Kao što je i najavljivano, idući tjedan počinje nastava za niže razrede osnovnih škola, a što točno očekuje djecu, roditelje i nastavnike te kako će kraj školske godine dočekati viši razredi osnovnih škola, srednjoškolci i maturanti, za Story je otkrila ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak.

Story: Nastava za niže razrede počinje 11. svibnja. Znači li to da svi učenici moraju doći na nastavu ili je odluka na roditeljima?

Vlada je donijela zaključak uz prethodne konzultacije sa stručnjacima i epidemiolozima, a slijedi upute koje je Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio 30. travnja. Epidemiolozi su propisali što trebamo osigurati kako bismo djeci u školama i vrtićima pružili odgovarajuće uvjete. Nakon toga škole i osnivači, uz potporu Ministarstva, trebaju osigurati te uvjete. Ako prve dvije faze popuštanja mjera izolacije prođu kako treba i ne pogorša se epidemiološka situacija, planiran je ograničeni ulazak u škole za učenike razredne nastave, kao i zadržavanje mogućnosti praćenja nastave na daljinu. Nitko neće tjerati djecu u školu, ali roditelji i škole trebaju pažljivo pročitati uvjete Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo kako bi se vidjelo koja djeca ne smiju ići u školu, a kojima se ne preporučuje da idu u školu. Potrebno je najprije stvoriti sigurno okruženje za povratak učenika u škole u skladu s uputama epidemiologa.

Story: Ako dio roditelja odluči da djecu neće slati u školu, kako će izgledati održavanje nastave? Znači li to da će oni nastaviti pratiti nastavu online kao i dosad?

Nastava na daljinu i dalje će biti organizirana za učenike koji nastavu prate od kuće. Za učenike od prvog do četvrtog razreda organizirana je Škola na Trećem, a za više razrede online, u virtualnim učionicama, ali i na programu Sportske televizije i RTL-a 2. U razrednoj nastavi učitelji surađuju s roditeljima tako da se dopunjava ono što je učenici već dostupno u Školi na Trećem, ali i da se prikupi prikladan broj radova koje su učenici izradili. Za sve druge učenike predviđena je izravna komunikacija učenika i nastavnika u virtualnim učionicama i za te učenike nije predviđeno da se vrate u školu.

Story: Što je s djecom koja će ipak pohađati nastavu u školi, jesu li ona tamo na ‘čuvanju’ ili će učitelji dio vremena odrađivati nastavu s njima uživo, a drugi dio s ostatkom razreda online?

Dat ćemo detaljne upute, ali poruka koju ponavljam od početka glasi - niste sami, zajedno smo u ovome pionirskom pothvatu i samo tako možemo uspjeti u ovoj globalnoj krizi. U načelu, u školi će se odvijati nastava u ponešto ograničenome obliku u mješovitome modelu koji usklađuje nastavu na daljinu s nastavom u školi.

Story: Kako će se provoditi ispitivanje (usmeno i pismeno) ako je dio učenika kod kuće, a dio u školi?

Kao što ste i naveli u samome upitu - za učenike koji su kod kuće ispitivanje će se obavljati putem nastave na daljinu, a za učenike koji su fizički prisutni, u školi na licu mjesta. Upute za vrednovanje i ocjenjivanje u mješovitome modelu bit će odmah dane učiteljima. Bit će objavljene i na mrežnim stranicama Ministarstva pa će ih i roditelji moći pročitati.

Story: Kako će se za učitelje u toj situaciji organizirati radno vrijeme? Hoće li se nastava kao i dosad održavati od 8 do 16 sati (za one koji su u boravku)?

Učitelji imaju svoju normu u nastavi (16 sati nastave po predmetima te još nekoliko sati neposrednoga rada s djecom) i okvir od 40-satnoga radnog tjedna. Broj učenika u razrednome odjelu za koji je zadužen učitelj neće se povećati, a situacija je slična onoj kada je određeni broj učenika bolestan zbog viroze i radi kod kuće, a ostali u razredu. Prednost je sada svakako što imamo Školu na Trećem koju prije nismo imali. Ovo je izvanredna situacija, ali moramo omogućiti učiteljima da u ovim okvirima odrade svoj posao. Naša će preporuka ići baš u tom smjeru. Zahvaljujem svim učiteljima koji su dosad radili motivirano i inovativno, a nadam se da će tako biti i ubuduće. Utvrđivanje potrebe za produljenim boravkom bit će na osnivačima (gradovima i županijama), ali naša je preporuka da se organizira prema potrebama koje iskažu roditelji.

Story: Što ako većina roditelja odluči poslati djecu u školu, teško je u tom slučaju u jednom razredu održati potreban razmak, ali i spriječiti kontakt među djecom. Koje je rješenje tog problema?

Za sve nas ovo je nova situacija i moramo joj se prilagoditi. Vjerujem da roditelji i učitelji već puno razgovaraju s djecom skrećući im pažnju na ono što nazivamo ‘novo normalno’. Na početku rada u razredu učiteljima će se dati upute koje trebaju prenijeti učenicima na razini primjerenoj njihovoj dobi tako da ih mogu razumjeti. Pri tome je važno da se razredni odjeli ne miješaju i da je sastav grupe stabilan.

Story: Hoće li učenici i učitelji na nastavi oba­vezno morati nositi zaštitne maske i rukavice?

To je pitanje za epidemiologe koji pripremaju upute za škole, ali većina država članica EU to ne traži. Kao što sam već istaknula, epidemiolozi su dali vrlo detaljne upute o ponašanju u školi.

Story: Veliki je problem i prehrana jer kuhinje ne rade. Kako će za djecu u boravku biti organiziran obrok (doručak, ručak i užina)?

Pitanje prehrane u školama u nadležnosti je osnivača i vjerujem da će u suradnji škole i osnivača i to pitanje biti riješeno u najboljem interesu naših učenika. Upute epidemiologa sadrže i upute o prehrani u školama, a posebno vezano uz vrtiće.

Story: Kada bi se i ostali učenici trebali vratiti u školske klupe? Ili je zasad plan da školsku godinu završe u virtualnim učionicama?

Najveći dio učenika završit će školsku godinu u online nastavi. Zasad nije planiran povratak na nastavu u škole učenika viših razreda osnovnih škola i srednjih škola.

Story: Kako će se nastaviti upisi u prvi razred osnovne škole?

Upisi u prve razrede osnovne škole nastavit će se provoditi kada se za to stvore uvjete, to jest sukladno preporukama Stožera civilne zaštite. Ministarstvo će o nastavku upisa obavijestiti upravna tijela županije nadležna za poslove obrazovanja, odnosno Gradski ured Grada Zagreba nadležan za poslove obrazovanja te školske ustanove. Moramo čekati upute epidemiologa jer ne smijemo stvarati nepotreban rizik. U nekim državama članicama EU razmišljaju i o tome da cijeli proces bude isključivo online, odnosno da se upisi provode bez prisutnosti djece pa je i nama to rezervni plan.

Story: Što je naposljetku odlučeno u vezi s održavanjem državne mature i upisima na fakultete?

Kao što znate, kako bismo našim maturantima olakšali ovu situaciju, a oni su od samoga početka moj prioritet, odlučili smo da gradivo drugog polugodišta neće ulaziti u ispite državne mature. Dodatno, u suradnji s RTL-om organizirali smo program posebno za maturante, a NCVVO je objavio zadatke iz prijašnjih godina. Ovogodišnja matura, prema zaključku Vlade, polagat će se u predviđenome lipanjskom roku i obvezni ispiti pisat će se od 8. do 29. lipnja. Pisanje nekih izbornih predmeta nije vezano uz završetak gimnazijskog obrazovanja nego isključivo uz upise na visoka učilišta. Imamo nacrt uputa HZJZ-a o održavanju ispita državne mature i riječ je o vrlo konkretnim zahtjevima. Te zahtjeve možemo ispuniti za obvezni dio državne mature (hrvatski jezik, matematika i strani jezik), uz sve prilagodbe te prijevod na jezik i pismo nacionalnih manjina. Međutim, skeptična sam u vezi s cjelokupnim izbornim dijelom (dodatnih 15 ispita), ali Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje (NCVVO) je provedbeno tijelo i oni moraju reći što se može provesti. Što se tiče upisnih postupaka i kriterija upisa, oni su u nadležnosti visokih učilišta. Na virtualnom sastanku ministara obrazovanja u državama članicama Europske unije, koji sam vodila 14. travnja, ministri su iznijeli zahtjev visokim učilištima da, u najvećoj mogućoj mjeri, pokažu fleksibilnost prema studentima i budućim studentima u vezi s raznim pitanjima, pa tako i prilikom provođenja upisnog postupka u ovim izvanrednim okolnostima.