Moja je karijera velika tajna. Nikad nisam mislila da ću postati glumica - izja­vila je jednom prilikom jedna od najljepših glumica koju je filmska industrija ikada imala, Audrey Hepburn. Ovaj bi tjedan glumica koju svi pamte prema nepogrešivom modnom stilu, gracioznosti i humanitarnom radu, prosla­vila 80. rođendan. Iako su je brojni časopisi proglašavali najljepšom ženom svijeta, uvijek je govorila: “Nikad nisam mislila da ću dobiti neku ulogu zbog svojeg lica.” Ipak, svojom jednostavnošću i elegancijom, koju je naslijedila od plemenitaških predaka, osvojila je Hollywood pedesetih godina prošlog stoljeća, kada su njime vladale putene žene. Rodila se u Belgiji 4. svibnja 1929. kao Au­dery Kathleen Ruston, a njezino djetinjstvo bilo je sretno i bezbrižno sve do pete godine, kada je nju i njezinu majku, nizozemsku barunicu Ellu Van Heemstru, napustio otac, englesko-irski bankar Joseph Victor Ruston. Kako bi joj pružila kvalitetno obrazovanje, majka ju je poslala u privatnu školu u Lon­don iz koje se potkraj tridesetih godina morala vratiti jer je Hitler počeo s osvajanjima i u Engleskoj nije bila sigurna. Nacisti su ubrzo okupirali Nizozemsku, neki njezini rođaci poslani su u logore, a njezina joj majka nakratko mijenja ime u Edda koje, prema njezinu mišljenju, nije imalo engleski prizvuk kao Audrey. To nije bio jedini put da ga je mijenjala jer je njezin otac u dokumentima pronašao da mu se preci prezivaju Hepburn pa je dodao i to prezime, da bi potom Audrey odba­cila prezime Ru­ston i uzela Hep­burn. Ratni vihor nije ju pokolebao, aktivno je sudje­lovala u pokretu otpora, ilegalnim baletnim predstavama, i radila kao medicinska sestra brinući se za ranjene savezničke vojnike. Ipak, sve je to bilo previše za 16-godišnjakinju na rubu gladi u teškom psihičkom stanju. Pos­lije je priznala kako je jela lukovice tulipana da bi preživjela. Željno čekano oslobođenje je došlo, a s njim i povratak u normalan život. Budući da je napokon bilo hra­ne, Audrey je dobila nekoliko kilograma viška nakon čega je pala u još veću depresiju. Tada se zaklela da, osim u trudnoći, nikada neće imati više od 46 kilograma, što je i ostvarila. Ponovno je otišla u London, u školu baleta koji je obožava­la iako je bila svjesna da je previsoka za primaba­lerinu. Ta ju je spoznaja slomila. Okrenula se manekenskom radu, što ju je dovelo do prvih glumačkih pokušaja, od kojih je najvažniji onaj iz 1951., kada je dobila manju ulogu u filmu ‘Monte Carlo Baby’. Snimalo se u Monacu, gdje je mršavicu zamijetila Collete, autorica knjige ‘Gigi’. Francuskinja je u Audrey prepoznala svoju naslovnu junakinju i zahvaljujući upornom nagovaranju uvjerila je da na brodvejskim daskama utjelovi istoimeni lik.

Kritike su bile loše, ali redatelj William Wyler primijetio je i prepoznao njezin talent te joj ponudio ulogu u filmu ‘Praz­nik u Rimu’. Glumila je uz Gregoryja Pecka i pobrala pohvale za interpretaciju princeze Ane, koje su kulminirale osvajanjem Os­cara u kategoriji najbolje glumice 1954. Uz kipić, osvojila je i srce glumca Mela Ferrera, kojeg je upoznala na zabavi svoga filmskog partnera Pecka. Otac čet­vero djece zaljubio se u 12 godi­na mlađu ljepoticu i odmah od su­pruge zatražio razvod. U međuvremenu se Audrey upustila u kratku ali vatrenu ve­zu s također oženjenim glumcem Williamom Holdenom kojeg je upoznala na snimanju ‘Sabrine’. Zahvaljujući tom filmu, počela je njezina doživotna ljubav - ona modna - i prijateljstvo s mladim dizajnerom Hubertom de Givenchyjem. Postala je njegova muza i s njim surađivala na većini filmo­va, a odjeća koju je privatno odijevala nosila je njegov potpis. Do kraja 1954. veza s Holdenom je prestala i ponovno je počela ljubav s Fer­rerom za kojeg se i udala. Tri godine poslije dobili su sina Seana. - Rođena sam s golemom željom za pažnjom i još većom željom da tu pažnju dajem. Još kao djevojčica htjela sam imati mnogo djece. Si­gurno je lijepo to doživjeti sa 18, ali kad čekate godina­ma, sreća je neopisiva - izjavila je osvrnuvši se na majčinstvo i nekoliko svojih spontanih pobačaja. Tri mjeseca nakon rođenja sina ponuđena joj je uloga u ‘Doručku kod Tiffanyja’, gdje je utjelovila lik Holly Golightly i još jednom potvrdila status modne ikone. - Moj je izgled dostupan. S punđicom, velikim sunčanim naočalama i malom crnom haljinom, sve žene mogu izgledati poput mene - komentira­la je zašto je uz muškarce obožavaju i žene. Veliki uspjeh filma po­ljuljao je njezin brak jer su glumca sve češće zvali ka­ko bi došli do nje, a ne kako bi njemu ponudili uloge. Ipak, Mel ju je obo­ža­vao, čak je pronašao i nje­zina oca kojeg nije vidjela više od 25 godina. Unatoč sve­mu, njihov brak nije mogao uspjeti. Zatražila je razvod i sa Seanom se pre­selila u Europu, gdje je ti­jekom krstarenja po grčkim otocima upoznala rimskog psihijatra Andreu Dottija koji ju je odmah osvojio. Nekoliko dana poslije nazvala je Givenchyja i obavijestila ga da je opet sretna i zaljubljena. Dizajner nije gubio vrijeme i odmah je počeo kreirati vjenčanicu, koju je nosi­la ni šest tjedana nakon razvoda od Ferrera. Osim ljubavi i titule kontese, devet godina mlađi Dotti podario joj je drugo dijete, sina Lucu koji je rođen 1970., a s obzirom na to da joj je uloga majke bila važnija od filmskih, u potpunosti se posvetila sinovima i suprugu, kojem su ponekad razula­rene zabave bile važnije od mirnih večeri s obitelji. Brak je potrajao do 1982., kada ga je ona ra­zvrgnu­la zbog njegove nevjere. Iako je u tih desetak godina snimila svega tri filma, nije bila besposlena. Postala je Unicefova ambasa­dorica i do kraja života provela putujući i pomažu­ći djeci s uništenim djetinjstvima koja su je podsje­ćala na njezino. Još dok je bila udana upoznala je nizozemskoga glumca Ro­berta Wolder­sa koji se oporavljao od smrti supruge Merle Oberon. U njemu je pronašla srodnu dušu, ali razočaranja koja je doživjela u dva propa­la braka bila su dovoljna da se ni­kada ne uda za njega, iako su živ­jeli zajedno do njezine brze i bolne smrti. Nakon puto­vanja u Somaliju požalila se na želučane probleme. Specijalisti u Los Angelesu dijagnosticirali su joj rak želuca koji se već proširio na druge or­gane probavnog sustava. Bila je toliko slaba da su joj liječnici zab­ranili povratak u Švicarsku, gdje je živjela posljednjih dvadesetak godina. Čim je to čuo, Givenchy je poslao po nju svoj avion kako bi svoj zadnji Božić provela u svome domu. Umrla je 20. siječnja 1993. okruže­na sino­vima, Woldersom i prvim suprugom Melom Ferrerom.

Napisala Maja Šitum Snimke Getty, Camera Press/Guliver;AP