Iako je zbog svoje karizme, uvjerljivih uloga i dopadljive pojave mogao biti popularan kao George Clooney, Brad Pitt, Johnny Depp ili Tom Cruise, Ethan Hawke potpuno je zadovoljan svojim mjestom na holivudskom Olimpu. Štoviše, karijeru je izgradio na kvalitetnim neovisnim filmovima, a zbog talenta za pisanje i režiju u filmskom svijetu smatraju ga pravim intelektualcem.
- Uvijek nešto piskaram, to mi je u krvi. Radim na trećem romanu, nadam se da će uskoro biti gotov. Nadao sam se da ću ga objaviti prije nego što navršim četrdesetu, ali dobro, bit će u redu i u 41. godini. Sretnik sam što ne moram pisati da bih zarađivao za život nego iz zadovoljstva i kada mi to odgovara, kada imam vremena i inspiraciju - rekao je u intervjuu za Jutarnji list 2010. uoči premijere filma ‘Zakon ulice’.
- Moj život glumca nalik je ratu sa živčanim sustavom. Sve u vezi s glumom strašno je neurotično iskustvo, od pokušaja da budete uvjerljivi u ulozi do svečanih premijera i suda publike. Glumac se svakom novom ulogom upušta u avanturu, a istodobno je potpuno prirodno da gluma izaziva nervozu i stres. Gluma je velik izazov. Pisanje me, pak, smiruje i opušta - objasnio je glumački lisac te opisao ima li dodirnih točaka između ta dva kreativna rada.
- Kad pišete, imate vremena stati, pauzirati, ispraviti loše stvari, savjetovati se... U glumi je to nemoguće. U njoj ne dajete najbolje što možete, nego najbolje što možete tog dana i tog trenutka, što ovisi o milijun elemenata na snimanju te o vašem raspoloženju. Događalo mi se da bi cijelu scenu upropastila loša perika. Ponekad prekasno shvatite da ste potpuno pogrešan izbor za ulogu i ništa vam ne ide od ruke - priznao je.
No Hawke u svojoj filmografiji nema puno pogrešnih odluka, a kada ih je imao - kritičari su ga nemilosrdno secirali. O sebi kaže da ionako nije htio postati filmska zvijezda, a u svoj glumački put uvijek je nastojao unijeti umjetnost. Zvijezda klasika ‘Društvo mrtvih pjesnika’ zato dobro zna tko je i kakvi su mu glumački standardi.
- Nikad nisam imao dovoljno vjere u sebe da bih se odlučio za veliku transformaciju radi uloge. Neki se glumci toliko promijene da vam zastane dah kada ih vidite. Nisam jedan od njih, ali zato se trudim birati različite filmove. To me uzbuđuje - objasnila je zvijezda nominirana za nagradu Oscar, i to dva puta za glumu i jednom za scenarij.
Ethan je rođen 6. studenoga 1970. u Austinu u Teksasu. Dok mu se majka Leslie posvetila dobrotvornom radu, otac James Hawke bavio se osiguranjima. Bračna idila supružnika Hawke nije dugo trajala, razveli su se 1974., a Leslie se sa sinom preselila u New York. Kada je imao deset godina, njegova se majka ponovno udala, a njezina odlučnost na svim životnim poljima snažno je utjecala i Ethana. Tako je i danas. Naime, Leslie Hawke na čelu je dobrotvorne organizacije koju je osnovala prije 20-ak godina, a riječ je o zakladi Ovidiu Rom sa sjedištem u Bukureštu u Rumunjskoj posvećenoj promicanju ranog obrazovanja djece u nepovoljnom položaju u toj zemlji. U organizaciji dobrotvornih večera nesebično joj pomaže Ethan, koji je rano počeo pokazivati interes za književnost, ali i scenu. Prvi kazališni nastup imao je sa 13 godina u školskoj predstavi ‘Saint Joan’ Bernarda Shawa. Iskusni profesori prepoznali su talent plavookog dječaka blijedog lica pa je poslije sudjelovao i u drugim školskim produkcijama. U to je vrijeme išao na satove glume u McCarter Theatre. Da je na pravom putu, potvrdila je njegova prva filmska uloga koju je dobio sa 14 godina u filmu ‘Istraživači’.
- Gluma mi je vrlo lako došla. Pala mi je u krilo. Ali ljudi kojima sam se najviše divio zapravo nisu bili filmske zvijezde. Bio sam zaokupljen Jackom Londonom i Jackom Kerouacom - ističe.
Hawkeov prvi film nije dobro prošao kod kritike, ali donio mu je prijateljstvo s Riverom Phoenixom s kojim je glumio u ‘Istraživačima’.
- Bio sam prijatelj s Riverom, ali znao sam na njega biti bolno ljubomoran. Znate, kada prijatelj naglasi da mu dobro ide, ne znači da tebi ide loše. A ako mu ide loše, ne znači da tebi ide bolje. To se odnosi na izreku “Kad god moj prijatelj uspije, mali dio mene umre” - bez dlake na jeziku prisjeća se ovaj zaljubljenik u pisanu riječ.
Kako je jednom ispričao za New York Times, rano je odlučio stvarati dobru umjetnost, po svojim standardima i po cijenu da ostane neshvaćen. Doduše, propali prvi brak, alimentacija i djeca spriječili su ga da u potpunosti živi svoj ideal u kojem novac nije najvažniji.
Ljubav prema umjetnosti odvela ga je na studij glume u Carnegie Mellon University u Pittsburghu, ali napustio ga je kada je sa samo 18 godina dobio ulogu u kultnoj drami ‘Društvo mrtvih pjesnika’ koja mu je utrla put prema svjetskoj slavi. Priča o sramežljivom Toddu Andersonu, u izvedbi Ethana Hawkea, poslanom u školu u kojoj je njegov brat svojedobno proglašen najboljim i najpopularnijim učenikom svoje generacije - osvojila je svijet. U njezinu je središtu i novi profesor engleskog jezika kojeg je maestralno odglumio Robin Williams, čovjek koji je razvio poseban odnos sa svojim učenicima. Ispričao im je priču o Društvu mrtvih pjesnika i poticao ih da budu drukčiji, da se ne mire s postojećim stanjem i da na svoj način grade ljubav prema poeziji i životu. Svaki učenik pronalazi svoj način na koji će se izraziti, a njihovi životi, zahvaljujući predanom i neobičnom učitelju, postaju drukčiji. Ethan ističe da mu je ‘Društvo’ uistinu promijenilo život i da redatelj Peter Weir ima jedinstven talent za stvaranje inteligentnih filmova.
Nakon toga velikog uspjeha Hawke je upisao englesku književnost na Njujorškom sveučilištu, ali odustao je i od toga. Nakon što je snimio film ‘Bijeli očnjak’ i romantičnu komediju ‘Spoj na slijepo’, novac je uložio u pokretanje kazališne družine Malaparte 1991. godine. Kao prvi komad postavio je Pirandella na Off-Broadwayu, čime isprva nije bila oduševljena njegova majka jer se bojala prevelikog rizika u nepouzdanom kazališnom svijetu. Mladi glumac slušao je samo sebe i svoje umjetničke porive pa kada je okupio 20 glumaca za predstavu, nedostajao mu je još jedan 50-godišnjak. Izbor je pao na Austina Pendletona, legendu kazališnog svijeta u New Yorku, glumca koji je radio s Orsonom Wellesom, Olympijom Dukakis i Blythe Danner.
- Promatrao sam njegov proces i izvedbu. Od gospodina Pendletona naučio sam da postoji istinska vrijednost izvedbe. S druge strane, ta vrijednost zna biti divlje prenapuhana kada ste iznimno zgodni i imate nekoliko hitova iza sebe - rekao je glumac, često i brutalno kritiziran zbog svojih uloga.
Na Broadwayu je debitirao 1992. u ‘Galebu’, a The New York Times napisao je da je Konstantina prikazao kao nefokusiranu živčanu energiju koja maše rukama. Variety je utvrdio da je dao neučinkovitu izvedbu u drami ‘Henrik IV.’ 2003., a Chicago Tribune objavio je da je njegov ‘Macbeth’ iz 2013. tragični heroj bez pogona. Kada je 1996. objavio svoj prvi roman ‘The Hottest State’, kritika je tvrdila da je nespretno napisan i da Hawke sebe shvaća previše ozbiljno. Godinama poslije prema romanu je snimio film, nakon čega je The Boston Globe napisao da Hawke ima instinkt glumca, a ne i redatelja. I dok su ga pojedini kritičari nazivali pretencioznim i preozbiljnim za filmsku zvijezdu, on ih je ignorirao, šutio i radio. Tako je 1993. igrao u jednom od svojih boljih filmova ‘Preživjeli’, potresnoj drami o ragbijaškoj ekipi nastradaloj u Andama, snimljenoj prema istinitom događaju, a godinu poslije prihvatio je ulogu u filmu ‘Zagrizi život’, prvom koji je režirao komičar i glumac Ben Stiller. Godinu poslije Ethan je s glumicom Julie Delpy snimio art-film ‘Prije svitanja’ koji se više od desetljeća poslije pretvorio u trilogiju, zapravo pravu lektiru nekomercijalnim filmašima. ‘Prije svitanja’ režirao je Richard Linklater (napisao je i scenarij), a radnja se vrti oko francuske studentice Celine koja u vlaku na relaciji Budimpešta - Beč upoznaje Amerikanca Jesseja. Zajedno izlaze u Beču i njihovo se druženje produbljuje. Priča u filmu opisana je minimalistički jer, osim hodanja i razgovora, ne događa se ništa više. Priča o dva karaktera, njihovim idejama, pogledima na život, ljubavi ispričana je do detalja. Jesse je prikazan kao cinik romantične duše, Celine je naizgled romantična, ali s istim sumnjama vezanim uz ljubav.
Tada ni Ethan ni Delpy nisu slutili da će film imati još dva nastavka i da će ih kritičari opisivati kao paradigmatske romantične komedije našega vremena koje su pokazale da sav novac koji uloži neki filmski studio ne može nadomjestiti originalnost i kreativnost, često nedostatne u bogato produciranim komedijama. Štoviše, neke ocjene filma ‘Prije svitanja’ i njegova dva nastavka pokazuju da je to najbolja filmska ljubavna trilogija u povijesti.
Uspješan odabir uloge bio je i SF film ‘Gattaca’ iz 1997. u kojem Hawke igra s Judeom Lawom i Umom Thurman. Dirljiva priča o tjelesno nesavršenom Vincentu koji sanjari o odlasku u svemir pa se zapošljava kao domar u svemirskoj korporaciji Gattaca i Jeromeu, genetski programiranom čovjeku, Hawkeu je donijela ljubav s visokom, karizmatičnom i talentiranom glumicom upečatljivih crta lica Umom Thurman. I dok je tada miljenica Quentina Tarantina i zvijezda filma ‘Pakleni šund’ iza sebe imala neuspješan brak sa 12 godina starijim Garyjem Oldmanom, koji je trajao samo dvije godine, Ethan je u kratkim romansama (koliko je poznato javnosti) ljubio glumice Karen Campbell i Juliju Roberts. Fatalna suradnja filmskih zvijezda okrunjena je vjenčanjem u svibnju 1998., a Hollywood je dobio jedan od najatraktivnijih parova. U braku su dobili kćer Mayu i sina Levona, ali njihova bračna sreća trajala je samo do 2003. godine. Tada se počelo šuškati da im je brak pred raspadom, i to zbog Ethanove nevjere s modelom Jen Perzow. Branio se da im se odnos raspao zbog raznih pritisaka, a ne zbog druge žene te da je u to vrijeme bio depresivan. Ni Uma nije htjela iznositi prljavo rublje, tvrdila je da i ona preuzima odgovornost za razvod te da za to ne treba kriviti nikoga drugog. No istina se ne može skriti. Sve više se počelo šuškati da je razvodu slavnih supružnika kumovala dadilja Ryan Shawhughes koju je upravo Uma zaposlila. Iako je tvrdio da je s Ryan započeo vezu tek nakon potpisivanja razvoda braka, svima je bila jasno da je fatalna dadilja začarala glumca. Međutim, Hawke je dokazao da to nije bila samo prolazna strast, vezu su nastavili, ali daleko od očiju javnosti. U siječnju 2008. otkrili su da očekuju kćerkicu. Iste su se godine i vjenčali, a igrom slučaja Uma Thurman je na dan kada je objavljeno da se njezin bivši muž oženio organizirala treću zabavu u povodu zaruka s tada 45-godišnjim biznismenom Arpadom Bussonom. Par je potom organizirao veliku zabavu u Saint-Tropezu, a zatim u New Yorku za roditelje i rodbinu. Njihova ljubavna veza počela se narušavati 2009., kada su prekinuli zaruke, da bi ih 2011. obnovili, a tri godine nakon toga konačno se razišli. U međuvremenu im se rodila kći Luna zbog koje su vodili bitku za skrbništvo, a 2017. Uma je dobila sva roditeljska prava. I dok zvijezda ‘Kill Billa’ očito nije bila sretna svojim ljubavnim odabirima, Ethan za Ryan tvrdi da je njegova srodna duša. U intervjuu za magazin Mr Porter otkrio je da ljudi imaju problem s razumijevanjem monogamije i nevjere te da je njihovo mišljenje često vrlo djetinjasto.
- Stavovi poput ‘prevario me je, on je zao’ ili ‘prevarila me je, baš je odvratna’ potpuno su u suprotnosti s činjenicom da naša vrsta nije monogamna. Biti šokiran time što te je partner prevario isto je kao kada bi se šokirao što si s godinama osijedio - ispalio je, a na pitanje novinara je li danas vjeran supruzi, odgovorio je potvrdno.
Pozornost javnosti skrenuo je Hawke i izjavom za časopis Elle.
- Uspjeh je došao naglo i bio sam izgubljen. Nisam ništa mogao kontrolirati, želio sam stati na loptu. Mislio sam da ću zbog braka biti smireniji, ali to se pokazalo pogrešnim. Postoji istraživanje koje kaže da razvoj muškog mozga nije dovršen do 28. godine. To se i meni dogodilo. Nisam ni trebao izreći zavjete, na kraju se brak raspadne nakon nekoliko tjedana - objasnio je zašto se raspao brak s Umom, a glumac s drugom suprugom, uz 12-godišnju kćer Clementine, ima i 9-godišnju Indianu.
- Trudim se ne dramiti previše zbog djece, ali kad ih imate četvero, tek tada možete vidjeti koliko zapravo imate malo kontrole. Kada mi se rodilo prvo dijete, mislio sam da je moje očinstvo jako važno, ali nakon četvrtog shvatio sam kako su ljudi previše komplicirani da bismo imali neki veliki utjecaj na njih. Naravno, želite djeci pružiti najbolje što možete, želite da budu zdrava i da imaju najbolje moguće obrazovanje. No ne možete, primjerice, imati kontrolu nad njihovim interesima - govori o očinstvu.
Kraj devedesetih i početak novog milenija donijeli su mu još nekoliko zanimljivih filmova kojima je potvrdio kameleonski talent. Igrao je u drami ‘Velika očekivanja’ 1998., dijelom temeljenoj na istoimenom romanu Charlesa Dickensa. Godine 2001. snimio je indie film ‘Tape’ s redateljem Davidom Linklaterom, ali i akcijski triler ‘Dan obuke’ s Denzelom Washingtonom. Priču o idealistu policajcu kojemu se suprotstavlja korumpirani kolega, razočaran i ogorčen, prepoznala je i Američka filmska akademija koja je Washingtona nagradila Oscarom za najbolju mušku ulogu 2001. godine, a Hawke je zaradio nominaciju u kategoriji sporednoga glumca.
- Kad sam snimao ‘Dan obuke’, bio sam izložen dijelovima New Yorka koji mi nisu bili poznati, u koje ne zalazim često jer živim na Manhattanu, a praktično su grad za sebe. Ne želim reći da živim u palači i da nemam pojma što se događa izvan mojih zidina, ali ne mogu reći da u dušu poznajem cijeli grad. New York je neobičan jer se drastično mijenja od kvarta do kvarta. A u tom drugom New Yorku vidio sam puno bijede, jada, siromaštva i teškog života. Vidio sam mnogo ilegalnih useljenika, ovisnika, oružja i droge, prostituciju i kriminal. Sve je to jako tužno. Siromaštvo i droga glavni su neprijatelji društva i ako želimo pomoći, moramo još više ulagati u znanje i obrazovanje te osigurati svim slojevima društva da ga steknu. Kada je netko obrazovan, ima budućnost, a kad imate budućnost, onda se ne upuštate u kriminal - objasnio je pokazavši u to vrijeme afinitet prema policijskim dramama i trilerima pa je snimio i ‘Napad na policijsku stanicu’ te ‘Zakon ulice’, što mu je bila druga suradnja s Antoineom Fuquaom.
- Previše je policijskih filmova i serija koje izgledaju isto i ne daju pravu sliku. Antoine nije redatelj koji bi si to dopustio. Zato je za savjetnike angažirao prave policajce i detektive koje je dovodio na probe i snimanja. Osim toga, pridružio sam se policijskim patrolama iako nismo dobili dozvolu patrolirati Brooklynom. Bilo je fascinantno vidjeti kako policajci zapravo razgovaraju, kako se kreću, kako razmišljaju. Jasno je, redatelj me može nagovoriti da se upustim u ulogu koja će mi kidati živce i zbog koje ću si uništavati zdravlje. O onoj u ‘Zakonu ulice’ nisam trebao previše razmišljati jer sam s Antoineom već surađivao i znao sam da će film biti žestok, pun života, da ću imati dovoljno materijala s kojim se kao glumac mogu igrati, da neće biti dosadno nego izazovno, smjelo i autentično. Svi me ti elementi inspiriraju i privlače. Naposljetku, ako me uloga istinski ne uzbudi i ne probudi u meni želju, sigurno je neću prihvatiti - kaže Ethan.
Godine 2004. snimio je nešto potpuno drukčije. Naime, sa starom ekipom - Julie Delpy i redateljem Linklaterom - napisao je scenarij (nominiran za Oscar) za nastavak filma ‘Prije svitanja’. Riječ je o sjajno napisanoj romantičnoj drami ‘Prije sumraka’ u kojoj mladi američki pisac u Parizu predstavlja novu knjigu i među posjetiteljima ugleda poznato lice. To je Celine, mlada Parižanka koju je Jesse upoznao putujući vlakom Europom prije devet godina. Tada su njih dvoje, svjesni da im se događa ljubav na prvi pogled, 16. prosinca 1994. u Beču proživjeli jednodnevnu romansu. Nakon toga su im životi otišli u različitim smjerovima i nisu ispunili dogovor da se šest mjeseci kasnije ponovno sastanu u Beču... I to se pokazalo kao pun pogodak redatelja sklonog niskobudžetnim filmovima, eksperimentiranju i toplim ljudskim pričama. Naposljetku, romantična trilogija završila je filmom ‘Prije ponoći’ 2013. godine.
Među izvrsnim filmovima karizmatične zvijezde, prema mišljenju i publike i kritike, izdvajaju se vestern ‘Sedmorica veličanstvenih’ 2016., ‘Zla kob’ 2012., ZF drama ‘Predestination’, remek-djelo ‘Odrastanje’ 2014., a spominju se i ‘Waking life’, ‘Gospodar rata’ iz 2005., ‘Dok vrag ne sazna da si mrtav’ s Philipom Seymourom Hoffmanom 2007., kao i ‘Blaze’, biografska priča o country pjevaču Blazeu Foleyju koju je režirao. Nakon što je 2004. snimio psihološki triler ‘U tuđoj koži’ s Angelinom Jolie izjavio je:
- Kao što je Wolfgang Amadeus Mozart genij za glazbu, tako je i ona rođena da muškarcima pomuti razum. U trenutku nas učini slabima. Kad te poljubi, više ne znaš kako se zoveš.
Surađivao je i s poljskim oskarovcem Pawelom Pawlikowskim u filmu ‘Žena iz petog okruga’, a snimio je i hit ‘Bijeg’. Sve to nije nimalo loše za 50-godišnjaka boemske duše kojeg ćemo sigurno još puno gledati, oni sretniji i na kazališnim daskam, sudeći po njegovoj dosadašnjoj plodnoj karijeri.
- Glumiti u kazalištu puno je teže. Uvijek kažem da ćete rjeđe vidjeti katastrofalnu glumu na filmu. Možete vidjeti onu lošu i ne toliko dobru koliko ste se nadali da će biti, ali rijetko je katastrofalna. Problem je kazališta što ste izloženiji publici. Na filmu to ne funkcionira tako jer imate cijelu ekipu koja će se pobrinuti izabrati najbolje scene koje ste snimili. Što sam stariji, to mi se više sviđa gluma na pozornici jer se sve odvija uživo - istaknula je zvijezda Broadwaya.