Ravnatelj zagrebačkoga kazališta Gavella, redatelj Dražen Ferenčina otkrio nam je po čemu će pamtiti godinu koja je završila, kada se nada da ćemo ponovno u tom kazalištu gledati repertoar, ali i objašnjava zašto pandemija koronavirusa neće nužno ostaviti samo negativne posljedice na kulturnu scenu.

Story: Po čemu ćete pamtiti 2020. godinu?

Pamtit ću je kao vrlo kontradiktornu godinu. Usprkos koroni, potresu i građevinskim nedaćama koje su snašle Gavellu, rekao bih da se dosta dobro snalazimo. Našu kazališnu aktivnost u zadanim okolnostima nismo doživjeli kao ‘nužno zlo’, samo zato da bismo realizirali zacrtane programe, nego smo ovom nesretnom vremenu pristupili kao umjetničkom izazovu. Radili smo predstavu ‘Višnjik’, koprodukciju s HNK Osijek i Osječkim ljetom kulture, koju smo igrali u osječkoj Tvrđi i dvorištu ALU u Zagrebu. Zahvaljujući gostoprimstvu Komedije, tjedan dana smo na njihovoj sceni izvodili predstave s našeg repertoara. Još početkom svibnja počeli smo osmišljavati autorske projekte Filipa Šovagovića i Dubravka Mihanovića ‘Zagreb 2020’ i Enesa Vejzovića ‘Obavezan smjer’. Prvi je izveden u Laubi, a drugi u Tunelu Grič. Zajedničko im je da, svaki na svoj način, progovaraju o ovom vremenu, svemu što nas je snašlo, našim strahovima, tjeskobama, nesnalaženjima... Rad na tim projektima bio je pun pozitivne atmosfere i iznimno inspirativan za sve nas u Gavelli. Prije desetak dana u HNK Split u režiji Anastasije Jankovske održana je praizvedba odličnog nagrađivanog teksta Elvisa Bošnjaka ‘Usidrene’, gdje smo s domaćinom i HNK Zadar također bili koproducent. Iznimno emotivna, redateljski maštovita i glumački snažna predstava. Kad još tome dodamo da smo na dodjeli Nagrade hrvatskoga glumišta imali deset nominacija za naš ‘Višnjik’ i ‘Hotel Zagorje’, koji je na kraju i proglašen najboljom predstavom, a na Marulićevim danima pet nagrada Marul, uključujući onu za najbolju predstavu koju je osvojio naš ‘Kiklop’, mislim da možemo reći da je Gavellu prošle godine zadesilo puno problema, ali muze su nas redovito i često obilazile.

'Veselim se danu kad će Gavella biti puna, a jedine maske one kazališne'
Robert Gašpert 

Story: Gavella je oštećena u potresu, kazališta neko vrijeme nisu ni smjela raditi, a sada smiju uz stroge epidemiološke mjere. Koliko je teško u takvim uvjetima organizirati kontinuirani rad?

Iznimno teško. Takva situacija svima stvara organizacijske probleme jer, naravno, na prvome mjestu morate paziti na zdravlje publike, umjetnika i svih djelatnika. Velik su problem financije, broj gledatelja je ograničen, a ljudi iz straha od zaraze i manje posjećuju kulturne događaje. Gavella od 12. ožujka ne igra na vlastitoj sceni i gotovo da nema vlastitog prihoda, a kad tome dodate neplanirane troškove najma prostora, prijevoza opreme, scenografije..., jasno je da financijska slika nije nimalo ružičasta. Gotovo je nemoguće planirati išta unaprijed, dogovoreni programi se često otkazuju ili na brzinu mijenjaju, praktički svi funkcioniramo od danas do sutra. No bez obzira na to što će mnogi kulturnjaci ovu godinu htjeti što prije zaboraviti, možda zahvaljujući svemu tome uspijemo razviti neke talente za brzo snalaženje u nepredviđenim okolnostima. Zato mislim da korona neće nužno ostaviti samo negativne posljedice u kulturi. Eto, da nije bilo ove situacije, tko zna bi li se u Gavelli dogodile ove divne predstave na koje sam jako ponosan, kao i na ljude koji su ih stvarali.

Story: Kakvo je trenutačno stanje, ima li naznaka kada će se u Gavelli moći gledati predstave?

Prema posljednjim informacijama, početkom siječnja trebali bi se nastaviti radovi na izgradnji male dvorane. Što se tiče sanacije štete nastale u potresu, trenutačno se čeka izrada projekta po kojem će se raspisivati nabava, a radovi su predviđeni za veljaču. U najboljem slučaju, možda jednu premijeru ipak uspijemo odigrati na vlastitoj sceni do kraja sezone.

Story: Kako ste birali zamjenske prostore u kojima se igraju predstave i premijerni naslovi?

Birali smo ih tako da što više pokušamo zadovoljiti želje redatelja i autora projekata, a s druge strane smo pazili na to da troškovi igranja u zamjenskim prostorima ostanu u financijskim mogućnostima Gavelle. Mislim da smo bili dobri gospodari, štedjeli smo gdje god se moglo, izbacili smo sve nepotrebne troškove, ali to nikad nije bilo nauštrb umjetničke kvalitete koja se od Gavelle očekuje.

Story: Što sve pripremate za 2021. godinu?

Trenutačno ovo pitanje zvuči idilično. Ova nas je godina naučila da moramo pripremati A i B varijantu, a i C, za svaki slučaj. Nadam se da ćemo konačno izići s premijerom ‘Posjeta stare dame’ u režiji Dore Ruždjak Podolski, da ćemo raditi novi tekst Mate Matišića, surađivati s Ivanom Penovićem... Posebno se veselim danu kad će Gavella biti ispunjena do zadnjeg mjesta, a jedine maske bit će one kazališne.