Na prošlogodišnjoj dodjeli televizijskih priznanja Emmy u nekoliko kategorija pobijedio je “RuPaul’s Drag Race”, reality show koji je zahvaljujući globalnom uspjehu popularizirao ovu performativnu scenu. Da drag kultura pomalo postaje i dio zagrebačkog mainstreama, najbolje dokazuje dug red u kojem se čeka ulaznica za atraktivne, urbane, pametne, subverzivne, totalno camp, provokativne i urnebesno zabavne kostimirane nastupe našeg najpoznatijeg queer umjetničkog kolektiva House of Flamingo - jer oni su sve što nam treba za kraj napornog tjedna. A ako se nekom prilikom (kada se sve vrati u normalu) nađete ispred Pogona Jedinstvo u redu za ulaznicu, iznenadit ćete se koliko je slojevit profil njihovih obožavatelja. Sorel, Mr. E, Roxanne, Entity, Colinda i Spazam dio su Storybookove modne priče “Stereotip” koja cross-dressingom i poigravanjem masculine-feminine estetikom namjerno briše rodne identitete. Zamolili smo ih da nam približe aktualnu scenu, otkriju ponešto o festivalu DRAGram, tko su performeri i artisti koji su njih inspirirali i čije nastupe posebno pamte.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

Na Netflixu smo nedavno gledali seriju “Pose” o samim začecima drag scene u New Yorku krajem osamdesetih i stilu života LGBTQ osoba koje su tada, potpuno marginalizirane, oblikovale vrlo živopisnu underground scenu. Koje su vaše omiljene reference, izdvojite nam najzanimljivije vizualne sekvence i performere koji su vas inspirirali na kostimiranje?
- Ljepota umjetnosti koju stvaraju drag performeri krije se u tome što su te reference subjektivne i ovise o osobnosti umjetnika kojem postaviš to pitanje. Nekome će to biti klasične gay ikone kao što su Madonna, Britney, Lady Gaga ili neke starije poput Judy Garland, Diane Ross ili Grace Jones koju ste i sami spomenuli. Drugima će to biti ikone alternativnije rock ili underground scene kao što su Debbie Harry, Siouxsie Sioux, Björk ili Grimes. Koji put to uopće nisu osobe koje se bave performansom, nego samom svojom pojavom u javnom prostoru odašilju neobjašnjivu količinu komičnosti i farsičnosti. Nekad to neće biti stvarne osobe, nego likovi iz filmova, knjiga i videoigara. Međutim, na koga god se drag umjetnici referirali, zajednički je nazivnik tih osoba talent, bunt, unikatnost i neustrašivost da svoju viziju pokažu ovom pretjerano kritičnom i opreznom svijetu. Kraće rečeno, svi ćemo inspiraciju vući iz persona koje su nam svojim djelovanjem jasno dale do znanja da je biti drukčiji i svoj u redu i da nam pravo na izražavanje vlastitosti nitko ne smije zakinuti.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

Kako je biti “Drag Queen” u Hrvatskoj i promicati ideju poštovanja različitosti? I otkriva li šira publika polako tu vrstu angažiranog umjetničkog izražavanja, koja se skriva iza camp izričaja i sati utrošenih u kostimiranje i crtanje novih lica?
- Netko tko se još nije dovoljno emancipirao na ovo pitanje odgovorit će vam da je to teško. Naravno, nije jednostavno, no prvi je i osnovni korak odvojiti se od pozicije žrtve u koju se vrlo lako ušuškati. Nama je fenomenalno bivati drag umjetnicima u Hrvatskoj, pogotovo što smo pioniri ove scene na području zemalja bivše Jugoslavije i sa svim smo se strahovima morali suočiti na početku svojeg djelovanja. Samim time svoju smo publiku stvarali ni iz čega i tjerali je da raste s nama. Netom prije pandemije i lockdowna na programu u Močvari “S.R.C.E. TV” prvi smo put imali rasprodani show za koji se tražilo stotinjak ulaznica više. Drago nam je vidjeti da je količina truda i rada koji smo uložili u posljednjih sedam godina rezultirala time da na nas se više ne doživljava kao čudake koji se šminkaju i odijevaju u ekstravagantne kostime. Danas nas se promatra kao umjetnike čija je poetika u narušenim društveno-političkim stanjima Lijepe Naše mjesto sigurnosti za sve koji su drukčiji. Bili oni queer ili ne.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

Drag je globalni fenomen, koji svjetski klubovi i gradovi imaju najautentičniju scenu?
- Pravilo je da svaka veća svjetska metropola ima svoju drag scenu. “RuPaul’s Drag Race” popularizirao je drag kao umjetnost na globalnoj razini. No, nažalost, s ulaskom u mainstream donio je i nepisana pravila o tome što drag performer mora biti i kako mora izgledati. Međutim, ako razmaknemo zavjese klonova Drag Race i zagledamo se dublje u scene nekoga grada, naći ćemo i autentične lokalne drag performere koji prkose trendovima. Tu bismo svakako izdvojili gradove kao što su New York, San Francisco, Los Angeles, London, Man­chester, Berlin, Pariz, Bolognu, Sydney i, naravno, Zagreb. Možda će zvučati bahato, ali smatramo da je drag koji producira House of Flamingo unikatna pojava na globalnoj sceni. To nije proizvod samo našeg razmišljanja nego mišljenje zasnovano na komentarima publike i gostujućih performera koje smo imali prilike dovesti u Zagreb preko nekih naših programa.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

Najpoznatiji umjetnik drag žanra Ru Paul rekao je da je odrastao gledajući “Leteći cirkus Montyja Pythona”, u kojem se sve svodilo na politički punk-rock f-you. Kad je kretao u osvajanje drag scene, na umu je imao samo jedno - dobru zabavu i svima pokazati rodni f-you! Recite nam nešto o svom Boudoir Showu i cross-dressingu kao sredstvu provokacije.
- Boudoir show zapravo je bio šesta inači­ca našega godišnjeg festivala DRAGram, čija je misija tematizirati umjetničke struje koje su utjecale na oblikovanje draga kao suvremene umjetničke forme. Preko “Boudoira” tako smo odlučili tematizirati burlesku i boylesku (mušku burlesku) kao jedan od tih pravaca. Taj je show po mnogočemu bio presedanski projekt za nas. Svakako je bio provokativan jer se na zaista izražen način poigravao seksepilom, fetišizacijom i objektivizacijom drag umjetnika kao seksualnih objekata. Istodobno smo osmislili show u kontinuiranom narativu u kojem su se točke na logičan i dramaturški smislen način pretakale jedna u drugu. Iznimno smo ponosni na “Boudoir” jer nam je svima bio odskočna daska u sasvim drugi način promatranja vlastitog stvaralaštva. Otkrio nam je kamo sve s njim možemo i želimo ići i koje poruke želimo poslati našoj publici.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

U sklopu festivala DRAGram u Zagreb dovodite poznata imena. Koji su umjetnici dosad nastupili i kakav nas program očekuje ove godine?
- U šest izdanja festivala DRAGram ugostili smo zaista širok spektar umjetnika koji na ovaj ili onaj način izvode drag. Na prvom je festivalu gostovala finalistica pete sezone Drag Racea i pobjednica druge sezone Drag Race All Stars Alaska Thunderfuck. Te smo godine doveli i majku moderne europske ballroom/vogue scene Lasseindru Ninju. Od drugih bismo svakako izdvojili cabaret performere Joe Black, Cheddar Gorgeous i Annu Phylactic, koji su jedni od glavnih predstavnika mančesterske drag scene, te Virgin Xtravaganzah koja svoj lik utjelovljuje u parodiji Djevice Marije. Na Boudoir showu na sceni su nam se pridružili Miss Betsy Rose, jedna od najpoznatijih performerica klasične burleske, i Dave The Bear kao jedan od glavnih predstavnika muške burleske.

drag kultura house of flamingo art kolektiv
Mladen Šarić/Storybook 

Fotografije: Mladen Šarić
Uredila: Vanja Ljubić
Styling: Ana Nikačević
Make up: Saša Joković
Kosa: Milena Maršić/frizerski salon Glamour
Modeli: Yvonne & Daisy/Colors Model Management Zadar; Mr. E, Sorel, Entity, Roxanne, Colinda Evangelista, Spazam Orgazam/House of Flamingo

Video: Timy Šarec