi nije mogla pristati na nove uloge jer joj Hitchcock to nije dopuštao i držao ju je pod svojim ugovorom.
- Zahtijevala sam da raskinemo ugovor, a on je tvrdio da ne možemo. Rekao je: “Imaš kćer koju moraš uzdržavati, roditelji su ti sve stariji i slabiji”. Odgovorila sam mu da vjerujem kako oni ne bi željeli da se zbog njih zadržavam u situaciji koja me čini nesretnom. Nakon toga kratko i jasno je rekao: “Uništit ću ti karijeru”. Upravo to je i učinio. Držao me pod ugovorom, a svi koji su htjeli doći do mene prvo su trebali proći njega. Nikome to nije uspjelo.
Tippi se trudila ne dovoditi u situacije u kojima bi morala biti sama s redateljem, ali to je ponekad bilo nemoguće.
- Ne bih rekla da me zlostavljao jer sam ga uspjela spriječiti u tome, ali pokušao je nekoliko puta. Sjećam se jednog posebno neugodnog trenutka kada me dopratio do hotelske sobe i pokušao poljubiti. Odmaknula sam se i osjećala se posramljeno. Iako sam se uvijek trudila uz sebe imati nekoga, bila su još tri takva incidenta kada sam ostala sama i on je pokušao iskoristiti priliku. Ubrzo nakon toga skupila sam dovoljno hrabrosti i otišla do njegova ureda te mu rekla da želim raskinuti ugovor pod svaku cijenu. Ponovio je da će mi uništiti karijeru, a ja sam mu na to odgovorila: “Uništi” i zalupila vratima. Iskreno, mislim da sam na kraju ja njemu uništila karijeru, odnosno uništila ju je karma. Nakon ‘Ptica’ i ‘Marnie’ nije snimio nijedan dobar film - zaključila je.
Iako se bojala što će se dogoditi nakon suprotstavljanja velikom Hitchcocku, Tippi je bila uvjerena da je samo pitanje vremena kada će joj se otvoriti neka druga vrata. Imala je pravo. Sljedeća velika ponuda došla joj je od još jednog velikana Hollywooda - Charlieja Chaplina.
- Chaplin me zamolio da glumim u njegovu filmu ‘Grofica iz Hong Konga’ uz Marlona Branda i Sophiju Loren. Naravno da sam pristala. Bio je užitak gledati Chaplina dok režira. Budući da je on najprije bio glumac, a tek onda redatelj, imao je drukčiji pristup poslu. Svaku bi scenu prvo sam odglumio, a tek onda bismo je mi snimili. Marlonu se to nije svidjelo jer je oduvijek bio alfa-mužjak i poznati glumac kojemu nitko nije trebao govoriti kako da radi. Bilo mi je zabavno gledati ga tako frustriranog, ali sjajno smo se zabavljali na setu. Taj mi je film došao u pravom trenutku i zahvalna sam na toj prilici - rekla je Tippi.
Glumica je nastavila dobivati uloge, a glumom se počela baviti i njezina kći Melanie.
- Nisam nikad Melanie forsirala da bude glumica. Jednog sam dana došla kući i već mi je na vratima rekla: “Mama, dobila sam posao”. Vidjela sam koliko je sretna i zbog toga joj nisam htjela stati na put - rekla je o počecima kćerine karijere.
U isto vrijeme kada se uspjela istrgnuti iz Hitchcockova klinča, Tippi je pronašla novu sreću u ljubavi. Udala se 1964. za svoga tadašnjeg agenta Noela Marshalla i s Melanie se preselila na njegovo luksuzno imanje, na kojem je držao brojne egzotične životinje. Bračni je par 1969. otputovao u Afriku, gdje je Tippi snimala film i prvi put došla u doticaj s lavovima.
- U to vrijeme svi su nas bombardirali informacijama o izumiranju divljih životinja zbog ilegalnog lova. To je postao velik problem i govorili su da će sve divlje životinje izumrijeti do 2000. godine. Željeli smo pomoći te smo odlučili o tome snimiti film - rekla je o motivu snimanja filma ‘Rika’.
U filmu je riječ o obitelji koja dijeli kuću s lavovima, tigrovima i panterama. Ron Oxley, trener koji je iznajmljivao životinje za filmove, poručio im je da u kuću prime lava kako bi što bolje shvatili prirodu tih životinja. Tako je njihov kućni ljubimac postao lav Neil.
Godine 1977. Marshall je odlučio kako je stiglo vrijeme da njegov film ugleda svjetlo dana. Mnogi ‘Riku’ danas smatraju najopasnijim filmom ikad snimljenim jer je na setu ozlijeđeno čak jedanaestero ljudi, među kojima i Melanie. Napao ju je lav težak gotovo 200 kilograma ozbiljno ozlijedivši njezino lice. Srećom, brzo je primila liječničku pomoć, ali i 50 šavova na licu čiji su ožiljci i danas vidljivi.
- Kajem se što sam dopustila da moja obitelj bude dio toga filma. Naježim se svaki put kada pogledam fotografije te zvijeri u našoj kući. Stvarno nismo bili pri zdravoj pameti. Nismo trebali prihvatiti takav rizik. Te su životinje nevjerojatno brze i kada im postaneš plijen, samo ih metak u glavu može zaustaviti. Našem lavu Neilu ništa nije bilo zabranjeno. Volio je spavati s Melanie u njezinu krevetu i jednu sam ih večer našla kako leže jedno pokraj drugoga. Njegova usta bila su na samo nekoliko centimetara od tijela moje kćeri - rekla je Tippi.
U godinama koje su uslijedile Tippi je promijenila priču i odlučno tvrdila da nikada nije imala lava za kućnog ljubimca.
- Lav nikad nije živio u našem domu. To bi bila ludost! Te su mačke predatori i spadaju među četiri najopasnije vrste na svijetu. Snimali smo film, a fotografije koje danas kruže bile su dio editorijala za časopis Time - tvrdila je.
Hollywoodom su već dulje kružile priče o sve lošijem zdravlju Alfreda Hitchcocka, a vijest o njegovoj smrti stigla je 29. travnja 1980. godine. Slavni redatelj preminuo je od zatajenja bubrega. Kada su Tippi pitali kako je reagirala kada je čula za njegovu smrt, odgovorila je: “Osjetila sam olakšanje”.
Iako je svima bilo jasno kakvo mišljenje ima o njemu, bila je na njegovu sprovodu.
- Došla sam na sprovod, ali ne kako bih pljunula na njegov grob. Uništio mi je karijeru, ali nije mi uništio život. Taj je dio života iza mene. I dalje se divim muškarcu kakav je bio - iskreno je progovorila.
Budući da je oduvijek voljela životinje, Tippi je odlučila osnovati Shamballu - utočište za divlje mačke. Iako je to bio korak u pravom smjeru, znala je da utočište u Actonu u Kaliforniji neće pomoći u sprečavanju ilegalnog lova i kupovanja egzotičnih životinja. Predložila je zakon o zabrani ilegalne trgovine tih životinja u Americi, a potpisao ga je tadašnji američki predsjednik George Bush 2002. godine.
Tippi nije pomagala samo životinjama. Bila je dio humanitarne organizacije Food for the Hungry, a 1975. nakon pada Saigona, pomagala je vijetnamskim izbjeglicama. Tijekom jedne humanitarne akcije primijetila je da se Vijetnamke dive njezinim besprijekorno manikiranim noktima. Došla je do ideje da bi ih mogla naučiti kako da rade manikure i pedikure te pronađu posao u Americi. U Vijetnam je stigla njezina osobna manikerka koja ih je poučavala, a zatim im je Tippi pomogla da dobiju radne dozvole i zaposle se u SAD-u. Gotovo pola stoljeća poslije, mnogi kažu da je upravo ona zaslužna što danas većina salona ljepote diljem SAD-a zapošljava vijetnamske djelatnice.
Godinu dana nakon kontroverze s filmom ‘Rika’, glumica se zbog pritiska i svakodnevnih nesuglasica razvela od Noela Marshalla te zatražila zabranu pristupa. Poslije je govorila kako je to učinila jer je shvatila da je predstavljao veliku opasnost za njezinu obitelj, posebno za Melanie. Naime, glumica tvrdi da je tijekom snimanja filma neprestano dovodio njezinu kćer u opasnost. Na setu je postojala ‘sigurna riječ’ kojom bi se prekinulo snimanje kada bi situacija postala preopasna. Noel je ignorirao svaki Melanien pokušaj da zaustavi snimanje, a obitelj vjeruje da je on kriv što je Melanie napao lav.
Kako bi mogla financirati Shamballu, Tippi je prihvaćala uloge u niskobudžetnim serijama i filmovima. Zarađivala je dovoljno da se nastavi baviti zaštitom divljih mačaka na imanju, a nije ni dugo izbivala s imanja jer ti projekti nisu zahtijevali puno vremena. Glumila je u serijama kao što su ‘Hart i Hart’ i ‘Priče s tamne strane’. S kćeri Melanie glumila je 1985. u pilot-epizodi serije ‘Alfred Hitchcock predstavlja’ te pet godina poslije u filmu ‘Stranac među nama’. Iste godine dobila je ulogu u sapunici ‘The Bold and the Beautiful’ izjavivši kako je ponosna što je taj projekt mogla navesti u svojem životopisu.
- Ljudi misle da me gluma više ne zanima jer radim sa životinjama. Možda sam ostavila takav dojam, ali to je daleko od istine. Mislim da sam dobra glumica te da i dalje dobro izgledam. Ne razumijem zašto ne dobivam više ponuda - rekla je 1994. godine.
Iste te godine pojavila se u nastavku filma koji ju je proslavio - ‘Ptice 2’. Nije glumila Melanie Daniels iz prvog filma, a bila je razočarana što nije dobila veću ulogu.
- Nadala sam se da neću dobiti tako malu ulogu. Pogriješili su što mi nisu dodijelili važniju rolu. Iskreno, sram me što sam uopće pristala snimiti film jer je bio jako loš. Međutim, zaradila sam nešto novca za svoje mačke - rekla je tada, a prije 13 godina izjavila je kako joj je drago što nije snimljen dok je Hitchcock bio živ.
Između 1994. i 1996. godine glumila je u nekoliko epizoda serije ‘Dream On’.
- Sitcom mi je dao priliku da se okušam u komediji. Svi su me smatrali ozbiljnom glumicom i nitko mi dotad nije pružio priliku da pokažem svoju humorističnu stranu - prisjetila se Tippi koja se nastavila pojavljivati u brojnim serijama poput ‘4400’ i ‘CSI’.
Amerikanka je godinama patila od migrena, zbog kojih je morala odbiti mnogo uloga, ali stanje joj se popravilo kada joj je u vrat ugrađena titanska ploča. Nakon odobrenja liječnika prihvatila je ulogu žene na samrti u sapunici ‘Fashion House’. Tijekom jedne probe na glavu joj je slučajno pala kanta hladne vode. Migrene su se vratile i morala je ponovno prekinuti s radom. Tužila je producente serije, a zatim i odvjetnika zbog kojeg je izgubila parnicu. The Hollywood Reporter je 2013. objavio kako je sud odredio da će joj bivši odvjetnik Joseph Allen isplatiti 1,5 milijuna dolara, što nije bilo istina. Tippi je nakon članka izjavila da nikada nije dobila taj novac jer joj Allen nije mogao isplatiti toliku svotu te da je lažna priča naštetila njezinoj nastambi za životinje koja je velikim dijelom financirana od donacija. Javnost je smatrala da je dobila dovoljno novca te da joj donacije nisu bile potrebne.
Iako i dalje glumi, Tippi kaže da više nije fokusirana na karijeru i da više uživa pratiti karijere kćeri Melanie i unuke Dakote Johnson.
- Ponosna sam na kćer i unuku. One su dvije snažne žene i voljela bih vjerovati da sam ih svojim iskustvima u Hollywoodu naučila puno toga. Ako ništa, znaju se zauzeti za sebe i za svoja prava. Pratim njihove karijere, ali moram priznati da nisam odgledala Dakotin film ‘Pedeset nijansi sive’. Nitko ne želi vidjeti unuku kako se seksa. Iako nije bilo planski, drago mi je da zajedno tvorimo tri generacije glumica. Kada mene više ne bude, iza mene će ostati moji filmovi te Melanie i Dakota kao moje nasljednice - kaže.