Nisam rođen na pravome mjestu, u pra­voj obitelji, u pravom gradu, ni u dr­ž­avi s pravim jezikom, a ni pravom trenutku da radim filmove - jednom je prilikom rekao redatelj Pedro Al­modóvar, čiji ‘Slomljeni zagrljaji’, s njegovom muz­om Penélope Cruz u glavnoj ulozi, igraju u hrvatskim kinima. Sputan strogim katoličkim odgojem, kontroverzni je Španjolac svoje traume iz djetinjstva, probleme i neuspjehe, prebacio u fikciju, u svoje filmove, kojima ne prestaje šokira­ti i oduševljavati gledatelje diljem svijeta. Pedro Almodóvar Ca­ballero rođen je 25. rujna 1949. u gradiću Calzada de Calatravi, u provinciji Don Quijota, Castilla-La Manchi. Ima dvije sestre, Maríju Jesús i Antoniju, te brata Agus­tina, a njihova se obitelj bavila uzgojem stoke. Otac Antonio Almodóvar, koji jedva da je znao čitati i pisati, gotovo je cijeli život proveo vukući mazge koje su nosile bačve s vinom. Majka Francisca Caballero u malome je osmogodišnjem Pedru vidjela budućeg svećenika pa ga je poslala u vjersku školu u Cáceres, provinciju Extremadura. Dječak je po svaku ci­jenu želio izbjeći vjersko školovanje, ali je katoličanstvo bilo duboko ukorijenjeno u njegovoj obitelji da je to bilo gotovo ne­moguće. Kao desetogodišnjak osvojio je prvo mjesto na literarnom natjecanju s temom o bezgrešnom začeću, kada se vi­djela njegova rječitost i sklonost literarnom. Poslije će se cijela obitelj preseliti za njim u Cáceres, gdje je otac otvorio benzinsku crpku, a majka vinariju, u kojoj je prodavala obiteljsko vino. - Moram priznati da su me u toj školi loše odgojili. Bio sam u zboru i pjevao ug­lavnom solo dionice, a otad vjerojatno traje mo­ja opsjednutost liturgijom, misom, što je česta tema u mojim filmovima. Paralelno s tim počeo mi se javljati strah od odgoja temeljenog na kazni, što je u vjerskoj školi bila normalna pojava - ispričao je budući slavni redatelj koji je u isto vrijeme otkrio i svoj životni put. Tek neko­liko vrata dalje od škole bila je kino­dvorana, gdje bi vikendom odgledao po dva filma. - To je kino bio moj pravi odgoj, a ne škola koja je to trebala biti. U tom muškom internatu otkrio sam i senzualnost, i to s drugim dečkima. Nije bilo ništa traumatično, ali ipak neke stvari nisu išle onako kako sam se nadao - kaže Almo­dóvar, danas deklarirani homoseksualac ko­ji nije previše pričao o svojim partnerima, pa se ne zna ni koliko ih je imao ni s kime je eventual­no danas u vezi. Nakon što je 1967. završio srednju školu, protivno željama svojih roditelja, otišao je u Mad­rid u želji da postane redatelj. Novca nije imao, a tadašnji predsjednik Francisco Franco (kojeg će Almodóvar još dugo na negativni način prikazivati u svojim filmovima) zatvorio je Nacionalnu školu za kinematografiju pa je Pedro počeo samostalno učiti. No da bi mogao živjeti u glavnom gradu i graditi karijeru, morao je raditi pa je prodavao stare stvari na tržnici, a radio je i kao prodavač knjiga i nakita. No 1970. dobio je stalni posao pomoćnog administratora u teleko­munika­cijskoj tvrtki i ondje ostao čak jedanaest godina. - Dok sam ondje radio, imao sam zapravo dva života. Ujutro sam bio jedna osoba, a nave­č­er druga. Ta ‘večernja’ osoba, to je bilo ludo! Družio sam se s filmašima, uživao. No ne mogu reći da mi rad u tvrtki nije pomogao, itekako jest! Na taj sam način upoznao kako diše španjolska srednja klasa i dobio informacije koje sam poslije upotrijebio u filmovima. Situa­cije koje sam ondje proživio u mojim su radovima, stoga je taj dio mog života neprocjenjiv za ono čime se bavim - kaže. Ranih 1970-ih, kad se poseb­no zainteresirao za eksperimentalni film i teatar, surađivao je s avangardnom kazališnom skupinom Los Goliardos, gdje je čak i odigrao prve profesionalne uloge, ali što je važnije - tada je upoznao glumce Carmen Mauru i Antonija Banderasa, koji će poslije proslaviti njega i njegove filmove. Tada je i nastupao s lokalnom punk grupom, crtao stripove i pisao članke za mnoge magazine o kulturi po­put Stara, Vibora i Vibracionesa. Madridska alternativna kulturna scena, koja je tada počela cvjetati, postala je odličan scenarij za Almo­d­ó­vara. On je postao ključna figura u La Movidi Madrileñi (Madridskom pokretu), kulturnoj renesansi koja je uslijedila nakon pada Francova diktatorskog režima. U to je vrijeme objavio ro­man ‘Vatra u utrobi’, a mnoge priče koje je objavljivao pod pseudonimom Patty Diphusa objavljene su u kompilaciji ‘San razloga’. Do 1974. snimio je kratke filmove koji su izazvali veliku pozornost zbog eksp­licitnih sc­e­na seksa, ali bez zvučnih kulisa, što je tada bilo senzacionalno. - Filmove sam prikazivao u barovima, na zabavama... Nisam mogao dodati zvuk jer je to bilo teško. Sjećam se da sam istodobno s filmom puštao i neki CD, a ja sam govorio dijaloge glumaca! - rekao je redatelj koji je 1978. napravio prvi dugometražni ‘Folle... folle... fól­leme Tim!’, ali i prvi kratki film ‘Sal­o­mé’, koji se smatra njegovim ulaskom u profesi­o­nalni svijet. Zvijezde tog filma, Car­men Maura i Fé­lix Rotaeta, nago­­vo­rili su ga da napravi i dugometražni ‘Pepi, Luci, Bom i druge djevojke’, a kako je sam rekao, uspjeh filma ga je iznenadio. Njegov je prvi međunarodni uspjeh film iz 1984. ‘Či­me sam to zaslužila?’, a godinu poslije s bratom je osnovao tvrtku El Deseo, s kojom je napravio film ‘Matador’, no tek je s film­om ‘Žene na rubu živčanog sloma’ s Maurom i Banderasom španjolski redatelj uspio i izvan domovine. Taj je film 1988. premašio sva financijska očeki­vanja u Španjolskoj, a godinu poslije bio je inozemni film koji s najvećom zaradom u SAD-u! Sedam milijuna dolara zaradio je samo od prodaje ulaznica i dobio nominaciju za Oscar. U tom je filmu nastupila i njegova majka, koja je umrla u rujnu 1999., od čega se Pedro opravljao go­di­nama. Obitelj mu je uistinu najvažnija, što je posebno objas­nio nakon snimanja filma ‘Vraćam se’. - Kad čujem sve te žene, sl­ušam svoju majku. Kad vidim one krafne, sjetim se svojih sestara koje su ih pra­v­­ile. Posebno se sjećam mn­o­gih situacija iz djetinjstva sa sestrom Antonijom. Pitao sam je kakvim su se krpama i četkama čistili gro­bovi, a ona je to znala! Od majke je naslijedila taj osjećaj za socijalno, religijsko, obiteljsko, susjedsko, nešto što ja nikad nisam imao - otkrio je Pedro. Iste godine kad mu je umrla maj­ka, ironično, pobi­je­dio je na Cannesu i osvojio Oscar za film ‘Sve o mo­joj majci’, kojoj je i posvetio nagrade. - Sad kritičari napokon shvaćaju da je sve što radim autentično. Vide koliko duboko osjećam karaktere na margini - rekao je.

Napisala Tea Zaninović Snimke CameraPress; Wireimage, Rex