Nazivaju ih montipajtonovcima svjetske klasičarske scene i jedan su od najpopularnijih dvojaca u svijetu klasične glazbe. Violinist Aleksey Igudesman i pijanist Hyung-ki Joo oduševljavaju novim i uzbudljivim programima kojima spajaju komediju s klasičnom glazbom i popularnom kulturom, a njihovi su nastupi na YouTubeu dosad pregledani više od 45 milijuna puta. U povodu 250. obljetnice rođenja skladatelja Ludwiga van Beethovena osmislili su novi program naziva ‘And Now Beethoven’ koji će 25. studenoga predstaviti i zagrebačkoj publici. Što ovaj put možemo očekivati od spektakularnog dvojca i njihovih maestralnih nastupa, otkrili su samo za Story.
Story: Ovo vam je peti nastup u Lisinskom. Kako vam se sviđa u Hrvatskoj, što mislite o našoj publici?
Istina, ovo nam je peti nastup u Lisinskom, ali kao Igudesman & Joo ili kao duo u Hrvatskoj smo nastupali više od 20 puta. S ponosom ističemo koliko smo puta bili u Hrvatskoj jer obožavamo vašu zemlju. Hrvatska publika je strastvena i inteligentna, ozbiljna, ali uvijek spremna na zabavu. To je doslovno kombinacija o kojoj sanjamo pa se veselimo povratku. Često dolazimo i na odmor u Hrvatsku, ponekad unajmimo brod pa istražujemo otoke. Hrvati su jedna od prvih nacija koja nas je podržala u karijeri. Često smo svirali ovdje u samim počecima, i to osobito zahvaljujući glazbenicima poput Nevena Frangeša. Čak smo jednom u Kastvu imali vlastiti festival. Joo je odsvirao neke od nezaboravnih recitala s čelisticom Monikom Leskovar, a kao duo nastupali smo na Dubrovačkim ljetnim igrama. Kada je naš prijatelj Julian Rachlin organizirao vlastiti festival u Dubrovniku, ugostio nas je mnogo puta i ondje smo svašta radili - od komorne glazbe do projekata sa sir Rogerom Mooreom i Johnom Malkovichem koji ima hrvatske korijene. San nam je ovdje izvesti i jedan od naših orkestralnih showova.
Story: Ovaj ćete put nastupiti s novim programom ‘And Now Beethoven’. Već ste imali sličan program ‘And now Mozart!’, ali gotovo da i nije uključivao Mozartove skladbe. Hoćete li ovaj put svirati Beethovena?
‘And Now Beethoven’ pun je Beethovenovih skladbi, ali u našem aranžmanu. Primjerice, ‘Za Elizu’ postala je ‘For a Lease’ jer je Beethoven bio prisiljen prodati svoju kuću. Igudesman je iz djela izdvojio sve kičaste detalje i pretvorio ga u čaroban, eteričan komad. Joo je iskoristio Beethovenovo pismo ‘Heiligenstadt Testament’ koje je napisao kada je namjeravao počiniti samoubojstvo kako bi oko njega skladao snažnu glazbu kojom nas uvodi u ludilo i noćne more koje je Beethoven proživljavao kada je oglušio. Možete očekivati mnogo akcije.
Story: Show ‘And now Mozart’ obilovao je suvremenim hitovima, među kojima je i dance single ‘I Will Survive’. Sadrži li i ‘And Now Beethoven’ neke popularne hitove?
Njegova je glazba općenito puna hitova, a najveći je nedvojbeno ‘Za Elizu’. Vjerojatno ćemo njegov rad kombinirati s glazbom Bacha, Mozarta, Frederica Chopina, Johannesa Brahmsa, Sergeja Rahmanjinova, Jamesa Hornera i Hansa Zimmera. ‘Za Elizu’ je već pretvorena u filmsku glazbu, čuli smo je u ‘Titanicu’, ‘Pink Pantheru’, ‘Hrabrom srcu’ i ‘Kumu’. Uglavnom, bit će to uobičajeno Igudesman & Joo ludilo.
Story: Kako ćete osvježiti Beethovenove sonate i dati im svoj pečat?
Obojica ove godine potpisujemo puno novih aranžmana i skladbi inspiriranih Beethovenom. Igudesman je u sklopu Universal Editiona objavio knjigu o violinističkim duetima ‘Beethoven & More’. Njegova glazba pruža puno toga pa je užitak mijenjati je i ‘poboljšavati’. Primjerice, ‘Za Elizu’ se pokazala savršenom komičarskom temom kojom je prožet naš novi program. Na samom kraju programa moći ćete je čuti u kombinaciji s elektroničkom glazbom. Hoće li se Beethoven zbog toga okrenuti u grobu? Ako hoće, onda će to biti samo zato kako bi još bolje mogao čuti našu izvedbu.
Story: Ove godine slavimo njegov 250. rođendan. Što mislite zašto je njegova glazba tako svevremenska?
Njegova glazba govori o borbi. Dobro je razumio ljudske emocije. Neka djela kao da su nastala prije vremena. Takve su, primjerice, njegova posljednja ‘Sonata za klavir’ i ‘Heiliger Dankgesang’ za gudački kvartet op.132, ali i djelo koje i danas zvuči kao da je ispred našeg vremena, a to je ‘Grosse Fuge’.
Story: Mnogi će reći da je Beethoven u potpunosti promijenio ulogu violine, shvatio je što se događa kada violinu stavi u ravnopravan položaj s klavirom. Jeste li vas dvojica na sceni potpuno ravnopravni? Tko ima posljednju riječ kada nastanu nesuglasice u poslu?
Joo: Violina nikad ne možete biti u ravnopravnom položaju s klavirom jer sama može odsvirati samo jednu dionicu, a klavir na sebe može preuzeti cijelu simfoniju.
Igudesman: A opet, violina može odraditi toliko stvari koje klavir ne može - postići više tonove, ili vibrato, i puno je bliža ljudskom glasu.
Joo: Ali sjeti se koliko je divnih djela napisano za klavir u usporedbi s violinom. Beethoven je samo deset sonata napisao za klavir i violinu, ali zato je samo za klavir napisao 32 sonate. Tako da tu nema jednakosti.
Igudesman: Želiš li reći da na sceni nismo ravnopravni?
Joo: Pa, ravnopravan si koliko možeš biti s tom violinom.
Igudesman: Što to sad znači?
Joo: Nećemo se svađati tijekom intervjua.
Igudesman: Ne svađam se!
Joo: Vidiš da upravo to radiš.
Igudesman: Uvijek moraš imati posljednju riječ!
Joo: To nije istina.
Igudesman: O da, je.
Story: Vaši nastupi nisu poznati samo zbog odlične glazbe, nego i zbog vašeg smisla za humor. Vrsni ste komičari. Sami pišete svoje skečeve?
Naš kreativni proces doživljavamo kao ping‑pong jer ponekad se dogodi da jedan ima neku ideju, kaže to drugome pa on na to doda nešto svoje, i to na takav način da loptica u potpunosti promijeni smjer. Ponekad će loptica otići u stranu ili izići s igrališta, ali te ideje (ako pomno pratite ove metafore i analogiju) mogu proizvesti nove ideje koje poslije postaju nešto potpuno novo, neovisno o prethodnome.
Story: Prema nekim istraživanjima, humoristični ljudi imaju veći IQ. Tko je onda humorističniji od vas dvojice?
Jedan od nas je zabavniji od drugog, ali onaj koji je manje zabavan ima veći IQ. Vi povežite!
Story: Poznajete se i radite zajedno još od studentskih dana. Kako je vaša suradnja otad evoluirala i rasla?
Naša se tajna krije u transcendentalnoj meditaciji, zelenom čaju i biljnim pripravcima. Uz to, uvijek nastojimo komunicirati jedan s drugim. I to na više razina. Ako nečim nismo zadovoljni, nastojimo to reći mirno, ali tako da vičemo iz petnih žila. Sad ozbiljno, zna biti teško, naravno, ali volimo se (i to ne na ‘onaj’ način), volimo glazbu i volimo ovo što radimo pa to sve pomaže.
Story: Kakvu ste glazbu slušali dok ste odrastali?
Različite žanrove i izvođače kao što su Frank Zappa, Queen, The Beatles, Pink Floyd i Billy Joel s kojim je Hyung-ki godinama blisko surađivao.
Story: Što vas je privuklo klasičnoj glazbi, što vas oduševljava u skladbama Beethovena i Mozarta?
Teško je to objasniti. Nadia Boulanger, divna učiteljica koja je predavala i različitim tipovima glazbenika kao što su Quincy Jones, Piazzolla, Elliot Carter, Bernstein, Philip Glass, jednom je na pitanje da objasni što je toliko genijalno u glazbi odgovorila da ne zna. I mi se slažemo s njom.
Story: Što bi zagrebačka publika mogla ponijeti sa sobom s vašeg nastupa?
Veselje i nadam se da ćemo ih inspirirati da budu kreativni. Vjerujemo da kreativnošću možemo spasiti svijet. Štoviše, napisali smo knjigu o kreativnosti ‘Saving the World’. Ona sadrži i mnogo ilustracija raznih umjetnika kao što su Adrien Brody i Sean Lennon. Terry Gilliam nacrtao je predgovor. I dalje smo u nevjerici.
Story: Imate li planova za ostatak godine? Kako je pandemija utjecala na vašu karijeru?
Sretni smo i zahvalni što ćemo sljedećih mjeseci održati još koncerata, a tu je i novogodišnji nastup u Potsdamu. Osim toga, radimo na raznim drugim projektima. Aleksey je započeo rad na svom YouTube formatu Amuse News u sklopu kojeg na humorističan način izvještava o glazbi, a snima i zabavne glazbene videouratke. Možete ih pratiti na stranici amuse.news.