Stiglo je vrijeme slojevitog odjevanja i kompleksnijih odjevnih kombinacija. Dok ljeti najviše razmišljamo o tome kako na sebe staviti što manje komada, došao je period kada ipak moramo pametnije razmišljati. Dok mnogi smatraju jesensku ili zimsku modu dosadnijom, jedan od najpoznatijih domaćih modnih dizajnera Ivan Friščić, koji stoji iza brenda DeLight, za Story.hr govori upravo suprotno.

Za njega je ovo najzanimljivije doba godine, zbog čega s uzbuđenjem predstavlja novu kolekciju, čije je glavno lice voditeljica Jelena Lešić, i koja je spoj kvalitetne tkanine, vrhunske izrade i hrvatske proizvodnje. Vjerujte nam, ovo su komadi koji će podići svaku vašu kombinaciju na višu razinu. Kako i sam Ivan ističe, stigla su vremena kada treba pametno kupovati i ciljati na komade koji će trajati i nekoliko sezona.

Ivan Friščić: 'Nikada neću napraviti komad nauštrb kvalitete'
Matea Smolčić Senčar 

Od kud inspiracija za ovu kolekciju?

Inspiraciju za sve svoje kolekcije crpim iz svakodnevice, svojih klijentica i situacija u kojima se nalazim. Inspiracija mi nikada (kao kod većine dizajnera) nije neka jasna i konkretna. Primjerice, nikad se ne vodim nekom striktnom idejom - npr. epoha, ili nešto slično. Moje kolekcije su uvijek bazirane na jednostavnosti nošenja, lakoći življenja, na činjenici da se žene dobro osjećaju u mojim komadima, na mogućnosti kombiniranja s komadima koje moje klijentice posjeduju u ormaru, na prirodnim tkaninama i fluidnim ili strogim siluetama (ovisno radi li se o odijelu, haljini ili kaputu).

Moj kreativni proces je malo drugačiji, nikad ne krećem od samog komada, već od žene koja će taj komad nositi. Uvijek kada stvaram, zamišljam ženu kako nosi taj komad, za koje ga prilike može odjenuti, u kojim će se situacijama nalaziti, koliko ga je jednostavno odjenuti ili skinuti, koja tkanina je pogodna za koji model, kako će ona padati, hoće li ženu uspjeti napraviti boljom verzijom sebe…Uvijek sam fokusiran na žene koje nose DeLight i mislim da u tome leži naš uspjeh.

Kvaliteta je uvijek moj pokretač - nikada neću napraviti komad nauštrb kvalitete. Primjerice, svila je jedna od kompliciranijih haljina za izradu, i bilo je dosta teško pronaći pravog partnera na kojeg se mogu osloniti za težih svilenih haljina. No našao sam proizvodnju koja je vrsna u proizvodnji svilenih komada i tek sada sam se usudio napraviti te komade. Svilene haljine iz nove kolekcije postoje već neko vrijeme, ali su tek sada ugledale svjetlo dana, jer ne bih mogao staviti u prodaju nešto s čime nisam u potpunosti zadovoljan.

Inspiracija je nekad u potpunosti nebitna, jer ako se zamišljena ideja ne može razviti do savršenstva i realizirati kako sam zamislio, tada taj proizvod nije potpun i ne mogu ga plasirati.

Ivan Friščić: 'Nikada neću napraviti komad nauštrb kvalitete'
Matea Smolčić Senčar 

Kojom riječju biste opisali novu kolekciju?

Ne mogu je opisati jednom riječju, nikako. A kad bih morao skratiti, onda bi to bila sljedeća sintagma - kvaliteta izrade i vrhunske tkanine.

Uvijek sam zadovoljniji sa zimskim kolekcijama, jer su slojevitije, zanimljivije i daleko kompleksnije od onih ljetnih. Mi smo poznati po našim kaputima koji su napravljeni od sastava koje koriste najprestižnije svjetske dizajnerske kuće - od mješavina vune, kašmira, mohera, alpake i devine dlake do kaputa od 100% kašmira koji radimo ove sezone prvi put. Kaputi su, uz odijela, naše najjače “oružje”, jer u njima (bez lažne skromnosti) gotovo da i nemamo konkurencije, i na DeLight kapute sam izuzetno ponosan. S druge strane u našoj zimskoj kolekciji imamo naravno i nezaobilazna odijela, koja sada dolaze sa palazzo hlačama ili hlačama mrkva kroja od hladne vune ili mješavine vune i viskoze ili vune i svile. DeLight “power suit” i ove sezone ostaje dosljedan, dok smo taj moment malo dodatno naglasili upravo hlačama palazzo kroja koje odaju dojam onog nečeg dječačkog a opet ženstvenog u svakoj našoj klijentici. I treći dio naše aktualne kolekcije jesu svilene haljine u nekoliko modela - od košulje haljine preko maxi svilene haljine i još nekoliko modela koji nisu uspjeli ući u kampanju, ali su dostupni u našoj trgovini. Jedna od tih haljina bit će i premijerno prikazana na modnoj reviji Story Pink Day-a. Mi postupno ulazimo na tržište haljina, ali odijela i dalje čine glavninu naše priče.

Ivan Friščić: 'Nikada neću napraviti komad nauštrb kvalitete'
Matea Smolčić Senčar 

Koji uzorci i krojevi prevladavaju i zašto baš taj odabir?

Svi naši krojevi su izrazito ženstveni, ali nikad blagi, ni ženskasti. Kod nas se teško može pronaći model koji ženu ne čini snažnom i svjesnom sebe i svojeg postojanja. Svakim DeLight komadom se proteže doza snage i usudio bih se reći minimalne bahatosti. Vjerujem da žene zaslužuju biti snažne, da zaslužuju biti i jesu jednake muškarcima, da jesu one koje drže sva četiri kuta obitelji, ali i sva četiri kuta posla kojim se bave - upravo tu snagu projicira naša odjeća, naši krojevi i naša estetika.

U novoj kolekciji ima dosta tamnih komada, prevladavaju crna, siva i tamnoplava kod kaputa i odijela, ali i svjetlijih tonova - beige kaputi, zlatno plava odijela i svijetle haljine. Pepita, animalni i cvjetni printovi ili karirani uzorak su nosioci kolekcije. Jesen i zima su u kolekcijama uvijek nekako tamniji pa se i mi nekako vodimo tom logikom. No, u komadima koje trenutno izrađujemo i koje ćemo predstaviti u sljedećim kampanjama, bit će i nekih komada u bojama poput ružičaste ili cvjetnih uzoraka.

Vjerujem da žene zaslužuju biti snažne, da zaslužuju biti i jesu jednake muškarcima, da jesu one koje drže sva četiri kuta obitelji, ali i sva četiri kuta posla kojim se bave

Što ćemo sve nositi ove jeseni?

Mislim da je bolje pitanje što je isplativo kupiti ove jeseni, kao uvertira u Vaše sljedeće pitanje i odgovor na novonastalu situaciju u kojoj nam se svakodnevno servira neka vrsta neizvjesnosti. Sve više se modni svijet okreće klasici i komadima koji ne traju samo jednu sezonu, i u duhu toga, smatram da je najpametnije uložiti u dobre komade koji su neophodni, a to su prije svega kaputi. Komadi koji će imati svoju svrhu a ne biti samo ukras, jer kaput kupujemo prije svega kako bi nas grijao, a ne kako bismo se u njemu prošetali po Špici.

Trendovi su nestali u 21. stoljeću i više ih ne diktiraju velike modne dizajnerske kuće već high street brendovi koji izbacuju 50 kolekcija godišnje, pri čemu više ne možete pratiti što se nosi ili ne nosi. Što je, nemojmo se zavaravati, napravljeno isključivo u svrhu profita. Ne postoji ni jedan drugi razlog da bi netko objasnio kako su ovaj tjedan u trendu trapez hlače a već idući skinny jeans. U takvim okolnostima, većina se svjetskih brendova okrenula svom DNK, onome po čemu se prepoznatljivi, uz malu modernizaciju i prilagodbu godinama ili sezonama u kojima se nalazimo.
Smatram da su dobri, ključni komadi uvijek najbolji trend ili pak najbolja nadopuna stila. Na kraju dana, trend se mijenja, a stil je onaj koji ostaje. Trebamo ostati dosljedni sebi i nositi ono u čemu se osjećamo najbolje - postati najbolja verzija sebe.

Ivan Friščić: 'Nikada neću napraviti komad nauštrb kvalitete'
Matea Smolčić Senčar 

S obzirom na to da je održiva moda sve više prisutna, kako biste svoj brend povezali time? Koja je Vaša dublja poruka?

DeLight je upravo primjer održive mode, primjer “slow fashion-a” prije svega. Naši komadi traju sezonama, godinama, mogao bih reći i generacijama, no kako nismo na sceni dovoljno dugo da to mogu sa sigurnošću tvrditi, zadržat ćemo se na godinama. Naši kaputi, primjerice, traju godinama i to znam iz iskustva - naše prve klijentice svoje kapute nose još uvijek bez da se na njima išta promijenilo i to me neizmjerno veseli jer znam da radim dobar posao. Također, mi ne radimo velike serije i naše se proizvedene serije prodaju unutar sezone, a vrlo često ni ne dočekaju kraj sezone. Što nas svrstava u ekološki održive brendove i s aspekta ne uništavanja gotovih komada i ne gomlilanja viškova. Kod krojenja svakog komada smo se usavršili do te mjere da otpada gotovo i nema - pokušavamo uklopiti svaki i najmanji dio kako bi se izbjeglo bacanje tkanine i zagađivanje okoliša i kako bismo maksimizirali iskoristivost tkanina.

Potreba za sezonskim komadima iz fast fashion brendova je razumljiva, ali ekološki neopravdana jer klasični komadi od prirodnih kvalitetnih tkanina i vrhunske proizvodnje, makar u startu možda skuplji, budu isplativija investicija.

Poruka DeLighta je svakako da uz to da se kupuju domaći proizvodi, naročito u ovim izazovnim vremenima, i da se kupuje manje, ali kvalitetnije. Potreba za sezonskim komadima iz fast fashion brendova je razumljiva (želimo različite komade kako bismo pratili trendove i bili cool) ali ekološki neopravdana jer klasični komadi od prirodnih kvalitetnih tkanina i vrhunske proizvodnje, makar u startu možda skuplji, budu isplativija investicija. S druge strane, trebamo se zapitati što te umjetne tkanine čine našoj koži dugoročno, i o tome se nedovoljno govori.