Kada bismo proveli istraživanje o tome koji se epiteti vežu uz ime Tilde Swinton, to bi nesumnjivo bili neobična, atipična, posebna, nekonvencionalna. No kada biste upitali ovu uistinu posebnu glumicu osjeća li se tako, ona bi samo odmahnula rukom.
- Drukčija sam? Od čega točno? - rekla je u jednoj prilici.
Markantan, androgin izgled, gotovo proziran ten i prodorne oči ključna su obilježja ove slavne Britanke koja godinama pažljivo gradi karijeru birajući najkvalitetnije projekte.
- Ne volim se nazivati filmskom glumicom, prije bih rekla da sam filmska performerica. Nikada nisam željela biti klasična filmska glumica, za to još nisam dovoljno dobra - ističe Tilda. No mnogi redatelji koji rade ili žele raditi s njom ne bi se složili s njezinom izjavom da nije dovoljno dobra glumica.
- Kada snimam filmove, živim poput vojnika. Tako se osjećam. Osim što imam malo veće šanse za opstanak - otkriva Swinton.
Katherine Matilda Swinton, od milja prozvana Tilda, rođena je 5. studenoga 1960. godine kao dijete Judith, rođene Australke, i Sir Johna Swintona, generala Škotske garde. Odrastala je uz trojicu braće u Britaniji, a dijelom i u Njemačkoj, gdje je njezin otac neko vrijeme bio stacioniran. Zanimljivo je da se Swintoni spominju kao najstarija obitelj u Škotskoj i Engleskoj.
Kada snimam filmove, živim poput vojnika
- Smatram se Škotkinjom, a ne Engleskinjom. Mislim da ne postoji nijedan Škot koji kada čuje gajde, ne počne ridati, čak i ako se nalazi na Beverly Hillsu. Netko tko nije iz Škotske to jednostavno ne razumije. To je ljubav. Ne mogu zamisliti život u bilo kojoj drugoj zemlji. Obožavam ondje prirodu, brežuljke, rijeke... Otputujem u Hollywood, obavim što trebam i vratim se kući - nostalgično opisuje Swinton.
Kao članica pomalo elitne obitelji Tilda se školovala u djevojačkoj srednjoj školi West Heath, koju je svojedobno pohađala i princeza Diana te su bile prijateljice.
- Prezirala sam taj internat. Djelovalo mi je kao da učenice pripremaju za obiteljski život, odnosno na to da rađamo djecu i budemo nečije supruge, a ne da izrastamo u samostalne, neovisne žene. Zbog toga sam jedva čekala pobjeći odande. Vrijeme provedeno ondje bilo mi je toliko traumatično da punih pet godina uopće nisam govorila, osjećala sam se jako usamljeno i odsječeno od svoje obitelji te svijeta - priznala je Swinton.
Nakon srednje škole upisala je studij na Sveučilištu Fettes, koji je vrlo rano prekinula, a 1983. diplomirala je na Cambridgeu političke i društvene znanosti.
- Oduvijek sam voljela istraživati nepoznato, upuštati se u nešto o čemu nemam nikakva znanja, pratiti put označen mrvicama kruha - otkrila je.
Iako tvrdi da ne voli teatar, upravo je ondje započela karijeru. Naime, radila je u Traverseu u Edinburghu i u Royal Shakespeare Companyju.
- Jednostavno nisam ta osoba. Ne volim kazalište i gotovo. Dosadno mi je tamo - priznaje Britanka koja je u tom razdoblju shvatila da ne želi biti glumica.
- Kada čujem kako drugi glumci govore o svom životu i pristupu radu, osjećam da se to ne odnosi na mene - rekla je dodajući kako je gluma nije oduševljavala, a ni činjenica da je ljudi doživljavaju glumicom.
Ipak, svoj prvi film, autobiografsku dramu ‘Caravaggio’, snimila je 1986. godine. Osim toga, zbog svoje buntovnosti i androgina izgleda nekoliko je puta igrala muške uloge - Mozarta u Puškinovu ‘Mozartu i Salieriju’, ženu koja glumi svojeg preminulog supruga tijekom Drugoga svjetskog rata u filmu ‘Man to Man’ te u fantaziji ‘Orlando’, filmskoj adaptaciji romana Virginije Woolf.
- Često me u svakodnevnim situacijama oslovljavaju s ‘gospodine’, valjda zato što sam visoka i ne nosim šminku. Vjerojatno ljudi misle da ne možete biti žensko ako ne izgledate tako. Zapravo obožavam biti izvanzemaljac - izjavila je ova uskoro 60-godišnja glumica.
- Čak i više od seksualnosti zanima me identitet. Možete sjediti do nekoga u podzemnoj i intenzivno ga gledati, ali nikada nećete znati tko je i što nosi ispod odjeće. To me pitanje najviše golica - gdje nosimo svoj identitet i kako ga možemo vidjeti - tvrdi Tilda koja je jednom zaključila da je vjerojatno ipak žensko.
Kada su se prije nekoliko godina u javnosti pojavile fotografije tobožnjeg 82-godišnjeg njemačkoga glumca Lutza Ebersdorfa koji je navodno dobio svoju prvu ulogu u filmu ‘Suspiria’, javnost je posumnjala da se ispod maske krije upravo Tilda koja u istom filmu igra nepoznati lik. Glumica je tada odlučno odbacila ta nagađanja, a mnogi su joj ubrzo i povjerovali, uvjereni da ne bi mogla tako dobro odigrati tu ulogu s obzirom na to da je žena i nema osamdeset godina. Čak je i redatelj filma Luca Guadagnino odbacio napise da je Tilda Lutz proglasivši ih neistinama. Da bi priča bila još bizarnija, Lutz se našao i na stranici Internet Movie Database (IMDb), zbog čega su mnogi bili uvjereni da je riječ o stvarnoj osobi.
- Cijelo sam vrijeme glumila Lutza Ebersdorfa, odnosno njegov lik doktora Josefa Klemperera u ‘Suspiriji’ - napokon je priznala glumica opovrgnuvši prijašnje tvrdnje.
Tilda je ujedno priznala da su joj satima namještali umjetne dijelove tijela kako bi bila što uvjerljivija u ulozi starijeg muškarca. Između ostalog, kako je izjavila, nosila je i umjetno spolovilo.
- Prihvatila sam tu ulogu samo iz zabave. Kako bi moja baka rekla, a to je i moj moto, ne dosađuj se - odgovorila je tako na pitanje zašto je pristala glumiti Lutza.
Voljela bih dvije godine ne raditi ništa, živjeti bez ikakvih planova
- Gladna sam i žedna teških uloga, ali kad je riječ o marljivosti i predanosti, morat ću vas malo razočarati - voljela bih dvije godine ne raditi ništa, živjeti bez ikakvih planova. Samo se probuditi ujutro i ne znati cijeli dan što raditi sa sobom - priznaje glumica koja kod kuće uzgaja piliće.
Sredinom 80-ih godina, kada je htjela odustati od glume, upoznala je filmskog redatelja Dereka Jarmana s kojim je bila bliska sve do njegove smrti 1994.godine. Postali su vrlo dobri prijatelji te su tijekom osam godina surađivali na sedam filmskih projekata, među kojima su i ‘Ratni rekvijem’, film bez dijaloga u kojem je glumila uz Laurencea Oliviera, ‘The Garden’ i redateljev zadnji film ‘Plavo’. Njegova smrt, ali i život ostavili su na Tildu dubok trag.
- Jako je utjecao na mene. Zahvaljujući Dereku, postala sam filmska performerica. Razmazio me i naviknula sam se na to. Poslije nisam mogla odbiti ponude redatelja poput Jima Jarmuscha koji me i ne pitaju da glumim u njihovim filmovima - kaže oskarovka o svome suradniku koji je umro od AIDS-a.
Da je Tilda puno više od glumice, pokazala je još 1995. godine izvevši svoj prvi performans ‘The Maybe’ u kojem je tjedan dana spavala po osam sati na dan u galeriji Serpentine u Londonu, gdje su je obilazili posjetitelji. Ponovno ga je izvela iduće godine u Rimu te 2013. obnovila u New Yorku. Poslije je u firentinskoj opernoj kući Teatro della Pergola u sklopu manifestacije Pitti uomo s povjesničarom mode Olivierom Saillardom izvela novi performans ‘CloakRoom’, u kojem su Tilda i njezin suradnik izmjenjivali scene saživljavanja s odjevnim predmetima koje su pronašli ili posudili iz garderobe.
- Tijelo napusti svijet, ali odjeća ostaje. Naša nas odjeća može nadživjeti i ponekad se čak prenosi generacijama. Ta se spona gubi zbog moderne opsesije novim, a smatram da se veze ipak trebaju stvarati. Kako fizičke, tako i emotivne jer jedino povezivanjem naša svakodnevica ima značenje - komentirala je tada Tilda koja je u Škotskoj, gdje i živi, pokrenula mali filmski festival The Ballerina Ballroom Cinema of Dreams.
- Unajmila sam staru dvoranu za tombolu želeći napraviti kino i prikazati svoju kolekciju DVD-a, dakle stare i rijetke filmove, drukčije od onih koji se prikazuju u multipleksima.Kinematografija je stara 100 godina. Ne treba ovisiti o aktualnoj filmskoj žetvi u multipleksima. Mnogi nemaju pojma tko je Hitchcock, misle da je on dječji redatelj. Uglavnom, festival je zaživio i vlada mi je predložila da sličan koncept realiziramo u Pekingu te ondje prikažemo škotske filmove - ispričala je umjetnica koja kaže da više preferira europsku kinematografiju iako ponekad ‘zaluta’ u Hollywood.
- To je rijetkost. U Hollywoodu nisam nikad potpuno ušla u sustav i ondje se osjećam kao turist s nekoga drugog planeta. Srećom, braća Coen i Tony Gilroy, redatelj ‘Michaela Claytona’, autorski su filmaši čiji je modus operandi daleko od industrijskog modela. Ali oni su od mene tražili da budem isključivo glumica. Bilo je to kao da idem na tuđi party. S druge strane, snimanje filma ‘Ja sam ljubav’ bilo je drukčije. Imala sam osjećaj da je to moj party - priznaje Swinton koja je upravo za film ‘Michael Clayton’ dobila svoj prvi zlatni kipić u kategoriji najbolje sporedne glumice.
- Oscar mi nije pretjerano promijenio život. Sve što sam poslije radila napravila bih bez obzira na njegovo osvajanje jer ti su filmovi već gotovo bili u pretprodukciji. No nemojte misliti da tu nagradu gledam svisoka. Mislim da ona definitivno nešto znači, ali više u Americi, a ja ne radim često u Hollywoodu. Dapače, otkad sam dobila Oscar, češće sam radila u Europi. Ne znam, možda sam u krivu. Možda ne bismo imali dovoljno novca za snimanje filmova da ga nisam osvojila - kaže i dodaje da je nagradu Akademije osvojila kao potpora Georgeu Clooneyju koji joj je, uz Brada Pitta, priznaje, najdraži glumački partner.
- Izbacivao je šale kao iz rukava. Radim na tome da su Clooney i Pitt u svakomu mojem ugovoru. Teško je, ali pokušavam. No George i ja ciljamo na to da jednog dana budemo u filmu u kojem govorimo lijepe stvari jedno drugome. Tko zna, možda nam se cilj jednog lijepog dana i ostvari - otkrila je zvijezda filmova ‘Spaliti nakon čitanja’ i ‘Neobična priča o Benjaminu Buttonu’ na kojima je surađivala upravo s ovom dvojicom glumaca.
- Volim Georgea, volim Brada, a vole i oni jedan drugoga pa je odlično raditi s njima. Baš ih volim. Poput većine djevojaka - našalila se Tilda koja je, unatoč svjetskoj slavi i brojnim projektima, 2011. ponovno najavila svoj odlazak iz filmskog svijeta.
- Nadam se da će oproštaj doći brzo i da ću se uspjeti vratiti onome što najviše volim, a to je pisanje. Svaki put kada si kažem da snimam svoj zadnji film, netko naiđe, udubimo se u razgovor i zakuhamo priču za novi projekt. I tako već 20 godina - objasnila je glumica, a dobar je san ono što mi trenutačno najviše treba jer nikako da se naspavam i počnem pisati. Nadam se da će ti dani uskoro doći - izjavila je tada.
Međutim, ova majka blizanaca i dalje ne miruje. Prije sedam godina Swinton je glumila suprugu Davida Bowieja u spotu za pjesmu ‘The Stars (Are Out Tonight)’, što joj je bilo, kako kaže, ostvarenje dječačkog sna. Upravo je Bowieja glumica često spominjala kao osobu zaslužnu za liječenje njezinih tinejdžerskih nesigurnosti vezanih uz izgled. Njegov prvi album kupila je sa 13 godina, kada ga nije imala na čemu slušati.
- Nisam ga kupila zbog glazbe, nego zbog naslovnice. Privukla me ta fotografija. Toliko mi je nalikovao, mogao je biti moj rođak. Izgledao je kao da dolazi s istog planeta kao i ja i to je mi je bila velika utjeha. Uvijek mi se činilo da smo rođaci iako ga nikada nisam upoznala - priznala je glumica koja je u spotu surađivala s Andrejom Pejić, australskom manekenkom bosansko-hercegovačkih korijena.
- Na snimanju je bilo odlično. Volim raditi s ludom ekipom, ne volim uštogljene ljude - tvrdi Swinton.
Tilda svoj privatni život drži misterioznim. Živi u selu u Škotskoj, potpuno suprotno mnogim kolegama koji su naviknuli na svjetla velegrada.
- U našoj kući nema televizora, gledamo filmove, slušamo radio i odlazimo u šumu. Osjećam se povezano s prirodom, šumom, planinama, šumskim plodovima. Za mene je izazov otići u grad. Naravno da provodim vrijeme tamo, ali u prolazu, kad baš moram. Mislim da se ljudi koji žive u gradovima osjećaju većima, važnijima nego što bi trebali. Svoju djecu želim naučiti da budu ljudi, a ne veličine - kaže majka 23-godišnjih blizanaca - kćeri Honor i sina Xaviera koje je dobila s nevjenčanim suprugom, 20 godina starijim dramskim piscem Johnom Byrneom.
- U filmovima gdje ljudi imaju djecu, a pogotovo u TV filmovima, svi sjede u bolnici s cvijećem i sve je lijepo sređeno, svi imaju bebe u rukama i sve je divno. Svatko tko je bio u toj situaciji zna da je sve to potpuna fikcija. U stvarnosti je to zaista ubitačan posao. Porođaj je nasilan, a imati obitelj je krvav posao - govori Tilda.
- Kad sam rodila blizance, nisam ih voljela, nego obožavala. Znala sam da će me zanimati sve što ih se tiče, da ću htjeti provoditi cijelo vrijeme s njima. Naravno da je znao vladati i kaos, ali srećom, jedna sam od onih majki koje ni u jednom trenutku ne sumnjaju u to da žele svoju djecu - otkrila je.
Iako se neke poznate majke trude spriječiti ulazak svoje djece u svijet glume, Tilda s tim nema problema. Dapače, imala je priliku glumiti s kćeri u filmu ‘The Souvenir’, u kojem su obje bile nominirane za Critics’ Circle Film Awards - Tilda za najbolju sporednu, a Honor za najbolju mladu britansku glumicu.
- Da će djeca možda krenuti mojim stopama, to mi je potpuno jasno. To je jednostavno neizbježno. Počeli su se igrati stop motion animacijom. Vole crtiće, najviše Miyazakija i Pixar. Kamo će ih život odvesti, zaista ne znam, ali podržavat ću ih - rekla je prije 11 godina i dodala da djeca nisu obožavatelji njezinih novijih filmova poput ‘Narnije’.
- Vidjeli su foršpan u kinu i rekli mi da im je film preglasan. Poslije su ga pogledali na DVD-u, ali nije im se jako svidio. Zato postupno otkrivaju stare klasike poput ‘Sullivanovih putovanja’ i ‘Sve o Evi’. I to mi je jako drago - otkrila je.
Tildin ljubavni život vješto je skriven od očiju javnosti, no neke je detalje teško sakriti od medija. U svome je životu voljela dvojicu muškaraca - jedan je otac njezinih blizanaca, a drugi je Sandro Kopp kojeg je upoznala na snimanju filma ‘Kronike iz Narnije: Lav, vještica i ormar’. U nekom trenutku te su se dvije ljubavi ispreplele pa je glumica istodobno voljela obojicu, čak je s njima odlučila živjeti pod istim krovom.
- I dalje volim Johna, no zaljubila sam se u Sandra pa je ovo bilo jedino razumno rješenje. To što sam dio godine sa Sandrom ne znači da moram prekinuti život s ocem svoje djece. Svi smo jedna obitelj - izjavila je.
S Johnom Byrneom u vezi je bila od 1989., a 17 godina mlađeg novozelandskog umjetnika njemačkog podrijetla upoznala je 2004. godine. U početku je Kopp bio Tildin ljubavnik, no poslije je svoju tajnu podijelila sa 20 godina starijim Byrneom.
- Nije ga to previše iznenadilo. Znao je da je među nama velika razlika. John je puno stariji od mene i predosjećao je da ću kad-tad pronaći nekoga mlađeg - otkrila je nekonvencionalna zvijezda.
John je puno stariji od mene i predosjećao je da ću kad-tad pronaći nekoga mlađeg
- Sve je to prilično dosadno. Otac moje djece i ja vrlo smo dobri prijatelji, a sada sam u sretnoj vezi s drugim. I svi smo prijatelji. Život ne mora biti kompliciran. Moraš imati suosjećanja i ne kriviti sebe kada se stvari zakompliciraju. John je radi dobrobiti naše djece ostao živjeti s nama, no sada su djeca već veliki ljudi pa više ne živimo zajedno, ali uistinu ne vidim zašto medije šokira takav način života - dodala je.
Godinu dana nakon prekida s Tildom John je pronašao sreću s dizajnericom rasvjete Jeanine Davies. Nakon prekida dugogodišnje veze s glumicom ovaj škotski umjetnik otkrio je javnosti da je on plod incestuoznog odnosa svoje majke i djeda. Iako se tijekom veze s Tildom nije puno pojavljivao u medijima, ova je vijest odjeknula kako u rodnoj Irskoj, tako i u svijetu.
- Bila je zaljubljena u svog oca. To se događa u Irskoj te na mjestima koja znamo i ne znamo. To je tradicionalno, ali nitko ne govori o tome - otkrio je te dodao kako je njegova majka Alice preminula sredinom 80-ih godina u bolnici, a bolovala je od mentalnih bolesti za koje vjeruje da su posljedica incestuozne veze.
- Tilda je sve znala. Uvijek smo bili iskreni jedno prema drugome - izjavio je dodavši da je imao punu podršku svoje nevjenčane supruge.
- Sada je Sandro moj jedini partner. Putujemo i živimo zajedno, prati me kamo god idem i to mi jako godi - rekla je.
Tilda je otkrila i kako je dugo bila ovisna o kocki, no iako je čak i živjela od toga, prestala je na vrijeme.
- Živjela sam u Londonu i nisam bila u povoljnoj financijskoj situaciji. Radila sam razne poslove, ali to mi nije bilo dovoljno za život. Tada sam dosta snimala s Derekom Jarmanom i nisam imala puno slobodnog vremena pa mi se klađenje na konjske utrke učinilo kao idealna prilika - priznala je.
Klađenje joj je, kaže, polazilo za rukom. A osim sreće, imala je i izvrsnog instruktora.
- Djedov vrtlar kladio se na konjske utrke i puno sam toga doznala praktički iz prve ruke. Iako neke stvari imaju veze s određenom količinom znanja o konjima i formom klađenja, to zapravo nije dovoljno. Važno je i proučiti svakog konja koji se natječe i pitati se koji će pobijediti. Dosta je čudno, ali nekad doista uspijeva, ne uvijek, naravno - ispričala je.
Kada su filmske kamere ugašene, ova glumica živi daleko od glamura i, kako kaže, pretvaranja lažnih ljudi.
- Godine su me naučile cijeniti život. Osim obitelji, najdraža bića su mi psi i stvarni prijatelji. Ima ih malo, ali dovoljno. Ja sam osoba koja obožava biti kod kuće ili u šumi, vrlo se rijetko šminkam, a i zašto bih? Nemam čak ni ogledala da provjerim kako izgledam. Najljepša sam kada se osjećam psihički dobro, a srećom, imam prijatelje koji su dizajneri pa me nekada obuku i u dobru odjeću - našalila se Swinton.
- Kad sam kod kuće, pretvorim se u bundevu. Ovih dana nosim sinove trenirke koje je on prerastao davnih dana ili mi ih odreže jer je viši od mene. Spremam domaću hranu, skupljam kokošja jaja, pravim ovčji sir - dodaje.
Tilda bi, kako je nedavno potvrđeno, trebala glumiti u seriji ‘Parazit’ nastaloj prema istoimenom oskarovskom filmu iz prošle godine, što ne čudi s obzirom na to da je upravo ona igrala u prethodna dva filma redatelja Bong Joon-hoa. Dapače, kada je film ‘Parazit’ premijerno prikazan prošle godine na Filmskom festivalu u Cannesu, Tilda je sjedila u blizini redatelja te su se zajedno zabavljali na afterpartyju.
- Nemam karijeru, imam život, a život je uistinu kratak i treba ga koristiti za najljepše moguće stvari. Stoga predlažem da se za moj rođendan svi nađemo na nekom brežuljku ili livadi uz potok i jednostavno uživamo - zaključila je Swinton koja bez sumnje sretna iščekuje novo desetljeće svoga života.