Ines Rukljač, koja je na čelu inovativnog projekta najnovijeg izdanja Storybooka čija je tema ‘ON Recycling’, daje svoje uvid u kombiniranje tehnologije, umjetnosti i održivosti. Nakon detaljne analize sadržaja prethodnih izdanja, Ines i njezin tim koristili su AI SOLL kako bi istražili teme, riječi, emocije i fotografije, prikazujući AI kao alat, a ne kao zamjenu za ljudski faktor.
U intervjuu razgovaramo s Ines Rukljač, vizionarkom koja stoji iza najnovijeg izdanja Storybooka. S bogatim iskustvom stečenim u tehnološkoj kompaniji i medijima, Ines je donijela novi kreativni pristup u izdavačkoj industriji kombinirajući tehnologiju, umjetnost i ekološku svijest.
Možete li nam ispričati kako je nastala ideja za ovaj Storybook?
Ideja za Storybook proizišla je iz moje strasti prema tehnologiji i medijima te razgovora sa Silvijem Vujičićem, koji ima bogato iskustvo u svim sferama umjetnosti. Razmišljali smo kako tržište traži novu razinu integracije, onu gdje tehnologija susreće kreativnost. U tom kontekstu Storybook predstavlja dinamično putovanje kroz medijsku inovaciju i kreativnost te je sinteza mojih iskustava stečenih u tehnološkim kompanijama i medijskoj ekspertizi, kao i vizije WMG-a, vlasnika izdavačke kuće koja objavljuje Storybook.
Tema ‘ON Recycling’ nije samo o recikliranju materijala, nego i ideja, emocija te iskustava. Koristeći AI SOLL, analizirali smo sadržaj našeg dosadašnjeg 51 izdanja da bismo shvatili kako se teme i emocije mijenjaju ili ponavljaju tijekom vremena. To nam je omogućilo da stvorimo izdanje koje odražava cikluse u umjetnosti, novinarstvu i ljudskom iskustvu.
Usto, željeli smo pomoću tehnologije i digitalnih kanala postići interaktivnost sadržaja, što smo uspjeli provlačeći kroz sadržaj QR kodove koje smo povezali s društvenim mrežama (IG, TikTok…) pa imamo efekt ‘engagementa’ s publikom.
Tko je SOLL?
SOLL je pozvan da kreativno oblikuje posebno izdanje magazina Storybook. SOLL, kao umjetnu inteligenciju, konceptualizirali su Silvio Vujičić i Miro Roman 2020. godine težeći izlasku izvan uobičajenih okvira individualnosti, kreativnosti i inteligencije dizajnera.
Kako ste uspjeli integrirati AI i ljudski faktor u ovom projektu?
Ključ uspjeha leži u balansiranju između AI i ljudskog faktora. Koristili smo AI kao alat koji nam pomaže analizirati i integrirati goleme količine podataka i vizualnih elemenata, ali uvijek na čelu s ljudskom kreativnošću i osjećajem. Vjerujemo da se iz kolaboracije AI i čovjeka može izvući maksimalna kvaliteta, pri čemu AI ostaje rješenje, ali nikada ne može zamijeniti ljudski faktor.
SOLL AI solution odigrao je ključnu ulogu u analizi dosadašnjeg 51 izdanja Storybooka. Bio je to golemi posao u kojem je SOLL analizirao statističke podatke o broju riječi, rečenica i najčešće korištenih pojmova tijekom 14 godina. Sofisticirana analiza omogućila nam je da razumijemo i grupiramo podatke, stvarajući jedinstveni rječnik Storybooka.
Analize su nam pružile dubok uvid u teme, stil i fokus magazina tijekom godina.Razumijevanje kako se sadržaj mijenjao ili ostao konzistentan bilo je ključno za strateško planiranje ovog i budućih izdanja. Primjerice, analiza je uključivala detalje poput koliko se puta određeni pojmovi ili objekti spomenuti u časopisu, što nam je omogućilo da bolje definiramo našu publiku.
Kako ste osigurali da Storybook ostane vjeran svojim korijenima unatoč tehnološkim inovacijama?
Iako smo koristili napredne tehnologije, bilo je ključno očuvati duh Storybooka. Svaka odluka, od izbora sadržaja do vizualnog dizajna, vođena je željom da poštujemo tradiciju, ali i da gledamo prema budućnosti. Ovim projektom željeli smo pokazati da se kvaliteta može podignuti na višu razinu, a pritom promijeniti stigmu o tehnologiji u medijima.
Kakvi su planovi za Storybook i kako vidite budućnost medijske industrije?
U Storybooku nastavljamo istraživati mogućnosti integracije AI-ja i ljudske kreativnosti. Planiramo dalje razvijati alate i kanale distribucije kako bismo osigurali da naša kvaliteta dopire do što šire publike. Vjerujem da je budućnost medijske industrije u harmoniji tehnologije i ljudskog duha, gdje tehnologija ne dominira, nego pomaže u izražavanju autentičnih ljudskih priča i emocija.
Većina medija prešla je na digitalne platforme, koristi se društvenim mrežama, videoformatima i slično, kao i mi. No mi želimo otići i korak dalje, pozabaviti se personalizacijom sadržaja i interaktivnošću, razvojem virtualne i proširene stvarnosti, kombinacijom offline i online iskustava i slično. Već u ovom Storybooku uspjeli smo integrirati neke inovacije, pružajući korisnicima potpuno novu dimenziju iskustva konzumacije sadržaja.
Istodobno oglašivačima nudimo nove forme oglašavanja. Tradicionalni modeli oglašavanja su evoluirali. Oglašivači sve više koriste influencere, sponzorstva događanja, native advertising i druge metode kako bi dosegnuli do ciljane publike. Ali i tu idemo korak dalje kroz teme, medijske formate, medije i slično.
Čini se da Storybook donosi novosti u medijsku industriju u Hrvatskoj?
Apsolutno! Vjerujem da je ovaj Storybook tek početak. Zastupamo eksperimentalni pristup koji se ne boji mijenjati tržište. Storybookom pružamo edukaciju i spajamo svijet umjetnosti i novinarstva, stvarajući sadržaj koji odgovara zahtjevnim čitateljima te istodobno pozitivno utječe na okoliš. Ovo je tek uvod u naš nastavak inovacija.
Koje su inovacije uvedene u procesu izrade Storybooka kako biste podržali temu recikliranja i održivosti?
Uveli smo nekoliko inovacija, uključujući korištenje papira u čijoj je proizvodnji potrebno manje vode i optimiziranje dimenzija Storybooka kako bismo smanjili otpad. Razvili smo i tri ekološki osviještenakanala distribucije: tradicionalni tisak, paketomate dostavljene električnim vozilima i distribuciju u luksuznim hotelima. Ugradili smo AI u produkciju sadržaja. Osim toga, koristimo proširenu stvarnost za povezivanje naših online i offline iskustava. Imamo multiplatformski pristup.
Prema mom dosadašnjem iskustvu, tehnologija u osnovi ne mora biti problem. Kada vidite ljude kao problem, a tehnologiju kao rješenje, tehnologija postaje problem. Ali ako vidite tehnologiju kao potencijalno proširenje čovječanstva i svjesni ste da svako proširenje vodi do odgovarajućeg smanjenja neke ljudske sposobnosti, tada možete razvijati tehnologiju na uravnotežen način.