'Ovaj koncert ćemo pamtiti, za nas je ovo koncert života, najljepši koncert koji smo ikad mogli izvesti. Pjevati duhovnu glazbu meni osobno je nešto najljepše jer je to i osobna molitva i predivna poruka nade i ljubavi. Ovime smo dali svoj doprinos kako najbolje znamo, a to je kroz glazbu. U situaciji s koronavirusom i nakon potresa, potrudili se približiti i pokazati katedralu prije no što će biti obnovljena i dati ljudima priliku da mogu virtualno ući u katredralu i vidjeti je, te da na sam Uskrs, a ovo je poseban Uskrs kada su sve crkve zatvorene i prazne, budemo svi povezani u ljubavi, molitvi i zajedništvu', kazala je Marija Husar Rimac netom nakon izvedbe uskrsnog koncerta na kojem su, u organizaciji Storyja u Zagrebačkoj katedrali nastupile sestre Husar uz klavirsku pratnju Matije Dedića. 

Nikada u životu ne bih pomislio da ću jednoga dana ući u tako ranjenu zagrebačku katedralu

'Nikada u životu ne bih pomislio da ću jednoga dana ući u tako ranjenu
Zagrebačku katedralu. Preplavili su me vrlo tužni osjećaji koji se
isprepliću sa svim nedaćama koje su nas zadesile u posljednje vrijeme. S
druge strane osjetio sam i ponos što imam takvu privilegiju biti u simbolu
Zagreba za vrijeme njegove obnove i s velikom nadom u brz oporavak
takvog svetog mjesta', nakon koncerta kazao je Matija Dedić, a njegove
dojmove i osjećaje dijele sestre Marija Husar Rimac i Ivana Husar Mlinac.
Ivana je istakla: 'Koračajući prema katedrali, okružena ogromnom količinom velikih skela i ulaskom u samu crkvu doživjela sam šok jer sam iz prve ruke mogla svjedočiti štetama koje su nastale nakon potresa. Nakon toga je prevladala kombinacija tuge, nostalgije, možda čak i straha. Ali ono što se na kraju, pomalo čak i nenadano pojavilo, je bio osjećaj divljenja. Kao da sam do kraja postala svjesna koliko je to uistinu veličanstvena crkva, koliko je prekrasna i unatoč ranama i dalje je zadržala tu svoju veličanstvenost. Stvarno možemo biti ponosni na našu
Zagrebačku katedralu'.


Matija Dedić, Monsinjor Ivan Hren, predsjednik Odbora za obnovu katedrale, Ivana Husar Mlinac, Marija Husar Rimac i Damir Foretić, arhitekt i glavni nadzorni projektant
Story Press Matija Dedić, Monsinjor Ivan Hren, predsjednik Odbora za obnovu katedrale, Ivana Husar Mlinac, Marija Husar Rimac i Damir Foretić, arhitekt i glavni nadzorni projektant

Sve je to izgledalo pomalo nestvarno, kao da smo u nekom filmu i kao da se to zapravo ne događa

Marija dodaje: 'Sam ulazak u Zagrebačku katredralu nakon potresa je
bio jako dojmljiv, emocije su mi bile izmješane, od velike ljubavi prema
Prijestolnici, simbolu naše Hrvatske, a s druge strane tuga jer je katedrala
stradala i pogled na ruševine i dijelove koji još uvijek padaju s nje, pored
kojih smo prolazili ulazeći u katedralu, sve je to izgledalo pomalo
nestvarno, kao da smo u nekom filmu i kao da se to zapravo ne događa'.
Ovaj jedinstveni koncert smo uspjeli organizirati zahvaljujući svesrdnoj
pomoći Monsinjora Ivana Hrena, predsjednika Odbora za obnovu katedrale koji je odobrio održavanje koncerta. Tijekom cijele izvedbe nazočan je bio i arhitket Damir Foretić, ujedno glavni nadzorni projektant. Naši izvođači i tehnika držali su se svih sigurnosnih pravila i držali socijalnu distancu, a na snimanju koncerta bilo je uključeno samo šestero ljudi - troje umjetnika, dva snimatelja i Željko Radočaj iz firme Lite Prom koji je omogućio tehniku, razglas i ton za ovaj nezaboravni koncert.

Ovo ne mogu usporediti ni sa čim što mi se do sada dogodilo, ovo je zaista bio poseban događaj u mom životu

Opisujući kakav im je je bio osjećaj pjevati i svirati u ranjenoj i praznoj
katedrali, Ivana je kazala: 'Ovo ne mogu usporediti ni sa čim što mi se do
sada dogodilo, ovo je zaista bio poseban događaj u mom životu. Od same
akustike koja je u katedrali savršena, a crkva je sama po sebi prekrasna i
u umjetničkom smislu daje posebnu dimenziju. Uvijek mi je poseban
osjećaj nastupati uz Mariju i Matiju. Pogotovo u ovom trenutku kada smo
bili okruženi žbukom koja je još uvijek bila po klupama, prašinom,
polomljenim dijelovima katedrale i raspucanim zidovima. Meni je osjećaj
bio poseban i milostan'.

Pjevati u praznoj katedrali je bilo jako emotivno, ja sam se čak u jednom trenutku rasplakala

 Matija Dedić također iskustvo ovog koncerta opisuje kao jedinstveno, te kaže: 'S Ivanom i Marijom surađujem od 1998. godine i prošli smo zbilja puno toga zajedno ali ovaj nastup je apsolutno kruna našeg  dugogodišnjeg prijateljstva i muziciranja. Osobno vrlo puno puta imao sam priliku svirati po raznim crkvama i ti koncerti uvijek su bili nešto posebno i iz mene su pretežno izvlačili moj maksimum s obzirom da je energija u takvim prostorima specifična i upravo je ono što maksimalno odgovara senzibilitetu glazbe koju najčešće izvodim'.

Marija je bila posebno ganuta, te iskreno dodaje: 'Pjevati u praznoj katedrali je bilo jako emotivno, ja sam se čak u jednom trenutku rasplakala i trebalo mi je snage da se vratim i da se mogu sabrati i otpjevati do kraja. Bilo je to jako teško s obzirom da Matija toliko predivno svira, da Ivana toliko predivno pjeva i njihove interpretacije te
odnesu u neku drugu dimenziju, u pravu molitvu i totalno predanje. Duhovne pjesme su posebne jer učine osjećaj kao da nisi ovdje na zemlji'.


Matija Dedić, Ivana Husar Mlinac i Marija Husar Rimac
Story Press Matija Dedić, Ivana Husar Mlinac i Marija Husar Rimac

Pjevati u praznoj katedrali je bilo jako emotivno, ja sam se čak u jednom trenutku rasplakala

Svo troje umjetnika bez imalo premišljanja su prihvatili poziv od strane
Storyja da održe ovaj koncert. Kako su u tijeku pripreme za kontrolirano I
izuzetno kompleksno rušenje dijela sjevernog tornja koji je napukao u
visini istoj kao i južni, te prijeti urušavanjem na stranu katedrale, sve do
petka 10. travnja, nismo mogli znati da će izvedba u katedrali uopće biti
moguća. No nakon najnovije procjene stručnjaka, predvođenih
arhitektom Damirom Foretićem i uz blagoslav i odobrenje Monsinjora
Ivana Hrena, te odluke da se rušenje sjevjernog tornja odgađa za dane nakon Uskrsa, krenule su brze pripreme za snimanje ovog jedinstvenog koncerta.

Nadam se da ćemo ljudima uz ono što najbolje znamo, a to je glazba, Uskrs učiniti nešto radosnijim i veličanstvenijim

Ivana o svemu kaže: 'Ni Marija ni ja nismo mi sekunde dvojile da se
uključimo u ovaj doista prekrasan događaj koji je organizirao Story.
Dobile smo priliku i zahvalne smo na toj prilici, bez obzira što je sama po
sebi bila malo riskantna jer smo sve trebali organizirati u samo jednome
danu. Također smo, u vrijeme pandemije i nakon tjedana bivanja samo kod kuće, po prvi put izašle iz svojih domova i na ovom smo se koncertu Marija i ja prvi puta vidjele nakon početka strogih mjera. Međutim mislim da se ovakve prilike ne smiju propuštati pogotovo u ovakvim osjetljivim, kriznim i teškim vremenima. Nadam se da ćemo ljudima uz ono što najbolje znamo, a to je glazba, Uskrs učiniti nešto radosnijim i veličanstvenijim. Zaista smo se potrudile i izuzetno smo se veselile ovom koncertu'.

Matija je dodao: 'Upravo zbog već spomenutog vrlo bliskog odnosa ja osobno iz raznih razloga sestrama Husar ne mogu reći ne. I nisam se uopće dvoumio ni sekunde.  Istina je da smo upravo baš stjecajem okolnosti najmanje izvodili uskrsni program svih ovih godina, no kad su me obavijestile i to samo dan prije nastupa, profesionalno sam
se prihvatio posla. Naravno imali smo i jednu zajedničku probu ali ne predugu jer glazbeno zajednički dišemo i imamo veliko iskustvo nastupa u svim okolnostima'.

Ivana Husar Mlinac i Marija Husar Rimac
Story Press Ivana Husar Mlinac i Marija Husar Rimac

Od same ideje sve se činilo toliko ispravnim, dostojanstvenim i veličanstvenim. Poslati poruku nade, ljubavi, podrške i zajedništva iz te naše ranjene katedrale u cijeli svijet

Marija također ističe kako ni sekunde nije dvojila prihvatiti poziv za ovaj
koncert, te dodaje: 'Od same ideje sve se činilo toliko ispravnim,
dostojanstvenim i veličanstvenim. Poslati poruku nade, ljubavi, podrške i
zajedništva iz te naše ranjene katedrale u cijeli svijet'. Svo troje umjetnika je i nekoliko sati nakon koncerta bilo pod snažnim dojmovima.
'Ovaj koncert me ispunio na zaista jako puno razina. Mislim da me ovo
promijenilo, da mi je dalo jednu dimenziju koju mi je jako teško u ovom
trenutku opisati, ali osjećaj je bio dubok, milostan i toliko poseban da ga
još ne znam imenovati', kazala je Ivana Husar Mlinac.

Ovaj jedinstveni koncert koji na Uskrs od 18h imate priliku gledati na portalu Story.hr također će od 19,30 sati emitirati i Katolički radio. 

U ime čitave redakcije Storyja, portala Story.hr i Adria Media Zagreb želimo vam svima blagoslovljen, miran i sretan Uskrs!

Povijesni i arhitektonski značaj Zagrebačke katredrale, oštećenja nakon potresa i tijek radova

Prenosimo izvješće stručne skupine na čelu s arhitektom Damirom Foretićem o nalazima netom nakon potresa te tijeku radova na hitnoj intervenciji

Zagrebačka katedrala tek je krajem 19. stoljeća, odnosno početkom 20. stoljeća dobila današnji izgled koji su kanonici Zagrebačke biskupije zamislili u 14. stoljeću, kada su na pečatnjak dali ugravirati oblik crkve s dva tornja. Tijekom povijesti pretrpjela je niz požara i rušenja te je u potresu 1880. godine bila znatno oštećena. Zvonici kakve smo poznavali do 22. ožujka 2020. u 6 sati i 24 minute građeni su prema nacrtima i nadzorom arhitekta Hermana Boléa od 1889. do 1900. godine.

Jedan dio tornja pao je na krov katedrale kojeg je također oštetio i probio na više mjesta, a najveći dio kamenih elemenata pao je u dvorište između katedrale i Nadbiskupskog dvora

Nedavni potres magnitude 5,4 koji je 22. ožujka 2020. pogodio Zagreb u 6 sati i 24 minute srušio je kameni vrh južnog tornja, lom se dogodio u visini lanterne na 92 m. Srušen je dio zvonika u visini od 10,30 m, na čijem je vrhu bio pričvršćen pozlaćeni križ s gromobranskim šiljkom, ukupne visine 3,20 m. Kameni elementi pali su dijelom na skelu koja se upravo prilagođavala za radove završene III. faze obnove južnog zvonika, i pritom su oštetili dio treće galerije dovršene netom prije Božića. Jedan dio tornja pao je na krov katedrale koji je također oštetio i probio na više mjesta, a najveći dio kamenih elemenata pao je u dvorište između katedrale i Nadbiskupskog dvora. Sam vrh, tzv. jabuka, pronađena je na tavanu dvora gdje se i zadržala. Metalni pozlaćeni križ, obnovljen i postavljen 2013. godine, raspao se na brojne dijelove jer je izrađen od ploča debljeg bakrenog lima s metalnom potkonstrukcijom. Dijelovi križa pronađeni su raspršeni na skeli, na krovu katedrale, a dio dijelova bio je ispod kamena na dvorištu.

Privatni album projektanta, Vjekoslav Jozinović Obnova Zagrebačke katedrale oštećene u potresu

Već kod prvog pregleda, neposredno nakon potresa, uočeno je kako je uz vrh južnog tornja srušena i balustrada iznad apside, vrhovi baldahini kontrafora te da je u padu dijelova tornja znatno oštećena druga kontrafora lađe na južnom pročelju.

Na ulazu ispred sakristije srušen je vrh timpanonske kućice s križnom ružom. Srušeni su svi vrhovi baldahina nad kontraforima. Vidljivo je znatno oštećenje vrha piramide krova iznad južnog stubišta koje vodi od katedrale do krova na apsidi, a dio vrha na sjevernom stubištu kod oltara sv. Ladislava ostao je nagnut i nije pao. U samoj katedrali bilo je puno žbuke koja je pala, a ima i komada kamenih rebara.

Ti pomaci zidova slomili su rozete u prozorima na apsidi, a znatno su oštećeni i vitraji u samom svetištu koji su izrađeni u prvoj polovici 19. stoljeća

Uočene su jače pukotine svoda između kamenog rebra i opečenog svoda. Nakon pregleda katedrale odmah je pripremljen građevinski lift za transport radi pristupa tavanskim prostorijama katedrale, gdje je uočen lom kamena južne zabatne kućice u koji je udario dio tornja i križa. Brzim pregledom uočene su neke pukotine svodova, a nekoliko dana kasnije učena su veća oštećenja svodova iznad apside, kao i puknuća zidova. Ti pomaci zidova slomili su rozete u prozorima na apsidi, a znatno su oštećeni i vitraji u samom svetištu koji su izrađeni u prvoj polovici 19. stoljeća.
Kasnijim promatranjima uočeno je vertikalno puknuće sjevernog južnog zida na spoju zidova apside i zidova lađe. Nakon izlaska na skelu južnog tornja uočeno je da se nova zapadna fijala s treće galerije odlomila i pala na skelu. Nađena je i odlomljena jugoistočna rigalica na trećoj galeriji. Tada su uklonjeni dijelovi koji su pali s tornja, a visili su na zaštitnom platnu.
Penjanjem po sjevernom tornju do visine 75 m uočeno je oštećenje zida kamenog stubišta te su vidljive manje pukotine u svodovima tornja. Na dijelu II. galerije nalazi se i kraj čeličnog užeta promjera 15 milimetara koje spaja vrh zvonika i povezuje ga s protuutegom od oko četiri tone.

Nakon pregleda video snimaka iz drona potvrđena su znatna oštećenja

 Na snimljenim fotografijama uočena su određena oštećenja na kamenim elementima sjevernog tornja. Nakon pregleda videosnimki iz drona potvrđena su znatna oštećenja, a nakon ponovnog snimanja zaključak statičara, članova stručne komisije i kolega iz radne skupine bio je, nažalost, jednoglasan - treba ukloniti dio sjevernog zvonika jer prijeti urušavanjem, i to na katedralu!
Trenutačno se radi na više polja: na utvrđivanju načina demontaže dijela tornja koji je međusobno povezan po visini šipkama te je krut, zbog čega je donesena odluka o skidanju kompletnog dijela zvonika koji ima oko 15 m3 kamena i teži oko 30 tona, s dizalicom koja ima krak od 120 m i može podići tu težinu.
U isto vrijeme zaštićuje se krov katedrale neposredno uz sjeverni zvonik s drvenim platicama d=5 cm. U samoj katedrali zaštićuju se i oltari uz zvonik i kamenu propovjedaonicu iz 17. stoljeća. U svetištu su zbog napuknuća svodova zaštićeni sarkofag bl. Alojzija Stepinca i demontirani su dijelovi Ackermannova oltara, a ubrzano se obavljaju i pripreme za skidanje 10 drvenih kipova proroka u apsidi.

Završena je demontaža i deponiranje drvenih kipova proroka u apsidi katedrale, uklonjeni su svi liturgijski predmeti: svijećnjaci, raspela i ostali pokretni dijelovi s oltara. Isprojektirana je skela unutar i izvan apside. Skele će omogućiti demontažu vrijednih vitraja i oštećenih kamenih elemenata rozeta bifora i trifora

 Dan uoči Storyjeva uskrsnog koncerta stanje u katedrali bilo je kako slijedi: 'Završena je demontaža i deponiranje drvenih kipova proroka u apsidi katedrale, uklonjeni su svi liturgijski predmeti: svijećnjaci, raspela i ostali pokretni dijelovi s oltara. Projektirana je skela unutar i izvan apside. Skele će omogućiti demontažu vrijednih vitraja i oštećenih kamenih elemenata rozeta bifora i trifora. Unutarnja skela služit će ujedno i za podupiranje puknutih svodova te kasnije izvođenje radova na sanaciji. Vanjska skela služit će i za radove na obnovi vanjskih dijelova pročelja apside. U unutrašnjosti katedrale stolari su demontirali kompletne rezbarene klupe iz svetišta. Zaštićena su dva oltara neposredno uz sjeverni zvonik i sada se zaštićuje kamena propovjedaonica.
Popravljene su rupe na bakrenom limu nastale od krhotina južnog tornja i postavljeno je više od 15 m3 zaštite uz dva krovna polja na jugu i sjeveru.
Na južnim kontraforima demontirani su kameni elementi baldahina. To je nešto što se može vidjeti neposredno uz Domitrovićevu kulu.
„Mala“ dizalica koja je bila montirana u petak, 3. travnja, nije mogla biti u upotrebi zbog jakog sjeveroistočnog vjetra. U ponedjeljak, 6. travnja, prvi se put u košari došlo do sjevernog tornja i temeljito su se pregledala nastala oštećenja. Alpinisti su se uspeli do 92 m sjevernog tornja s unutarnje strane i sad se obavlja ubrzana postava hrastovih drvenih klada u centru zvonika koje će pomoći pri samom dizanju. Ostvarena je i suradnju s Rudarskim fakultetom gdje su se obavljala pokusna miniranja, a u četvrtak, 9. travnja, s pripadnicima HV-a u dvorištu katedrale obavljala su se probna opaljenja - odvajanja metalnih trnova zalivenih olovom na starim kamenim elementima baldahina II. galerije i presijecanje eksplozivom upletenog čeličnog užeta koji spaja kameni vrh s protuutegom, tj. olovnom kuglom od 4 tone. Napravljen je konačni kompletni plan svih aktivnosti za podizanje i spuštanje dijela sjevernog tornja.

Alpinisti su se uspeli do 92 m sjevernog tornja s unutarnje strane i sad se vrši ubrzana postava hrastovih drvenih klada u samom centru zvonika koje će pomoći kod samog dizanja

 Dok se čeka montaža „velike“ dizalice, uklonit će se dijelovi s južnog tornja koji prijete urušavanjem. Na katedrali se snimaju sva oštećenja, na objektu je bila stručna komisija Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode grada Zagreba, koja je pregledala sva dosad uočena oštećenja i naložila hitne mjere intervencije.
Iz Građevinskog fakulteta su na teren izašli profesori koji su pregledali sva oštećenja te bili na južnom tornju i u krovištu katedrale, nakon čega su napisali svoja opažanja i mišljenja te preporučili mjere vezane uz sprečavanje daljnjih oštećenja i sigurnost izvođenja radova prije obavljanja detaljnih pregleda i izrade projekta obnove i sanacije svih oštećenja.

Donosimo fotogaleriju unutrašnjosti katedrale autora Josipa Ninkovića, privatne fotografije projektanata te fotografije autora Vjekoslava Jozinovića.