U zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu prošlog je tjedna predstavljena nova sezona 2021./2022. u kojoj ljubitelje teatra očekuju brojne dramske, baletne i operne poslastice. Kakav su točno program pripremili, hoćemo li gledati hit-predstavu ‘Genijalna prijateljica’, ali i tko je sve pozvan u goste tijekom Festivala svjetskog kazališta, objašnjava intendantica kazališta Dubravka Vrgoč.

Story: Kojim se novim premijernim naslovima posebno veselite?
Veselim se svim predstavama jer svaka na svoj način nudi priču koja korespondira s našim vremenom. Od drame ‘64’ Tene Štivičić u kojoj se govori o intimnoj drami dvoje ljudi srednjih godina suočenih s odrastanjem kroz nemogućnost ispunjenja očekivanja, već najavljivanog uprizorenja kultnog romana Elene Ferrante ‘Genijalna prijateljica’ koji nas vodi u neorealističke krajolike ženskog odrastanja, preko Begovićevih scenskih fantazmagorija u ‘Pustolovu pred vratima’, ‘Povijesti pčela’ norveške književnice Maje Lunde u kojima se govori o iznimno popularnoj temi svijeta zatečenog klimatskim promjenama do novoga projekta Bobe Jelčića ‘Sorry’. Sve su to projekti koji uspostavljaju dijalog sa sredinom pandemijskih izgleda. Tako s očekivanjima publike korespondira i baletni projekt izraelskog koreografa Ohada Naharina koji je već osvajao velike europske pozornice, čak i klasično baletno čitanje dugo očekivane ‘Giselle’ čiju smo premijeru pomaknuli za sljedeću godinu. Tri opere - rijetko izvođena Puccinijeva ‘Lastavica’, Verdijeva ‘Traviata’ i ‘Evgenij Onjegin’ Petra Iljiča Čajkovskog - svaka iz svoje perspektive nudi klasičnu auru kao olakšanje našoj suvremenosti.

'Teatar nam je u vrijeme pandemije bio i utočište i sklonište'
Mara Bratoš 

Story: Publika je naviknuta gledati odlične predstave tijekom Festivala svjetskog kazališta. Tko sve dolazi?

Festival svjetskog kazališta nastavljamo u rujnu ove godine, a program je iznimno ambiciozan. NT Gent izvest će kontroverznu predstavu ‘Obitelj’ belgijskoga kazališnog reformatora Mila Raua koja dokumentaristički prati probleme nasilja u obitelji. U programu je uvijek atraktivna belgijska skupina Peeping Tom s predstavom ‘Dijete’. U Zagreb dolazi i kazališno čudo, teatar iz Novosibirska s nezaboravnom interpretacijom Čehovljeve drame ‘Tri sestre’ koje glumci izvode na jeziku gluhonijemih. U najavi je i predstava ‘Bajazet’ Franka Castorfa u produkciji Théâtre Vidy-Lausanne. Talijanska skupina Teatro dei Venti predstavit će spektakularan Melvilleov ‘Moby Dick’ na otvorenom, ispred HNK.

Story: Sezona koja je završila nastavlja se u ‘novom normalnom’. Kako je bilo raditi u tim uvjetima i vraćaju li se stvari u normalno stanje?
Bilo je iznimno teško raditi u pandemijskim uvjetima, gotovo nemoguće. Morali smo biti iznimno fleksibilni, mijenjati planove, odustajati od premijera, pomicati neke predstave, smanjivati ansamble, skraćivati i trajanje predstava. Morali smo ostaviti samo manje dramske forme, koncertne izvedbe i prekinuti s izvedbama baleta gdje socijalna distanca nije bila moguća. S druge strane, smanjivali smo prema epidemiološkim uputama neprestance i broj gledatelja. Bila je to stalna borba s pandemijom, ali na drukčiji način od onoga na koji su se borili naši zdravstveni djelatnici. Iznimno sam sretna što smo izdržali, svi zajedno i umjetnici i gledatelji, te za razliku od mnogih europskih i svjetskih kazališta izvodili predstave cijele sezone. Teatar je u tom vremenu, kada ništa nije radilo, bio i utočište i sklonište.