Ako ga i brine tehnološka prekretnica na kojoj se našao Sarajevski filmski festival, Mirsad Purivatra, njegov direktor od osnutka, to ne pokazuje. Staložen je i miran, ali i nakon 26 godina vođenja svjetski priznate filmske smotre pun je entuzijazma. Premda će u gradu izostati velike zvijezde i renomirani filmaši koji su godinama pohodili Sarajevo, festivalski program ispunjen je njihovim djelima, a na online platformi moći će ih gledati cijeli svijet.

Story: S kakvim dojmovima čekate početak 26. Sarajevo Film Festivala?

Ovo će u svakom pogledu biti drukčija godina i drukčije izdanje Festivala. No još od 1. ožujka bili smo svjesni širenja pandemije pa smo pripremali sve varijante za njegovo održavanje. Nažalost, moramo primijeniti onu koja nam je izgledala kao najgori scenarij, a to je - online. No vjerujem da je to najrazumnija odluka. Program je jako dobar, imamo vrlo kvalitetni online streaming servis, Dani industrije odvijat će se na platformi koja podržava sve komunikacijske kanale, a i predavanja u programu Talents Sarajevo također će se odvijati putem naših platformi. Nedo­stajat će mi živi kontakti i atmosfera u gradu, ali epidemiološka situacija ne dopušta nam rizik. Nisam imao ni volje ni želje pozvati goste i prijatelje festivala da dolaskom riskiraju jer postoji mogućnost da se razbole.

Story: Kako su reagirali članovi žirija i drugi gosti, koji su već potvrdili dolazak, kada ste im priopćili da ipak - ostanu doma?

Najzanimljivije je bilo s Michelom Haza­navi­ciusom i Michelom Francom koji su me zamolili da još jednom preispitam svoju odluku jer su stvarno željeli doći. Hazanavicius je planirao doći s obitelji jer, kako kaže, ne boji se korone. Njemu je prije nekoliko godina bilo jako lijepo u Sarajevu. On i supruga Bérénice Bejo spremali su se doći s djecom, veselili su se jer je žiriranje popraćeno i divnim druženjem. Franco je rekao da on na Festival može doći kao jedini gost. Žao je svim članovima žirija: glumici Jadranki Đokić, redatelju Srdanu Goluboviću, Andreji Stavenhagen, koja je sve svoje obveze u Meksiku prilagodila dolasku u Sarajevo s kćeri, te Carlu Chatrianu, umjetničkom direktoru Berlinalea. No svi razumiju višu silu i kažu - dolazimo iduće godine. Uključujući i Madsa Mikkelsena, koji je u Sarajevu trebao boraviti od 19. do 21. kolovoza i zaista se veselio susretu s Danisom Tano­vi­ćem te nekim drugim prijateljima.

'Možda će se nakon korone puno toga pojednostaviti'
Story Press 

Story: Danski glumac Mikkelsen dobitnik je ovogodišnjeg Počasnog Srca Sarajeva, kako će izgledati uručenje nagrade online?

S njime i Michelom Francom, također dobitnikom Počasnog Srca Sarajeva, dogovorili smo da Srce ostane godinu dana u Sarajevu, da im ga ne šaljemo poštom jer bi ga oni iduće godine voljeli preuzeti osobno na sceni Narodnog pozorišta ili na pozornici Open Air kina.

Story: Kako će žiri tehnički obavljati posao gledanja i ocjenjivanja filmova te diskutiranja o njima?

To je prilično jednostavno. Koristimo dvije, tri najbolje svjetske platforme i žiri će imati svoje specijalne linkove za svaki film te mogućnost da ih pogledaju kada njima odgovara, a ne na jutarnjoj projekciji, kao što je na festivalu bio običaj. S predsjednikom žirija Haza­na­vi­ciusom ostali će članovi komunicirati prema dogovoru.

Story: Hoće li vam nedostajati tradicionalno obraćanje gostima Festivala, najprije na pozornici Narodnog pozorišta, a potom odlazak hitrim koracima do pozornice Open Aira, gdje je u gledalištu sjedilo 3500 ljudi?

Jedna je od rijetkih dobrih posljedica korone to što će se možda puno toga pojednostaviti na budućim Festivalima zahvaljujući novim tehnologijama. Mislimo da će se dio Market CineLinka u budućnosti odvijati online. Dvostruko otvaranje na dvije lokacije o kojemu govorimo ima svoje draži, to mi je i najljepši trenutak na festivalu, počinjemo s programom koji smo pripremali 365 dana i nadam se da ćemo ga opet imati iduće godine.

Story: Teško mi je zamisliti Sarajevo bez prepunih ulica, kafića, restorana i hotela. Što će model održavanja festivala online značiti za ekonomiju grada i BiH?

Golem je to udarac za sve: govorimo o hotelima, aerodromu, ugostiteljstvu, suvenirima… Prema studiji koju je izradila engleska nezavisna kompanija Olsberg SPI, tijekom osam festivalskih dana ostvari se promet veći od 50 milijuna eura. To je gubitak s kojim će se suočiti gospodarstvo Kantona Sarajevo, a izostat će i ona dobra slika kulturnog i društvenog utjecaja koja se šalje iz grada. No trudimo se i to nekako nadomjestiti pa pripremamo nekoliko manjih evenata za svojevrsnu promociju atmosfere grada tijekom festivala. S druge strane, u Mostaru pripremamo događanja uživo u želji da okupimo publiku jer bez nje je to potpuno drukčiji festival. Kako je epidemiološka situacija u Mostaru puno bolja, procjenjujemo da tamo možemo organizirati projekciju bez većih rizika. Tako ćemo na divnom novom trgu Plaza centra, od 14. do 19. kolovoza, za 100 gledatelja prikazati šest filmova s Open Aira, doći će Pjer Žalica i ekipa filma ‘Koncentriši se, baba’ te Goran Bogdan s filmom ‘Otac’.

Story: Znači na platformi ondemand.sff.ba gledatelji diljem svijeta moći će pratiti brojne svjetske premijere?

Tako je. Sretan sam što imamo i svjetske premijere jako kvalitetnih američkih i kanadskih filmova nezavisne produkcije. U programu su pravi dragulji ‘Small Town Wisconsin’ redatelja Nielsa Muellera, čiji je film ‘Assassination of Richard Nixon’ prikazan u Cannesu. Eric Tessier dao nam je film ‘You Will Remember Me’. Imati u programu takve autore i filmove novi je izazov za nas, prilika da povećamo ugled kao festival koji donosi svjetske premijere kvalitetnih američkih filmova. U natjecateljskom dijelu od 49 filmova imamo 29 svjetskih premijera, od studentskih i kratkih do animiranih i igranih.

'Možda će se nakon korone puno toga pojednostaviti'
Profimedia 

Story: Kako je došlo do suradnje s filmskim magazinom Variety, putem čijeg će Streaming Rooma gledateljima diljem svijeta biti dostupni razgovori s glumcima i redateljima iz programa Festivala?

Posljednjih petnaestak godina dio smo svjetske filmske scene, a Variety i Screen kao dva najvažnija filmska magazina redovito prate Sarajevo Film Festival. Ove godine odlučili smo se za podjelu aktivnosti pa putem Screena realiziramo deset razgovora ‘Screen Talks’, više posvećenih filmskoj industriji, trenutačnom stanju i procjenama kako će se situacija razvijati. U razgovorima će sudjelovati relevantni ljudi iz svijeta, ali i profesionalci iz naše regije. S Varietyjem radimo pet masterclassova u kojima sudjeluju redatelji Hazanavicius, Franco i Rithy Panh te glumci Bérénice Bejo i Mads Mikkelsen, a s njima će razgovarati vrhunski filmski kritičari. Velik je pomak za nas što Variety za milijune svojih pretplatnika otvara novu priču i svrstava nas u sam vrh filmskih događanja.

Story: Masterclass razgovori s vodećim svjetskim redateljima i glumcima uvijek su na festivalu bili jako posjećeni, ali broj je mjesta u publici bio ograničen. Što se mijenja prelaskom na online?

Upravo je to jedna od prednosti onlinea jer ograničenja u broju gledatelja nema, sve će se prenositi na velikim platformama i svi zainteresirani imat će direktan pristup na Variety i SFF link. A interakcija ostaje jer će gledatelji moći postavljati pitanja.

Story: Prijašnjih godina Festival je solidan dio prihoda ostvarivao od prodaje ulaznica za filmske projekcije. Koliko će vam to nedostajati u proračunu?

Putem naše ondemand platforme ponudit ćemo gledanje filmova, svih masterclassova i ‘Screen Talks’. Dio prihoda ostvarit ćemo prodajom pasova za cjelovito online praćenje festivala ili samo za određene projekcije. Za BiH cjelovito praćenje iznosi 100 maraka, za regiju 75 eura, a za ostatak svijeta 100 eura. Svjesni smo da prelazimo na nov način poslovanja koji će donijeti možda manje prihode, ali pomoći će nam da ovu tešku godinu dovedemo, što se kaže, barem do pozitivne nule.

Story: Što online platforma znači za poslovne odnose s dugogodišnjim sponzorima koji podržavaju SFF?

Svi naši glavni sponzori - Raiffeisen banka, Coca-Cola, BH Telecom, Atlantic, Mastercard, Asa Group - ostali su uz nas kako bi se nastavila tradicija očuvanja velikog brenda, kvalitete programa i atmosfere u gradu. Fantastičan je to čin s njihove strane, osobito što su u trenutku kada velike kompanije smanjuju svoje promocijske budžete izdvojili festival kao partnera s kojim žele nastaviti suradnju.

Story: Kakva je budućnost filmske industrije?

Pandemija će barem privremeno promijeniti i način filmske produkcije, a domaći film ‘Koncentriši se, baba’ kojim otvaramo festival dobar je primjer kako će to u budućnosti izgledati. Radit će se manji projekti, s manjim brojem dana snimanja, na manje lokacija i s manjim budžetima. U vrijeme pandemije bit će jako teško raditi velike, skupe filmove, s puno ljudi na sceni. Zato mi je drago da na otvorenju festivala imamo domaći film s regionalnim zvijezdama, a njegovo smo snimanje najavili na prošlogodišnjem festivalu. Ponosni smo što je naš festival u ovim teškim vremenima uspio snimiti taj film, uz veliku podršku Akademije scenskih umjetnosti, BH Telecoma, Ministarstva kulture Kantona Sarajevo, a TRT je producent zajedno s Obalom. Vjerujem da će film biti jako dobro prihvaćen u regiji.

Story: Kako će se prikazivati regionalno kada su nam kina zatvorena?

Online. Ako se ubrzo ne smiri situacija, morat će se razvijati virtualna kinodistribucija. To znači da će malo kino primiti 20 do 50 ljudi, a isti film moći ćete gledati i online. Plaćate ulaznicu kao i onu u kinu, ali gledate ga kod kuće. U Americi i Engleskoj to već funkcionira i mali filmovi postižu jako dobre rezultate, a kino dobiva 50 posto prihoda od toga gledanja. Zato se to zove virtualno kino iskustvo. Primjerice, kino Europa imalo bi svoju stranicu na kojoj biste izabrali želite li doći u njihovu dvoranu ili film pogledati kod kuće, u isto vrijeme kada kod njih počinje projekcija. Platite svoju ulaznicu, pola novca ide kinu Europa, a pola producentu filma. Mi smo sve to završili za naše kino Meeting Point - za BiH imamo prava za 180 filmova, za svijet imamo 42 filma, a za regiju pedesetak. Mislim da je to naša budućnost u prikazivanju filmova dok traje pandemija koronavirusa. Prihvaćamo novi izazov.