Ako se ikoga u Hollywoodu može nazvati originalnim, posebnim, dosljednim, ekscentričnim, šašavim, a opet sa snažnim umjetničkim potpisom, onda je to redatelj Tim Burton. Godinama izgleda isto - odjeven u crno, hoda s raščupanom frizurom i na crvenom tepihu (jer ga nije briga) i tamnim naočalama, a upravo zbog te luckavosti i karizmatičnosti potvrđuje da jednostavno ne stari. Potkraj kolovoza ovaj će jedinstveni filmski majstor navršiti šezdeset godina, a neki njegovi radovi već su odavno ušli u filmsku antologiju. ‘Edward Škaroruki’, ‘Bubimir’, ‘Charlie i tvornica Čokolade’, ‘Mars napada’, ‘Alisa u zemlji Čudesa’..., a sve ih krase bizarni likovi, čudesni pejzaži, raskošni setovi, fascinantni kostimi i impresivna mašta. Njegov rad nesumnjivo odskače od često sladunjavog holivudskog stila, pa se tzv. bartonovski stil opisuje kao mješavina misterija, gotike, nadrealnosti s elementima klaunovskog, uz često zbunjene i neshvaćene likove. Velik naglasak stavlja na estetiku, a priča mu nije u prvom planu, što uvijek ne zadovoljava ukus šire publike. Ali njemu i nije toliko stalo do toga. Jednostavno je potpuno drukčiji od drugih.

Timothy William Burton rodio se 25. kolovoza 1958. u Burbanku u Kaliforniji. Nerijetko govori o svom neobičnom odrastanju.

- U spavaćoj sobi imao sam dva prozora koja su gledala na travnjak. Iz nekog su razloga moji roditelji zazidali prozore, odnosno ostavili su mi samo jedan mali prorez kroz koji sam mogao gledati. Morao sam se popeti na stolac da bih pogledao van. Nikad ih nisam pitao zašto su to učinili - otkriva Burton te dodaje da je njegova obiteljska kuća bila blizu aerodroma pa su se on i brat igrali pogađanja kada avion slijeće i uzlijeće s piste.

Dok je bio dijete, imao je bijelog psa Pepea kojeg je obožavao, pa je lik u animiranom filmu ‘Moje najdraže Čudovište’ (Frankenweenie) inspiriran njime. Tvrdi da je njegov ljubimac imao divan karakter.

- U djetinjstvu nisam imao puno prijatelja. Taj osjećaj usamljenosti bio je jači kako sam postajao zreliji. Bio sam sretan što sam u školi imao dva nastavnika kojima je bilo stalo do naših osjećaja, odnosno koji su uvažavali različite osobnosti jer nismo svi jednaki. S druge strane, uvijek sam osjećao da sam poprilično normalan, jer su mnogi, eto, govorili da nisam”, ispričao je Tim prije nekoliko godina.

Zbog usamljenosti u djetinjstvu razvijala mu se mašta, obožavao je čitati Edgara Allana Poea i gledati stare horor filmove.

- Možda sam se zbog te usamljenosti osjećao čudno i izolirano. S druge strane, mislim da se puno djece često povlači u sebe. A kako sam postajao stariji, tako se taj osjećaj pojačavao. No postoji osoba koja mi je mnogo pomogla. Bila je to Doris Adams, profesorica umjetnosti iz srednje škole - ispričao je o profesorici koja je svoje učenike stalno poticala na kreativnost i korištenje različitih materijala.

- Nije imao dugu raščupanu kosu, nije se ponašao čudno niti nosio čudnu odjeću. Bio je poput ostale djece. No bio je originalan u crtanju. Slikao je prekrasne, fascinantne likove kakve ne možete ni zamisliti. Crtao je ljudske karikature, komične likove - ispričala je ponosna profesorica. Adams je svom razredu održala i neke lekcije o snimanju i animaciji te je jedna od rijetkih koja je u talentiranom tinejdžeru vidjela umjetnika i poticala ga.

- Bio bi velik gubitak za umjetnost da nije nastavio - rekla je Timova profesorica koja ga je podržala na otvorenju njegove izložbe.

No njegovi pokojni roditelji Bill i Jean Burton svog sina baš i nisu najbolje razumjeli. Otkrio je da je njihov odnos bio napet, no s godinama i iskustvom pokušava ih razumjeti.

- To je bilo vrijeme kada su očevi radili, a majke bile domaćice, pa se i moja majka vjerojatno osjećala kao u zamci. Otac je bio profesionalni igraČ bejzbola, nakon čega se ozlijedio i to mu je bila popriliČna trauma. Pokušao sam slijediti oČevu ljubav prema sportu, ali nisam bio ni najbolji ni najgori igrač bejzbola. Moja je majka, pak, bila frustrirana provincijalna umjetnica koja je Djeda Mraza izrađivala od folije i bora. Za Noć vještica izradila mi je kostim kostura koristeći dekoraciju za snjegovića - priča umjetnik kojem je majčina mašta pomogla u osmišljavanju karaktera za animirani film ‘Predbožićna noćna mora’.

- S roditeljima odrastaš i oni su dio tebe, tvog DNK. Roditelji te zapravo nikad ne napuste i ne možeš ih samo tako odbaciti. Ako me pitate bih li nešto promijenio, ne bih. Istina je da sam se ponekad osjećao jadno i depresivno, ali da je bilo drukčije, ne bih bio ovakva osoba kakva sam danas - ističe filmaš koji i danas s nostalgijom svrati u rodni grad, prošeta glavnom ulicom i zastane ispred obiteljske kuće u kojoj stanuju neki njemu nepoznati ljudi. I to mu je, kako otkriva, jako emotivno.

Prve animirane filmove snimio je već sa 13 godina, a najpoznatiji od njih je ‘The Island of Doctor Agor’. Stoga i ne čudi što je obrazovanje nastavio na California Institute of the Arts u kalifornijskoj Valenciji. Godine 1980. dobio je stipendiju za Disneyjev umjetnički institut u Kaliforniji. To nisu bile produktivne godine za Disney, a ni Burton nije bio ondje najsretniji. Tek poslije je priznao da nije mogao crtati slatke njuškice, a Disney nije prepoznao nijednu njegovu ideju pa su odbili prikazati njegov kratki animirani film ‘Frankenweenie’ iz 1984. Smatrali su da takav film nije prikladan za djecu, kao i njegov animirani kratki film ‘Vincent’ iz 1982., o njegovu idolu Vin-centu Priceu. Zbog tih okolnosti Burton je napustio Disney i na krilima kreativne slobode ostvario komercijalni uspjeh, i to zahvaljujući komičaru i glumcu Paulu Reubensu koji se oduševio filmom ‘Frankenweenie’ te mu pomogao da postane redatelj filma ‘Peeweejeva velika avantura’ 1985. godine. Film je postao jedan od Warner Brosovih najveĆih hitova osamdesetih godina prošlog stoljeća. Stoga mu je ukazano povjerenje da snimi film ‘Bubimir’ (‘Beetlejuice’) tri godine poslije, a golemi uspjeh doživio je 1989. kad je režirao kultnog ‘Batmana’.

I danas generacije pamte avangardni film ‘Edward Škaroruki’, od čijeg je snimanja prošlo 28 godina. Riječ je o simboličnoj priči o prekrasnom dječaku koji umjesto ruku ima škare, i u želji da zagrli ljude, on ih povrijedi. Tada je animirani gigant Disney zažalio što više ne surađuje s Burtonom pa su ga angažirali na filmu u kojem Halloween otima Djeda Božićnjaka. Riječ je o filmskom hitu ‘Predbožićna noćna mora’ iz 1993., a stvaranje negativca Jacka Skellingtona inspirirano je malom lubanjom koja se nalazila na glavi Bubimira, lika iz istoimena filma. Zanimljivo je da je lik Sally nastao prema uzoru na Timovu bivšu zaručnicu, Lisu Marie Smith, koja je bila njegova muza.

No nisu mu svi radovi bili uspješni. Štovatelji njegova djela tvrde da mu nije trebala crtana televizijska serija ‘Family Dog’ koju je producirao Steven Spielberg, kao ni ‘Cabin Boy’ koji je Burton koproducirao.

No već film ‘Ed Wood’ iz 1994., koji donosi bizarnu priču o Edwardu D. Woodu Jr.-u, redatelju poznatom kao najgorem u povijesti, ostvario je veliku gledanost. Svoju producentsku kvalitetu potvrdio je filmom ‘Batman zauvijek’, nakon čega se ponovno vratio animaciji.

Film ‘Mars napada’, urnebesna parodija na ZF filmove pedesetih godina prošlog stoljeća, oduševio je gledatelje, da bi se fantastiČnim hororom ‘Sanjiva dolina’ s Johnnyjem Deppom i Christinom Ricci u glavnim ulogama ponovno vratio u svijet legendi i bajki. Snimio je i remake klasika ‘Planet majmuna’ 2001. s Markom Wahlbergom i Helenom Bonham Carter, koja glumi najljepšu majmunicu i strastveno se zaljubljuje u astronauta. Film je razočarao gledatelje i kritičare, no Burtonu je donio ljubav - fatalno se zaljubio u osam godina mlađu Britanku, glumicu Helenu Bonham Carter. Priča kaže da prvi kompliment koji je Burton uputio Heleni bio: “Stvarno ti odlično stoji ova majmunska maska, kao da je stvorena za tebe!” Neobičnoj glumici to nimalo nije smetalo, naprotiv.

- Rekao mi je da se ne ljutim, ali da sam prva osoba na koju je pomislio kada je razmišljao o toj ulozi i kako mu se čini da volim mijenjati izgled. Odgovorila sam mu da je u pravu - rekla je Helena.

U vrijeme kada su se zaljubili Tim je već deset godina bio u vezi i zaručen za manekenku i glumicu Lisu Marie Smith (od 1988. do 1991. bio je u vezi i dvije godine u braku s Lenom Gieseke, Njemicom i stručnjakinjom za specijalne filmske efekte), i odmah su počeli kružiti tračevi da je Helena presudila toj vezi.

- Tim je jako sramežljiv, a ja sam cijelo vrijeme bila odjevena u kostim majmunice pa se zapravo i nismo mogli spetljati - pravdala se.

No Tim je poslije priznao da mu je crvenokosa umjetnica ionako bila najprivlačnija u kostimu majmunice. I postali su najekstravagantniji, najotkaČeniji par koji je ikad hodao holivudskim crvenim tepisima. Helenu su mediji opisivali kao ženu osebujna stila koja kao da nikada nije vidjela Češalj, a osim toga praunuka je britanskog premijera, grofa Herberta Henryja Asquitha. Burton je davno dobio stigmu kalifornijskog čudaka, zaljubljenika u estetiku ružnog. Zanimljivo je da je Helena s roditeljima živjela do 30. godine, što njoj uopće nije bilo neobično. Njezina majka Elena Propper de Callejón postala je psihoterapeut nakon što je doživjela živčani slom kada su Heleni bile tri godine, a otac Raymond Bonham Carter poznati je bankar iz ugledne britanske političke obitelji. Godine 2003. Helena i Tim dobili su sina Billyja Ray-monda, a četiri godine poslije i kćer Nell.

Redatelj je u jednom intervjuu otkrio da se odmah zaljubio u London, gdje je pronašao obiteljski dom. Posebno ga je oduševila Četvrt Hampstead u kojoj je unajmio kuću 1999. dok je snimao film ‘Sanjiva dolina’. Inače, Hamps-tead je poznat po boemima koji su ondje živjeli u 19. stoljeću, a i danas je okupljalište avangardnih umjetnika i pisaca s vrtoglavim iznosom nekretnina, viktorijanskom arhitekturom, mraČnim zavojitim ulicama i jezivim grobljem. Kao takav, Hampstead je bio idealna Burtonova oaza.

- Tim obožava kišu. On je valjda jedina osoba u Britaniji kojoj kiša ne ide na živce - rekla je jednom Helena. Kako je glumica već imala kuću u Hampsteadu, Burton je kupio još jednu. Godinama su kružile glasine o njihovu bizarnom načinu života u odvojenim kuĆama.

- Meni je život u odvojenim kućama sasvim prihvatljiv. Ako imate novac da si ga priuštite, zašto ne biste imali svoj prostor? Mnogo se lošeg pisalo o meni. Govorili su da smo Tim i ja ludi par s podzemnim tunelima koji spajaju naše susjedne kuće, a istina je da imamo dvije spojene kuće, jer je moja bila premalena. Viđamo se jednako kao i svi drugi parovi, a odnos nam je još i bolji otkako svatko ima svoj prostor za povlaČenje - rekla je Bonham Carter.

- Tim hrče i to je činjenica. Isprobali smo puno lijekova koji ne djeluju, a Tim ne želi operirati devijaciju septuma. Život u zasebnim spojenim kuĆama nije nametnuta već odabrana intimnost, što je vrlo laskavo ako si ga možete priuštiti. A i Tim me uvijek posjećuje, što je stvarno dirljivo - iskrena je Helena.

Burton je poznat da često radi s istim glumcima, ali je i njegova bivša partnerica morala dolaziti na audicije.

- Kada sam išla na audiciju za film ‘Sweeney Todd: –avolji brijač’, pet tjedana mi nije ništa rekao. Sve što je promrsio bilo je “Bravo” nakon audicije, a zatim ništa. Možete zamisliti tu napetost - rekla je glumica prije nekoliko godina i objasnila koja je tajna njihove skladne veze:

- Imamo prekrasan život i zabavljamo se. Tim je odlična osoba. Mislim da nam se osobnosti spajaju. Mi smo jednostavno srodne duše - rekla je Helena, govoreći i o odgoju djece:

- Učimo ih pristojnosti i lijepom ponašanju jer smatramo da je to jako važno. Želimo da postanu ljubazni, odgovorni i promišljeni ljudi s velikim srcem. Tim možda izgleda kao ludi profesor, dio njega egzistira u nekoj drugoj realnosti, ali jako je razuman, dinamiČan, organiziran, financijski odgovoran te dobar otac.

No Helenin i Timov savršen ljubavni život rasplinuo se poput čarolije u filmovima njezina dragog 2013. godine, kada je Tim uhvaćen u jednom londonskom kinu kako se ljubi s nepoznatom plavušom.

- To su potpune gluposti. Fotografije su snimljene dok su bili u društvu prijatelja, obitelji i kolega - branila je tada nevjenčanog supruga.

No unatoč negiranju očitog, slavni se par konačno razišao 2014. godine.

- Uvijek je teško kad propadne veza, ali mislim da je nama ostalo nešto dragocjeno. Zapravo, naša veza bila je nešto posebno i takva će i ostati. Tim i ja smo se pronašli, a kvaliteta nekog odnosa nije uvijek odraz koliko ste ostali zajedno. Ponekad s nekim ne ostanete zauvijek. Katkad se morate suočiti s činjenicom da je to bilo to. A nama je ljubav bila dar, golem dar. Podarili smo si djecu i još mnogo toga - rekla je Helena nakon što su ona i Tim putem glasnogovornika obznanili kraj u prijateljskom ozračju.

Poslije se pisalo da je Burtonova asistentica Berenice Percival kriva za kraj Burtonova odnosa s Bonham Carter, no izvor blizak bivšem paru tvrdio je da je Helena Timu tolerirala ‘nestašluke’, misleći da će proći i da su izazvani krizom srednjih godina. No poslije je i sama digla ruke od svega.

Da su ostali u dobrim odnosima, potvrđuje i to što je Helena glumila u Timovu filmu ‘Sjene tame’ iz 2014. u kojem je igrala i zgodna glumica Eva Green. Tada se još nije moglo naslutiti da će Eva pasti na Burtonov šarm. A to se dogodilo 2015. kada su viĐeni na zajedničkoj večeri u jednom japanskom restoranu u Londonu. Iako nisu otvoreno priznali svoju vezu, ne mogu ni sakriti svoj romantiČan odnos. Prije dvije godine snimili su fantastični film ‘Dom gospođice Pe-regrine za Čudnovatu djecu’.

- Evu ne možete doživjeti na prvu, ima u sebi nešto misteriozno. Neki kažu da je mraČna, ali ona je mnogo više. Pa i za mene govore da sam mračan, ali stvarno nisam. Jer nosim crnu odjeću?! Eva se susreĆe s istim problemom. Oboje volimo neobične stvari i pojave - izjavio je Burton prije dvije godine.

A kada se govori o ovom jedinstvenom filmašu, uz njega se uvijek vezuje ime njegova prijatelja Johnnyja Deppa koji je glumio u gotovo svim njegovim igranim filmovima.

- Johnny i ja imamo vrlo sličan ukus kad je riječ o umjetnosti i kreativnosti, dijelimo mnoga mišljenja, pa je prirodno da i surađujemo. Kad danas razmišljam o likovima koje je u mojim filmovima tumačio, svaki pojedinačni izbor djeluje mi logično i opravdano. Zbog slične kreativne energije bliski smo suradnici i veliki prijatelji. Ne angažiram ga zato što je zvijezda, valjda je to svima jasno. Prije 20 godina morao sam se boriti da dobije ulogu u ‘Edwardu Škarorukom’. Johnnyja cijenim i zato što nije postao glumac da bi bio slavan, nego zato što stvara karakterne likove. Uostalom, ako uloga odgovara glumcu, naravno da ću je dati onima s kojima sam blizak i kojima vjerujem. S druge strane, ako je netko moj dobar prijatelj ili s nekim imam djecu, to nema utjecaja na moj izbor - rekao je konceptualni umjetnik fasciniran likom i djelom Christophera Leeja, s kojim je surađivao nekoliko puta.

Burton je održao nekoliko samostalnih izložbi, primjerice onu u Parizu 2012., a jedna od najpoznatijih je ‘The World of Tim Burton’ iz 2009. u njujorškom Muzeju suvremene umjetnosti MoMA za koju su mnogi govorili da je najgroznija izložba svih vremena. Pružila je uvid u radove koje je Burton Čuvao uglavnom za sebe; slike, polaroid fotografije velikog formata, crteže, skice na temelju kojih je stvorio legendarne likove iz filmova kao što su ‘Bubimir’, ‘Edward Škaroruki’, ‘Charlie i tvornica Čokolade’ i drugi. Na njoj su se našli i nepoznati radovi poput dječje knjige ‘The Giant Zlig’ koju je Tim napisao i ilustrirao 1976. godine.

- Istražuješ duboke i mračne osjećaje koje svi imamo. I to činiš iznimno luckasto - rekao je Burtonu direktor MoMA-e Glenn Lowry na otvorenju spomenute izložbe.