Kombinacijom talenta, kreativnog entuzijazma, lekcija naučenih tijekom obrazovanja te rada Mihaela Grnović Novaković, art direktorica brenda Croata, dosegnula je vrh dizajna Hrvatske i jedna je od rijetkih koja se bavi dizajnom dezena tkanina. „Dizajn je nešto što nas uvijek iznova privlači i osvaja svojim mogućnostima izvedbe – bilo na likovni, bilo na tehnički način, a jednom kad to sve uskladite i kombinirate, postajete kreator jedne predivne cjeline. Upravo zbog toga sam zaljubljena u svoj posao i kreiram čarobna djela od nježne svile“, kaže karizmatična dizajnerica koja ne krije da joj je posao učinio život potpunijim i ljepšim.
Dobro raspoložena Siščanka, usavršavajući se u svom području rada, proputovala je gotovo cijeli svijet, upoznala brojne umjetnike te njihove mudrosti usvajala je kad god bi joj se pružila prilika, a neke od njih nesebično nam je i otkrila.
Book: Možete se pohvaliti brojnim postignućima i nagradama, iznimno ste cijenjeni među kolegama i partnerima. No kako je izgledao vaš profesionalni put i što je sve bilo potrebno da biste danas bili tu gdje jeste?
Bilo je potrebno puno rada, strpljenja i učenja tijekom godina. Trudila sam se naučiti što više od kolega i poslovnih partnera. Puno sam radila na sebi - pratila sam novitete u struci, učila sam na brojnim putovanjima, pratila trendove i predviđala smjerove u kojima će se kretati. Tijekom studija na Tekstilno-tehnološkom fakultetu i poslije u radu s nekoliko dizajnera, polako sam živjela modnu industriju i suočavala se s njezinom složenosti i slojevitosti kroz svjetla modne piste te strku i mukotrpan rad u back stageu. Impresivna je činjenica koliko je sati rada i odricanja potrebno za razvoj jedne kolekcije. Radom za brend Croata shvatila sam koliki je izazov, ali i zadovoljstvo osmisliti i realizirati kolekciju od ideje na papiru do proizvoda na policama.
Book: Koliko vam je trebalo vremena da napredujete od dizajnerice do art direktorice? S kojim ste se izazovima susreli kada ste preuzeli položaj art direktorice?
Moj profesionalni put u Croati počeo je 2002. kada sam kao pripravnica ušla u carstvo svile. Vrlo brzo sam napredovala na dizajnersku poziciju, pa sam bila promovirana u voditeljicu odjela dizajna da bih naposljetku zauzela poziciju art direktorice, koja je obilježila moj dosadašnji put. Ponosna sam što je modna kuća u kojoj radim jedna od rijetkih, ako ne i jedina, koja se bavi dizajniranjem dezena, uza sav ostali dizajn koji radimo unutar kuće. Izazov je bio kako sve naučeno tijekom godina primijeniti i stvoriti cjelinu. Jedno je biti dio stvaralačkog procesa, a sasvim je drugo kreirati, stvarati i voditi tim dizajnera i suradnika.
Book: Koliko je napredovala Croata u modernizaciji i dizajnu posljednjih godina?
S obzirom na to da radim u kompaniji koja stavlja velik naglasak na kreativnost - promjene i inovacije su nam svakodnevica. Croata je prilično napredovala, u što se mogu uvjeriti i naši kupci. Inovacije u proizvodnji su nam omogućile da razvijemo potpuno nove kategorije proizvoda, najprije u luksuznom segmentu koji su naši kupci prepoznali, a potom i u nizu drugih kategorija i varijacija postojećeg asortimana. Nedavno smo lansirali novu kolekciju luksuznih muških košulja iz linije Croata Dubrovnik. Posebno mi je drago što je koncept i dizajn proizvoda djelo interdisciplinarnog tima te da se gotovi proizvodi izrađuju u Hrvatskoj, u vlastitim pogonima. Do toga ne bi došlo da nemamo čvrsto postavljenu strategiju i snažan tim. S druge strane, naš posao je višestruko izazovan jer kreiramo za razna svjetska tržišta. Svojim dizajnom namećemo trendove na domaćem tržištu, ali i pratimo posebnosti pojedinih tržišta, primjerice američkog i japanskog, koje je vrlo specifično. Unatrag nekoliko godina znatno smo stilski obogatili dizajn dezena, ali smo i dalje zadržali svoj prepoznatljiv dizajnerski rukopis i motive. No, ono što je najbitnije - iako smo najpoznatiji po kravatama, svilene marame i šalove podignuli smo na pijedestal koji zaslužuju te bogatim koloritom i modernim dizajnom privukli pažnju žena.
Book: Kako zamišljate Croata ženu?
Croata žena je elegantna, uspješna, samosvjesna i ženstvena. Ona zna što želi i ne pristaje na manje. Kod nje nema kompromisa, ona hrabro korača poslovnim ili lifestyle vodama. Njezin svijet se kreće brzo, ona je ženstvena lavica!
Book: A muškarca?
Croata muškarac prati takvu ženu! Oni se međusobno motiviraju, pokreću i jedno drugo čine boljima. Muški i ženski principi se prožimaju od samih početaka, o čemu govori i priča našeg brenda. Prva kravata je nastala iz ljubavne priče muškarca i žene, tj. od rupca koji je žena darovala muškarcu u znak vjernosti i ljubavi. Ta činjenica još je jedan dokaz za onu staru poslovicu da uz svakog uspješnog muškarca stoji sposobna žena!
Book: Tko su vam uzori u poslu? Koji njihov savjet pamtite i danas?
Nikoga ne idoliziram, ali niz ljudi cijenim. Ponajprije kolege na poslu koji su mi od prvog dana energijom svakodnevna inspiracija, izazov i poticaj za rad na osobnom usavršavanju. Cijenim vizionarske sposobnosti utemeljitelja brenda Croata, Marijana Bušića, a od modnih brendova cijenim Armanijevu jednostavnost i čistoću krojeva te mogućnost izvedbe svečanog i dostojanstvenog u svakodnevnim modnim kombinacijama. Sviđa mi se YSL i njegovo genijalno preslikavanje muškog odijela na žensku figuru ili mala crna haljina nošena na nekoliko načina; volim elegantnu Coco Chanel i njezine ženstvene, prepoznatljive kostime i kreacije namijenjene emancipiranoj ženi. Od svih njih uzimam ono što je već zapisano u povijesti mode. Uvijek morate ispričati priču na svoj način i nastojati biti originalni. Morate biti prepoznatljivi, nikad ne kopirati. Ja nemam modni uzor, nemam obrazac koji pratim i zauvijek ću pamtiti savjet svog oca koji mi je uvijek znao reći da treba biti svoj!
Book: Kakav biste trag voljeli ostaviti iza sebe?
Puno lijepih dizajniranih šalova, ali i drugih odjevnih predmeta, puno pozitivne energije i nasmijanih ljudi. Koju umjetničku sliku. Ponosna sam jer smo svojim radom već ostavili trag u modi, ali želim da bude još snažniji i prepoznatljiviji u svim krajevima svijeta.
Book: Koliko vam je moda važna u privatnom životu?
Bitno mi je da se osjećam ugodno i dobro, ne mora nužno izgledati ‘dizajnerski’ ili drugačije, ni plijeniti pažnju. Volim imati ili kreirati nešto što je samo moje.
Book: Imate li modni detalj bez kojeg ne izlazite iz kuće?
Volim cipele i uvijek pazim da, osim što moraju biti lijepe, budu drugačije, meni posebne, makar po tome da me na nešto podsjećaju. Volim, osim na sebi, imati još jedne naušnice i šal u torbi, za svaki slučaj… Nešto lepršavo. S obzirom na to da sam stalno aktivna i u žurbi, valjda to ide s mojim karakterom!
Razgovarala:
Jadranka Tomić
Fotografije:
Matea Smolčić Senčar