'Ne ustajemo iz kreveta za manje od 10 tisuća dolara'- legendarna je rečenica koju je supermodel Linda Evangelista izrekla 1990. godine. Tom često citiranom izjavom ne samo da je artikulirala razliku između modela i supermodela, nego je i predočila istinski duh tog vremena - ere supermodela koja je započela prije tridesetak godina. Te djevojke pripadale su ekskluzivnoj skupini superzvijezda koje su toliko poznate da im nije čak potrebno ni izgovarati prezimena. I to unatoč tome što imaju vrlo uobičajena imena - Kate, Naomi, Linda, Cindy, Christie...
- Nikada više neće postojati ništa nalik eri supermodela - izjavio je prije nekoliko godina poznati modni fotograf Peter Lindbergh.
- One su bile više od skupine modela, nosile su poruku i predstavljale još mnogo toga. Bilo je to izvanredno vrijeme - rekao je fotograf koji je preminuo 2019., a zaslužan je za stvaranje ovog fenomena, vizionar, kako su ga nazivali dizajneri Karl Lagerfeld i Calvin Klein te Anna Wintour, urednica američkog izdanja Voguea.

Supermodeli devedesetih na fotografijama za američki Vogue 1988. godine.
Profimedia 


- Godine 1988. sve je bilo lijepo i glamurozno, ali postojale su i drukčije žene. Bile su odvažne, imale su mozak, vezale su kosu i nisu se šminkale. To je bila promjena. Anna Wintour tada je došla u američki Vogue i kada je vidjela fotografije koje sam snimio, rekla je da upravo to želi. Dala mi je naslovnicu i to je bio okidač. U samo nekoliko mjeseci od materijala koji je stajao u košu za smeće postale su materijal za naslovnicu - ispričao je Peter.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 

Bile su odvažne, imale su mozak, vezale su kosu i nisu se šminkale

 Riječ je o fotografijama snimljenim 1989. koje prikazuju pet tada nepoznatih modela snimljenih u njujorškoj četvrti Meatpacking. U tom trenutku nije ni slutio da su ispred njega ikone ljepote tog desetljeća - američki modeli Cindy Crawford i Christy Turlington, Kanađanka Linda Evangelista, njemačka manekenka Tatjana Patitz te Britanka Naomi Campbell. Te su djevojke činile početnu formaciju supermodela, a uskoro su se njihovu elitnom krugu pridružile i Kate Moss te Claudia Schiffer. Lindberghove fotografije osvanule su na naslovnici Voguea u siječnju 1990. godine. Mnoge su odmah osvojile jednostavnost i toplina tih djevojaka koje su izgledom bile daleko od glamoura na koji smo bili naviknuli u 80-im godinama prošlog stoljeća. Bez obzira na to, imale su urođenu privlačnost i nisu im bili potrebni šminka ili photoshop da bi to naglasile.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 


- Tada nisam imao pojma da stvaramo povijest. Sve se odvijalo vrlo prirodno, bez napora. Nisam imao osjećaj da mijenjamo svijet. Sve je bilo intuitivno. Pojam ljepote više nije bio tako uzak. Nova ‘it’ žena nije bila plavuša, djevojka plavih očiju ni seksi brineta - rekao je Lindbergh.
- Osjećalo se da će doći do promjena, a Peter i Liz (op. a. Tilberis, urednica u Vogueu) to su shvatili. Nisu željeli da poziramo s natapiranom kosom i tonom šminke; izgledale smo poprilično jednostavno. Bio je to kraj 80-ih godina koje su obilježile upravo osebujne frizure i duboki dekoltei, a ovo je bilo nešto osvježavajuće i novo - rekla je poslije Cindy Crawford.
Lindbergh je zapravo nešto slično pokušao napraviti i dvije godine prije, kada je također za Vogue fotografirao skupinu manekenki, ali snimke tada nisu naišle na oduševljenje uredništva. Pred njegovim su objektivom tada na plaži Santa Monice pozirale Turlington, Evangelista i Patitz te Estelle Léfebure, Karen Alexander i Rachel Williams, ali tadašnja urednica Grace Mirabella bacila je fotografije u smeće. Srećom, ubrzo je na njezino mjesto došla Wintour, čija je vizija bila bliža Lindberghovoj, i željela je da upravo on snimi prvu naslovnicu. Peter je bio oduševljen jer se netom prije žalio kako ne može podnijeti tip žena kakve je Vogue prije objavljivao.
- Nikad me nije impresionirao netko tko je ušetao u prostoriju s torbom od krokodilske kože - priznao je Lindbergh koji je bio poznat i po tome što je odbijao retuširati svoje fotografije.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 

Kozmetičke tvrtke svima su isprale mozak

 - Kozmetičke tvrtke svima su isprale mozak. Ne popravljam ništa. “Ma, izgleda umorno”, kažu. Pa što onda? Umorna je i lijepa - istaknuo je fotograf, čija se naslovnica smatra prvim važnim događajem u formiranju ere supermodela.
Drugi je ključni trenutak bilo snimanje videospota za pjesmu ‘Freedom! ’90’ Georgea Michaela. Kada je vidio naslovnicu Voguea, glazbenik je zatražio da se svih pet djevojaka pojavi u njegovu spotu koji je u listopadu 1990. režirao David Fincher. Spot je svjetlo dana ugledao 30. listopada, a djevojke su zadobile pozornost o kakvoj nisu mogle ni sanjati. Posljednji ključni događaj u modnoj povijesti koji se obilježio početak ere supermodela bila je revija preminulog dizajnera Giannija Versacea u ožujku 1991. godine. Nakon što je vidio spot Georgea Michaela, Versace je odlučio angažirati djevojke. Modeli su hodali pistom izgovarajući riječi pjesme ‘Freedom! ’90’, a reviju je zatvorio prošetavši pistom s Naomi Campbell, Christy Turlington, Lindom Evangelistom i Cindy Crawford odjevenima u njegovu novu kolekciju za jesen/zimu 1991. godine. Taj, prema mišljenju mnogih, jedan od najvećih modnih trenutaka, zapečatio je sudbinu ovih djevojaka koje su počele živjeti bajku koje se ne bi posramila ni Pepeljuga.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 


Najmoćnije od najmoćnijih, takozvano sveto trojstvo, one koje su ljepotom i utjecajem definirale modnu industriju 90-ih, bile su Naomi Campbell, Christy Turlington i Linda Evangelista. Gotovo i nije bilo revije, časopisa ili oglašivača gdje se nisu pojavile. Popularnost ‘trojstva’ podrazumijevala je i privilegij samostalnog određivanja cijene. Primjerice, Christy je 1991. potpisala ugovor s kućom Maybelline, koja joj je platila 800.000 dolara za samo 12 dana posla. Velika trojka s vremenom se proširila pa su njezine redove činile i Kate Moss, Cindy Crawford te Claudia Schiffer. Velika šestorka tada se, kao i danas, smatrala ikonom u svakom smislu te riječi. To su bile žene koje su se pojavile na svim naslovnicama časopisa, tražili su ih modni dizajneri i oglašivači, a gotovo i nije bilo osobe koja nije čula za njih. Imale su golemu moć, ali i goleme iznose na bankovnim računima. Claudia Schiffer je samo 1995. zaradila 12 milijuna dolara, što je svota kojom se u to vrijeme mogla pohvaliti samo nekolicina najvećih holivudskih zvijezda. Osim toga, te su žene redefinirale pojam ljepote. Dizajner Michael Kors rekao je svojedobno o Crawford:

Cindy je promijenila percepciju seksi djevojke

 - Cindy je promijenila percepciju seksi djevojke. To više nije bila ona klasična plavooka plavuša, nego brineta s mozgom i šarmom.
Reklama koju je Cindy snimila za Pepsi 1994. prometnula ju je u seks-simbol tog desetljeća. Kada je Linda Evangelista odrezala svoju dugu kosu, pokrenula je lavinu koja nije samo pobudila velik interes dizajnera i modnih urednika, nego je i potaknula trend među milijunima prosječnih žena koje su se odvažile na kratku frizuru. Zbog čestih promjena imidža prozvana je ‘kameleonom’ i ostala je upamćena kao jedan od rijetkih modela na svijetu koji je bio toliko upečatljiv i moćan da je mogao drastično mijenjati dužinu i boju kose, a pritom zadržati svoj elitni status. Kate Moss također je ostavila trag u modnoj industriji. Svojom siluetom promovirala je heroin šik, izgled koji je definirao kraj 20. stoljeća.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 


- U početku su te žene bile revolucionarne. Deset različitih lica vladalo je svijetom, ali industrija ljepote i mode na kraju ih je pokvarila. Izgubile su svu svježinu i neovisnost te jednostavno postale ono što su žene u časopisima bile prije - objasnio je Lindbergh.
Naime, premda se velika šestorka činila nedodirljivom, potkraj 90-ih sve se počelo mijenjati, i to ne u njihovu korist. Nekoliko je razloga za to. Prvi je bila neizbježna promjena dotadašnjih modnih trendova. Glamour je sve više padao u drugi plan, a primat su preuzeli grunge, minimalizam i ulični stil. Zvjezdani modeli koji su činili okosnicu nevjerojatnih revija Versacea, Chanela i drugih brendova imali su previše osobnosti za modne piste. Dizajneri su odlučili kako žele da njihova odjeća bude zvijezda revije, a ne osobe koje je nose.

VELIKA ŠESTORKA U eri supermodela zarađivale su bijesno, a onda 'nestale'
Profimedia 

Postoji i teorija da su se razmaženim i zahtjevnim ponašanjem supermodeli počeli zamjerati urednicima časopisa i modnim moćnicima koji su odlučivali o tome koga će angažirati za određeni posao, a koga neće. Osim što su supermodele poslali u povijest, navodno su odlučili da nijedna druga grupa ultra uspješnih modela neće postati njihova zamjena. Umjesto toga, od kraja 90-ih do danas časopisi i oglašivači sve rjeđe u svojim kampanjama angažiraju modele, a sve više glumce i pop-zvijezde. I doista, kada Vogue, časopis koji je bio odskočna daska brojnim modelima, na svojim naslovnicama odbija objavljivati supermodele, znate da su se dogodile ozbiljne promjene. Prema Lindberghovu mišljenju, to se vrijeme više nikada neće ponoviti.
- Pojam idealne žene potpuno se promijenio. Danas biste u jednu prostoriju lako mogli smjestiti grupu uspješnih modela kao što su Lara Stone i Gisele Bündchen, mogli biste ih okupiti za pet minuta, ali one ne predstavljaju ništa novo - poručio je Lindbergh. I, nažalost, bio je u pravu.