Kad se ruža pretvori u kupus“, možda ste vidjeli taj mem, piše Elle. Koliko je poučan jer slikovito upozorava na posljedice starenja, toliko predstavlja i prilično vulgaran prizor jer je tetovaža nekadašnje ruže pozicionirana na nabujalom dijelu tijela gospođe u najboljim godinama. Možda tetovažom kineskog ideograma nećete nužno ostaviti dojam produhovljene osobe, ali biste tako mogli demonstrirati svoju duhovitost. Pogotovo ako niste bili nimalo alkoholizirani kad ste odlučili ispisati znak za popularno kinesko jelo poput proljetnih rolica.

Prema online anketi The Harris Poll, u kojoj je prije četiri godine sudjelovalo više od 2200 Amerikanaca, trećina ih ima barem jednu tetovažu. Kao najčešći razlog što su svoje tijelo odlučili pretvoriti u knjigu navode želju za tim da se osjećaju seksi i izgledaju privlačnije, dok je manje onih koji su to učinili zbog buntovnih ili spomenutih spiritualnih i intelektualnih razloga. Zanimljivo, većina anektiranih izjavila je da tetoviranjem nije postigla željeni učinak.

Usprkos činjenici da su tetovaže posljednje desetljeće ušle u mainstream i postale dio svakodnevice, gotovo polovica netetoviranih ispitanika (45%) još ih percipira kao obilježje buntovnih osoba, koje su zbog njih manje privlačne.

Stigmata non grata

Što god ste intimno željeli postići tetovažom, možete biti sigurni u prilično suzdržanu, ako ne i negativnu reakciju okoline, pogotovo ako ste njima prekrili vidljive dijelove tijela, što potvrđuju brojna socijalno-psihološka istraživanja objavljena u uglednim tiskovinama poput američkog The Journal of Social Psychology.

Prema velikom istraživanju koje su u tome glasilu prije dvije godine objavile psihologinje Kristin Broussard i Helen Harton, “Tattoo or taboo? Tattoo stigma and negative attitudes toward tattooed individuals“, trećina Amerikanaca (29%) ima barem jednu tetovažu. Zanimljivo je da je praksa tetoviranja raširena među svim dobnim skupinama. Očekivano, najviše se tetoviraju milenijalci (47%), u stopu ih prate 40-godišnji pripadnici generacije X (36%), a za njima kaskaju pripadnici generacije baby boomera (13%). Zanimljivo je da je tetoviranju sklono nešto više žena (31%) nego muškaraca (27%).

O tetovažama, njihovoj privlačnosti i implikacijama
Instagram, ELLE 

Snažne i neovisne

Prema istraživanjima otprije desetak godina tetovirane osobe percipiralo se kao manje inhibirane društvenim normama i manje privlačnima, smatralo ih se promiskuitetnijima i manje sposobnima. Kako su ta istraživanja tendenciozno proučavala uglavnom reakcije ispitanika na tetovirane žene, autorice istraživanja zanimalo je koliko se promijenila percepcija javnosti prema tetoviranim osobama oba spola nakon drastične popularizacije tetovaža. Zato su Kristin i Helen provele čak dva istraživanja kako bi došle do što objektivnijeg odgovora na pitanje izazivaju li tetovaže kao fizička vidljiva obilježja i dalje društvene predrasude te predstavljaju li stigmu i u prenesenom značenju. Osim toga, željele su doznati procjenjujemo li tetovirane žene zaista strože nego njihovi tetovirani kolege i, najzanimljivije, hoće li tetovirani ispitanici pozitivnije ocijeniti sebi slične nego oni koji su još “tattoo intacta“.

U prvom istraživanju sudjelovala su 142 studenta psihologije s američkog Sveučilišta Midwestern, u podjednakom broju žena i muškaraca, od čega je trećina ispitanika oba spola bila tetovirana, što odražava stanje i u samom SAD-u. Ispitanici drugog istraživanja bili su dobno, geografski i rasno mnogo šarolikija i time reprezentativnija skupina od 104 osobe, među kojima je trećina također bila tetovirana. Za potrebe istraživanja autorice su koristile fotografije muškaraca i žena s vidljivim tetovažama na rukama koje su našle na Googleu. Zatim su im digitalno uklonile tetovaže kako bi jednoj skupini ispitanika pokazale fotografije istih osoba s tetovažom, a drugoj bez njih.

Rezultati oba istraživanja vrlo su slična i suglasna u negativnoj percepciji tetoviranih osoba, potvrđujući time dosadašnje rezultate prema kojima su vlasnici tetovaža podložniji predrasudama neovisno o dobi i demografiji ispitanika. Iako su autorice očekivale da će studenti kao mlađi ispitanici biti skloniji tetoviranima, njihovo je istraživanje pokazalo da negativno procjenjuju tetovirane, čak i ako sami imaju tetovažu. Zanimljivo, ispitanici oba spola percipiraju tetovirane žene kao znatno snažnije i neovisnije osobe nego tetovirane muškarce, što ne znači da ih zbog toga ocjenjuju pozitivnije.

O tetovažama, njihovoj privlačnosti i implikacijama
Instagram, ELLE 

Zar i ti, Brute?

Kako je moguće da i tetovirane osobe imaju negativno mišljenje o svojim kolegama po tinti? Autorice istraživanja smatraju da takva neočekivana reakcija upućuje na sklonost disocijacije sebe od drugih, koje običavamo strože procjenjivati po principu “što je u redu za mene, nije i za njih“. Drugo moguće objašnjenje je da su tetovirani internalizirali tu stigmu, što će reći da su se pomirili s negativnim stereotipovima vezanima uz tetovirane pa su te društvene predrasude postale dio njihova identiteta. Štoviše, tetovirani su skloniji strožoj procjeni izgleda i kvaliteta tetovaža svojih kolega nego netetovirani.

Iako su testovi ličnosti i kognitivnih sposobnosti pokazali da nema bitnih razlika između tetoviranih i netetoviranih, da tetovaže nisu dokaz veće sklonosti alkoholiziranju, manje inteligencije i poslovne sposobnosti, takvi negativni stereotipovi o tetoviranima toliko su duboko ukorijenjeni da na njih nisu imuni ni vlasnici tetovaža.

Konkretan odgovor na pitanje koliko je tetoviranih požalilo što se tetoviralo, dala je spomenuta online anketa The Harris Poll. Četvrtina tetoviranih žali zbog tetoviranja, što je porast od 14% u usporedbi s rezultatima iste ankete iz 2012. godine. Najviše je onih koji žale što su se tetovirali premladi, kojima motiv tetovaže više ne korespondira s njihovom osobnosti i što su utisnuli ime osobe s kojom su u međuvremenu prekinuli.

Tattoo kao poslovni tabu

Negativni stereotipovi koji se povezuju uz tetovirane imaju dalekosežne implikacije. Tetovaže pripadaju jednom od rijetkih fizičkih obilježja koja su još legalno podložna diskriminaciji u poslovnoj sredini. Prema istraživanju otprije četiri godine, većina kadrovika iz američkih i europskih tvrtki otvoreno izjavljuje da ne bi zaposlili osobu s vidljivim tetovažama. Što zbog straha od dojma kakav bi takva osoba mogla ostaviti na imidž tvrtke, pogotovo ako je riječ o zanimanjima u uslužnoj djelatnosti, što zbog nesklonosti samog kadrovika prema tetovažama. Sve dok svoj “ink“ možete lako skriti od znatiželjnih pogleda, ne biste trebali imati problema sa zaposlenjem.