Fotografije koje prikazuju tu filmsku scenu i nakon 65 godina jedne su od najčešće reproduciranih. Marilyn Monroe u filmu Billyja Wildera glumi manekenku koja besramno drži donje rublje u hladnjaku i umače čips u šampanjac. Ljetno koketiranje sa susjedom iz prizemlja dovodi do prizora kada, nakon što par pogleda film u 52. ulici, Monroe zastane iznad rešetaka podzemne željeznice kako bi udahnula nalet svježeg zraka nakon prolaska vlaka. “Isn’t it delicious?” kaže sladunjavim glasom dok joj haljina leti u zrak. William Travilla, vodeći kostimograf za 20th Century Fox, nije mnogo razmišljao o odjevnom predmetu koji je postao njegova najpoznatija kreacija. Dapače, nazvao ju je ‘blesava mala haljina’. Travilla je radio na osam filmova Marilyn Monroe, uključujući ‘Kako se udati za milijunaša’ i ‘Muškarci više vole plavuše’, a glumica je obožavala njegove uske kreacije koje su joj isticale obline. - Billy, želim da me zauvijek odijevaš. Volim te - napisala mu je jednom prilikom, a Travilla je svojedobno izjavio da ju je lako odijevati jer ima savršeno tijelo.

Kako je jedna bijela koktel-haljina ušla u povijest
Profimedia 

Travilla je kreirao haljinu iz ‘Sedam godina vjernosti’ koristeći krep, materijal dovoljno težak da leluja dok Marilyn hoda, ali dovoljno lagan da ulovi onaj vrlo važan dašak vjetra. Bila je to bijela haljina s dekoltiranim V-izrezom, vezala se oko vrata, a tanki pojas oblikovao je urednu mašnicu oko njezina struka. Dizajner ju je opisao kao ‘čistu haljinu u prljavom gradu’. U ranim satima 15. rujna 1954. Marilyn je stajala ispod reflektora na aveniji Lexington dok je član ekipe čučao u podzemnom šahtu ispod nje i kroz rešetke upravljao velikim ventilatorom. Nekoliko metara dalje, iza policijske barikade, tisuće obožavatelja i fotoreportera naguravalo se kako bi barem na sekundu ugledali slavnu plavušu. Njezin publicist Roy Craft izjavio je da su Rusi mogli napasti Manhattan, a nitko u tom trenutku to ne bi ni primijetio. Ljudi se nisu spontano okupili nego je produkcijska kuća Fox proširila vijest o tom događaju računajući na besplatnu promidžbu. Wilder je scenu snimao 14 puta, a svaki put kad je vjetar podigao Marilyninu haljinu, pretežno muška publika vikala je: “Više!” Ona je, pak, došla pripremljena pa je za snimanje nosila dva para bijelog donjeg rublja kako muškarci ne bi vidjeli nešto što nisu smjeli. Znatiželjna masa bila je oduševljena, ali ne i njezin tadašnji suprug Joe DiMaggio. Wilder je u svojoj knjizi napisao da DiMaggio nije mogao skriti bijes u očima kada je odjurio sa seta u hotel St. Regis. Nekoliko biografa opisalo je burnu svađu koja je nastala u sobi 1105 kada se Marilyn vratila sa snimanja. Bila je to kap koja je prelila čašu i tri tjedna poslije Marilyn je objavila da se razvode. “Marilyn se razvodi od Joea zbog seksi fotografija”, glasio je naslov objavljen u Daily Newsu. Bijela haljina nije dignula prašinu samo u njezinu privatnom životu. Za njom je poludjela javnost i postala je jedan od najseksepilnijih odjevnih predmeta toga doba, a gotovo svaka žena imala je sličnu haljinu u svom ormaru.

Kada je riječ o originalnoj haljini, ona je nestala među Travillovim stvarima sve do njegove smrti 1990. godine, kada ju je glumica Debbie Reynolds kupila na aukciji za 200 dolara. Ona je, pak, 2011. prodala svoju kolekciju holivudskih memorabilija kako bi izbjegla bankrot, a plisirana haljina, koja je postaja najprepoznatljiviji komad filmske kostimografije, na aukciji je prodana za 4,6 milijuna dolara. Za uspjeh haljine nije bila zaslužna samo činjenica da je naglašavala atribute, nego i Travillin dizajn koji je utjelovio alkemijski spoj nevinosti i zavodljivosti koji je Marilyn tako majstorski projicirala u svojim filmovima. Istodobno anđeoski bijela i izazovno smjela, odražavala je glumičine osobne kontradikcije. Početak prikazivanja filma 1. lipnja 1955. godine označio je Marilynino stjecanje statusa kraljice pop kulture i ikone seksa. Njezin je stil od glave do pete bio kontroverzan i pomicao je granice u doba kada se seksualnost potiskivala. Ovratnici Petar Pan i midi suknje bili su posljednji krik mode, ali Marilyn je zapela za oko javnosti jer se pojavila u dekoltiranim kreacijama koje su naglašavale njezine obline.

Kako je jedna bijela koktel-haljina ušla u povijest
Profimedia 

Zauvijek će biti zapamćena kao liderica u modnoj industriji, a i danas mnoge žene nadahnjuje da istaknu trendsetericu u sebi. Od jednodijelnih kupaćih kostima do bejzbolskih uniformi koje je začinila visokim potpeticama, Marilyn se nikada nije bojala izraziti svoj ukus, usprkos onome što je bilo prihvaćeno kao društvena norma. Osim proslavljenih kostima iz filmova, bila je cijenjena kao modna vizionarka zbog svoga privatnog stila. Njezina modna filozofija bila je odraz njezine životne misije - pronaći i veličati iskonsku sebe. Željela je biti shvaćena i viđena, a odjeća koju je birala bila je produžetak njezine autentičnosti. Prema časopisu Arts and Collections, nosila je dizajnerske komade prije nego što su ti dizajneri postali respektabilne modne kuće. Prije svih nosila je torbe brenda Louis Vuitton, debitantske kreacije brendova Emilio Pucci i Lanvin te visoke potpetice modne kuće Ferragamo. Njezin pogled na modu bio je besprijekoran, čime je pokazivala da o modi zna mnogo više od oskudnih haljina po kojima je bila poznata. I desetljećima kasnije Marilyn je utjecajna stilska ikona. Nikada prežaljena glumica, koja je umrla 1962. godine, zaslužna je za brojne današnje trendove, poput uskih haljina i crvenog ruža. Glumici možemo zahvaliti što je promovirala ljepotu u svim oblicima, poticala žene da vole svoje tijelo, da slave svoju seksualnu privlačnost te da se zbog toga ne srame, kao i da prigrle svoje obline umjesto da ih pokušavaju sakriti. Bila je mnogo više od seks-simbola i utabala je put brojnim ženama stoga joj, na neki način, dugujemo biti hrabrije u vlastitom modnom izričaju.