Svijet biznisa nikada nije bio naklonjen ženama. Čak i dandanas postoje razlike u visini plaće za žene i muškarce na potpuno istim radnim mjestima – nepravda se proteže od slabo plaćenih radničkih zanimanja do hiperpreplaćenih hollywoodskih glumaca i glumica – pa sve do toga da ćete sve negdje do kraja dvadesetog stoljeća tek vrlo rijetko pronaći primjere uspješnih ženskih poduzetnica, ženama je bilo kakvo moćnije upravljanje poslovanjem izmicalo. I ne samo da im je izmicalo – smatralo se potpuno normalnim da žena nema što tražiti u visokom poslovnom svijetu. Javna sfera pripada muškarcima, oni „imaju mozak za to“, a osim toga, nemaju žene vremena za ozbiljnije poslove, netko se treba brinuti za kuću, djecu i generalno, za privatnu sferu života.

Situacija je danas – barem u razvijenom, zapadnom svijetu nešto bolja. Ne dobra, nikako idealna, ali feministički pokret barem je uspio u tome da se više ne smatra samo po sebi razumljivim tvrditi da žene nemaju što činiti u visokom poslovnom svijetu. Jest, i danas imamo problem da se žene uglavnom usmjerava u zanimanja koja su više povezana s brigom, njegom i usluživanjem (bolničarstvo, prosvjeta…) i da se onda ta zanimanja u pravilu slabije plaćaju, plus – i danas u glavama pojedinaca postoji onaj stereotip da će, kada vide probitačnu poslovnu ženu, odmah početi s komentarima o „hladnoj gaduri“, „jadan njezin muž“, „tko joj čuva djecu“, no barem više nije potpuno nezamislivo da žene vode poslovanje, osnivaju vlastite tvrtke, povlače revolucionarne poslovne poteze i u poslovanju se ističu kao promotorice napretka i novih ideja.

HELENA RUBINSTEIN I ELIZABETH ARDEN
Premda je žena u poduzetništvu oduvijek bilo, uglavnom su djelovale u sjeni i anonimnosti, odnosno pod patronatom muževa, očeva, braće ili drugih članova obitelji. Prve globalno poznate poduzetnice koje su pokorile svijet biznisa svojim inovativnim pristupom bile su dvije vlasnice kozmetičkih carstava – Helena Rubinstein i Elizabeth Arden. Ni jedna ni druga nisu bile osobito stručne za polje kozmetike – nisu zapravo bile osobito stručne ni za što, ali su imale ludi nos za biznis i marketing.

Ova dva ženska kozmetička carstva ne samo da su i danas poznati brendovi, nego su praktički i izmislila kozmetiku, šminku i uljepšavanje kao biznis. A ni jedna ni druga nisu bile ni kozmetičarke niti su pri osnivanju svojih tvrtki išta znale o uljepšavanju. Samo su se vodile dobrim osjećajem za posao i hrabrošću da kroče na nova područja.

Inovatorice željne biznis uzbuđenja
Profimedia 

COCO CHANEL
Žensko poduzetništvo u svojim prvim koracima bilo je, dakako, povezano s onime čime su se žene i inače bavile, ali za što nisu bile plaćene – primjerice, kuhanje i šivanje. Nikoga ne treba podsjećati kakvo je poslovno carstvo, stil i brend razvilo siromašno žensko dijete koje je rođeno u ubožnici pod imenom Gabrielle Chasnel. Kasnije prozvana Coco bila je, u poslovnom, ali i osobnom smislu, vrlo kontroverzna ličnost. Vizija Coco Chanel nije samo u žensku modu uvela novi brend, nego je i zauvijek promijenila žensko odijevanje, izbacivši iz njega sputavajuće korzete, preduge haljine i goleme šešire s voćem te u njega uvodeći jednostavnije krojeve i materijale, prikladne za aktivniji životni stil. Iako je Coco odavno mrtva, njezino ime i dalje živi, čak dominira modnim svijetom, a to ne bi bilo tako da nije bilo njezina smisla za poslovanje.

Inovatorice željne biznis uzbuđenja
Profimedia 

Koje su još inovatorice s moćnim njuhom za dobre poslovne prilike za sve nas krčile put u povijesti, ali i sadašnjosti, pročitajte u temi naše autorice Zrinke Pavlić koju donosimo u aktualnom, raskošnom zimskom izdanju magazina StoryBook.

Inovatorice željne biznis uzbuđenja
Storybook