Glumac, redatelj i osnivač teatra Planet Art Marko Torjanac govori o realizaciji projekta Novo kazalište, koji će početi 25. listopada.

Story: Što je Novo kazalište?

Novo kazalište prikazuje izvedbe kazališnih predstava uživo putem interneta. One nisu snimljene pomoću jedne ili dviju statičnih kamera, nego pomoću četiri, pet kamera i prilagođene su televizijskom formatu. Riječ je o spoju dvaju medija, a od oba uzimamo najbolje značajke. Gledatelji kupuju ulaznice putem naše web stranice, dobivaju lozinku za uključivanje u streaming prijenos i nedjeljom u 20 sati uključuju se te gledaju komad gdje god se nalazili putem računala, tableta ili mobitela. U dvorani u Maloj sceni, odakle se predstava prenosi, u gledalištu će biti publika koja želi komad vidjeti uživo.

Story: Je li nepovoljna situacija vezana uz pandemiju koronavirusa samo ubrzala ovaj projekt?

Koronakriza ubrzala je mnoge procese i donijela trajne promjene. Vjerujem da je i online konzumacija umjetničkih sadržaja jedna od njih. Organiziraju se izložbe putem interneta, Mala scena je već proljetos u lockdownu organizirala online čitanje priča djeci, a vjerujem da će se razviti i druge forme s obzirom na mogućnosti koje pružaju društvene mreže. Za komornije drame i uopće dramsko kazalište ovo je mogućnost opstanka. Internet će i u ovom području povezati ljude koje zanimaju sofisticiranije forme te tako okrupniti broj posjetitelja koji će biti dovoljan da takvi kvalitetni sadržaji opstanu i na novoj platformi dobiju novu vrijednost. Sigurno ulazimo u novo doba koje zahtijeva i Novo kazalište.

Domaći glumac i redatelj: 'Krećemo ususret novom dobu teatra'
Robert Gašpert 

Story: Koje su prednosti ovakvog kazališta i što vam predstavlja najveći izazov?

Prednost je što predstavu mogu gledati i svi oni koji ne žive u Zagrebu te svi koji razumiju hrvatski. Tako je mogu gledati i nepokretni te svi koji se trenutačno zbog korone ne usuđuju odlaziti na mjesta masovnijih okupljanja. Ovo je, u stvari, demokratizacija kazališnog prostora. Izazov je vjerno prenijeti događanje na sceni, svu interakciju koju gledatelj doživljava iz gledališta u jednom kadru iz osobne vizure u prijenos s pet kamera. Zbog toga se rade temeljite probe i knjiga snimanja kako bi se prenijele sve nijanse, reakcije i interakcije među licima koje čine cjelovit doživljaj. Vrlo je zanimljivo to raditi, a prema onome što smo dosad obavili, čini se da uspijevamo prenijeti uzbudljivost i uvjerljivost kazališta putem drugoga medija.

Story: Kultura je dosta stradala posljednjih mjeseci zbog pandemije. Kako vi kao slobodni umjetnik i vlasnik privatnog kazališta gledate egzistencijalnu budućnost kolega koji su u jednakoj priči?

Mi nemamo krizu samo zbog pandemije. Kriza u umjetnosti traje već 30-ak godina, a posljednjih deset posebno je izražena. Osjetan je pad broja gledatelja iz nekoliko razloga. Prije svega, zakazao je odgojni sustav u stvaranju navika djece i mladih da konzumiraju kulturne sadržaje pa smo generalno postali kulturno neuko društvo bez kulturnih navika. Osim toga, iz Hrvatske je u posljednjih desetak godina otišlo više od pola milijuna ljudi, i to mahom srednje i visoko obrazovanih u dobi između 25 i 50 godina, upravo populacija koju čine konzumenti kazališta, koncerata, izložbi... Unatoč tome, još ima kvalitetnih djela, ali ona nastaju unatoč sustavu, a ne zahvaljujući njemu. Nezavisna kazališta u najtežoj su poziciji. Bojim se da će ih velik dio nestati s kulturne scene, i to vrlo kvalitetnih, pogotovo zato što lokalne vlasti zapostavljaju prosvjetiteljsku ulogu kulture i preferiraju tržišnu, što nužno dovodi do pada kvalitete i banalizacije sadržaja. Ipak, vremena se mijenjaju, dolazi novo doba, a Planet Art ide mu ususret Novim kazalištem.