Gledam video žene koja u ružičastoj haljini sjedi za stolom. Zid iza nje je snježno bijeli, s jednom od onih generičkih slika, a u pozadini svira 'Pocket Rocket' od Cochisea dok se na ekranu pojavljuje natpis 'Od 18 do 40 godina - Kako zaraditi 100K bez iskustva.' U ritmu glazbe iskaču prijedlozi uz neodobravajuće emojije, sve do pojave 'Affiliate marketing' i 'Trading and Investing' koje se promovira, popraćeno hashtagovima poput #bossbabe, #girlswhotrade i #affiliate. 

Pratitelje ove TikTokerice čiji je Instagram prepun nje u izlascima s drugim glamuroznim ženama okruženim koktelima poziva se na slanje poruke ne bi li saznali kako zaraditi 100.000 funti, a čime postaje jasno kako je svrha njezinog videa reklamiranje nekog proizvoda ili usluge, ili neke varijacije MLM modela. I jasno nam je zašto može djelovati primamljivo, barem onima koji tijekom gledanja TikTok videa nemaju naviku korištenja zdravog razuma.

Broj ovakvih videa na popularnoj društvenoj mreži, al i ostalima sve više raste, a u što će se uvjeriti svatko pretraživanjem pojmova poput #investing, #crypto ili #personalfinance, a o njihovom rastu popularnosti možda najbolje govori činjenica kako su ovakvi influenceri dobili i svoje ime - fin-fluenceri (iliti finance influencers). Može ih se pronaći kako dijele poruke u rasponu od onih razumni(ji)h (uložite dio novca svaki put kad vam sjedne plaća) do poptuno smiješnih (kupitehrpu Bitcoina), a čime je jasno kako nisu svi isti te u moru savjeta doista postoje neki korisni, ali postoji isto tako jako puno onih koji su u najmanju ruku opasni.

@jamiexemilia DM ME SO WE CAN MAKE YOU A MILLIONAIRE. IG jamiexemilia #millionaire#lawofattraction#billionaire#ricg#bossbabe#entrepreneur#sign#lifestyle♬ Thinking about violent crimes - Christian

Mogli bismo reći da postoje dva glavna tipa kreatora sadržaja. Jedni koji promiču životni stil na visokoj nozi, potičući sljedbenike da se uključe u 'dnevno trgovanje' (klađenje na kratkoročno kretanje cijene dionice u bilo kojem danu, kupnju i prodaju prije isteka dana), savjetujući pratiteljima da ulažu novac u dionice jedne tvrtke (strategija visokog rizika jer su sva vaša jaja doslovno u jednoj košari), promiču kriptovalute i NFT ('nezamjenjivi tokeni' – aka jedinstvena digitalna umjetnost koja se prodaje putem blockchaina) i trgovanje stvarima kao što je Forex (visoko rizična strana valuta za koju je potrebna razina tržišne stručnosti, unatoč onome u što bi određeni TikTokeri htjeli da vjerujete). 

Druga skupina su oni s naglaskom na dugoročno ulaganje, odnosno računi koji najčešće pomažu ljudima da se izvuku iz dugova i nose se sa sve većim troškovima života. Ovi drugi uglavnom dijele informacije dobivene vlastitim istraživanjem pa promiču stvari poput preplaćivanja mirovine ili ulaganja u ISA. Ovakva dugoročna ulaganja možda zvuče manje glamurozno, ali je također značajno manje vjerojatno da ćete izgubiti svu svoju ušteđevinu.

Unatoč činjenici da je neke savjete bolje izbjegavati, jasno je da interes pratitelja za ovakav sadržaj raste. Istraživanje koje je proveo Barclays pokazalo je da je sve veći broj mladih između 18 i 24 godine navučen na pronalaženje novih načina da se zaradi novac ulaganjem. Otprilike svaka šesta osoba u ovoj dobnoj skupini uložila je novac prvi put između svibnja 2020. i svibnja 2021. – a više od 50% njih slijedilo je savjete s društvenih mreža.

S obzirom na to da su mjesta poput Twittera i Tik Toka pristupačnija od tradicionalnih puteva za ulaganje, nije iznenađujuće da je sve više ljudi uvučeno u njih. Ljudi koriste društvene mreže za financijske savjete jer im je to prirodno mjesto i to im djeluje kao jako privlačan način da se počne razumjeti investiranje. A što je neki influencer poznatiji, veća je vjerojatnost da će ga se pratiti. Ne treba zaboraviti ni da ljudi vjeruju influencerima po pitanju mnogih stvari baš zato jer postoji element poznatosti ili zato što imaju život o kakvom pratitelji sanjaju. Ovi 'gurui' možda zvuče samouvjereno i time privlače ljude, ali neki od proizvoda koje preporučuju mogu biti iznimno opasni. I tu leži tajna začaranog kruga - što samouvjereniji jesu, to imaju više pratitelja, što je više pratitelja, djeluju vjerodostojnije, a što u konačnici znači da ljudi preuzimaju veće rizike. I da, oni itekako mogu poći po zlu.

@mackattackd#mlm#XfinityFanthem#LeadWithLove#DontQuitYourDaydream#foryoupage#foryou#fyp#fyppage#zodiacsign#bossbabe♬ original sound - MacKenzie Dias

Najvažnija stvar koju treba imati na umu? Nikada ne uzimajte nikakve 'savjete' na društvenim mrežama zdravo za gotovo. Puno je influencera koji obećavaju bogatstvo preko noći i koji petljaju s kripto prijevarama, imitiranjem lažnih računa i MLM shemama. Sve to može biti teško uočiti kada ljudi koji se čine vjerodostojnima pozivaju svoje pratitelje da se uključe, ali čak je i Kim Kardashian zaradila tužbu za promoviranje kripto prijevare 'pump and dump' na svom Instagramu.

Zaključak? Dobro pazite na sve znakove upozorenja. Svi računi koji nude pogrešno napisane verzije popularnih računa ili nude davanje besplatnog novca klasični su primjeri onih na koje ni u ludilu ne biste trebali nasjesti. Ako vam se čini predobro da bi bilo istinito, vrlo vjerojatno i je. Ne vjerujte nikome tko vam obećava da ćete se brzo obogatiti. Čak ni ako je to Kim K. A kad su u pitanju svi oni koji tvrde da zarađuju duplo više novca za neznatnu količinu posla? Da je tako lako, svi bi to radili.