Za 24-godišnju stilisticu iz Zagreba Marcelu Vrček održiva moda nikako nije utopijska priča. To svakodnevno svjedoči svojim načinom života i svojim životnim odabirima. Osobno već dvije godine nije kupila ništa u trgovinama brze mode i trudi se, kaže, da tako i ostane. Za razliku od ranije, danas kupuje puno rjeđe i pametnije; tvrdi kako će radije štedjeti za poštenu torbu domaćeg brenda nego imati pet varijacija iz high-street ponude; stvari dijeli s prijateljicama, a kad joj se nešto više ne sviđa, pokušava to prekrojiti na nov način. Marcela otkriva kako joj pola ormara zauzimaju mamine stvari iz mladih dana, pa joj je, kaže kroz smijeh, jako zahvalna što se nije odijevala ‘babasto’. Ova kreativka prije svega cijeni ‘vječne komade’, baš kakav je novi model Reebok tenisica Classic Leather Legacy, koji joj je 'sjeo' na prvu jer je inspiriran legendarnim modelima Aztec i Classic Leather, ali prilagođen modernoj današnjici i, najvažnije, izrađen od 30 posto recikliranog materijala.
‘Popularnost second hand i vintage odjeće mahnito raste kao i broj online i fizičke ponude istih. Trenutna Depop generacija podjednako je aktivna u prepravljanju, upcyclingu te izradi posebnih custom komada od već postojeće odjeće’, smatra Marcela i pokazuje custom made haljinu odvojenih rukava s potpisom Helen Kelen, koja je napravljena od ostataka tkanina.
‘Hoodie MAATvintage x Karligrafija, koji sam odjenula za prvi look, ručno je bojan i nosi art – ušivenu kaligrafiju. Hoodiecu su radili moji najbolji prijatelji i super je osjećaj nositi njihov rad. Odijevam se prema osjećaju, nekad sam više inspirirana i spremnija nositi full look i make-up, a nekad mi više odgovara biti u sportskom izdanju i bez šminke. Jedino važno je dobro se osjećati u svojoj koži”, kaže Marcela koja se divi mnogim dizajnerima, prije svega onim ‘manjim’. Western Affair, Benny Andallo, Karoline Vitto, Ancuta Sarca, Kenneth Ize, Ahluwalia, Scotria..., njezin su izbor. Moda za nju ima više definicija: ona je i trenutačni trend, tj. ‘pravilo odijevanja’, ali i pravilo koje onemogućava određenom stilu da traje ‘predugo’, dok u sociološkom smislu pomaže nekoj skupini izdvojiti se iz made.
‘U cijeloj toj modi, na koji god način je definirali, bitno je naći sebe, i osvijestiti se da ne pokleknemo konzumerističkoj povodljivosti’, kaže Marcela koja je sebe prepoznala i u Reebok tenisicama Classic Leather Legacy.
'Na prvu me privukla kombinacija boja. Akvamarin i kišnoplava, kako je zovem odmalena, omiljene su mi nijanse plave boje koje odlično dišu s električno narančastim akcentima. Privlačne su mi i oblikom, volim sportske tenisice debljeg potplata jer mi odmah daju osjećaj udobnosti, u što sam se uvjerila nakon snimanja u njima. Vjerujem da će mi biti zahvalan partner u prenašanju vreća odjeće, koji je najnezahvalniji dio stilističkog posla i uistinu traži udobnu cipelu. Tenisice su izrađene od 30% recikliranog materijala, a u dizajniranje su uključene inicijative “The Kickback”, “RAAH” te “Youngmin Kang” koje se ukratko bave projektima poboljšavanja mentalnog i fizičkog zdravlja djece, platformama koje potiču glas žrtava izbjeglištva i trgovinom ljudima te korištenjem otpadnih materijala za stvaranje novih umjetničkih djela. Smatram da je ovo samo početak takvih inicijativa u velikim kompanijama i da s vremenom treba postići što veću transparentnost, kreativnu uključenost inicijativa mladih te održivost u poslovanju u punom smislu te riječi’ kaže Marcela i donosi pet savjeta kako nositi održivo.
‘Za početak, ne odbacujte odjeću koju imate. Dajte šansu tome da nešto prekrojite ili iskoristite materijal za izradu novoga. Centri za donacije, second-handovi i sl. mjesta su prepuna odbačenih tekstila, što iz uvoza, što od donacija, pa neka to bude posljednja opcija. Ako smatrate da imate komada koji su nosivi, a vintage su ili jednostavno u trendu, možete ih prodati online (Depop, Instagram, Krpice), a odnedavno i na novoj platformi Butiq App. Dobro promišljajte svaku kupovinu, imate li sličan komad, je li kvalitetan, je li nosiv i za par godina, imate li barem desetak kombinacija u koje ga možete unijeti? Pitajte se biste li nešto kupili da nije u trendu? Istražite proizvođače - ima pregršt opcija, ali većinski smo lijeni tražiti išta izvan komfor zone online kupovine fast fashiona’, kaže Marcela napominjući kako i materijali također igraju veliku ulogu pa savjetuje izbjegavati neprirodne materijale poput poliestera.
O nadolazećim trendovima kaže:
‘Popularnost tenisica kao glavnog izbora obuće iznimno je u porastu posljednjih godina i cijelo vrijeme raste. Tenisica više nije samo u službi sporta ili osjećaja komfora već postaje izražajno sredstvo za praćenje trendova. Postaje teško pronaći jednostavnu tenisicu, naglasak je na bojama, uzorcima, oblicima te raznim suradnjama s poznatim osobama koje izbacuju svoje "personalizirane" varijacije tenisica. Reebok Classic Leather Legacy suptilnih su boja koje se dosta lako kombiniraju, a ako vam narančaste vezice djeluju prenaglašeno, za određene lookove možete ih zamijeniti i bijelima. To što su napravljene od 30% recikliranog materijala smatram dobrim korakom u kontekstu obuće kao tekstilnog i ostalog otpada. Vjerujem da će s vremenom reciklirano postati i norma, a da će se "novi" materijali odbacivati kao opcija pri izradi", kaže stilistica i napominje kako je, kad su trendovi u pitanju, još uvijek naglasak na intenzivnim i žarkim bojama, a u porastu je i potražnja za Y2K komadima, što joj je iznimno drago upravo zbog svoje pretjeranosti i "over the top“ estetike. Sve više prostog svoje pretjeranosti i"over the top“ estetike. Sve više prostora, smatra ova stilistica, uzet će i "up cycle“ kreativni komadi odjeće, prošiveni šarenim koncima, nepravilnih zakrpi i različitih motiva i tekstura, kao i špic na obući.
Tenisice Classic Leather Legacy dostupne su u Buzz Sneaker Station trgovinama po cijeni od 749 kn.
Make up: Patricia Bartolec
*Sadržaj nastao u suradnji s Reebokom.