Rastući broj sofisticiranih prijetnji poslovanju i online transakcijama, što je posljednje vrijeme potpomognuto i umjetnom inteligencijom, traže robusna, pouzdana i učinkovita rješenja za obranu. Takve su mjere nužne za zaštitu osjetljivih korporativnih i osobnih podataka te intelektualnog vlasništva ili pristupa središtima za upravljanje. Tradicionalni načini zaštite oslanjaju se na lozinke i PIN-ove, fizičke uređaje poput kartica i sl., koji često nisu dovoljno pouzdani. Lozinke i PIN-ove je moguće ukrasti ili pogoditi, a osobe ih nerijetko i zaboravljaju, dok je kartice i druge gadgete moguće izgubiti ili nam ih mogu otuđiti. Zbog povećanih rizika, raste i regulatorni pritisak, pa tako, primjerice, Direktivom o uslugama plaćanja (poznatom po kratici PSD2) EU od svih koji obavljaju transakcije online traži snažno potvrđivanje identiteta potrošača (Strong Customer Authentication, SCA). SCA primarno podrazumijeva primjenu višestupanjske potvrde identiteta, što u praksi znači kako je za potvrđivanje transakcije potrebno dati bilo koja dva od ukupno tri elementa: nešto što znate (poput, primjerice, lozinke), nešto što posjedujete (kao, recimo, pametni telefon) i nešto što je nedvojbeno vaše (na primjer, otisak prsta, sken oka ili lica, što zovemo još i biometrija).
Rast tržišta do blizu 100 milijardi USD
Kao odgovor za smanjenje tih rizika sve veći broj tvrtki odlučuje se za uvođenje biometrije, što se odražava na procjenu stope rasta tog segmenta računalne zaštite. Naime, prema rezultatima istraživanja Global Mobile Biometrics Market tržište biometrije bi do 2028. godine moglo dosegnuti vrijednost od blizu 92 milijarde američkih dolara na globalnoj razini, uz rast od više od 20 posto tijekom petogodišnjeg razdoblja.
Biometrija je već na različite načine dostupna u našoj svakodnevnici. S njome se, recimo, možemo susresti u zračnim lukama, a postaje i sve teže naći noviji pametni telefon koji nema barem ugrađen čitač otiska prsta. Očekuje se kako će, zbog lakoće korištenja, brzine, dostupnosti i povećane razine sigurnosti, biometrija postajati sve popularnijom među mlađim korisnicima. Primjerice, jedeno je istraživanje u SAD-u pokazalo kako više od pola ispitanika iz generacije Z koristi prepoznavanje lica pri kupnji online. Kod milenijalaca taj je udio blizu tri četvrtine.
Kao primjer biometrijski utemeljenog rješenja u Hrvatskoj možemo izdvojiti Mastercardov ID Check, koji se automatski aktivira ukaže li se potreba za provjerom identiteta pri plaćanju. Krajnje je jednostavan za korisnika. Uoči li banka potencijalno sumnjiv zahtjev za transakciju Mastercard karticom, poslat će vam o tome obavijest putem svoje mobilne aplikacije. Nakon toga svoj identitet možete potvrditi, primjerice, otiskom prsta i odmah razriješiti nedoumicu, čak i ako se u tom trenutku bavite nečim drugim. Nema potrebe za odlaskom u poslovnicu ili telefonskim pozivom – sve je gotovo u tren oka uz pomoć biometrije i vašeg pametnog telefona.
Token kao dodatna zaštita
Mastercard također osigurava dodatnu zaštitu procesom tokenizacije. Kako bi spriječili presretanje i krađu osjetljivih osobnih podataka, zamijenit će podatke s vaše kartice drugim jedinstvenim brojem. Taj je broj koristan bankama i trgovcima, ali ne i hakerima – čak i ako ga se uspije dočepati – jer ga ne mogu upotrijebiti izvan specifične transakcije i trgovca.
Ove digitalne tokene moguće je napraviti za različite uređaje, pa ne morate biti ograničeni samo na pametni telefon, već ih možete koristiti i u pametnim satovima te drugim sličnim uređajima.
Tehnologija ide dalje
Nema sumnje u to kako biometriju čeka svijetla budućnost. Već sad transformira online kupnju, čineći proces sigurnijim, praktičnijim i personaliziranim. S vremenom bi metode skeniranja otiska prsta, prepoznavanja lica i glasa mogle postati ključnim alati za provjeru identiteta korisnika.
Tehnologija se dalje razvija. Bilježi se napredak u prepoznavanju glasa, kao i u tehnologijama poput skeniranja vena na prstu, koju između ostalog koristi ugledna banka Barclays.
Neće proći dugo prije no što osigura procese naplate koji glatko teku zahvaljujući brzoj potvrdi identiteta otiskom prsta ili skeniranjem lica. Također, mogla bi personalizirati iskustvo e-trgovine korištenjem jedinstvenih identifikatora za prilagođavanje preporuka na temelju individualnih preferencija. Primjerice, tehnologija prepoznavanja lica mogla bi analizirati emocije kupca tijekom pregledavanja, predlažući proizvode koji odgovaraju njihovom raspoloženju.
S napretkom umjetne intelogencije, očekuje se da će biometrijski sustavi postati još precizniji i prilagodljiviji, poboljšavajući sigurnosne mjere i upotrebljivost. Kako se te tehnologije budu razvijale, biometrija će vjerojatno postati standardna značajka u e-trgovini, preoblikujući način na koji potrošači komuniciraju s online platformama.
*Sadržaj nastao u suradnji s Mastercardom.