U šali kažem da se taj album odrekao svojih autora i mene kao interpretatorice. Traži da ga pustimo na miru. Poput svih pravih umjetničkih djela odavno se otisnuo na vlastitu plovidbu bez svojih tvoraca. On je jedna istina u kojoj mogu pronaći poruke oni koji traže i žele ljubav - iskreno i bez kalkulacija samo za Story rekla je Josipa Lisac o kultnom albumu ‘Dnevnik jedne ljubavi’ koji potkraj veljače slavi pola stoljeća, a ovih je dana objavljeno vinilno izdanje masterirano u čuvenom Abbey Road Studios u Londonu, dok je ‘half speed’ rezanje radio proslavljeni Miles Showell.
Ovo remek-djelo, album koji je Josipi Lisac obilježio karijeru, za nju ima neprocjenjivu vrijednost jer ga je, osim Ivice Krajača i dirigenta i aranžera Brane Lamberta Živkovića, stvarao i Karlo Metikoš - ljubav njezina života.
- Iznimno hrabra i inovativna umjetnička osoba. Čovjek sa stavom. Genijalac. Jedan od najvećih skladatelja 20. stoljeća. Vrlo kvalitetna osoba… Mnogima je svijet učinio ljepšim i boljim, a meni je poklonio najljepši dar - ljubav - u malo, ali dovoljno snažnih riječi sažela je 73-godišnja umjetnica sve što joj znači Karlo, deset godina stariji umjetnik čija je obožavateljica bila još od tinejdžerskih dana. Njihov sudbinski susret dogodio se 6. veljače 1971. u Petrinji.
- Ušla sam u garderobu prepunu izvođača i prvo vidjela njega. Sreli su nam se pogledi i to je bilo to - opisala je Josipa trenutak koji joj je obilježio život jer Karla je prvi put vidjela godinu prije u Skoplju.
- Sjećam se da je sjedio za klavirom i svirao. Prišla sam i rekla: “Vi prekrasno svirate!” Međutim, nije na mene uopće obratio pažnju. Poslije su domaćini organizirali večeru, sjedili smo svi za velikim stolom, bilo je tu i glumaca, pjevača, političara... On i dalje nije obraćao pažnju. Tek je poslije priznao da se točno sjeća haljine koju sam nosila u Skoplju, što sam mu rekla, kakvim glasom, gdje sam sjedila za večerom te da mi se tamo udvarao neki glumac. Imao je nevjerojatnu sposobnost zapažanja - prisjetila se svog mentora, suputnika, nepresušne inspiracije i podrške koji je u početku njihove romanse bio rock zvijezda s međunarodnom karijerom, a nastupao je kao Matt Collins.
Za Plavi vjesnik dali su 1971. zajednički intervju u kojem se Metikoš prisjetio zašto je odlučio pomoći talentiranoj djevojci da postane ono što desetljećima jest - unikatna glazbenica.
- Ljudi moji, ja pjevam već tisuću godina. Proveo sam početak svoje karijere pod mostovima Seine, smrzavao se u tajgama, gladovao po talijanskim klubovima, sve vidio, naučio i platio - novcem i živcima. Znam kako se to radi i zato bih želio pomoći Josipi. Proveo sam godine u raznim zemljama, upoznao na tisuće menedžera i sve sam to ‘pozobao’. Znam kako se radi i koliko je potrebno slikati se kako jedeš, plešeš, plivaš... Uostalom, svi smo mi zadovoljni kada nam se u novinama pojavi lijepa fotografija - objašnjavao je tajne zanata.
Od tada je pisao samo za svoju muzu, a dvije godine nakon početka romanse stvorili su ‘Dnevnik jedne ljubavi’, album koji je ispisao glazbeno-ljubavnu povijest ovog para, ali i ostavio jedinstven trag u glazbenoj antologiji. Josipi je usmjerio karijeru, obilježio umjetnički genij Karla Metikoša, utjecao na cijelu diskografiju ovog podneblja i stekao oduševljenu publiku. ‘Sreća’, ‘Srela sam se s njim’, ‘O jednoj mladosti’, ‘Ležaj od suza’ - samo su neke od vječnih melodija s tog albuma. Fakin i diva - tako su opisivali najveću ljubavnu priču na našoj sceni, simbol odanosti i bezvremenske ljubavi koja traje i nakon njegove iznenadne smrti 10. prosinca 1991. godine.
- Bio je iznimno duhovit. Uvijek je bio u velikom društvu i što bi ljudi više padali od smijeha, on bi postajao sve smješniji. Ludnica totalna. Karlo je bio gospodin, ali imao je primjese fakina. Zaveo je sve ljude, i muškarce i žene. On je najzgodniji muškarac kojeg sam ikada u životu vidjela. Jednom sam vidjela uživo Roberta Redforda. Pa on je grd k’o lopov. A Karlo je bio visok, lijep. Malo se zdebljao u 80-ima kad je prestao pušiti - opisala je Josipa nepoznate detalje prije godinu dana.
Nikada nije krila da Karla nije preboljela, uz davno dano obećanje njemu i sebi da neće odustati od njih i strastvene ljubavi prema glazbi koja ih je spajala, a oni je bezrezervno davali publici. No Karlo nije Josipu naučio modnoj ekstravaganciji ispred svog vremena.
Na svoj rođendan 14. veljače održat će koncert u Mežicama, a 21. i 25. veljače dva već rasprodana koncerta u Lisinskom.
- Vidjet ćemo se i osjetiti. To je divno - najavljuje nam zagrebačku pozornicu u za nju posebnom mjesecu ljubavi.
Pitali smo Josipu i kako bi opisala svoju veličanstvenu karijeru koja traje više od 50 godina, a pojavom i energijom i dalje je mlada i jedinstvena, kao i što ju je uvijek pokretalo u umjetničkom i privatnom životu.
- Nikada nije bilo mjesta za pretencioznost… Samomotivacija. Vječna ljubav…
KARLO VELIKI
Filmska priča Karla Metikoša počela je 8. veljače 1940. u centru Zagreba u glazbenoj obitelji. Već sa sedam godina počeo je svirati klavir, a iako je bio odličan učenik, zapustio je školu kada se zaljubio u rock ’n’ roll 1956. slušajući Elvisa Presleyja, Little Richarda i druge.
Karlov prvi nastup bio je u Varijeteu Ilica na Prvom pljesku 1957. godine. Otišavši u Francusku, ubrzo je postao međunarodna zvijezda Matt Collins. Godine 1966. potpisao je petogodišnji ugovor s Hiltonom, nakon čega je počeo afričku turneju. Svirao je moćnicima, predsjednicima, carevima, jet setu, imao turneju u SSSR-u, da bi se nakon povratka u Zagreb posvetio kompoziciji i Josipinoj karijeri.
Osim ‘Dnevnika’, napisao je i rock operu ‘Gubec-beg’ koju je Josipa izvela više od 150 puta. Godine 1977. otišli su zajedno u SAD i ondje proveli tri godine te snimili ploču ‘Made in USA’.