Već se nekoliko dana priča o 20-godišnjoj domaćoj influencerici Doris Stanković koja se na popularnom TikToku požalila na restoran u Poreču, nakon čega je njezina objava postala viralna. Naime, Doris je od restorana u Poreču tražila besplatnu večeru, a u zamjenu je ponudila reklamu na društvenim mrežama. Osoblje restorana ubrzo joj je odgovorilo, a cijela je situacija ubrzo postala viralna. Dok su neki opleli po 20-godišnjakinji i općenito influencer marketingu, drugi su osudili način komunikacije spomenutog restorana. Evo što su za Story.hr rekle njezine kolegice Paula Sikirić i Karla Zelić.
Kako komentirate slučaj Doris Stanković?
Paula: Moralo je doći do toga, kad tad. Čim su se pojavili prvi takvi primjeri iz inozemstva, znala sam da slijedimo i mi. Mišljenja sam da Doris, za koju nisam ni znala da postoji do tog “skandala”, nije trebala to napraviti na takav način. Ja osobno nikad ne bih tražila ništa osim ako nije direkt povezano s agencijom ili klijentom koji već posluje s influencerima. Također sam mišljenja da na žalost je tanka granica između poslovanja i “điberenja”. Kako sam i rekla, do sada nisam čula za Doris pa tako mi je i cijela njena reakcija kasnije bila pomalo neugodna. A najneugodniji su mi na kraju krajeva bili odgovori restorana. Kako si uopće jedan restoran može dopustiti takvu vrstu komunikacije i vrijeđati? Sve u svemu s obje strane neprofesionalnost, a i nezrelost.
Karla: U slučaju Doris Stanković, oko kojeg su se digle raznolike polemike, mišljenja sam da je, nažalost, dotični restoran definitivno pokazao izrazitu neprofesionalnost, i svojevrstan primitivizam u komunikaciji, koji je, točnije trebao bi biti, potpuno neprimjeren kulturnom i civiliziranom društvu za kojeg se nadam da jesmo. Apsolutno je u redu ne biti otvoren za suradnju, i to iskomunicirati, ali neprimjereno je vrijeđati, podcjenjivati i osuđivati osobu koja vas je kontaktirala. Vidjela sam screenshotove razgovora, i stvarno mislim da su neprimjereno iskomunicirali svoje mišljenje.
Apsolutno je u redu ne biti otvoren za suradnju, i to iskomunicirati, ali neprimjereno je vrijeđati, podcjenjivati i osuđivati osobu koja vas je kontaktirala
Karla
Jeste li ikada besplatno jeli/pili u zamjenu za ''oznaku" i promociju? Jeste li ikada to sami ponudili?
Paula: Naravno da jesam, većina nas je. Ali postoji velika razlika. Meni se restorani i lanci prehrane javljaju direktno za suradnju ili kako bi me počastili te pozvali na degustacijski meni. U svakom pogledu uvijek s moje strane dobe iskreno mišljenje s taggom.
Karla: Apsolutno je standardno u influencerskom poslu da se usluge, pa time i hrana i pice kompenziraju za reklamu. Osobno nikada nisam tražila takvu suradnju, ali znalo mi se dogoditi da me prepoznaju i samoinicijativno počaste, što je pozitivna suprotnost naspram Dorisinom slučaju. Uz to, kako sam iz Poreča i nedavno sam za jedan magazin radila prilog najdražih barova i restorana u Poreču, bez da apsolutno ista tražim, zamolila sam da fotografiram mjesta za članak, i u 5 od 7 dočekali su me sa smiješkom i ponudili počastiti pićem. Nemam praksu suradnji kroz jelo i piće jer je moja sfera interesa koje promičem i reklamiram drugačija, ali definitivno mi nije stran taj pojam i ne mislim da je to nešto loše.
Što biste napravili da dobijete odgovor koji je vaša kolegica?
Paula: Postoji razlika između poslovne ponude i moljenja za nešto. Ne bih si nikada dopustila ovo drugo. Što se poslovne ponude tiče to su klijenti s kojima sam nekada surađivala pa se javim s idejom za opetovanu suradnju ili kompenzaciju.
Karla: Da dobijem odgovor kao kolegica, ostala bih pristojna i ne bih spuštala svoj standard kulturne komunikacije, ali bih im ukazala na manjak njihove kulture i pozdravila ih. Sumnjam da bih to podijelila na društvenim mrežama i dala im ikakvu reklamu.
Kako komentirate mišljenje koje vlada među pojedincima, da influenceri zarađuju, a ništa ne rade?
Paula: Stara priča koja nikome više nije interesantna. Eto im Instagram koji je besplatan, internet imaju sigurna sam pa nek se okušaju ako misle da je toliko jednostavno. Prva ću ih pogurati.
Eto im Instagram koji je besplatan, internet imaju sigurna sam pa nek se okušaju ako misle da je toliko jednostavno
Karla: Mišljenje da influenceri ništa ne rade a zarađuju je u našem društvu, nažalost, još uvijek učestalije nego suprotno. Influenceri i content creatori itekako rade, sugeriram tim pojedincima da probaju skupiti (ne kupiti) relevantan broj ljudi koji im vjeruje, reagira, prati i konzumira njihov sadržaj, neka svakodnevno snimaju kvalitetan content, odgovaraju na mailove i odlaze na sastanke, troše vrijeme na komunikaciju s pratiteljima, pa neka mi dođu reći koliko vremena, energije i kreativnosti NISU potrošili. Dakako da postoje nereprezentativni Influenceri s lošim i površnim sadržajem, neobrazovani, nepismeni i s nezdravim stavovima, zbog kojih ova stigma oko influencanja i dalje postoji, ali također postoje i pojedinci koji rade odličan, kvalitetan, suvisao sadržaj, što estetski i kreativno, što mentalno. Influencanje može i ne mora biti full time job, može i ne mora biti kvalitetno, ali vjerujte mi da pojedinci koji drže do sebe i svoje publike, kao i svojih klijenata - itekako rade.