Specialty coffee scena u Zagrebu i Hrvatskoj u zadnjih nekoliko godina doživljava pravi uzlet. O kakvoj sceni i kavama se radi, otkrili su vlasnici tri specialty coffee kafića. Radi se o Cogito Coffee, Eliscaffe i Monocycle specialty coffee shopu. Kava, piće koje konzumiramo svakodnevno, bez kojeg mnogi od nas ne mogu zamisliti početak svog dana, u specialty coffee sceni dobila je neku novu dimenziju i zasluženo svakodnevno povećava broj svojih pobornika.


‘Razne su definicije specialty kave, ali zajednička je ona gdje se kao glavne značajke javljaju kvaliteta zelenog zrna, transparentnost i održivost cijelog lanca u proizvodnji kave, raznolikost i bogatstvo okusa kave te pridavanje posebne pozornosti samom procesu prženja i posluživanja kave za krajnjeg kupca’, ističe Matija Hrkač, jedan od vlasnika Cogita. Nik Oroši, vlasnik Eliscaffea i pokretač cijele specialty coffee scene u Hrvatskoj tvrdi da je specialty coffee stav i mentalni sklop, od razumijevanja zrna kave u nastanku kod samog plantažera i fair plaćanja istog do završnog dijela pripreme kave.


Cogito Coffee u svojoj ponudi uvijek ima 6 do 8 različitih kava. Trenutno imaju kave iz Etiopije i Perua. Uz to u ponudi su Tesla espresso i Blackout espresso, organska kava iz Gvatemale, Brazil te beskofeinska Kolumbija. U Eliscaffeu mogu se pronaći kave koje su trenutno u sezoni, ne starije od godinu dana branja te uvijek biraju kave iznad 83 cupping score bodova, koji označavaju kvalitetu same kave.


U Monocycle coffee shopu ponuda se sastoji od kave iz Etiophije i Costa Rice. 'Okusi i mirisi tih kava su različiti i baš to želimo prezentirati publici', govori Dragutin Tudić, vlasnik Monocyclea. 'Želimo da ljudi znaju da postoji nešto drugačije. Nije kava uvijek tamno pržena i gorkasta, kako to u Hrvatskoj obično biva. Costa Rica je kava čokoladnih i bobičastih nota koju uglavnom pripremamo s mlijekom, dok je Etiopija voćnog i kiselkastog okusa, koju preporučujemo za konzumaciju kao espresso', nadodao je.


'U kafiću ih najčešće gosti konzumiraju kao espresso, ali u zadnje vrijeme raste i popularnost filter kava, posebno v60 i Chemex', spomenuo je Matija. Dok Dragutin iz Monocyclea ističe kako gosti najčešće konzumiraju kavu s mlijekom, pretežno se tu radi o Costa Rici. 'S Ethiopijom gosti često biraju bademovo ili zobeno mlijeko. Sve više se naručuju i filter kave (v60)', dodaje.
Zašto preporučuju konzumaciju specialty kava prije onih komercijalnih, vlasnici Cogita i Monocyclea su se složili da je presudila kvaliteta kave. 'Kvaliteta zelene kave koju imamo kao i sami proces proizvodnje u koji ulažemo mnogo vremena i testiranja daje izvrsne rezultate. Naši shopovi su opuštena mjesta gdje je kava najvažnija i gdje se veselimo s gostima podijeliti nove okuse i kave koje imamo u ponudi’, ponosno ističe Matija, jedan od vlasnika Cogita.


Nik Oroši kaže: ’Iskreno, nemam ništa protiv konzumacije komercijalnih kava. Nekada sam dramio oko toga, no nema smisla. Specialty kava je svijet za sebe i ne obraća se svima, niti ja želim da svi piju moju kavu jer bi rastom prije ili kasnije postao komercijala’.


Cjenovno, specialty kave nisu ništa skuplje od komercijalnih kava. Njihova pristupačnost na sve više lokacija po Zagrebu i Hrvatskoj počela je stvarati sve veći broj zaljubljenika u iste. Sve više vrhunskih pržionica, od kojih neke u sklopu imaju i svoje kafiće, otvaraju svakodnevno svoja vrata novim mušterijama. Uvijek nasmijani i voljni objasniti sve informacije o pojedinačnoj vrsti kave te njihovoj pripremi, specialty coffee mjesta s pravom doživljavaju svoj uzlet.