Dok sam ljetos bila u Dalmaciji jedna mi je poduzetnica rekla da se njoj čini da je korona samo katalizator u poslovanju. Nije to lako čuti, no tako je. Ubrzava propadanje onog što je izgrađeno na klimavim temeljima, a ono što je kvalitetno uvijek opstaje. Ako ne u izvornom obliku, onda onaj koji je to stvorio zna stvoriti sve novo i bolje ispočetka. Dakle, kako voditi i optimizirati poslovanje u trenucima ogromne neizvjesnosti? Između ostalog organiziram evente. Vjerujte mi nema goreg posla u vrijeme korone od vježbanja fleksibilnosti pa znam što pišem iz prve ruke. Ja se uvijek fokusiram samo na ono što mogu i na što imam utjecaj, a na ostalo se prilagodim i prethodno prihvatim bez puno ljutnje. Nastojim ne rasipati energiju na ono na što nemam utjecaj. Pa što možemo? Sjetiti se suštine biznisa – a ona je rješavanje problema i dodavanja vrijednosti. Pitati se što mi prodajemo, što naši kupci zaista kupuju od nas? Koji im problem rješavamo, možemo li to brže, bolje, jeftinije…? Tko je naš idealni klijent zapravo, jer ako smo svima sve nismo nikom ništa? Je li sve što radimo potrebno, možemo li od nečega odustati, delegirati, outsoursati? U čemu smo najbolji, po čemu smo jedinstveni na tržištu? Kojih 20% klijenata nam donosi 80% prometa i dobiti - nije li vrijeme za otpustiti loše klijente i fokusirati se na ono što nam je sigurno i na ono kako najlakše zarađujemo? Kako možemo do novih klijenata, možemo li to isto ponuditi na novim tržištima? Možemo li promijeniti poslovni model – kako ovo što radimo možemo prebaciti online? Možemo li pokrenuti sasvim novi posao, nešto što smo oduvijek htjeli a nikad nismo imali vremena? Možda je sad vrijeme za nove proizvode i usluge!Možemo li od onog što radimo kreirati pasivne prihode – knjige, franšize, ulaganje u nekretnine…? Je li vrijeme za nove, kvalitetnije radnike koji su veći doprinos? Možemo li postaviti nove procese, uvesti nove tehnologije?

Kupac je taj koji nam daje plaću!
Shutterstock 

Bilo kako bilo KUPAC JE TAJ KOJI NAM DAJE PLAĆU. Kupac ima neki problem i treba rješenje i vrijednost. Stavite fokus na to. Jer bez kupaca nema našeg posla. Koliko vam je poslovanje zaista prilagođeno kupcima? Kako je to biti vaš kupac – kad ste zadnji puta provjerili kako izgleda vaš proces iz cipela kupaca, takozvano kupovno iskustvo? Pričate li na web stranicama i u ostaloj poslovnoj komunikaciji stalno o sebi – mi, mi, mi - ili vam je fokus na kupcu, pitate se što on dobiva od rada s vama i zašto da odabere vas? I na kraju, a ne manje važno, sitnica, ali konkretna koja nas može itekako usporiti: PDV nije naš novac – čim sjedne novac od računa koji ste naplatili iznos koji je za PDV prebacite na drugi zaseban račun pa neće biti čuđenja na kraju mjeseca ni skupljanja za PDV. Isto tako, prema principima za fizičke osobe „prvo plati sebi“, odvojite dio novca kojeg ste zaradili na zaseban račun, i to nakon što ste izračunali koliko vam je potrebno za hladni pogon, kako biste imali zalihe za 3 mjeseca, i kako biste izbjegli skupljanje za plaće.

Kupac je taj koji nam daje plaću!
Profimedia 

Ruku na srce, uvijek je neka kriza ovdje. Poduzetništvo na našim prostorima je kao rafting (samo gledaš kako da se ne nasukaš) i kao minsko polje (nikad ne znaš na koju ćeš minu nagaziti i k tome se stalno mijenja raspored mina). Dakle, ako ste poduzetnik u Hrvatskoj već rasturate i znate sve. Možete vi i ovo prebroditi. Već ste prošli i gore. Najvažnije je prestati kukati i očekivati poticaje, odnosno da vam bilo tko išta da, da vas netko drugi spasi. Ako ne ide biznis A, ide biznis B (to je ono kopanje krumpira iz medija, da). Mnogi su propali, i još će. A ti takozvani neuspjesi dio su uspjeha. Oni koji su uspješni poduzetnici, čak i da im se sve srušilo, ništa njihovom krivnjom, oni su već u skroz drugom biznisu. Ako postojeći poslovni model nisu mogli prilagoditi. Tajna uspjeha je brzo se dići nakon padova, biti fleksibilan, izvući maksimum iz onih resursa koje imamo i idemo dalje.To znači biti poduzetnik. Sve ostalo ima druge nazive. I da, još dvije konkretne sitnice - podržite druge male poduzetnike, kupujte kod njih, nemojte im rušiti cijene. Netko od toga kupuje svojoj djeci hranu i sve za školu.I kupujte hrvatsko. Na taj način podržavate da nečija djeca ne odsele. I da Hrvatska postane ono što treba – najbolja zemlja i za život, što već jest, i poslovanje, što je sad na svima nama da tako napravimo.

Kupac je taj koji nam daje plaću!
Kristina Ercegović, Storypress